Рішення
від 09.07.2019 по справі 580/1665/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2019 року справа № 580/1665/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Смілянської прокуратури в інтересах держави до Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, третя особа дошкільний навчальний заклад Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області про визнання бездіяльності незаконною та зобов?язання вчинити дії,

встановив:

23 травня 2019 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави (20700, м. Сміла, вул. Ю. Кондратюка, 25, ідентифікаційний код 02911119) до Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області (20930, Черкаська область, Чигиринський район, с. Медведівка, вул. Богдана Хмельницького, 44 «В» , ідентифікаційний код 33369798) в якому позивач просить:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДНЗ «Світанок» Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області;

2) зобов?язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДНЗ «Світанок» Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що Смілянською місцевою прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку площею 0,7000 га, яка знаходиться у користуванні ДНЗ «Світанок» Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.

Ухвалою судді Тимошенко В.П. від 28.05.2019 відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу за правилами за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Крім того, даною ухвалою залучено до участі в справі третьої особи дошкільний навчальний заклад Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

Відповідач 20.06.2019 надав до суду відзив, в якому проти задоволення позову заперечував. Обгрунтовуючи відзив на позовну заяву відповідач вказує на відсутність у прокурора адміністративної процесуальної дієздатності на звернення до суду з даним позовом, що виключає можливість розгляду і вирішення даної справи по суті заявлених позовних вимог. Щодо суті заявлених позовних вимог зазначив, що порядок передачі земельної ділянки у користування регулюється ст. 123 ЗК України. За змістом вказаної статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. З таким клопотанням третя особа, як самостійна юридична особа, наділена певними повноваженнями відповідно до статуту, до відповідача не зверталась, а тому враховуючи відсутність надходження до відповідача клопотання про відведення земельної ділянки не існує й факту бездіяльності відповідача.

01.07.2019 позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій він просить позов задовольнити в повному обсязі.

Треті особи пояснень щодо позову до суду не надали.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

Смілянською місцевою прокуратурою вивчено інформацію Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області від 24.04.2019 № 02-28/223 та надані додатки та встановлено, що засновником дошкільного навчального закладу Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області є Медведівська сільська рада Чигиринського району Черкаської області.

Первинна Державна реєстрація дошкільного навчального закладу Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області проведена 07.06.1996.

Рішенням сесії Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області № 11/3 від 04.04.2007 затверджено статут дошкільного навчального закладу Світанок .

Власником дошкільного закладу є Медведівська сільська рада Чигиринського району Черкаської області (п.1.3. Статуту ДНЗ).

Рішенням сесії Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області № 19/4 від 03.04.2008 Про внесення змін до статуту дошкільного навчального закладу Світанок внесено зміни до Статуту дошкільного навчального закладу Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, та викладено Статут вказаного дошкільного навчального закладу у новій редакції.

08.04.2008 у Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців внесено запис № 1018120 0000 000430 про державну реєстрацію даного дошкільного закладу як юридичної особи.

Відповідно до Статуту ДНЗ, погодженого 08.04.2008 начальником відділу освіти Чигиринської районної державної адміністрації та затвердженого рішенням сесії Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області від 03.04.2008 № 19/4, діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти; збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров`я дітей; формування їх особистості, розвитку творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації дітей та готовності продовжувати освіту (п.1.7. Статуту ДНЗ).

Власник дошкільного закладу - Медведівська сільська рада Чигиринського району Черкаської області, здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування (п. 1.3. Статуту ДНЗ).

Безпосереднє керівництво роботою дошкільного закладу здійснює його завідуюча. Керівник здійснює керівництво і контроль за діяльністю дошкільного закладу, діє від імені закладу, представляє його в усіх державних та інших органах та установах і організаціях, укладає угоди з юридичними та фізичними особами (п. 8.2 Статуту ДНЗ).

Згідно п. 8.1 Статуту управління дошкільним закладом здійснюється його власником - Медведівською сільською радою Чигиринського району Черкаської області (п. 1.3 Статуту ДНЗ) та відділом освіти у межах, визначених чиним законодавством.

Згідно інформації Медведівської сільської ради від 24.04.2019 № 02-28/223, приміщення дошкільного навчального закладу знаходиться за адресою вул. Перемоги, 1д, с. Медведівка Чигиринського району Черкаської області та перебуває на балансі Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

Матеріально - технічна база дошкільного закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспорті засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі дошкільного закладу (п.9.1 Статуту).

Дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,7000 га, на якій розташована сама будівля, господарські будівлі, павільйони, спортивні споруди, ігровий майданчик тощо (п.9.5 Статуту, інформація Медведівської сільської ради від 24.04.2019 № 02-28/223).

Згідно Плану - схеми місця знаходження земельної ділянки АДРЕСА_1 Медведівка Чигиринського району по вул. Перемоги, АДРЕСА_2 д. на якій розміщений ДНЗ Світанок Медведівської сільської ради та витягу із картографічних даних земель населених пунктів Медведівка, Івківці, Зам`ятниця, Деменці, виділена земельна ділянка 0,7 га для дитячого садочку.

Відповідно до інформації відділу у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 26.04.2019 № 10-23-0.340-149/112-19 встановлено, що земельну ділянку, на якій розміщений ДНЗ Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області технічна документація не надавалася, ділянка відсутня в Державному земельному кадастрі, кадастровий номер не присвоювався.

З інформації Медведівської сільської ради від 24.04.2019 № 02-28/223 та відділу у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 26.04.2019 № 10-23-0.340-149/112-19, встановлено, що заходи з розроблення проектів землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки для обслуговування дошкільного навчального закладу Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області не приймалися, договори щодо розробки проекту землеустрою з питань відведення в постійне користування земельних ділянок для обслуговування дошкільного навчального закладу Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області з організацією, яка має відповідний дозвіл не укладалися.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 23.04.2019, відомості про реєстрацію права власності чи права користування земельною ділянкою за дошкільним навчальним закладом Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, відсутні.

Таким чином, Смілянською місцевою прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку площею 0,7000 га, яка знаходиться у користуванні ДНЗ Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру» , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачено розпорядженням Уряду від 17.10.2012 № 802-р.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно зі ст. 20 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» , органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.

Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.

Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України «Про освіту» та ст. 80 Закону України «Про освіту» .

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Крім того за визначенням статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частин 1, 2, ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

У відповідності до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Позивачем доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ Світанок Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

Відповідно до ч. 2, ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Підстави для стягнення з відповідача суми судового збору, сплаченого позивачем при подачі позову відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільний навчальним закладом «Світанок» Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

Зобов?язати Медведівську сільську раду Чигиринського району Черкаської області (20930, Черкаська область, Чигиринський район, с. Медведівка, вул. Богдана Хмельницького, 44 «В» , ідентифікаційний код 33369798) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом «Світанок» Медведівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 35569458).

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2019
Оприлюднено11.07.2019
Номер документу82932448
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/1665/19

Рішення від 09.07.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні