Рішення
від 01.07.2019 по справі 826/5312/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

01 липня 2019 року № 826/5312/18

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Торезвугілляторгтранс про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5688 від 18.12.2012 року, -

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась Державна служба геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Е. Потьє, 16, код ЄДРПОУ 37536031) із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Торезвугілляторгтранс (далі - ТОВ ТВТТ ) (03039, м. Київ, провулок Червоноармійський, б.14, корпус 7, офіс 29, код ЄДРПОУ 34536225), в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5688 від 18.12.212 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Торезвугілляторгтранс .

Позивач обґрунтовує свої позовні вимоги тим, що відповідно до вимог Угоди про користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра позивачем не подано щорічні звіти відповідної форми, як підтвердження експлуатації корисних копалин. В зв`язку з цим наявні підстави для анулювання дозволу на користування надрами.

Відповідач відзиву на позовну заяву не надав. Лист, направлений на адресу відповідача із ухвалою про відкриття провадження по справі, повернувся до суду із відміткою про закінчення терміну зберігання.

Ухвалою суду від 10.04.2018 року відкрито провадження по справі.

На підставі клопотання представника позивача, 31.05.2018 року суд перейшов до письмового провадження по справі.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1174 від 20.12.2015 року.

Відповідно до п.12 ч.4 вказаного Порядку Держгеонадра України здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням

Як встановлено судом, Товариству з обмеженою відповідальністю Торезвугілляторгтранс надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5688 від 18.12.2012 року, невід`ємною частиною якого є Угода про умови користування надрами від 18.12.2012 року.

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 30.05.2011 року № 615.

Згідно із ст. 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку , затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно умов Угоди №5688 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 18.12.2012 року, Державна служба геології та надр України надає товариству з обмеженою відповідальністю Торезвугілляторгтранс (надрокористувач) право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами чинного законодавства.

Згідно із п.5.1. вказаної Угоди Держгеонадра має право: видавати та направляти надрокористувачу в межах своєї компетенції відповідні приписи, розпорядження та/або повідомлення; проводити державний геологічний контроль відповідно до діючого законодавства; притягувати надрокористувача, відповідно до діючого законодавства і умов цієї угоди до відповідальності, в т.ч зупиняти дію дозволу або припиняти право користування надрами, шляхом прийняття наказу про анулювання дозволу; направляти матеріали щодо виявлених порушень в інші уповноважені державні органи для проведення контрольних дій і перевірок та/або притягнення надрокористувача до відповідальності.

Відповідно до п. 6.4 Угоди Держгеонадра безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами має право: зупинити дію дозволу у випадках, передбачених п.22 Порядку; припинити право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання дозволу у випадках, передбачених п.23 Порядку; зупинити та припинити право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання Дозволу в інших випадках, передбачених законодавством.

На підставі п. 6.5 Угоди дія дозволу поновлюється Держгеонадрами за умови: усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії дозволу; надання надрокористувачем позитивного висновку спеціалізованим державним геологічним підприємством, установою, організацією, що належить до сфери управління Держгеонадр, за результатами проведення державної експертизи звітів щодо геологічних матеріалів та інш..

Надрокористувач в свою чергу зобов`язаний, відповідно до п.7.1 Угоди, щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою, згідно з законодавством та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадр.

Аналіз наведених норм Угоди свідчить про те, що відповідачем не виконувались належним чином взяті на себе зобов`язання. На підставі чого, позивач був змушений розглянути питання щодо подальшої долі дозволу, власником якого є відповідач, що не вжив заходів щодо усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії дозволу.

Крім того, надрокористувач зобов`язаний в установленому законом порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) щорічні звіти, відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України листом за № 02/302-0972 від 07.04.2015 року позивачу надав перелік надрокористувачів Донецької і Луганської областей щодо руху запасів за формою ф.5-гр за 2014 рік, відповідно до якого така звітність від відповідача до ДНВП Геоінформ України не надходила.

Листом ДНВП Геоінформ України за № 02/302-1493 від 26.04.2016 року надано перелік надрокористувачів про те, що від них інформація щодо руху запасів за формою 5-нр за 2015 рік не надходила.

За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідачем, в порушення вимог Угоди про користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 та 2015 роки, не подавались.

З метою виявлення та запобігання порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль.

Механізм проведення державного геологічного контролю визначено Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок №1294).

Так, у відповідності до пункту 4 цього Порядку органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

З урахуванням наведеного, позивачем винесено наказ № 122 від 19.05.2015 року щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, яким встановлено термін на усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.

Відповідно до статті 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України №1085-р від 07.11.2014 (зі змінами від 02.12.2015), населений пункт, в якому зареєстрований відповідач віднесено до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

У зв`язку з тим, що УДППЗ Укрпошта не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, Державною службою геології та надр України було подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур`єр (№101 від 09.06.2015) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень. Проте відповіді від відповідача не надійшло.

Враховуючи вказаний факт, Держгеонадра України, відповідно до положень п.6 ст. 24 Кодексу України про надра та п.23 Порядку № 615, розглянули питання щодо подальшої долі Дозволу, власником якого є відповідач, що не вжив заходів для усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії Дозволу.

Суд вважає, що оскільки відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув порушення щодо цього, наявні підстави для анулювання Дозволу , відповідно до ст. 26 Кодексу України про надра та п.23 Порядку № 615.

Пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Відповідно до частини другої статті 26 цього Кодексу право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

З метою з`ясування власної позиції відповідача щодо припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, в зв`язку із порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом. позивач розмістив у газеті Урядовий кур`єр (№88 від 16.05.2017) оголошення відповідного змісту з пропозицією у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення надати відповідь.

Окрім того, після з`ясування офіційного місцезнаходження відповідача, позивачем було направлено листа №31431/03/14-17 від 28.12.2017 щодо надання власної позиції (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами. Однак, у встановлений термін відповіді не надійшло.

Відтак, враховуючи наведені фактичні обставини справи, а також норми чинного законодавства, суд погоджується із доводами позивача щодо наявності підстав для анулювання спірного дозволу відповідача на користування надрами, враховуючи порушення ним законодавства у сфері надрокористування та не усунення відповідних порушень.

В силу норми ч. 2 ст. 19 Конституції України посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу .

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

На підставі викладеного вище, керуючись ст.ст. 77 , 143 , 243-246 , 250 , 255 КАС України , суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Е. Потьє, 16, код ЄДРПОУ 37536031) задовольнити повністю.

2. Припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5688 від 18.12.2012 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Торезвугілляторгтранс .

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293 , 295-297 КАС України , шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги).

Суддя Н.Г. Вєкуа

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення01.07.2019
Оприлюднено04.07.2019
Номер документу82753637
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/5312/18

Рішення від 01.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні