Рішення
від 10.07.2019 по справі 160/4587/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2019 року Справа № 160/4587/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Царікової О.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у м. Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" до Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ :

21 травня 2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" (далі -ТОВ "САБТЕХПРОМ") до Головного управління ДФС в Одеській області (далі - Відповідач-1), Державної фіскальної служби України (далі -Відповідач-2) про:

- визнання протиправними та скасування рішень Головного управління ДФС в Одеській області в особі Комісії Головного управління ДФС у Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме:

рішення від 19.04.2019 року №1144981/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.04.2018 року;

рішення від 19.04.2019 року №1144979/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.07.2018 року;

рішення від 19.04.2019 року №1144984/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 27 від 15.05.2018 року;

рішення від 19.04.2019 року №1144978/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 48 від 31.07.2018 року;

рішення від 19.04.2019 року №1144982/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 54 від 30.04.2018 року;

рішення від 19.04.2019 року №1144980/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 66 від 31.05.2018 року;

рішення від 13.03.2019 року №1103304/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 78 від 15.03.2018 року;

рішення від 14.03.2019 року №1105506/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 116 від 31.03.2018 року;

- зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року, що складені ТОВ "САБТЕХПРОМ" датою їх фактичного отримання.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що ним засобами електронного зв`язку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні: № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року, виписані на адресу Приватного акціонерного товариства "Комбінат "Придніпровський" (далі - ПрАТ "Комбінат "Придніпровський") на підставі договору про надання транспортних послуг № 203 від 01.03.2018 року.

Згідно квитанцій про реєстрацію вказані податкові накладні були отримані податковим органом, але реєстрацію зупинено із посиланням на пп. 2.1. п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

05 березня 2019 року, 14 березня 2019 року, 14 квітня 2019 року позивачем на ім`я Голови Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області направлено письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупинених податкових накладних: № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року, однак за результатами розгляду поданих документів Комісією Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних були прийняті рішення:

- рішення від 19.04.2019 року № 1144981/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.04.2018 року;

- рішення від 19.04.2019 року № 1144979/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.07.2018 року;

- рішення від 19.04.2019 року № 1144984/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 27 від 15.05.2018 року;

- рішення від 19.04.2019 року № 1144978/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 48 від 31.07.2018 року;

- рішення від 19.04.2019 року № 1144982/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 54 від 30.04.2018 року;

- рішення від 19.04.2019 року № 1144980/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 66 від 31.05.2018 року;

- рішення від 13.03.2019 року № 1103304/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 78 від 15.03.2018 року;

- рішення від 14.03.2019 року № 1105506/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 116 від 31.03.2018 року.

Зазначені рішення позивач вважає необґрунтованими та такими, що порушують норми податкового законодавства, права та охоронювані законом інтереси позивача, оскільки підприємством позивача подані податковому органу усі необхідні документи, що підтверджують надання послуг з транспортного, транспортно-експедиційного, експедиційного обслуговування територією України за замовленням ПрАТ "Комбінат "Придніпровський", а тому оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню судом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.06.2019 у справі № 160/4587/19 прийнято позовну до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 160/4587/19. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

27 червня 2019 року від представника Відповідача-1 та Відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечив проти позовних вимог та вказав, що оскаржені рішення прийняті з підстав ненадання платником податку первинних документів: а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних форм та галузевої специфіки, накладних.

02 липня 2019 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача вказав, що посилання контролюючого органу на ненадання платником податків первинних документів як на підставу відмови в реєстрації податкових накладних не відповідає фактичним обставинам. До своїх пояснень з приводу зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ "САБТЕХПРОМ" надавались рахунки, специфікації на надання транспортних послуг, акти прийому-передачі наданих послуг, банківську виписку за 2018 рік, договори оренди транспортних засобів, нежитлових приміщень, договори поставки, видаткові накладні, специфікації щодо придбання пального для здійснення вантажних перевезень та інші, отже, підприємством до своїх пояснень надані всі первинні документи. Позивач відзначив, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства. Оскаржені рішення Відповідача -1 не відповідають наведеним вимогам щодо чіткості та зрозумілості.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судом та підтверджується наявними матеріалами справи, між ТОВ "САБТЕХПРОМ" (Виконавець) та Приватним акціонерним товариством "Комбінат "Придніпровський" (Замовник) укладений договір про надання транспортних послуг №203 від 01.03.2018, предметом якого є транспортні послуги автомобільним транспортом шляхом доставки довіреного вантажу в пункт призначення і видання його особі, що має право на одержання вантажу (одержувачу), та/або отримання вантажу для Замовника у вантажовідправника вказаного останнім, а також здійснення експедирування і виконання вантажно-розвантажувальних робіт.

На виконання умов договору ТОВ "САБТЕХПРОМ" надало в адресу ПрАТ "Комбінат "Придніпровський" транспортні послуги, що підтверджується актами прийому-передачі наданих послуг № 257 від 15.04.2018 року, № 291 від 30.04.2018 року, № 318 від 15.05.2018 року, № 357 від 31.05.2018 року, № 444 від 15.07.2018 року, № 472 від 31.07.2018 року, № 207 від 15.03.2018 року, 230 від 31.03.2018 року та товарно-транспортними накладними за період: березень - липень 2018 року, належним чином засвідчені копії яких містяться в матеріалах справи (а.с. 54 - 250 т. 1, а.с. 1 - 35 т.2).

На підтвердження господарських операцій згідно договору № 203 від 01.03.2018 року позивачем в адресу ПрАТ "Комбінат "Придніпровський" виписані податкові накладні: № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року, які засобами електронного зв`язку направлені для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, копії яких містяться в матеріалах справи (а.с. 54 - а.с. 73 т.2) відповідачем вказані податкові накладні були отримані, але реєстрацію зупинено із посиланням на пп.2.1.п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. Платнику запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

05 березня 2019 року позивачем Голові Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області направлені письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупиненої податкової накладної від 15.03.2018 №78, що підтверджується повідомленням про надання документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05.03.2019 №1, копія якого міститься в матеріалах справи (а.с. 72 т.2).

06 березня 2019 року, позивачем Голові комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області направлено письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупиненої податкової накладної від 31.03.2018 №116, що підтверджується повідомленням про надання документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.03.2019 №1, копія якого міститься в матеріалах справи (а.с. 76 т.2).

14 квітня 2019 року позивачем Голові комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області направлено письмові пояснення та копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупинених податкових накладних: від № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, що підтверджується повідомленням про надання документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14.04.2019 №1, копія якого міститься в матеріалах справи (а.с. 80 т.2).

У своїх поясненнях, направлених на адресу податкового органу, підприємство пояснило, що в ході провадження своєї господарської діяльності ним надаються транспортні послуги ПрАТ "Комбінат "Придніпровський" за договором про надання транспортних послуг № 203 від 01.03.2018 року. Для належного виконання договірних відносин ТОВ "САБТЕХПРОМ" орендувало транспортний засіб PEUGEOT BOXER НОМЕР_1 (Договір оренди транспортного засобу від 22.02.2018 з ОСОБА_1 ), за допомогою якого здійснювалися перевезення. Для здійснення перевезень ТОВ "САБТЕХПРОМ" придбав дизельне паливо ДТ (код УКТЗЕД НОМЕР_2 ), бензин А-92 (код УКТЗЕД 2710124194), бензин А-95 (код УКТЗЕД НОМЕР_3 ) у ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" (ЄДРПОУ 41449359), згідно договору поставки №0001 від 02.01.2018 року, у ПП "ОККО-БІЗНЕС КОНТРАКТ" (ЄДРПОУ 33614922) згідно договору поставки № 30ОБКПТБ3-0008 від 02.11.2017 року.

Розглянувши вищевказані документи Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області прийняла рішення:

- від 19.04.2019 року № 1144981/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.04.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144979/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.07.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144984/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 27 від 15.05.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144978/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 48 від 31.07.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144982/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 54 від 30.04.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144980/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 66 від 31.05.2018 року;

- від 13.03.2019 року № 1103304/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 78 від 15.03.2018 року;

- від 14.03.2019 року № 1105506/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 116 від 31.03.2018 року.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 - 1.3 і 200 - 1.9 статті 200 - 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктами 14 - 15 Порядку №1246 передбачено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Як вказав Верховний Суд в постанові від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній з 31 грудня 2017 року) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII).

Пунктом 7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону №2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону №2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).

Окремими положеннями Порядку №117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18.

Згідно з положеннями статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Лист Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18, яким визначено критерії ризиків, достатні для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не є нормативно-правовими актами, оскільки не зареєстрований у Міністерстві юстиції України у відповідності до вимог ст. 117 Конституції України та Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року №731.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Однак, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірних у цій справі актів індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у відповідності до вимог якої прийнято Порядок №117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у період, що аналізується визначалися листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій", який не є нормативно-правовим актом, у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України, хоча зачіпає права, свободи й законні інтереси невизначеного кола громадян.

З урахуванням чого, суд доходить висновку, що законні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року, були відсутні.

Відповідно до п. п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Із оскаржених рішень Комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.04.2019 року № 1144981/40051658; від 19.04.2019 року № 1144979/40051658; від 19.04.2019 року № 1144984/40051658; від 19.04.2019 року № 1144978/40051658; від 19.04.2019 року № 1144982/40051658; від 19.04.2019 року № 1144980/40051658; від 13.03.2019 року № 1103304/40051658; від 14.03.2019 року № 1105506/40051658 видно, що підставою для такої відмови стало не надання платником податку копій документів, а саме: документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117.

Згідно п. 14. Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до п.п. 18, 19 та 21 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як видно з матеріалів справи, позивачем до податкового органу були направлені документи, на підставі яких було складено податкові накладні № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року та пояснення, що підтверджується наявними в матеріалах справи повідомленнями.

Суд зазначає, що в оскаржених рішеннях Комісією не наведено обґрунтування відмови в реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених позивачем в адресу ПрАТ "Комбінат "Придніпровський", лише зазначено про не надання платником податків документів, проте які саме документи не були надані та яких документів не вистачало для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не вказано.

Як вказав Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Також у зазначеній постанові Верховний Суд вказав, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

За положеннями ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 19.04.2019 року № 1144981/40051658; від 19.04.2019 року № 1144979/40051658; від 19.04.2019 року № 1144984/40051658; від 19.04.2019 року № 1144978/40051658; від 19.04.2019 року № 1144982/40051658; від 19.04.2019 року № 1144980/40051658; від 13.03.2019 року № 1103304/40051658; від 14.03.2019 року № 1105506/40051658 не відповідають вимогам п.п. 1, 3 ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесені необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

З урахуванням наведеного, позовна вимога про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДФС в Одеській області про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.04.2019 року № 1144981/40051658; від 19.04.2019 року № 1144979/40051658; від 19.04.2019 року № 1144984/40051658; від 19.04.2019 року № 1144978/40051658; від 19.04.2019 року № 1144982/40051658; від 19.04.2019 року № 1144980/40051658; від 13.03.2019 року № 1103304/40051658; від 14.03.2019 року № 1105506/40051658 є обґрунтованою, тому підлягає задоволенню.

Суд зазначає, що у відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.28 Постанови №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з положеннями п. 19 та п. 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З урахуванням означеного, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" податкові накладні № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року датою їх фактичного отримання.

З урахуванням наведеного, заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

У відповідності до ч. 1, ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 139, 194, 205, 242 - 246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" (місцезнаходження: пр. Олександра Поля, буд. 72, кв. 48, м. Дніпро, 49054, і.к. 40051658) до Головного управління ДФС в Одеській області (місцезнаходження: вул. Семінарська, 5, м. Одеса,65044, і.к. 39398646), Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: Львівська пл., 8, м.Київ, 04655 і.к. 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області:

- від 19.04.2019 року № 1144981/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.04.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144979/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 21 від 15.07.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144984/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 27 від 15.05.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144978/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 48 від 31.07.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144982/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 54 від 30.04.2018 року;

- від 19.04.2019 року № 1144980/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 66 від 31.05.2018 року;

- від 13.03.2019 року № 1103304/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 78 від 15.03.2018 року;

- від 14.03.2019 року № 1105506/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 116 від 31.03.2018 року.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" податкові накладні: № 21 від 15.04.2018 року, № 21 від 15.07.2018 року, № 27 від 15.05.2018 року, № 48 від 31.07.2018 року, № 54 від 30.04.2018 року, № 66 від 31.05.2018 року, № 78 від 15.03.2018 року, № 116 від 31.03.2018 року датою їх фактичного отримання.

Стягнути з Головного управління ДФС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "САБТЕХПРОМ" (і.к. 40051658, місцезнаходження: 49054, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 72, АДРЕСА_1 . АДРЕСА_2 ) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 15368,00 грн. (п`ятнадцять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп..

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складений 10 липня 2019 року.

Суддя О.В. Царікова

Дата ухвалення рішення10.07.2019
Оприлюднено11.07.2019
Номер документу82942373
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —160/4587/19

Ухвала від 03.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 28.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні