Постанова
від 26.06.2019 по справі 811/1212/18(2-ап/1140/19/18)
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 червня 2019 року м. Дніпросправа № 811/1212/18(2-ап/1140/19/18)

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Дурасової Ю.В.,

суддів: Баранник Н.П., Божко Л.А.,

секретаря судового засідання: Комар Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 (головуючий суддя Черниш О.А., повний текст складено 21.03.2019)

в адміністративній справі №811/1212/18(2-ап/1140/19/18) за позовом Відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області до Головного управління ДФС у Кіровоградській області, третя особа третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Східний офіс Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Відділ освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Кіровоградській області (надалі - відповідач, ГУ ДФС у Кіровоградській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення №0000351403 від 06.03.2017 року

Позов обґрунтовано тим, що спірне рішення винесено ГУ ДФС у Кіровоградській області на підставі акту №03-09/27 від 20.09.2016 року ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації за період з 01.09.2014 року по завершений місяць 2016 року, проведеної спеціалістами Державної фінансової інспекції в Кіровоградській області, якими встановлено наявність у касі готівкових коштів, що знаходилися в касі більше трьох робочих днів, попри відсутність встановленого ліміту залишку готівки в касі, у зв`язку з чим розраховано понадлімітні залишки готівки в касі. Позивач заперечує висновки контролюючого органу про визначення йому нульового ліміту каси, стверджуючи, що наказами керівника відділу №327 від 01.12.2015 року, №149 від 13.05.2016 року ліміт залишку готівки в касі був установлений у розмірі 10000 грн. З цих підстав просить суд визнати спірне податкове повідомлення-рішення протиправним та скасувати його.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 позов задоволено. Визнано протиправним та скасоване податкове повідомлення-рішення №0000351403 від 06.03.2017 року, стягнуто на користь позивача з відповідача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 6461,70 грн.

Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що на час проведення ревізії у позивача був установлений ліміт каси у розмірі 10000 грн., а тому висновки контролюючого органу про те, що всю готівку, що перебувала в касі понад 3 робочих дні, слід вважати понадлімітною, є помилковими. Готівкові кошти, отримані для виплати одноразової допомоги дітям-сиротам після досягнення 18-річного віку, які знаходилися у касі, не перевищували цей установлений ліміт каси, тому включення їх до розрахунку понадлімітних залишків готівки в касі є безпідставним, при цьому відповідачем не доведено факт перевищення позивачем встановлених лімітів залишку готівки в касі як підставу для застосування штрафу, передбаченого абз.2 п.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" №436/95 від 12.06.1995 року.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Посилається на те, що в відповідачем правомірно було винесене ППР від 06.03.2017 року про застосування до позивача штрафних санкцій за порушення п. 2.10 Постанови Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні від 15.12.2004 року № 637 - за перевищення залишків ліміту готівки в касі у сумі 215 930грн., на загальну суму 430 780 грн.

Позивачем до апеляційного суду подано відзив на апеляційну скаргу, згідно якого останній просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Посилається на те, що доводи апеляційної скарги є надуманими та не відповідають дійсності. Зазначає, що на час проведення ревізії у позивача був установлений ліміт каси у розмірі 10 000грн., тому висновки контролюючого органу про те, що всю готівку, що перебувала в касі понад 3 робочих дні, слід вважати понадлімітною, є помилковим. Готівкові кошти не перевищували установлений ліміт каси, тому включення їх до розрахунку понадлімітних залишків готівки в касі є безпідставним.

Учасники справи в судове засідання не з`явились, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, що, відповідно до ч. 2 ст.313 КАС України, не перешкоджає розгляду справи за їх відсутності.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що Відділ освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації з 13.01.1998 року зареєстровано як юридична особа. Видами його діяльності є державне управління загального характеру, регулювання у сферах охорони здоров`я, освіти, культури та інших соціальних сферах, крім обов`язкового соціального страхування. (а.с. 1-7, т.2)

У лютому 2017 року до ГУ ДФС у Кіровоградській області від Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області надійшов акт №03-09/27 від 20.09.2016 року ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації за період з 01.09.2014 року по завершений місяць 2016 року (а.с. 59, т.2).

На підставі цього акту ревізії ГУ ДФС у Кіровоградській області винесено податкове повідомлення-рішення форми "С" №0000351403 від 06.03.2017 року, яким за порушення п.2.10 постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 року №637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" та на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України та абз.2 п.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" №436/95 від 12.06.1995 року до позивача застосовано штраф у розмірі 430 780 грн. (а.с. 95, т.1)

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, норми Указу Президента України від 12.06.1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки", норми Постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 року №637, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 року за №40/10320, якою затверджено Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Так, матеріалами справи підтверджується, що позивач звернувся до суду з позовом 17.04.2018 року (а.с. 3-6, 107-110 т. 1). Просив скасувати податкове повідомлення-рішення №0000351403 від 06.03.2017 року про визначення суми штрафних санкцій в розмірі 430 780грн. (а.с. 95 т. 1).

Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене Постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року №637 (надалі - Положення №637), визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою (діяло до 05.01.2018 року ).

Матеріалами справи підтверджується, що посадовими особами Державної фінансової інспекції в Кіровоградській області у червні-вересні 2016 року проведено ревізію фінансово-господарської діяльності відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації за період з 01.09.2014 року по завершений місяць 2016 року, про що складено акт №03-09/27 від 20.09.2016 року (а.с. 7 - 84, т.1).

Відповідач зазначає, що суцільною ревізією дотримання ліміту готівки в касі встановлено, що в порушення пункту 5.7 Положення №637 у відділі освіти відсутній ліміт каси. Протягом періоду, що підлягав ревізії, при відсутності встановленого ліміту готівки в касі, в касі більше трьох робочих днів знаходилися готівка для виплати одноразової допомоги дітям - сиротам після досягнення 18-річного віку, чим порушено п.2.10, п.5.8 Положення №637. Порушення щодо дотримання встановленого ліміту готівки в касі допущені з вини колишнього начальника відділу освіти ОСОБА_1 (в період з 13.09.2005 року по 10.05.2016 року) та теперішнього виконуючого обов`язки начальника відділу освіти Стеценко Ю.І. (сторінки 21-22 акту ревізії №03-09/27 від 20.09.2016 року).

У ході ревізії складено реєстр перевищення ліміту готівки в касі, згідно з яким, з огляду на нульовий ліміт каси, у касі понад три робочих дні знаходилася готівка, призначена для соціальних виплат, зокрема, у період з 16.02.2016 року по 13.04.2016 року - у розмірі 1810 грн. , з 20.04.2016 року по 08.06.2016 року - у розмірі 3620 грн ., з 14.06.2016 року по 21.06.2016 року - у розмірі 5430 грн . (а.с. 92 - 94, т.1)

Акт ревізії №03-09/27 від 20.09.2016 року у лютому 2017 року направлений до ГУ ДФС у Кіровоградські області разом з розрахунком фінансових санкцій, передбачених статтею 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки". (а.с. 59 - 62, т.2)

На підставі цієї інформації відповідачем винесено спірне податкове повідомлення-рішення про застосування до позивача фінансової санкції у вигляді штрафу за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касі, у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день, що склало 430780 грн .

Позивач, заперечуючи проти накладення на нього штрафу, стверджує, що у період, вказаний в акті ревізії, у відділі освіти був встановлений ліміт каси, що підтверджується наказами №327 від 01.12.2015 року "Про організацію і проведення річної інвентаризації" та №149 від 13.05.2016 року "Про встановлення ліміту в касі", якими встановлено ліміт каси у відділі освіти у розмірі 10000 грн. (а.с. 96, 97 - 98, т.1).

Матеріали справи також містять розрахунки встановлення ліміту залишку готівки в касі від 01.12.2015 року, від 13.05.2016 року, складені за формою додатку 8 до Положення №637. (а.с. 8, 9, т.2)

Із запитів державного фінансового інспектора від 22.06.2016 року, адресованих головному спеціалісту відділу освіти Стеценко Ю.І., яка на той час виконувала обов`язки начальника відділу освіти, та ОСОБА_2 , яка на той час займала посаду головного бухгалтера відділу освіти, вбачається, що ним запропоновано пояснити відсутність касової книги, відсутність встановленого та затвердженого Державною казначейською службою України ліміту готівки в касі відділу освіти, журналу реєстрації прибуткових та видаткових касових ордерів. (а.с. 162, 164, т.1)

Відповіді на ці запити Стеценко Ю.А. та ОСОБА_2 надали у ході ревізії, що підтверджується поясненнями (а.с. 163, 165, т.1). Вказані особи також були допитані як свідки судом першої інстанції, підтвердили свої підписи на відповідних документах та підписання документів датами, що у них вказані.

Колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що Наказом Міністерства фінансів України №758 від 22.06.2012 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2012 року за №1206/21518, затверджено Порядок відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, який регламентує взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України і розпорядниками бюджетних коштів та одержувачами бюджетних коштів, відокремленими структурними підрозділами розпорядників бюджетних коштів, підприємствами, установами, організаціями і фізичними особами - підприємцями (далі - клієнти), а також органами, що контролюють справляння надходжень бюджету, та органами місцевого самоврядування в процесі відкриття (закриття) рахунків.

Відповідно до пункту 3.8 цього Порядку (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) розрахунок і установлення ліміту каси проводяться клієнтами, які обслуговуються в органах Казначейства, самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі, що підписується особами, яким надано право першого та другого підписів, відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку України.

У розрахунку зазначається визначений у договорі про здійснення розрахунково-касового обслуговування між органом Казначейства та клієнтом строк здавання готівкової виручки (готівки) в установу банку для зарахування її на рахунки, відкриті в органах Казначейства.

Ліміт каси встановлюється та затверджується внутрішніми розпорядчими документами клієнта.

Клієнти, що розпочинають свою діяльність, на перші три місяці своєї роботи ліміт каси встановлюють відповідно до прогнозних розрахунків. Установлений з урахуванням прогнозних розрахунків ліміт каси переглядається за фактичними показниками діяльності.

Отже, бюджетними установами установлення ліміту каси проводиться самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі . На момент виникнення спірних правовідносин Казначейством не було визначено спеціального порядку встановлення ліміту каси в касах бюджетних установ і організацій, що ним обслуговуються. А тому доводи про те, що ліміт готівки каси позивача мав бути встановлений чи затверджений Державою казначейською службою, суд першої інстанції правомірно відхилив.

Матеріалами справи підтверджується, що на момент ревізії у відділі освіти молоді та спорту Компаніївської районної державної адміністрації ліміт каси був затверджений внутрішніми наказами та встановлений на підставі відповідних розрахунків , підписаних уповноваженими особами, яким було надано право першого та другого підписів, як це передбачено пунктом 5.2 глави 5 Положення №637, пунктом 3.8 Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №758 від 22.06.2012 року.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що у межах спірних правовідносин суд не перевіряє правильність складання цих розрахунків, оскільки підставою для застосування до позивача штрафу за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касі стали висновки ревізії про невстановлення ліміту каси, а не про перевищення граничних розмірів, визначених п.5.4 глави 5 Положення №637.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що судом першої інстанції оглянуто оригінали вказаних розрахунків, наказів №327 від 01.12.2015 року, №149 від 13.05.2016 року, прошнурований та пронумерований Журнал реєстрації наказів начальника відділу освіти, молоді та спорту з основної діяльності за 2015 - 2018 роки, у якому ці накази зареєстровані, підчисток, виправлень, дописування у них не виявлено (а.с. 174 - 177, т.1).

На думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що на час проведення ревізії у позивача був установлений ліміт каси у розмірі 10000 грн., а тому висновки контролюючого органу про те, що всю готівку, що перебувала в касі понад 3 робочих дні, слід вважати понадлімітною, є помилковими. Готівкові кошти, отримані для виплати одноразової допомоги дітям-сиротам після досягнення 18-річного віку, які знаходилися у касі, не перевищували цей установлений ліміт каси, тому включення їх до розрахунку понадлімітних залишків готівки в касі є безпідставним.

Оскільки в ході судового розгляду справи відповідачем не доведено факт перевищення позивачем встановлених лімітів залишку готівки в касі як підставу для застосування штрафу, передбаченого абз.2 п.1 Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" №436/95 від 12.06.1995 року, то спірне податкове повідомлення-рішення форми "С" №0000351403 від 06.03.2017 року винесено безпідставно, тому підлягає скасуванню.

Так, за визначеннями, наведеними у пункті 1.2 глави 1 Положення №637, ліміт залишку готівки в касі - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час; каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів.

Главою 2 Положення №637 передбачені вимоги до організації готівкових розрахунків.

Зокрема, відповідно до пункту 2.7 глави 2 Положення №637 виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог глави 5 цього Положення. Банкам і підприємцям ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) не встановлюються.

Слід зазначити, що згідно з пунктом 2.8 глави 2 Положення №637 підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси . Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов`язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб.

Пунктом 2.9 глави 2 Положення №637 передбачено, що готівкова виручка (готівка) підприємств (підприємців), у тому числі готівка, одержана з банку, використовуються ними для забезпечення потреб, що виникають у процесі їх функціонування, а також для проведення розрахунків з бюджетами та державними цільовими фондами за податками і зборами (обов`язковими платежами).

Підприємства не повинні накопичувати готівкову виручку (готівку) у своїх касах понад установлений ліміт каси для здійснення потрібних витрат до настання строків цих виплат.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що відповідно до пункту 2.10 глави 2 Положення №637 підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Для проведення цих виплат працівникам віддалених відокремлених підрозділів підприємств залізничного транспорту та морських портів готівка може зберігатися в їх касах понад установлений ліміт каси протягом п`яти робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку. Готівка, що одержана в банку на інші виплати, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий день. Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту).

Підприємство має право зберігати в касі готівку для виплат, які належать до фонду оплати праці та здійснюються за рахунок виручки, понад установлений йому ліміт каси протягом трьох робочих днів з дня настання строків цих виплат у сумі, що зазначена в переданих до каси відомостях на виплату грошей (далі - видаткова відомість) (додаток 1).

Главою 5 Положення №637 унормований Порядок визначення строків здавання готівкової виручки (готівки) та розрахунку ліміту каси .

Так, пунктом 5.2 глави 5 Положення №637 передбачено, що установлення ліміту каси проводиться підприємствами самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі (додаток 8), що підписується головним (старшим) бухгалтером та керівником підприємства (або уповноваженою ним особою). До розрахунку приймається строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку. Для кожного підприємства та його відокремленого підрозділу складається окремий розрахунок встановлення ліміту залишку готівки в касі.

Установлений ліміт каси затверджується внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства. Для відокремлених підрозділів ліміт каси встановлюється і доводиться до їх відома відповідними внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства - юридичної особи.

Підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов`язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, на перші три місяці їх роботи ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Установлений з урахуванням прогнозних розрахунків ліміт каси у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності відповідно до вимог цього Положення.

Відповідно до пункту 5.3 глави 5 Положення №637 ліміт каси підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси, за рішенням керівника підприємства або уповноваженої ним особи.

Згідно з пунктом 5.4 глави 5 Положення №637 кожне підприємство визначає ліміт каси з урахуванням режиму і специфіки його роботи, віддаленості від банку, обсягу касових оборотів (надходжень і видатків) за всіма рахунками, установлених строків здавання готівки, тривалості операційного часу банку, наявності домовленості підприємства з банком на інкасацію тощо:

- для підприємств, які мають строк здавання готівкової виручки (готівки) в банк щодня (у день її надходження до каси) або наступного дня від дня її надходження до каси, - у розмірах, що потрібні для забезпечення їх роботи на початку робочого дня, але не більше розміру середньоденного надходження готівки до каси (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти);

- для підприємств, які мають строк здавання готівкової виручки (готівки) в банк, передбачений підпунктом "в" пункту 5.1 цієї глави, - у розмірах, що залежать від установлених строків здавання готівкової виручки (готівки) та її суми, але не більше п`ятикратного розміру середньоденних надходжень готівки (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти);

- для підприємств, ліміти каси яким установлюються згідно з фактичними витратами готівки (крім виплат, пов`язаних з оплатою праці, стипендій, пенсій, дивідендів), - не більше розміру середньоденної видачі готівки (за три будь-які місяці поспіль з останніх дванадцяти).

Підприємства, у яких відповідний середньоденний показник, обчислений на підставі касових оборотів (додаток 8), дорівнює нулю або не більше десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, можуть встановлювати ліміт каси в розмірі, що перевищує обчислений середньоденний показник, але не більше десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Пунктом 5.7 глави 5 Положення №637 передбачено, що Державна казначейська служба України самостійно визначає порядок установлення ліміту каси в його касі та касах бюджетних установ і організацій , що ним обслуговуються. Строки здавання готівки з кас Державної казначейської служби України та бюджетних установ установлюються відповідно до вимог пункту 5.1 цієї глави.

Відповідно до пункту 5.8 глави 5 Положення №637 якщо підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення), то ліміт такої каси вважається нульовим. У цьому разі вся готівка, що перебуває в його касі на кінець робочого дня і не здана підприємством відповідно до вимог цього Положення, вважається понадлімітною.

Якщо ліміт каси встановлено з перевищенням граничних розмірів, визначених пунктом 5.4 цієї глави, то він уважається встановленим на рівні зазначених граничних розмірів. У цьому разі сума зазначених перевищень уважається понадлімітною.

Згідно з пунктом 5.12 Положення №637 керівники підприємств несуть відповідальність за дотримання вимог цього Положення щодо встановлення ліміту каси та за достовірність відповідних показників, що зазначені в розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі.

Глава 7 Положення №637 регулює здійснення контролю за дотриманням порядку ведення операцій з готівкою.

Згідно з пунктами 7.21, 7.22, 7.23 глави 7 Положення №637 під час перевірки дотримання підприємством ліміту каси визначається наявність самостійно встановленого ліміту каси та відповідність його розрахунку вимогам цього Положення, уточнюються за наказами, розпорядженнями чи іншими розпорядчими документами суми самостійно доведених підприємством (юридичною особою) лімітів кас своїм відокремленим підрозділам.

Під час перевірок з`ясовується те, як підприємство дотримується встановленого ліміту каси, строків і порядку здавання готівкової виручки . Крім того, має враховуватися те, що кошти, які одержані з каси банку або спрямовані з виручки на виплати, що належать до фонду оплати праці, можуть відповідно до пункту 2.10 цього Положення протягом трьох - п`яти робочих днів зберігатися в касі понад установлений ліміт каси.

Для визначення понадлімітних залишків готівки в касі порівнюються записи про фактичні її залишки в касі за касовою книгою з установленим лімітом каси за кожний день незалежно від того, здійснювалися в цей день касові обороти (надходження і витрати готівки) чи ні. Якщо в періоді, що перевіряється, виявлено перевищення ліміту каси, то з`ясовується, протягом якого часу (у днях) і які понадлімітні суми не здавалися в установлені строки до банку і з якої причини, а також загальна сума понадлімітних залишків.

Пунктом 7.50 глави 7 Положення №637 передбачено, що контроль за встановленням і дотриманням підприємствами встановлених лімітів каси та строків здавання готівкової виручки з каси здійснюють органи державної податкової служби України.

Згідно з пунктом 61.1 статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити,, що Наказом Головного контрольно-ревізійного управління України, Державної податкової адміністрації України від 22.12.2001 року №143/514, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.01.2002 року за №30/6318, затверджено Порядок взаємного інформування органів державної контрольно-ревізійної служби України та органів державної податкової служби України про факти фінансових порушень та вжиті заходи (далі Порядок №143/514 від 22.12.2001 року).

Відповідно до пунктів 6, 7 цього Порядку №143/514 від 22.12.2001 року при проведенні ревізії (перевірки), яка не включена до плану-графіка проведення планових виїзних перевірок та в ході якої виявляються порушення норм з регулювання обігу готівки, орган державної контрольно-ревізійної служби у триденний термін від дня підписання акта ревізії (перевірки) або письмових висновків на заперечення (зауваження) суб`єкта господарювання до акта ревізії (перевірки) направляє органу податкової служби разом з інформацією копію акта (довідки) ревізії (перевірки) та розрахунок фінансових санкцій, передбачених статтею 1 Указу Президента України від 12.06.95 №436 (із змінами та доповненнями) "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" для їх подальшого застосування відповідним органом державної податкової служби.

Орган державної податкової служби, розглянувши матеріали ревізій (перевірок), приймає у порядку, установленому законодавством, відповідне рішення і в триденний термін від дня його прийняття інформує орган державної контрольно-ревізійної служби.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Указу Президента України від 12.06.1995 року №436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу :

- за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день .

Оскільки матеріали справи не підтверджують правомірність рішення суб`єкта владних повноважень щодо застосування до позивача штрафних санкцій, то суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позову.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції, виходячи з обставин справи та норм законодавства України, що регулює дані правовідносини, права та інтереси позивача захищені.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.

З огляду на результати апеляційного розгляду справи, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили 26.06.2019 та може бути оскаржена до Верховного Суду згідно ст. 328, 329 КАС України протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 26.06.2019.

В повному обсязі постанова виготовлена 03.07.2019.

Головуючий суддя Ю.В. Дурасова

суддя Н.П. Баранник

суддя Л.А. Божко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2019
Оприлюднено08.07.2019
Номер документу82856566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —811/1212/18(2-ап/1140/19/18)

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 26.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 26.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні