Рішення
від 05.07.2019 по справі 812/707/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

05 липня 2019 року № 812/707/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Донецький Кряж про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.06.2002 №2730 В С Т А Н О В И В:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі також - позивач, Держгеонадра України) до Товариства з обмеженою відповідальністю Донецький Кряж , код ЄДРПОУ 24204960 (далі також - відповідач, ТОВ Донецький Кряж ) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.06.2002 №2730.

Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що ТОВ Донецький Кряж допустило порушення вимог спеціального дозволу на користування надрами від 17.06.2002 №2730, а саме: не виконало вимоги угоди про умови користування надрами в частині подання до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України звітів за встановленою формою 5-гр за 2014 і 2015 роки. У встановлені терміни відповідач вказані порушення не усунув. У зв`язку з цим позивача вважає, що в даному випадку наявні підстави для анулювання дозволу на користування від 17.06.2002 №2730, що відповідно до положень ст. 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами у судовому порядку.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 02.08.2018 відкрито провадження у справі №812/707/18 за вказаним позовом Держгеонадр України, призначено дану справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 21.08.2018 матеріали справи №812/707/18 передано за підсудністю до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 08.10.2018 прийнято до провадження справу №812/707/18 за вказаним позовом Держгеонадр, та дану справу призначено до судового розгляду у спрощеному позовному провадженні з повідомленням сторін.

У призначені судові засідання 29.10.2018 та 13.11.2018 сторони явку своїх уповноважених представників не забезпечили, хоча були належним чином повідомлені про дати, час і місце судових засідань.

Водночас у матеріалах справи наявний відзив ТОВ Донецький Кряж на позовну заяву, у тексті якого відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог. Свої заперечення відповідач мотивував тим, що на момент розгляду позовної заяви в суді Товариство подало до ДНВП Геоінформ України необхідну статистичну звітність за 2014 - 2017 роки. А саме, інформація щодо руху запасів за формою 5-гр за 2014 рік була передана ДНВП Геоінформ України 17.01.2018, а повторно така інформація та звітність про рух запасів за 2015 і 2016 роки - передана 11.04.2018. Причиною затримки подання зазначеної звітності стало те, що при захоплені бойовиками частини Луганської області, де знаходився офіс ТОВ Донецький Кряж , були знищені документація та офісна техніка відповідача. Знищення документів та офісу призвело до значної втрати часу на відновлення документів, пошуку нового офісу з подальшою перереєстрацією товариства в органі державної реєстрації вже на підконтрольній території Україні, а також зміни керівника товариства. З приводу цих обставин, що перешкодили відповідачу вчасно подати звітність до ДНВП Геоінформ України , до Держгеонадра України товариством направлялися листи. При цьому, про рішення позивача з питання припинення права користування спеціальним дозволом на користування надрами відповідачу стало відомо лише 05.01.2018. Крім того, на переконання відповідача недотримання терміну подання звітності за формою 5-гр не є грубим порушенням вимог законодавства про надра, за яке в обов`язковому порядку передбачається відповідальність у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

13.11.2018 суд на підставі ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції чинній на момент здійснення відповідної процесуальної дії) суд ухвалив про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані особами, які беруть участь у справі, документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

17.06.2002 Міністерство охорони навколишнього природного середовища України видало ТОВ Донецький Кряж (код ЄДРПОУ 24204960, місцезнаходження: Луганська обл., Антрацитівський р-н, с. Бобрикове, вул. Радянська, 1 А) спеціальний дозвіл на користування надрами №2730 (далі - спеціальний дозвіл). Цим дозволом відповідачу надано право на видобування золото-сульфідної руди на термін до 17.06.2013.

За даними офіційного сайту ДНВП Геоінформ України (http://geoinf.kiev.ua/wp/spedozvoli-rep.php) термін дії цього спеціального дозволу визначений до 17.06.2018 року.

За змістом цього Дозволу особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов`язків, в т.ч.: подання щорічної звітності до ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Крім того, невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 27.03.2009 (додаток 1 до Дозволу), укладена між зазначеним Міністерством та ТОВ Донецький Кряж . Зокрема, згідно з п.. 4 ст. 4 ( Істотні умови користування ділянкою надр ) надрокористувач зобов`язаний дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою. А відповідно до п. 2 ст. 10 цієї ж Угоди, надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр, 6-гр, 7-гр (в залежності від виду корисної копалини).

Таким чином, з текстів Дозволу та Угоди про умови користування надрами до нього, встановлений обов`язок ТОВ Донецький Кряж , як надрокористувача за вказаним Дозволом, подавати до ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Листами від 07.04.2015 №02/302-0972 та від 26.04.2016 №02/302-1493 Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (ДНВП Геоінформ України ) повідомило Держгеонадра України, що за результатами аналізу стану виконання особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині подання надрокористувачами звітності про рух запасів за 2014 та 2015 роки (форми 5-гр) встановлено, що ТОВ Донецький Кряж (код ЄДРПОУ 24204960, спеціальний дозвіл №2730 від 17.06.2002) такої звітності не подавало.

19.05.2015 Держгеонадра України, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме - щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, видала наказ за №122 Про зупинення дії спеціальних дозволів та встановлення термінів для усунення порушень . Відповідно до вмтягу з додатку до цього Наказу - Переліку спеціальних дозволів, дія яких зупинена, - позивач зупинив дію дозволу №2730 від 17.06.2002 на 30 календарних днів для усунення ТОВ Донецький Кряж зазначеного порушення. Даний Перелік (в т.ч. в частині, що стосується відповідача) оприлюднено в газеті Урядовий кур`єр (випуск №101 від 09.06.2015).

В подальшому, 16.08.2016 Держгеонадра України у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме - щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, своїм наказом №257 Про встановлення термінів для усунення порушень встановила надрокористувачам терміни для усунення порушень законодавства про надра . Зокрема, за змістом витягу з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра, (додаток до наказу від 16.08.2016 №257) Держгеонадра України на підставі п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра прийнято рішення №1-16 від 01.08.2016 щодо надання ТОВ Донецький Кряж (спеціальний дозвіл №2730 від 17.06.2002) 10-денного терміну на усунення порушень.

10.01.2017 Держгеонадра України видало наказ №1 Про встановлення термінів для усунення недоліків . Цим Наказом позивач відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме - щорічного звітування перед ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29.12.2016 №7/2016), встановив для таких надрокористувачів згідно переліку терміни для усунення зазначених порушень. Зокрема, за змістом витягу з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 10.01.2017 №1) Держгеонадра України на підставі п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра прийнято рішення №7/2016 від 29.12.2016 щодо надання ТОВ Донецький Кряж (спеціальний дозвіл №2730 від 17.06.2002) повторно терміну на усунення порушень до 01.03.2017.

Проте, як стверджує позивач, ДНВП Геоінформ України у відповідь на письмовий запит Держгеонадр України №14.02.2017 №258-14/17 надало письмовий перелік надрокористувачів, які не звітували щодо руху запасів за формою №№5-гр за 2015 рік. В цьому Переліку (порядковий номер 283) значилось ТОВ Донецький Кряж (спеціальний дозвіл №2730 від 17.06.2002).

У зв`язку відсутністю інформації про усунення ТОВ Донецький Кряж допущених ним порушень в частині подання щорічної звітності форми 5-гр за 2014 рік у визначений Держгеонадрами України строк, 16.05.2017 в офіційному друкованому виданні Урядовий кур`єр (випуск №88 від 16.05.2017) позивач оприлюднив оголошення, яким повідомив конкретних надрокористувачів (в т.ч. ТОВ Донецький Кряж , спеціальний дозвіл №2730 від 17.06.2002), що у зв`язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами Держгеонадра України прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку. В цьому ж оголошенні Держгеонадра України запропонувало визначеним за переліком надрокористувачам надати в 15-денний термін власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальними дозволами на користування надрами.

Окрім, як стверджує позивач у тексті свого позову та не було спростовано відповідачем, Держгеонадра України додатково надіслало на адресу відповідача (Луганська обл., м. Сватове, вул. Орджонікідзе, 7А) лист від 27.11.2017 №29304/03/14-17, в якому просила надати до Держгеонадр у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами ТОВ Донецький Кряж згідно з спеціальними дозволами на користування надрами, в т.ч. дозволом №2730 від 17.06.2002.

В тексті свого відзиву на позовну заяву, відповідач повідомив, що отримав вказаний лист позивача лише 05.01.2018. З метою усунення порушень порядку подання звітності за формою 5-гр, ТОВ Донецький Кряж подало у січні та квітні 2018 року вказану звітність за 2014, 2015 і 2017 роки.

З метою перевірки наведених обставин щодо виконання відповідачем особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами, в частині подання звітів про запаси корисних копалин за 2014 та 2015 роки, суд надіслав судовий запит №812/707/18/1618/18 від 15.11.2018 до ДНВП Геоінформ України .

У відповідь ДНВП Геоінформ України надало до суду лист від 07.12.2018 №03/303-4117, в якому повідомило, що звітні баланси запасів корисних копалин (форма 5-гр) ТОВ Донецький Кряж по Бобриківському родовищу золото-сульфідних руд за 2014, 2015, 2016 і 2017 роки були передані до ДНВП Геоінформ України 17.01.2018, 11.04.2018 та 18.04.2018.

Тобто, з наданої ДНВП Геоінформ України інформації вбачається, що на момент розгляду даної справи в суді відповідачем були усунуті порушення, у зв`язку з наявністю яких позивачем було ініційовано розгляд питання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2730 від 17.06.2002 у судовому порядку.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174.

Підпунктами 9 і 10 п. 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок № 615).

Згідно з п. 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Відповідно до п. 25 Порядку №615, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. З метою попереднього розгляду матеріалів щодо надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволів та внесення до них змін Держгеонадра або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень утворює комісію з питань надрокористування та затверджує положення про неї. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Одночасно ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі: 1) якщо відпала потреба в користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування; 4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр ; 6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

При цьому, зокрема, у випадку наявності такої підстави як закінчення встановленого строку користування надрами, питання про припинення права користування надрами вирішується Держгеонадра України (як уповноваженим державним органом) самостійно, без звернення до суду.

Згідно даних з офіційного сайту ДНВП Геоінформ України судом установлено, що термін права користування надрами в рамках спеціального дозволу №2730 від 17.06.2002 сплив ще 17.06.2018. Наведене свідчить про те, що у позивача на момент відкриття Луганським окружним адміністративним судом провадження у справі виникла підстава для вирішення питання про анулювання вказаного спеціального дозволу самостійно, у позасудовому порядку.

Ця обставина, а також встановлені судом обставини подання відповідачем необхідної звітності на виконання вимог спеціального дозволу, на думку суду, спростовують необхідність у вирішенні судом питання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2730 від 17.06.2002 на підставі п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра у межах цього спору.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих учасниками справи доказів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 2, 5 - 11, 12, 72 - 77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, адреса: 03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Товариства з обмеженою відповідальністю Донецький Кряж (код ЄДРПОУ 24204960, адреса: 02068, м. Київ, вул. Анни Ахматової, 5, кв. 364) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17.06.2002 №2730 відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням положень п. 15.5 ч. 1 розд. VII Перехідні положення цього Кодексу.

Суддя Т.О. Скочок

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення05.07.2019
Оприлюднено09.07.2019
Номер документу82855635
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/707/18

Рішення від 05.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 21.08.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 02.08.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Постанова від 19.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні