Справа № 151/467/19
Провадження № 2-о/151/30/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 липня 2019 року
Чечельницький районний суд Вінницької області
в складі:головуючого судді Моцного В.С.
при секретарі: Зьомко В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Чечельник Вінницької області цивільну справу №151/467/19 за заявою ОСОБА_1 , яка по довіреності від 19 червня 2019 року, зареєстрованої в реєстрі за №692, представляє інтереси ОСОБА_2 , заінтересовані особи: відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Тростянецькому та Чечельницькому районах ГТУЮ у Вінницькій області та Каташинська сільська рада Чечельницького району, Вінницької області про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , яка по довіреності від 19 червня 2019 року, зареєстрованої в реєстрі за №692, представляє інтереси ОСОБА_2 звернулася до суду із заявою про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, мотивуючи тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території України в с.Перекоп м.Армянська, АР Крим, помер чоловік заявниці ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який був зареєстрований за адресою: с.Перекоп м.Армянська, АР Крим. Маючи в наявності довідку про смерть №С-00060 та свідоцтво про смерть ОСОБА_3 серії НОМЕР_1 , видане 05.02.2019 року 99100009 Армянським міським відділом запису актів цивільного стану Департамента запису актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим звернулася до відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Тростянецькому та Чечельницькому районах ГТУЮ у Вінницькій області, але було відмовлено в реєстрації смерті останнього, з причини відсутності підстави для державної реєстрації смерті та видачі свідоцтва про смерть українського зразку відповідно до законодавства України на підставі, наданих нею документів та роз`яснено, що для здійснення такої реєстрації необхідно звернутися до суду. Встановлення факту смерті ОСОБА_3 необхідне заявниці для прийняття спадщини. В зв`язку з даними обставинами ОСОБА_2 змушена звернутися до суду з даною заявою. Просить встановить факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця с.Жабокричка Чечельницького району Вінницької області, громадянина України, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території України, а саме: в с.Перекоп м.Армянська, АР Крим, Україна.
В судове засідання представник заявниці ОСОБА_1 не з`явилася, подавши до суду письмову заяву про розгляд справи за її відсутності, заяву підтримує повністю, просить задовольнити.
Представник заінтересованої особи начальник відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Тростянецькому та Чечельницькому районах ГТУЮ у Вінницькій області І.Ф.Чернієнко в судове засідання не з`явилася, подавши до суду письмову заяву про розгляд справи за її відсутності, проти задоволення заяви не заперечує.
Представник заінтересованої особи сільський голова Каташинської сільської радиЧечельницького району Вінницької області М.А.Савченко в судове засідання не з`явився, подавши до суду письмову заяву про слухання справи за його відсутності, проти задоволення заяви не заперечує.
Згідно ч. 3 ст. 211 ЦПК України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до ч.3 ст.247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, вивчивши та оцінивши докази по справі та співставивши їх у відповідності до норм чинного законодавства, суд вважає, що заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Згідно ч.1 ст.317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Судом установлено, що заявниця ОСОБА_2 являється дружиною ОСОБА_3 , що підтверджується копією свідоцтва про одруження серії НОМЕР_2 виданого Каташинською сільською радоюЧечельницького району Вінницької області 18 липня 1971 року.
Як вбачається із довідки про смерть №С-00060 від 05 лютого 2019 року виданої Армянським міським відділом запису актів цивільного стану Департамента запису актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим, ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 у с.Перекоп м.Армянська, АР Крим, а саме (на тимчасово окупованій території України) .
Як вбачається із копії свідоцтва про смерть від 05 лютого 2019 серія НОМЕР_1 , виданого 99100009 Армянським міським відділом запису актів цивільного стану Департаменту запису актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 у с.Перекоп м.Армянська, АР Крим, а саме (на тимчасово окупованій території України) .
Відповідно до листа відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Тростянецькому та Чечельницькому районах ГТУЮ у Вінницькій області від 09 липня 2019 року №1790-16.24-75, ОСОБА_1 була надана відмова у проведенні державної реєстрації смерті ОСОБА_3 , у зв`язку з тим, що документи, які підтверджують факт смерті не є підставою для проведення державної реєстрації смерті.
Згідно з п.8 ч.1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно до роз`яснень, даних в п.13, 18 постанови Пленуму Верховного Суду України №5 від 31.03.1995 року "Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення", заяви про встановлення факту смерті особи в певний час приймаються до провадження суду і розглядаються за умови подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті.
Суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.
Рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не замінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.
Статтею 9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом України. Будь-який акт (рішення, документ), виданий такими органами та/або особами, є недійсним і не створює правових наслідків.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", тимчасово окупованою територією визначається сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.
Враховуючи викладене, єдиною підставою для державної реєстрації смерті в даних випадках є рішення суду про встановлення факту смерті.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", Україна вживає всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Судом враховано висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини (зокрема "Loizidouv.Turkey", "Cyprusv.Turkey"), a також Молдови та Росії (зокрема, "Mozer v. the Republic of Moldova and Russia","Ila§cu and Othersv.Moldova and Russia"),де, грунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого "намібійського винятку", який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
На підставі викладеного, а також враховуючи те, що законом не передбачено іншого порядку встановлення цього факту, суд приходить до висновку про задоволення заяви про встановлення факту смерті, що надасть заявниці можливість отримати свідоцтво про смерть, видане відповідним державним органом України.
Відповідно ч.4 ст.317 ЦПК України, ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Частиною 5 ст.317 ЦПК України передбачено що, копія судового рішення видається учасникам справи, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
Відповідно до ч.7 ст.294 ЦПК України, при ухвалені судом рішення судові витрати не відшкодовуються, якщо інше не встановлено законом. В зв`язку з цим усі судові витрати, понесені заявником слід залишити за ним.
Керуючись ст. ст. 81, 263-265, 315, 317, 319, 430 ЦПК України, ст. ст.1, 3, 9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", ст.13 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" суд, -
ВИРІШИВ:
Заявузадовольнити повністю.
Встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця с.Жабокричка Чечельницького району, Вінницької області, громадянина України який був зареєстрований на тимчасово окупованій території, а саме за адресою: в с.Перекоп м.Армянська, АДРЕСА_1 , яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Рішення суду підлягає негайному виконанню.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Рішення суду може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Вінницького апеляційного суду.
У відповідності до п.п. 15.5) п.п.15 п. 1 Розділу ХШ Перехідних Положень ЦПК України в новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.
Суддя
Суд | Чечельницький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2019 |
Оприлюднено | 10.07.2019 |
Номер документу | 82918067 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Чечельницький районний суд Вінницької області
Моцний В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні