Рішення
від 02.07.2019 по справі 240/5720/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2019 року м. Житомир справа №240/5720/19

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попової О. Г.,

секретар судового засідання Єфремова О.С.,

за участю:

представника позивача Нікандрової О.А.,

представника відповідача Зеленюка Ю.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" до Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0001985112 від 14.01.2019,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Медичний центр "Асклепій" із позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0001985112 від 14 січня 2019 року про застосування штрафних санкцій у сумі 12 551,27 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що висновки контролюючого органу про порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (за період березень-травень, липень-жовтень, грудень 2017 року, березень, травень, червень, серпень 2018 року), визначених відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, викладені у акті перевірки №11370/06-30-51-12 від 18 грудня 2018 року, не можуть бути підставою для застосування штрафних санкцій у межах спірних правовідносин. Вказує, що відповідачем було залишено поза увагою факт, що подані податкові накладні не надавалися отримувачу (покупцю) та були складені на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту "б" пункту 198.5 статті 198 КАС України. За наведених обставин у фіскального органу були відсутні правові підстави для застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" штрафних санкцій у розмірі 12 551,27 грн, а тому податкове повідомлення-рішення №0001985112 від 14 січня 2019 року, на думку позивача, є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого засідання та викликом (повідомленням) учасників справи.

14 травня 2019 року на офіційну електронну поштову адресу суду, у строк та в порядку, визначеному статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), надійшов відзив на позовну заяву вих. №778/06-30-10-04 від 11 травня 2019 року, відповідно до змісту якого Головне управління ДФС у Житомирській області позовні вимоги не визнає та просить відмовити у їх задоволенні у повному обсязі за безпідставністю. Вказує, що у поданих позивачем податкових накладних у розділі V зазначено (код ставки ПДВ - "20"), що свідчить про те, що податкові накладні складені на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються ПДВ, а рядки VIII "Усього обсяги постачання на митній території України за ставкою 0% (код ставки 901)" та ІХ "Усього обсяги операцій, звільнених від оподаткування (код ставки 903)" цього розділу не заповнені.

Зазначає, що за наведених обставин подані позивачем податкові накладні не можуть бути віднесені до податкових накладних, порушення граничних термінів реєстрації яких відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України не є підставою для накладення штрафу. Враховуючи вищевикладене, наголошує, що Головне управління ДФС у Житомирській області при винесенні спірного податкового повідомлення-рішення №0001985112 від 14 січня 2019 року діяло у межах, на підставі та в порядку, визначеному чинним законодавством (том І, а.с. 184-188).

В підготовчому засіданні, призначеному на 14 травня 2019 року о 10:00, судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 06 червня 2019 року о 10:00.

03 червня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшло клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" про надання додаткових пояснень в порядку статей 44, 159 КАС України (том І, а.с. 199-200).

06 червня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшло клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" про надання додаткових пояснень в порядку статей 44, 159 КАС України (том І, а.с. 229-233), а також клопотання про виклик та попит в якості свідка ОСОБА_1 (том І, а.с. 228).

В підготовчому засіданні, призначеному на 06 червня 2019 року о 10:00 судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 13 червня 2019 року о 10:00 для надання письмових доказів відповідачем.

13 червня 2019 року представником позивача до відділу документального забезпечення суду подано клопотання в порядку статті 79 КАС України з додатками (том ІІ, а.с. 14-250, том ІІІ, а.с. 1-126).

В підготовчому засіданні, призначеному на 13 червня 2019 року о 10:00 судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті на 02 липня 2019 року о 10:30, викликано Сенчило Наталію Степанівну в наступне судове засідання для допиту в якості свідка, що занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 13 червня 2019 року.

В судове засідання, призначеному на 02 липня 2019 року о 10:30, прибули представник позивача та представник відповідача. В ході судового засідання було допитано в якості свідка ОСОБА_2 , головного бухгалтера Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс".

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву вих. №778/06-30-10-04 від 11 травня 2019 року.

У відповідності до положень частини третьої статті 243 КАС України та зважаючи на складність справи, складення рішення у повному обсязі може бути відкладено на строк до десяти днів з дня закінчення розгляду справи.

Заслухавши пояснення сторін та учасників справи, присутніх у судовому засіданні, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Встановлено та не заперечується сторонами, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс", код ЄДРПОУ 36004607, як юридична особа зареєстроване 26 червня 2008 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи : 1 305 102 0000 006694. Види діяльності: код КВЕД 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами; код КВЕД 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.; код КВЕД 86.22 Спеціалізована медична практика (основний); код КВЕД 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров`я; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 73.11 Рекламні агентства. Як платник податків перебуває на обліку у Житомирській державній податковій інспекції (м. Житомир) Житомирського управління Головного управління ДФС у Житомирській області.

Контролюючим органом було проведено камеральну перевірку даних податкової звітності з податку на додану вартість та даних з Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ "Асклепій Плюс" (ЄДРПОУ 39459195) за звітний (податковий) період: березень, квітень, травень, липень-жовтень, грудень 2017 року, березень, травень, червень, серпень 2018 року, за результатами якої складено акт перевірки №11370/06-30-51-12 від 18 грудня 2018 року (том І, а.с. 10 та зворот).

Так, перевіркою було встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме:

1) ПН/РК №2: дата складання - 31.03.2017; сума ПДВ - 1 221,56 грн (том І, а.с. 15); дата реєстрації в ЄРПН - 18.04.2017 (том І, а.с. 16); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 3;

2) ПН/РК №1: дата складання - 31.03.2017; сума ПДВ - 27 936,02 грн (том І, а.с. 17); дата реєстрації в ЄРПН - 18.04.2017 (том І, а.с. 18); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 3;

3) ПН/РК №3: дата складання - 30.04.2017; сума ПДВ - 774,04 грн (том І, а.с. 19); дата реєстрації в ЄРПН - 16.05.2017 (том І, а.с. 20); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 1;

4) ПН/РК №4: дата складання - 30.04.2017; сума ПДВ - 317,82 грн (том І, а.с. 21); дата реєстрації в ЄРПН - 16.05.2017 (том І, а.с. 22); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 1;

5) ПН/РК №7: дата складання - 31.05.2017; сума ПДВ - 1 061,06 грн (том І, а.с. 23); дата реєстрації в ЄРПН - 19.06.2017 (том І, а.с. 24); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 4;

6) ПН/РК №5: дата складання - 31.05.2017; сума ПДВ - 7 763,56 грн (том І, а.с. 25); дата реєстрації в ЄРПН - 16.06.2017 (том І, а.с. 26); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 1;

7) ПН/РК №6: дата складання - 31.05.2017; сума ПДВ - 83,09 грн (том І, а.с. 27); дата реєстрації в ЄРПН - 16.06.2017 (том І, а.с. 28); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 1;

8) ПН/РК №4: дата складання - 31.07.2017; сума ПДВ - 106,49 грн (том І, а.с. 29); дата реєстрації в ЄРПН - 17.08.2017 (том І, а.с. 30); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

9) ПН/РК №3: дата складання - 31.07.2017; сума ПДВ - 6 766,27 грн (том І, а.с. 31); дата реєстрації в ЄРПН - 17.08.2017 (том І, а.с. 32); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

10) ПН/РК №4: дата складання - 31.08.2017; сума ПДВ - 3 645,70 грн (том І, а.с. 33); дата реєстрації в ЄРПН - 18.09.2017 (том І, а.с. 34); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 3;

11) ПН/РК №1: дата складання - 30.09.2017; сума ПДВ - 2 622,08 грн (том І, а.с. 35); дата реєстрації в ЄРПН - 17.10.2017 (том І, а.с. 36); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

12) ПН/РК №3: дата складання - 30.09.2017; сума ПДВ - 83,33 грн (том І, а.с. 37); дата реєстрації в ЄРПН - 18.10.2017 (том І, а.с. 38); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 3;

13) ПН/РК №2: дата складання - 30.09.2017; сума ПДВ - 28 583,10 грн (том І, а.с. 39); дата реєстрації в ЄРПН - 17.10.2017 (том І, а.с. 40); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

14) ПН/РК №3: дата складання - 31.10.2017; сума ПДВ - 1 225,05 грн (том І, а.с. 41); дата реєстрації в ЄРПН - 16.11.2017; порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 1;

15) ПН/РК №4: дата складання - 31.12.2017; сума ПДВ - 4 955,16 грн (том І, а.с. 42); дата реєстрації в ЄРПН - 16.01.2018 (том І, а.с. 43); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 1;

16) ПН/РК №67: дата складання - 31.03.2018; сума ПДВ - 25 498,14 грн (том І, а.с. 44-45); дата реєстрації в ЄРПН - 17.04.2018; порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

17) ПН/РК №66: дата складання - 31.03.2018; сума ПДВ - 7 600,38 грн (том І, а.с. 47); дата реєстрації в ЄРПН - 17.04.2018 (том І, а.с. 48); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

18) ПН/РК №68: дата складання - 31.03.2018; сума ПДВ - 1 340,91 грн (том І, а.с. 49); дата реєстрації в ЄРПН - 17.04.2018 (том І, а.с. 50); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

19) ПН/РК №3: дата складання - 31.05.2018; сума ПДВ - 2 390,50 грн (том І, а.с. 51); дата реєстрації в ЄРПН - 18.06.2018 (том І, а.с. 52); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 3;

20) ПН/РК №3: дата складання - 30.06.2018; сума ПДВ - 60,00 грн (том І, а.с. 53); дата реєстрації в ЄРПН - 17.07.2018 (том І, а.с. 54); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2;

21) ПН/РК №3: дата складання - 31.08.2018; сума ПДВ - 1 478,33 грн (том І, а.с. 55); дата реєстрації в ЄРПН - 17.09.2018 (том І, а.с. 56); порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 2.

Головним управлінням ДФС у Житомирській області винесено податкове повідомлення-рішення форми "Н" від 14 січня 2019 року №0001985112, яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та на підставі акта перевірки №11370/06-30-51-12 від 18 грудня 2018 року, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, на 15 днів і менше на суму ПДВ 125 512,70 грн, до Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 12 551,27 грн (том І а.с. та зворот).

Позивачем в порядку статті 56 Податкового кодексу України на ім`я в.о. голови Державної фіскальної служби України було направлено скаргу на податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Житомирській області від 14 січня 2019 року №0001985112 (том І, а.с. 11-12).

За наслідками процедури адміністративного оскарження, ДФС України винесено рішення про результати розгляду скарги №14891/6/99-99-11-06-01-25 від 29 березня 2019 року, яким податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Житомирській області від 14 січня 2019 року №0001985112 залишено без змін, а скаргу ТОВ "Асклепій Плюс" - залишено без задоволення (том І, а.с. 13-14).

Не погоджуючись із спірним податковим повідомленням-рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Положеннями статті 19 Конституції України проголошено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Основного Закону визначено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Статтею 16 Податкового кодексу України визначено, що платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних (ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до підпункту 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Положеннями підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України врегульовано, що контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Пунктом 55.1 статті 55 Податкового кодексу України регламентовано, що податкове повідомлення-рішення про визначення суми грошового зобов`язання платника податків або будь-яке інше рішення контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності таких рішень актам законодавства.

Згідно з пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Пунктом 57.3 статті 57 Податкового кодексу України передбачено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної визначено статтею 120-1 Податкового кодексу України.

Так, положеннями пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України визначено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до початку проведення перевірки, предметом якої є дотримання вимог цього Кодексу щодо своєчасності реєстрації таких документів в Єдиному реєстрі податкових накладних, штрафні санкції, передбачені пунктом 1201.2 цієї статті, не застосовуються.

Відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положеннями абзацу 5 пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Порядок заповнення податкової накладної затверджено Наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної" від 31 грудня 2015 року №1307 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 року за №137/28267, далі - Порядок №1307).

Пунктом 3 Порядку №1307 встановлено, що усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Положеннями пункту 8 Порядку №1307 закріплено, що при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини: 01 - складена на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 13 цього Порядку); 02 - складена на постачання неплатнику податку 03 - складена на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку; 04 - складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 05 - складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку; 06 - складена у зв`язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих; 07 - складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України; 08 - складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість; 09 - складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 10 - складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності; 11 - складена за щоденними підсумками операцій; 12 - складена на постачання неплатнику, в якій зазначається назва покупця (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 10 цього Порядку); 13 - складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності; 14 - складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента; 15 - складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання.

Пунктом 11 Порядку №1307 встановлено, що у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання / починають використовуватися: 1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування; 2) в операціях, звільнених від оподаткування; 3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; 4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку. Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

У разі складання зведеної податкової накладної у графі "Зведена податкова накладна" зазначається код ознаки: 1 - у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України; 2 - у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України; 3 - у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 15 цього Порядку; 4 - у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 19 цього Порядку.

У зведених податкових накладних, у яких зазначено код ознаки 1 або 2, у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється, а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

У такому самому порядку складається податкова накладна у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) у межах балансу платника податку для невиробничого використання; використання товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), в операціях, які не є об`єктом оподаткування або звільняються від оподаткування; використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України (для виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), не в господарській діяльності; визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) та які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності.

Перевіряючи оскаржуване податкове повідомлення рішення на відповідність вимогам частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 КАС України, суд зазначає наступне.

Як встановлено зі змісту позовної заяви та наданих у судовому засіданні представником позивача пояснень, ТОВ "Асклепій Плюс" посилається на відсутність законодавчих підстав для застосування штрафу, оскільки подані податкові накладні не надавалися отримувачу (покупцю), а також були складені на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту "б" пункту 198.5 статті 198 КАС України.

При цьому, сам факт подачі ТОВ "Асклепій Плюс" податкових накладних із порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, позивачем не заперечується.

Здійснивши системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), суд зазначає, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Таким чином, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Вказана правова позиція також підтримана Сьомим апеляційним адміністративним судом у постанові від 20 червня 2019 року по справі №560/281/19.

При цьому, згідно з положеннями Порядку №1307, до графи 8 податкових накладних вноситься - код ставки податку на додану вартість, за якою здійснюється оподаткування операцій з постачання товарів/послуг, що постачаються. Зокрема, у графі 8 зазначається код ставки: 20 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою; 7 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7 відсотків; 901 - у разі здійснення операцій з вивезення товарів за межі митної території України, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою; 902 - у разі здійснення операцій з постачання на митній території України товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою; 903 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Суд звертає увагу, що податкові накладні, які зареєстровані позивачем з порушенням граничного строку, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), містять у розділі V зазначення код ставки ПДВ - "20", що свідчить про те, що такі податкові накладні складені на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються ПДВ, а рядки VIII "Усього обсяги постачання на митній території України за ставкою 0% (код ставки 901)" та ІХ "Усього обсяги операцій, звільнених від оподаткування (код ставки 903)" цього розділу не заповнені.

При цьому, суд відхиляє доводи позивача щодо складення поданих податкових накладних на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту "б" пункту 198.5 статті 198 КАС України, оскільки у розділі Б "Номенклатура товарів/послуг продавця" зазначено "податковий кредит, використаний у пільгових операціях" 7% та 20% відповідно (том І, а.с. 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27) або вказані податкові накладні виписані на інші податкові накладні (том І, а.с. 29, 31, 33, 35, 37, 39, 41, 42, 44-45, 47, 49, 51, 53, 55).

Суд наголошує, що положення статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України не містять положень щодо не застосування штрафу у випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що складені за фактом податкового кредиту, використаного у пільгових операціях або у випадку складення таких податкових накладних на постачання товарів/послуг, визначених у інших податкових накладних, операції в яких звільнені від оподаткування ПДВ.

Позиція суду також узгоджується із правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 04 вересня 2018 року у справі №816/1488/17 (касаційне провадження №К/9901/152/17), які відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України, статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02 червня 2016 року №1402-VIII є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права та враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства та наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку, що за встановлених обставин справи контролюючим правомірно та за наявності правових підстав застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а тому відповідач при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення-рішення діяв із дотриманням вимог частини другої статті 19 Конституції України, частини другої статті 2 КАС України.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем на виконання частини другої статті 77 КАС України та наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів доведено, а позивачем не спростовано правомірність податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Житомирській області №0001985112 від 14 січня 2019 року, а тому позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Асклепій Плюс" (вул. Вокзальна, 12, м. Житомир, 10001. ЄДРПОУ: 36004607) до Головного управління ДФС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003. ЄДРПОУ: 39459195) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0001985112 від 14.01.2019 - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 09 липня 2019 року.

Головуючий суддя О.Г. Попова

Дата ухвалення рішення02.07.2019
Оприлюднено10.07.2019
Номер документу82894678
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0001985112 від 14.01.2019

Судовий реєстр по справі —240/5720/19

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 24.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Постанова від 24.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 11.06.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Ухвала від 03.04.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Постанова від 20.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні