Рішення
від 01.07.2019 по справі 560/1634/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1634/19

РІШЕННЯ

іменем України

01 липня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області в якому просить суд:

визнати дії Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо відмови у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 державної допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за період з листопада 2017 року по грудень 2018 року, незаконними;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з грудня 2017 року по листопад 2018 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що розпорядженням Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області від 06 лютого 2015 року №46/2015 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування. Відповідно до Розпорядження Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області №49/2015 від 10 лютого 2015 року, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , було влаштовано під опіку ОСОБА_1 .

Вказує, що розпорядженням Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області від 23 жовтня 2017 року № 576/2017 ОСОБА_1 , було звільнено від повноважень піклувальника над неповнолітньою ОСОБА_2 .

Не погоджуючись з таким рішенням позивач звернулась до Деражнянського районного суду з позовом до Деражнянської районної адміністрацією Хмельницької області та Служби у справах дітей Деражнянської районної адміністрації Хмельницької області про скасування Розпорядження Деражнянської районної адміністрації Хмельницької області № 577/2017-р від 23 жовтня 2017 року. Деражнянським районним судом 05 вересня 2018 року було визнано протиправним та скасовано Розпорядження Деражнянської районної адміністрації Хмельницької області № 577/2017 від 23 жовтня 2017 року "Про звільнення ОСОБА_1 від здійснення повноважень піклувальника".

У зв`язку із цим 26 лютого 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної адміністрації про нарахування та виплату допомоги на утримання допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , за період коли ОСОБА_1 на її переконання неправомірно було звільнено від повноважень піклувальника, а саме з грудня 2017 року по листопад 2018 року, проте 04 березня 2019 року за № 79/01-029 отримала відмову відповідача у виплаті допомоги у зв`язку з розпорядженням Деражнянської райдержадміністрації від 23 жовтня 2017 року № 576/2017 року "Про звільнення ОСОБА_1 від здійснення повноважень піклувальника", яке було скасовано рішенням Деражнянського районного суду від 05 вересня 2018 року.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернулась до суду за захистом порушених прав.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року у справі відкрито провадження та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

У встановлений судом строк відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому вказує на те, що відповідно до довідки, наданої навчальним закладом Державний професійно - технічний навчальний заклад "Деражнянський професійний аграрний ліцей" від 25 січня 2019 року №28, учениця, з числа дітей-сиріт ОСОБА_2 , з 01 листопада 2017 року знаходиться на повному державному утриманні.

Враховуючи вищезазначені обставини, що виникли, відповідач вказує, що звернувшись за роз`ясненням до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, отримано відповідь, що підстав для поновлення виплати ОСОБА_1 допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування за період з 01 листопада 2017 року по 31 січня 2018 року, немає, оскільки, відповідно до "Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, не призначається у разі перебування дитини на повному державному утриманні, тому просить залишити позовну заяву ОСОБА_1 без задоволення.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, оцінивши їх в сукупності, суд зазначає наступне.

Суд встановив, що розпорядженням Деражнянської районної державної адміністрації №46/2015-р від 06 лютого 2015 року ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування.

Згідно з розпорядженням райдержадміністрації №49/2015-р від 10 лютого 2015 року ОСОБА_2 влаштовано під опіку її бабусі, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Розпорядженням Деражнянської районної державної адміністрації №576/2017-р від 23 жовтня 2017 року на підставі ст. 245 СК України, враховуючи, що ОСОБА_2 є ученицею Державного професійно-навчального закладу "Деражнянський професійний аграрний ліцей", ОСОБА_1 звільнено від здійснення повноважень піклувальника щодо неповнолітньої ОСОБА_2 .

Не погоджуючись з таким рішенням позивач оскаржила його до Деражнянського районного суду.

Рішенням Деражнянського районного суду Хмельницької області від 05 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Хмельницького апеляційного суду від 22 листопада 2018 позов задоволено частково, визнано протиправним та скасовано розпорядження Деражнянської районної адміністрації Хмельницької області № 576/2017-р від 23 жовтня 2017 року "Про звільнення ОСОБА_1 від здійснення повноважень піклувальника". В решті позову відмовлено.

26 лютого 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної адміністрації про нарахування та виплату допомоги на утримання допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період коли ОСОБА_1 неправомірно було звільнено від повноважень піклувальника, з грудня 2017 року по листопад 2018 року, проте 04 березня 2019 року за № 79/01-029 отримала відмову відповідача у виплаті допомоги у зв`язку з розпорядженням Деражнянської райдержадміністрації від 23 жовтня 2017 року № 576/2017 року "Про звільнення ОСОБА_1 від здійснення повноважень піклувальника", яке і було скасовано рішенням Деражнянського районного суду від 05 вересня 2018 року.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо припинення нарахування нарахування та виплату допомоги на утримання допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 та відмові у їх поновленні, позивач звернулась до суду із даним позовом.

Правовідносини в сфері опіки та піклування та механізм провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, регулюються Сімейним кодексом України, Законом України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (далі - Закон), Правилами опіки та піклування, затвердженими спільним наказом Державного комітету України у справах сім`ї та молоді, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства освіти України, Міністерства праці та соціальної політики України №34/166/131/88 від 26 травня 1999 року (далі - Правила), постановою Кабінету Міністрів України №866 від 24 вересня 2008 року "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов`язаної із захистом прав дитини" (далі - Постанова).

Відповідно до ст. 11 Закону, органами опіки та піклування є районні, районні у містах Києві та Севастополі місцеві державні адміністрації, виконавчі органи міських чи районних у містах, сільських, селищних рад, які, зокрема, мають право перевіряти умови влаштування, утримання, виховання, навчання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, можуть переводити дітей, життю та здоров`ю (у тому числі психічному) яких загрожує небезпека, до інших форм влаштування дітей.

Згідно із ст. 12 Закону, безпосереднє ведення справ та координація діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, покладаються на служби у справах дітей. Служба у справах дітей, зокрема, здійснює контроль за умовами влаштування і утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та здійснює інші заходи стосовно таких дітей.

Пунктом 4.11. Правил визначено, що опікуни (піклувальники) подають щорічно, не пізніше 1 лютого, до органів опіки та піклування звіт про свою діяльність за минулий рік щодо захисту прав та інтересів підопічних, у тому числі щодо збереження належного їм майна та житла. На вимогу органів опіки та піклування опікуни (піклувальники) зобов`язані подавати звіти в інший визначений ними термін.

Крім того, пунктом 4.14 Правил передбачено, що контроль за діяльністю опікунів і піклувальників здійснюється органами опіки та піклування із залученням громадськості шляхом планових відвідувань осіб, які перебувають під опікою (піклуванням). Періодичність відвідувань установлюється окремим графіком, але не рідше ніж раз на рік, крім першої перевірки, яка проводиться через три місяці після встановлення опіки і піклування. При потребі розгляд результатів перевірок виноситься на засідання опікунської ради для вжиття відповідних заходів.

Відповідно до п. 47 Постанови опікун, піклувальник зобов`язаний: виховувати дитину, піклуватися про її здоров`я, психічний стан, фізичний і духовний розвиток, готувати до самостійного життя, забезпечувати її догляд і лікування; створити належні побутові умови та умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти; вживати заходів до захисту цивільних прав та інтересів підопічного.

Відповідно до ст. 77 Цивільного кодексу України піклування припиняється у разі досягнення фізичною особою повноліття, реєстрації шлюбу неповнолітньої особи, надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності, поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, цивільна дієздатність якої була обмежена.

Згідно із ст. 245 Сімейного кодексу України якщо дитина постійно проживає у закладі охорони здоров`я, навчальному або іншому дитячому закладі, функції опікуна та піклувальника щодо неї покладаються на адміністрацію цих закладів.

Відповідно до пункту 49 вищевказаної Постанови, районна, районна у м. Києві та Севастополі держадміністрація, виконавчий орган міської, районної у місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади або суд може звільнити особу від здійснення повноважень опікуна, піклувальника у разі невиконання нею своїх обов`язків, поміщення дитини до медичного, навчального, виховного закладу, іншого закладу або установи, в яких проживають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, у разі, коли між опікуном, піклувальником та дитиною склалися стосунки, які перешкоджають здійсненню опіки, піклування, а також за наявності обставин, зазначених у статті 212 Сімейного кодексу України.

Таким чином, з аналізу вказаних норм закону вбачається, що піклування може бути припинено або особа може бути звільнена від здійснення повноважень піклувальника лише за наявності вищезазначених підстав та умов.

В ході судового розгляду, суд встановив, що рішенням Деражнянського районного суду Хмельницької області від 05 вересня 2018 року, яке набрало законної сили 22 листопада 2018 року, було встановлено, що причини та умови при видачі оскаржуваного розпорядження райдержадміністрації були відсутні, оскільки на момент його видачі підопічна позивачки - ОСОБА_2 не досягла повноліття, повну цивільну дієздатність їй надано не було, наявності між піклувальником та підопічною стосунків, які б перешкоджали здійсненню опіки та факту невиконання піклувальником своїх обов`язків судом не встановлено, а сам лише факт навчання підопічної в державному навчальному закладі, виходячи із встановлених судом обставин справи, не міг бути достатньою причиною для звільнення позивачки від здійснення повноважень піклувальника.

Частиною 4 ст. 78 КАС України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, у даній справі існують преюдиційні обставини, які встановлені рішенням суду, що набрало законної сили, а саме стосовно наявності підстав для скасування розпорядження Деражнянської районної адміністрації Хмельницької області № 576/2017-р від 23 жовтня 2017 року "Про звільнення ОСОБА_1 від здійснення повноважень піклувальника".

Враховуючи зазначене, відповідач відмовляючи у нарахуванні та виплаті допомоги на утримання допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період коли ОСОБА_1 неправомірно було звільнено від повноважень піклувальника, з грудня 2017 року по листопад 2018 року, як на підставу відмови протиправно посилався на розпорядження Деражнянської районної адміністрації Хмельницької області № 576/2017-р від 23 жовтня 2017 року, яке у свою чергу, на час прийняття рішення відповідачем, уже було скасоване рішенням Деражнянського районного суду Хмельницької області від 05 вересня 2018 року.

Відповідно до вказаного рішення, суд також зауважив, що сам лише факт навчання підопічної в державному навчальному закладі, виходячи із встановлених судом обставин справи, не міг бути достатньою причиною для звільнення позивачки від здійснення повноважень піклувальника.

Статтею 370 КАС України визначено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Таким чином, з 22 листопада 2018 року відповідач не поновив виплату ОСОБА_1 допомоги на утримання допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , фактично ігноруючи рішення Деражнянського районного суду Хмельницької області від 05 вересня 2018 року по справі № 673/120/18, яке набрало законної сили, чим грубо і системно порушує права позивача і законодавство.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що дії Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо відмови у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 державної допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за період з листопада 2017 року по грудень 2018 року є протиправними.

Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав до суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довів правомірності своїх дій.

Зважаючи на встановлені судом обставини, суд дійшов висновку, що позивач довів позовні вимоги, а суб`єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів, що діяв у межах закону відмовляючи позивачу у нарахуванні та виплаті державної допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, що об`єктивно підтверджено доказами, перевіреними у ході судового розгляду, тому даний адміністративний позов слід задоволити у повному обсязі.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог відповідно до положень статті 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір слід стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов - задоволити.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо відмови у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 державної допомоги сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування, на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з листопада 2017 року по грудень 2018 року.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу сім`ям з дітьми, над якими встановлено опіку чи піклування на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з грудня 2017 року по листопад 2018 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області (вул. Миру, 39, Деражня, Хмельницька область, 32200 , код ЄДРПОУ - 03198405)

Головуючий суддя П.І. Салюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2019
Оприлюднено03.07.2019
Номер документу82753223
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1634/19

Рішення від 01.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні