Рішення
від 04.07.2019 по справі 440/1780/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2019 року м. ПолтаваСправа №440/1780/19

Полтавський окружний адміністративний суду складі:

головуючого судді - Клочка К.І.,

за участю:

секретаря судового засідання - Скорика С.В.,

представника позивача - Крамаренко О.П.,

представників відповідача - Козачука О.А., Наконечної О.П.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛГАЗ-ІНВЕСТ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

В С Т А Н О В И В:

21 травня 2019 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛГАЗ-ІНВЕСТ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 26943,75 грн та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 485,10 грн.

В обґрунтування своїх вимог посилався на те, що середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали у відповідача у 2018 році, менша установленої нормативом відповідно до статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» , а саме, не працевлаштовано 1 особу, тому до 16 квітня 2019 року відповідач повинен був згідно статті 20 Закону самостійно сплатити фінансово-господарські санкції у розмірі 26943,75 грн. Оскільки відповідачем сума фінансово-господарської санкції не сплачена, на суму заборгованості було нараховано пеню у розмірі 485,10 грн.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначав, що до жовтня 2018 року на товаристві працювало лише 7 осіб, у зв`язку з чим норматив робочих місць з працевлаштування осіб з інвалідністю для такого суб`єкта малого підприємництва законодавством не встановлюється. Відповідно, до жовтня 2018 року товариство не звітувало до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів за формою 10-ПІ та до центру зайнятості за формою 3-ПН. У жовтні 2018 року товариство працевлаштувало особу з інвалідністю (гр. ОСОБА_1 ), яка самостійно звернулася на підприємство в пошуках роботи. З моменту працевлаштування гр. ОСОБА_1 (тобто з 16.10.2018) штат товариства збільшився до 8 осіб, що відповідно до частини першої статті 19 Закону №875 стало підставою для встановлення підприємству нормативу робочих місць з працевлаштування осіб з інвалідністю - в кількості 1 робочого місця. Але фактично вказаний норматив був вчасно та в повному обсязі виконаний товариством, оскільки восьмою особою в штаті підприємства став вищезазначений працівник з інвалідністю, який був прийнятий на посаду кур`єра.

20.06.2019 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивачем зазначено, що ТОВ "ОІЛГАЗ-ІНВЕСТ" не спростовано аргументів позовної заяви. Відповідачем не наведено норм законодавства, які б визначали перелік підстав для звільнення Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів роботодавця, який не виконує норматив від сплати адміністративно-господарських санкцій та пені. Також, відповідачем не надано підтверджуючих документів, щодо помісячної кількості працівників на підприємстві, які б вказали на час та зміну кількості працюючих та момент виникнення обов`язку щодо працевлаштування особи з інвалідністю.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити.

Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечували, просили відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення представника позивача, представників відповідача,, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно із звітом про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2018 рік (форма №10-ПІ, реєстраційний номер 53/104/1598), поданим Товариством з обмеженою відповідальністю "ОІЛГАЗ-ІНВЕСТ" 11.02.2019 вх. №1731 Полтавському обласному відділенню Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за 2018 рік становила 8 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 1 особа; фонд оплати праці штатних працівників - 431,1 тис. грн, середньорічна заробітна плата штатного працівника - 53887,50 грн /а.с. 6/.

Беручи до уваги дані звіту, позивачем розраховано суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (2 місяці, відпрацьовані особою з інвалідністю : 12 місяців = 0,17, що округлюється до 0), виходячи із кількості незайнятих робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю (1 особа), - 26943,75 грн /а.с. 7/.

З огляду на прострочення відповідачем терміну оплати адміністративно-господарських санкцій на 30 днів (з 16.04.2019 по 15.05.2019) позивачем нараховано пеню у сумі 485,10 грн /а.с. 7/.

Надаючи оцінку обґрунтованості позовної вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені із відповідача, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Отже, чинним законодавством України передбачено гарантії соціального захисту осіб з інвалідністю шляхом встановлення особливих вимог щодо організації робочого місця осіб з інвалідністю та покладення на підприємства обов`язку забезпечувати для осіб з інвалідністю належні та безпечні умови праці з урахуванням медичних показань, але без встановлення для підприємств жодних обмежень щодо обов`язку працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно із частинами першою та другою статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів /частина перша/.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк /частина друга/.

Відповідно до частини четвертої цієї статті адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Згідно з частинами першою, другою статті 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

В силу приписів частини третьої статті 217 Господарського кодексу України крім зазначених у частині другій цієї статті господарських санкцій, до суб`єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування /частина четверта статті 217 Господарського кодексу України/.

Із аналізу вищенаведених норм суд вбачає, що адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця, передбачені Законом України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення, і підлягають застосуванню у разі, якщо суб`єкт господарювання не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що до жовтня 2018 року кількість працюючих на підприємстві не перевищувала 7 осіб, що підтверджується табелями обліку робочого часу, у зв`язку з чим норматив робочих місць з працевлаштування осіб з інвалідністю для такого суб`єкта малого підприємництва законодавством не встановлюється.

Відповідно, до жовтня 2018 року у відповідача був відсутній обов`язок звітування до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів за формою 10-ПІ та до центру зайнятості за формою 3-ПН.

16.10.2018 відповідач працевлаштував особу з інвалідністю гр. ОСОБА_1 , яка самостійно звернулася на підприємство в пошуках роботи, що підтверджується копією наказу про прийняття ОСОБА_1 на роботу, копією трудової книжки ОСОБА_1 , копією довідки МСЕК.

Таким чином, лише з моменту працевлаштування гр. ОСОБА_1 (тобто з 16.10.2018) штат товариства відповідача збільшився до 8 осіб, що відповідно до частини першої статті 19 Закону №875 стало підставою для встановлення підприємству нормативу робочих місць з працевлаштування осіб з інвалідністю - в кількості 1 робочого місця. Але фактично вказаний норматив був вчасно та в повному обсязі виконаний відповідачем оскільки восьмою особою в штаті підприємства став вищезазначений працівник з інвалідністю ОСОБА_1 , яка була прийнята на посаду кур`єра.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем надано документи (табелі обліку робочого часу протягом 2018 року) щодо помісячної кількості працівників на підприємстві, які підтвердили час та зміну кількості працюючих та момент виникнення обов`язку щодо працевлаштування особи з інвалідністю.

Отже, позовні вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задоволенню не підлягають.

Підстави для розподілу судового збору відсутні.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 13937406) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛГАЗ-ІНВЕСТ" (вул. 60 років Жовтня, 154, кв. 57, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 30941278) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 08 липня 2019 року.

Суддя К.І. Клочко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2019
Оприлюднено09.07.2019
Номер документу82867586
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1780/19

Рішення від 04.07.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Рішення від 04.07.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні