Рішення
від 02.07.2019 по справі 620/1343/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 липня 2019 року Чернігів Справа № 620/1343/19

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури до Відділу освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Рудківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Чернігівської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом до Відділу освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Рудківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рудківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради, зобов`язавши відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рудківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради, площею 1,5 га, що розташована в межах населеного пункту с.Рудка Чернігівського району Чернігівської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту" правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Рудківська ЗОШ, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст.80 Закону України "Про освіту". У зв`язку із цим, діяльність навчальних закладів підлягає приведенню у відповідність до законодавства. Виявлені позивачем порушення, на його думку, можуть негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього навчального закладу та виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту.

Ухвалою від 20.05.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Одночасно, встановлено відповідачу строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач належним чином повідомлявся про розгляд справи, підтвердженням чому слугує наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, втім відзив на позов не надав.

Третя особа також належним чином повідомлена про розгляд справи. При цьому, жодних пояснень по суті спору не надала.

Так, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Статтею 1 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII "Про прокуратуру" визначено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

Частиною 3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання.

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Виходячи зі змісту ч.1 ст.8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.

Згідно ст.5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форми власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" повноваження щодо державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Відповідно до пп.25.1 п.4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування.

Таким чином, орган уповноважений державою у сфері земельних відносин - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру. Однак, у нього відсутні повноваження щодо захисту порушених інтересів держави у даних правовідносинах у судовому випадку, а саме звернення до адміністративного суду з даним позовом, а тому прокурор подає даний позов та виступає у якості позивача.

Обгрунтовуючи підстави для звернення до суду з даним позовом, позивач зазначає, що вивченням Чернігівською місцевою прокуратурою стану додержання вимог законодавства відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації було встановлено порушення вимог законодавства щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні Рудківської ЗОШ І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради, що можуть негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього навчального закладу та виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту.

З матеріалів справи встановлено, що Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації, який відповідно до ст. 35 Закону України "Про загальну середню освіту" покликаний управляти закладами освіти, які перебувають у комунальній власності, забезпечувати їх матеріально-технічне та фінансове забезпечення, протягом тривалого часу не здійснив оформлення та державну реєстрацію права користування на земельну ділянку, на якій розташовано будівлі та споруди Рудківської ЗОШ.

На думку позивача, бездіяльність відповідача полягає саме в тому, що заходи, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на вищезазначену земельну ділянку не здійснюються.

Надаючи правову оцінку зазначеним обставинам, суд зважає на таке.

Згідно ст.4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійсненні цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм освіти,, забезпечують її доступність для всіх дітей.

У свою чергу, ст.53 Конституції України гарантовані доступність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти х державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої післядипломної освіти, різних форм навчання.

Так, статтею 80 Закону України від 05.09.2017 "Про освіту" передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема земельні ділянки. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

У відповідності до приписів ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про загальну середню освіту" в редакції від 28.09.2017, управління системою загальної середньої освіти здійснюється, зокрема районними державними адміністраціями.

Відповідно до ст.ст. 1, 13, 18, 39, 47 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. До її повноважень належить вирішення питань забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; соціально-економічного розвитку відповідних територій; бюджету, фінансів та обліку; науки, освіти, тощо. Місцеві державні адміністрації виступають розпорядниками коштів відповідних державних адміністрацій в межах затверджених бюджетів. Фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.

Згідно п.1 Розділу І Положення про відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації, затвердженого головою Чернігівської райдержадміністрації 26.11.2018 за №1809 (далі - Положення), відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації є структурним підрозділом Чернігівської райдержадміністрації, який утворюється головою і підпорядковується голові райдержадміністрації та/або заступнику голови райдержадміністрації згідно розподілу обов`язків.

Згідно п.1.1. Розділу II Положення основним завданням відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту є реалізація державної політики в галузі освіти, сім`ї, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності дітей, молоді, фізичної культури та спорту з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища району.

Судом встановлено, що рішенням сесії Чернігівської районної ради від 26.03.2002 "Про прийняття-передачу об`єктів комунальної власності" Рудківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради (далі - Рудківська ЗОШ) прийнята до районної комунальної власності та розпорядженням голови Чернігівської РДА від 30.04.2002 №235 "Про прийняття-передачу об`єктів комунальної власності" передана в управління відділу освіти Чернігівської РДА.

Таким чином, будівлі вказаного навчального закладу на даний час перебувають на балансі та в оперативному управлінні відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації.

Відповідно до п.п.1.1.-1.4. Статуту Рудківської ЗОШ, затвердженого наказом відділу освіти Чернігівської РДА від 24.11.2006 №226 (далі - Статут) Рудківська ЗОШ створена відділом освіти Чернігівської райдержадміністрації і знаходиться у комунальній власності згідно рішення 19 сесії 23 скликання Чернігівської районної ради від 23.03.2002. Засновником навчального закладу є Чернігівська районна рада Чернігівської області.

Головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації прав громадян на здобуття повної загальної середньої освіти, (п.1.5. Статуту).

Згідно п.п.5.1-5.6 Статуту матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу. Майно навчального закладу належить йому на правах власності, повного господарського відання або оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту навчального закладу та укладених ним угод. Навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм їх охорони.

При цьому, навчальний заклад має земельну ділянку, де розміщуються спортивний майданчик, навчально-дослідна ділянка, господарські будівлі, тощо.

За п.п.6.1.-6.2. Статуту фінансова-господарська діяльність навчального закладу здійснюється на основі його кошторису. Джерелами формування кошторису навчального закладу є кошти засновника, кошти державного та місцевого бюджетів, тощо. Згідно п.1.2. Статуту приміщення Рудківської ЗОШ знаходиться за адресою: вул. Перемоги, буд.2, с.Рудка, Чернігівський район, Чернігівська область.

Відповідно до інформації відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації №01-15/399 від 11.04.2019 правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташована Рудківська ЗОШ, не виготовлялися. При цьому, згідно довідки міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівського районах управління Держгеокадастру у Чернігівській області №10-25-0.212-242/118-19 від 27.02.2019 земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , не сформована та не зареєстрована в державному земельному кадастрі. Згідно інформації Рудківської сільської ради від 22.02.2019 №50 орієнтовний розмір земельної ділянки по АДРЕСА_1 та області, на якій розташована Рудківська ЗОШ, становить 1,7 га, вартістю 523,6 тис. грн. (30,8 грн. за 1 кв. м.). Стосовно надання дозволу на виготовлення технічної документації на вищевказану земельну ділянку ніхто не звертався.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження №802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Отже, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачено розпорядженням Уряду від 17.0.2012 № 802-р. При цьому, земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством.

Згідно ст.92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Відповідно до ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Так, відповідно до ст.ст.3, 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту" правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Рудківська ЗОШ, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Суд звертає увагу, що основними завданнями відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації є здійснення управління навчальними закладами, що знаходяться в межах Чернігівського району та координація діяльності цих навчальних закладів (п.1.3 Розділу II Положення про відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації).

А отже, відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації, який здійснює управління Рудківською ЗОШ, відповідає за її матеріально-технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться вказаний навчальний заклад.

При цьому, не може бути правомірним обґрунтування використання земельної ділянки без належного оформлення права користування, невиконання відповідачем своїх зобов`язань щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташована Рудківська ЗОШ, або відсутність коштів на здійснення вказаних дій.

Відсутність бюджетних асигнувань та відсутність коштів, як причина невиконання своїх зобов`язань, не можуть бути підставою для невиконання вимог закону.

Оскільки, відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Рудківська ЗОШ, наведене свідчить про бездіяльність відповідача з цього питання та яке підлягає вирішенню у судовому порядку, шляхом зобов`язання вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним закладом освіти.

Враховуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов Заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури до Відділу освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Рудківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії належить задовольнити.

Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки, позивач в даній справі виступає, як орган державної влади, уповноважений реагувати на порушення закону у сфері дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.12, 72, 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури до Відділу освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Рудківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рудківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради.

Зобов`язати Відділ освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рудківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради, площею 1,5 га, що розташована в межах населеного пункту с.Рудка Чернігівського району Чернігівської області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня отримання його копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач - Заступник керівника Чернігівської місцевої прокуратури (вул. Шевченка, 1, м.Чернігів, 14000).

Відповідач - Відділ освіти, сім`ї, молоді і спорту Чернігівської районної державної адміністрації (вул. Шевченка, 48, м.Чернігів, 14027, код ЄДРПОУ 02147569);

Третя особа - Рудківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Чернігівської районної ради (вул.Перемоги, 2, с.Рудка, Чернігівський раойн, Чернігівська область, 15514, код ЄДРПОУ 26514087).

Повне рішення суду складено 02.07.2019.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2019
Оприлюднено03.07.2019
Номер документу82753395
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1343/19

Рішення від 02.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні