ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
і м е н е м У к р а ї н и
26 червня 2019 року м. Дніпросправа № 852/2а-5/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Мельника В.В. (доповідач),
суддів: Сафронової С.В., Чепурнова Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.,
розглянувши у відкритому судовому
засіданні в м. Дніпрі
адміністративний позов Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області
до ОСОБА_1
третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Каолін Азов"
про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, -
ВСТАНОВИВ:
24 квітня 2019 року Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області (далі - Позивач) звернулась до Третього апеляційного адміністративного позову із адміністративним позовом до ОСОБА_1 (далі - Відповідач), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю Каолін Азов (далі - Третя особа), в якому просила:
- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,9323 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , розташовану на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить на праві приватної власності громадянці ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, за викупною ціною земельної ділянки в розмірі 43513 (сорок три тисячі п`ятсот тринадцять) гривень 00 копійок за рахунок коштів ініціатора відчуження - ТОВ Каолін Азов (код за ЄДРПОУ 33331434);
- зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 0,9323 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , розташовану на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, протягом десяти днів після повного відшкодування вартості земельної ділянки, яка примусово відчужується, в розмірі 43513,00 гривень.
Вимоги адміністративного позову обґрунтовано, тим, що ТОВ Каолін Азов здійснює діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного значення, що підтверджується спеціальним дозволом на користування надрами за реєстраційним №3912 від 21 червня 2006 року. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року за №827 кварцові піски, які планує видобувати ТОВ Каолін Азов на території Буряківського родовища кварцових пісків, входять до переліку корисних копалин загальнодержавного значення. В січні 2018 року ТОВ Каолін Азов звернулось до Позивача з клопотанням, в якому просило здійснити викуп земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_1 , площею 0,9323 га (на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області) під розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків. 21 листопада 2018 року клопотанням за вхідним №97 ТОВ Каолін Азов прохало Оріхівську району державну адміністрацію визначити розмір викупної ціни зазначеної земельної ділянки. Розпорядженням голови Оріхівської РДА за №51 від 15 лютого 2019 року визначено викупну ціну вказаної земельної ділянки згідно звіту від 17 вересня 2018 року, проведеного Приватним малим підприємством Проектно-виробнича фірма Еліта , в розмірі 43513 гривень 00 копійок. 01 березня 2019 року на адресу Оріхівської РДА надійшов лист від Відповідача про його незгоду з викупом земельної ділянки. Позивач вказує, що в силу того, що наведена земельна ділянка має використовуватись під розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, Закон України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності передбачає примусове відчуження такої земельної ділянки виключно за рішенням суду.
18 червня 2019 року на адресу суду надійшли пояснення Третьої особи, в яких остання, зокрема, зазначає що враховуючи, що видобуток кварцового піску на Буряківському родовищі здійснюється відкритим шляхом (кар`єр), то подальше розширення кар`єру по видобутку піску в обхід даної земельної ділянки просто неможливий з практичної точки зору, адже залишивши зазначену земельну ділянку у власності та користуванні Відповідача, він просто не зможе до неї добратися для її обробітку, та й взагалі обробіток цієї землі буде неможливий.
Відповідачем відзив на позовну заяву не надано, відповідне процесуальне право, встановлене статтею 175 Кодексу адміністративного судочинства України, реалізовано не було. Представник Позивача у судовому засіданні підтримав вимоги адміністративного позову.
19.06.2019р. Представник Відповідача у судовому засіданні пояснив, що вимоги позову Відповідач визнає частково, проти примусового відчуження земельної ділянки не заперечує, але не погоджується із визначеною у позовних вимогах викупною ціною земельної ділянки в розмірі 43513 гривень 00 копійок.
Після роз`яснення головуючим представнику Відповідача прав та обов`язків, зокрема права заявити клопотання про призначення експертизи, в тому числі судової оціночно-земельної, в порядку, визначеному статтею 102 Кодексу адміністративного судочинства України, жодних заяв або клопотань представником Відповідача заявлено не було.
Представник Третьої особи у судовому засіданні вважав, що вимоги адміністративного позову підлягають задоволенню.
В той же час, після оголошеної судом перерви, в зв`язку з необхідністю надання представниками сторін додаткових доказів та аргументів, на адресу Третього апеляційного адміністративного суду 26 червня 2019 року за.вх.№20967/19 надійшла письмова заява, підписана Відповідачем, про визнання адміністративного позову.
26.06.2019р. в ході судового розгляду представник Відповідача підтримала позицію свого довірителя, та визнала позов повністю.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серія та номер: НОМЕР_3 , виданого 09 жовтня 2012 року Оріхівською районною державною адміністрацією Запорізької області, належить земельна ділянка площею 0,9323 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , розташована на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, що підтверджується, зокрема, витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме мано про реєстрацію права власності №111294079 від 22 січня 2018 року (а.с.25).
31 січня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Каолін Азов звернулось до Позивача з клопотанням вих.№15 (а.с.33), в якому просило:
- розпочати процедуру викупу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_1 , площею 0,9323 га, належної ОСОБА_1 , для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, а саме розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків);
- для визначення викупної ціни дозволити ТОВ Каолін Азов замовити експертну грошову оцінку земельної ділянки;
- прийняти рішення про викуп земельної ділянки під розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків.
Згідно додатку до вищевказаного клопотання вих.№24 від 27 лютого 2018 року (а.с.34-35) зазначено, що Міністерством охорони навколишнього природного середовища України Товариству з обмеженою відповідальністю Каолін Азов було надано спеціальний дозвіл на користування надрами №3912 від 21 червня 2006 року. Вид користування - видобування, корисні копалини-кварцові піски, об`єкт Буряковське родовище (Запорізька область, Оріхівський р-н, 0,6 км на захід від с. Новопавлівка), термін дії дозволу до 21 червня 2026 року.
У зв`язку із тим, що дозвіл №3912 від 21 червня 2006 року та гірничий відвід надано на ділянку 118 га (згідно географічних координат), частина гірничого відводу поширюється на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, одержані їх власниками в результаті виділення на місцевості земельних паїв.
Копія спеціального дозволу на користування надрами №3912 від 21 червня 2006 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю Каолін Азов , долучена Позивачем до матеріалів справи (а.с.10).
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року №827 затверджено, зокрема, Перелік корисних копалин загальнодержавного значення.
Суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року №827 кварцовий пісок, про видобуток яких було зазначено Товариством з обмеженою відповідальністю Каолін Азов у клопотанні від 31 січня 2018 року вих.№15, входить до переліку корисних копалин загальнодержавного значення.
Розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №184 від 26 червня 2018 року вищезазначене клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Каолін Азов було розглянуто та пунктом 1 даного розпорядження зобов`язано розпочати процедуру відчуження шляхом викупу земельних ділянок для суспільних потреб (розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобування корисних копалин), які розташовані на території Оріхівської міської (Новопавлівської сільської) ради та перебувають у власності громадян, зокрема у власності ОСОБА_1 (а.с.37). Крім того, пунктом 2 вказаного розпорядження рекомендовано ТОВ Каолін Азов замовити експертну грошову оцінку вищезазначених земельних ділянок для визначення викупної ціни.
Згідно звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, виготовленого Приватним малим підприємством проектно-виробничою фірмою Еліта на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю Каолін Азов , ринкова вартість земельної ділянки площею 9323 м 2 , кадастровий номер НОМЕР_1 , власником якої є ОСОБА_1 , становить 43513 гривень 00 копійок з округленням без урахування ПДВ (а.с.39-49).
26 листопада 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Каолін Азов звернулось до Позивача із клопотанням від 21 листопада 2018 року вих.№97 про визначення розміру викупної ціни земельних ділянок, в тому числі і вищевказаної (а.с.38). Також Третя особа у даному клопотанні просила Позивача прийняти рішення про викуп земельних ділянок та письмово повідомити власників земельних ділянок про умови викупу земельних ділянок для суспільних потреб.
Матеріали справи свідчать про те, що Відповідач повідомлявся про розгляд звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Каолін Азов з приводу прийняття рішення про викуп земельних ділянок (а.с.62).
Розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №51 від 15 лютого 2019 року зобов`язано викупити для суспільних потреб земельні ділянки, що знаходяться за межами населеного пункту на території Новопавлівської сільської ради, зокрема земельну ділянку площею 0,9323 га, кадастровий номер 2323984000: НОМЕР_4 0031, вартість 43513 грн. 00 коп., власник - громадянка ОСОБА_1 (а.с.62).
Повідомленням вих.№01-33/111/1 від 19 лютого 2019 року Відповідач повідомлявся про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу (а.с.64).
04 березня 2019 року Відповідачем було подано Позивачу заяву від 01 березня 2019 року, в якій зазначено про відмову від переговорів про викуп земельної ділянки площею 0,9323 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (а.с.65).
Пунктом 3 розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №111 від 03 квітня 2019 року зобов`язано здійснити примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 0,9323 га, кадастровий номер 2323984000:02:001:0031, на території Новопавлівської сільської ради за межами населеного пункту, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить громадянці ОСОБА_1 (а.с.66).
Пунктом 4 вказаного розпорядження юридичний відділ апарату районної державної адміністрації зобов`язано здійснити подачу відповідної позовної заяви по примусовому відчуженню земельних ділянок.
Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам суд враховує, що відповідно до статті 41 Конституції України примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначає Закон України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності (далі - Закон №1559-VІ).
За визначенням, наведеним у статті 1 цього Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
За змістом частини першої статті 7 Закону № 1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема будівництва ліній електропередачі.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності, визначений у статті 16 Закону №1559-VІ, відповідно до якої орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об`єктів банківський рахунок.
З матеріалів справи вбачається, що між сторонами справи згоди щодо викупу земельної ділянки для суспільних потреб досягнуто не було, Відповідач письмово відмовився від ведення відповідних переговорів (а.с.65).
За таких обставин суд вважає, що Позивач довів доцільність і суспільну необхідність примусового відчуження земельної ділянки площею 0,9323 га, кадастровий номер 2323984000:02: НОМЕР_5 , для задоволення суспільного інтересу з видобування корисних копалин загальнодержавного значення.
В той же час, незгода Відповідача в особі його представника із визначеним розміром викупної ціни земельної ділянки є безпідставною, оскільки останнім не наведено посилань, спростовуючих обґрунтованість звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, виготовленого Приватним малим підприємством проектно-виробничою фірмою Еліта на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю Каолін Азов (а.с.39-49), на підставі якого розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №51 від 15 лютого 2019 року визначено розмір викупної ціни.
Відповідачем також не здійснено посилань, що викликали б розумні сумніви у правильності висновків вищезазначеного звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки.
Крім того Відповідачем не надано висновку експерта, в якому визначено викупну ціну земельної ділянки, відмінну від визначеної розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №51 від 15 лютого 2019 року.
За таких обставин, враховуючи, що адміністративне судочинство засноване на засаді змагальності сторін, закріпленій пунктом 4 частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає висловлену Відповідачем незгоду із визначеним розміром викупної ціни земельної ділянки такою, що не заснована на належних, допустимих, достатніх і достовірних доказах та не опосередкована обґрунтованими доводами.
З огляду на вищезазначене, заявлений у даній справі адміністративний позов підлягає задоволенню.
Розподіл судових витрат не вирішується, оскільки на підставі частини третьої статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України Позивач не сплачував судовий збір.
Керуючись статтями 189, 243, 245, 246, 250, 255, 267, 292, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області - задовольнити.
Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,9323 га, кадастровий номер 2323984000 НОМЕР_6 : НОМЕР_7 0031, розташованої на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить на праві приватної власності громадянці ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, за викупною ціною земельної ділянки в розмірі 43513 (сорок три тисячі п`ятсот тринадцять) гривень 00 копійок за рахунок коштів ініціатора відчуження - ТОВ "КОАЛІН АЗОВ" (код ЄДОРПОУ 33331434).
Зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку площею 0,9323 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , розташовану на території Новопавлівської сільської ради Оріхівського району Запорізької області за межами населеного пункту, протягом десяти днів після повного відшкодування вартості земельної ділянки яка примусово відчужується в розмірі 43513,00 гривень.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядок, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду за правилами, встановленими ст. ст. 292-293, 295 - 297 КАС України.
В повному обсязі рішення складено 08 липня 2019 року.
Головуючий - суддя В.В. Мельник
суддя С.В. Сафронова
суддя Д.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2019 |
Оприлюднено | 09.07.2019 |
Номер документу | 82869301 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Мельник В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні