ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1104/19
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Василяки Д.К.,
при секретарі: Кукульник Я.В., за участю представника позивача ОСОБА_1 , представника відповідача 1 та 2 Яцемирського С.С., розглянувши у порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ФОП ОСОБА_2 (далі-позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби України в Херсонській області, Автономній Республіки Крим та м.Севастополі, в якому просить суд, визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС України в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 22.03.2019р. № 1117087/3052611674 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 07.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, 04053, м. Київ, Львівська площа 8) зареєструвати податкову накладну № 4 від 07.03.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання ДФС України, а саме: 13 березня 2019 року.
Ухвалою від 03.06.2019 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного провадження з викликом сторін по справі.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач в адміністративному позові зазначив, що на виконання вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України складено податкову накладну № 4 від 07.03.2019 р. (надалі - ПН), яка була надіслана 13.03.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН). Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.03.19р. вищезазначену податкову накладну прийнято, але реєстрацію ПН в ЄРПН зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (надалі - ПКУ). Причиною зупинення зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 1008 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. На виконання вимог чинного податкового законодавства позивачем направлено на адресу ДФС України пояснення № 2 від 20.03.2019р. та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018р. № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . Однак, рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 1117087/3052611674 від 22.03.2019р. було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 07.03.2019р. Позивач вважає рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 1117087/3052611674 від 22.03.2019р., яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 07.03.2019р., необґрунтованим. На підставі викладеного, позивач просить задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, посилаючись на обставини викладені в адміністративному позові та відповіді на відзив.
21.06.2019 року від відповідач-1 та відповідач-2 надійшли до суду письмові відзиви на позовну заяву, відповідно до яких позовні вимоги не визнають з таких підстав, що позивачем надано по зупиненій податковій накладній пояснення та копії документів, які розглянуті комісією регіонального рівня, а саме Головним управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі. За результатами розгляду пояснень та копій документів Комісією Головного управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі. Прийнято рішення від 23.03.2019 р. № 1117087/3052611674 про відмову у реєстрації податкової накладної у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, а саме, встановлено невідповідність обсягу посівних площ та строків поставки, необхідних для вирощування визначеної кількості канаркової трави в південному регіоні. Інформація щодо наявності складу за адресою: АДРЕСА_1 не відповідає даним Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на обставини викладені у відзиві.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників сторін та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини: Фізична особа - Підприємець ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ) зареєстрований в ЄДР 22 жовтня 2012 року за № 2 487 НОМЕР_2 за адресою: АДРЕСА_1 та взятий на облік як платник податків з 23.10.2012р., з 01.10.2015р. є платником Єдиного податку ІІІ групи за ставкою 3 відсотка до доходу, а з 01 січня 2019 р. має статус платника податку на додану вартість.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань №1005074322 від 02.03.2019р. видами діяльності ФОП ОСОБА_2 за КВЕД 2010 є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, 01.50 Змішане сільське господарство (основний), 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.91 Роздрібна торгівля що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет.
ФОП ОСОБА_2 має у користуванні 52,0069 га. земель з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в тому числі: орендована земля - 45,6669 га. відповідно до договорів оренди землі від 24.05.2017р. зі строком оренди 10 років з правом пролонгації, що підтверджується довідкою Стокопанської с/р № 52 від 01.03.2019 р. і інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 154864710 від 02.02.2019р. та у приватній власності земля - 6,34 га., що підтверджується державним актом на землю серія НОМЕР_3 від 29.09.2011 р.
Також ФОП ОСОБА_2 відповідно до договору оренди с/г техніки від 01.02.2017р. орендує до 01.02.2020 року комбайн ДОН 1500Б 2005р.в, борону дискову АГ-2,4, 2008р.в., культиватор причіпний КПС-4, 2008р.в., сівалку С3-3,6, 2000 р.в., оприскувач 0П-2000, 2000р.в. та трактор МТЗ-892, 2007р.в.
Крім того ФОП ОСОБА_2 згідно з договором оренди складу № 1-О від 30.06.2018р. орендує строком на 10 років приміщення складу № 1, № 2 літ. А, загальною площею 649,2 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 а для здійснення господарської діяльності, а саме: зберігання продукції.
Відповідно до довідки сільради № 77 від 25.03.2019р. З 2017 року по теперішній час ФОП ОСОБА_2 на території Стокопанівської сільської ради Генічеського району Херсонської області вирощує насіння канаркової трави (канаркове просо).
21.02.2019 р. між ФОП ОСОБА_2 (надалі - Постачальник) та ПП Конкурент (надалі - Покупець) укладено договір поставки № 3, згідно з яким Постачальник зобов`язується постачати (передавати) товар у власність Покупця для використання його у підприємницькій діяльності, а Покупець зобов`язується прийняти вказаний Товар та сплатити за нього на умовах договору. Предметом поставки є такий товар: сільгосппродукція - насіння канаркової трави (п. 1.1, п. 1.2 Договору).
Згідно з п.п. 2.1.1-2.1.2 п. 2.1 Договору Постачальник гарантовано зобов`язується поставити Покупцю 66 т насіння канаркової трави. Товар, вказаний в п. 1.2 цього Договору, поставляється Покупцю партіями.
Відповідно до п. 3.1 Договору постачання здійснюється на умовах франко-склад Продавця.
Пунктом 3.3. передбачено, що перехід права власності відбувається в момент поставки (оплати) відповідної партії товару.
З моменту передачі права власності на товар і до моменту завантаження його на транспортний засіб Покупця, товар знаходиться на відповідальному зберіганні на складах Постачальника до повного вивозу об`єму товару. Пункт завантаження узгоджується між сторонами (п. 3.4, 3.5 Договору).
Відповідно до п. 4.1 Договору ціна одиниці товару складає 10 300 грн. за 1 т (в т.ч. ПДВ 1716 грн. 67 коп.) Загальна сума договору становить 679 800,00 (шістсот сімдесят дев`ять тисяч вісімсот) гривень (в т.ч. ПДВ 113 300 грн. 00 коп.) Вартість біг-бегів врахована у вартості продукції.
Згідно з п. 4.2 Договору Покупець здійснює передоплату у розмірі 450 000(чотириста п`ятдесят тисяч) гривень (в т.ч. ПДВ 75000 грн. 00 коп.) в термін до 30.03.2019р.
Розрахунки за товар здійснюються в безготівковому порядку згідно умов договору. (п. 4.3 Договору).
Пунктом 4.4. Договору передбачено, що сторони можуть домовлятися про від термінування платежу Покупцем за певний об`єм товару на термін обумовлений сторонами.
Постачальник зобов`язується поставити Покупцеві відповідний об`єм товару в термін до 30 вересня 2019 року (п.п. 5.1.1 п. 5.1 Договору).
Відповідно до п. 7.1 Договору даний договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.
На виконання умов договору ФОП ОСОБА_2 виставив ПП Конкурент рахунок на оплату № 4 від 07.03.2019р. на оплату насіння канаркової трави на суму 100 012,96 грн., в т.ч. ПДВ 16 668,83 грн.
07.03.2019 року Позивач отримав попередню оплату за насіння канаркової трави від ПП Конкурент згідно платіжного доручення № 11 від 07.03.2019р. (виписка банку по рахунку за 07.03.19р.) та за правилом першої події склав податкову накладну № 4 від 07.03.2019р. на загальну суму 100 012,96 грн., у тому числі ПДВ - 16 668,83 грн., і направив її 13.03.2019 року для реєстрації у встановленому законодавством порядку в ЄРПН.
13.03.2019 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України, версія 2.3.1.25 надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 4 від 07.03.2019 року доставлена до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена.
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПК/РК від 07.03.2019 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1008 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
20.03.2019 року Позивачем на адресу ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі сформовано та направлено в електронному вигляді пояснення Фізичної особи підприємця ОСОБА_3 Анатолія ОСОБА_4 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) № 2 та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Постанова від 21.02.2018р. № 117 до податкової накладної № 4 від 07.03.2019 року реєстрація якої тимчасово зупинена.
Із змісту пояснень та наявних в матеріалах справи документів, судом встановлено, що посівний матеріал придбано у Ф/Г Товкус (ЄДРПОУ 14122994) (Договір поставки № ФГ 1 від 16.07. 18р) . Оплата за товар здійсненна 17.07.2018р.( платіжне доручення №2 ) згідно рахунку № ФГ-1 від 17.07.2018р. Насіння канаркової трави відпущено за накладною № ФГ-1 від 17.07.2018р. по довіреності № 3 від 17.07.2018р. Перевезення матеріалів, обробка землі, збирання урожаю здійснюється орендованою технікою, що підтверджується Договором №1 від 01.02.2017 р. та актом приймання-передачі №1 від 01.02.2017 р.
ОСОБА_5 , придбані у ТОВ Украгроком ( ЄДРПОУ 30530159) по договору поставки на умовах передоплати № Хс050219/01 від 05.02.2019р згідно накладним № Хс000025 від 12.02.2019р. № Хс000043 від 21.02.2019р. № Хс000051 від 22.02.2019р. за довіреністю №3 від 12.02.2019р. оплата здійснена по рахунку №Хс000005 від 05.02.2019 р. (платіжне доручення №3 від 06.02.2019р. перевезено по товарно-транспортним накладним № ФОП 1 від 12.02.2019р, № ФОП 2 від 21.02.2019р., № ФОП 3 від 22.02.2019 р.
Дизпаливо було взято у Ф/Г Товкус (ЄДРПОУ 14122994) зг. Договору безпроцентної позики №4 від 14серпня 2017 р. по накладній №ФГ-4 від 15 серпня 2017 р. в кол-ве. 2 куб.м. на суму 40 000,00 грн. за довіреністю № 4 від 14.08.2017 р. а також Дизпаливо придбали у ТОВ Торговий дім ОІЛ ПРЕМІУМ (ЄДРПОУ 41703482) згідно договору постачання №15/Дт від 14.03.2019р. по видатковій накладній №99 від 15.03.2019р.за довіреністю №6 від 14.03.2019р. ТТН на відпуск нафто продуктів (нафти) № Р99 від 15.03.2019р.
Зберігання матеріалів, що пов`язанні з виробництвом с/г продукції відбувається на орендованому складі за адресою: с. АДРЕСА_2 , що підтверджуються договором оренди складу №1-0 від 30.06.2018 р. і актом приймання передачі №1-0 від 30.06.2018 р.)
Також, в матеріалах справи наявні документи, що підтверджують реальність здійснення операцій з ПП Конкурент , а саме: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань ( запит №1005074322 від 02.03.2019р.); квитанція про зупинення реєстрації ПН (документ F1201010) № 9045205419 від 13.03.2019 р.; договір поставки №3 від 21.02.2019р.; виписку з банку № б/н від 07.03.2019 р.; рахунок №4 від 07.03.2019р.; довідку Стокопанської с/р №52 від 01.03.2019 р.; акт на землю (серія НОМЕР_4 № 046820 від 29.09.2011р.); договір поставки № ФГ 1 від 16.07.2018р.); платіжне доручення № 2 від 17.07.2018р.; рахунок № ФГ-1 від 17.07.2018р.; накладну № ФГ-1 від 17.07.2018р.; довіреність №3 від 17.07.2018р.; договір №1 від 01.02.2017р.; акт приймання-передачі №1 від 01.02.2017р.; договір поставки на умовах передоплати № Хс050219/01 від 05.02.2019р.; видаткову накладну № Хс000025 від 12.02.2019р.; видаткову накладну № Хс000043 від 21.02.2019р.; видаткову накладну № Хс000051 від 22.02.2019р.; довіреність № 3 від 12.02.2019 р.; рахунок № Хс000005 від 05.02.2019 р.; платіжне доручення №3 від 06.02.2019р.; товарно-транспортну накладну № ФОП 1 від 12.02.2019р.; товарно-транспортну накладну № ФОП 2 від 21.02.2019р.; товарно-транспортну накладну № ФОП 3 від 22.02.2019р.; договір безпроцентної позики №4 від 14.08.2017 р.; накладну № ФГ-4 від 15.08. 2017р.; довіреність №4 від 14.08.2017р.; договір постачання № 15/Дт від 14.03.2019р.; видаткову накладну № 99 від 15.03.2019р.; довіреність № 6 від 14.03.2019 р.; товарно-транспортну накладну на відпуск нафто продуктів(нафти) № Р99 від 15.03.2019 р.; договір оренди складу №1-0 від 30.06.2018р. та акт приймання передачі №1-0 від 30.06.2018р.
22.03.2019 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 1117087/3052611674 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства. Так, ФОП ОСОБА_2 СГ надано копії документів, які не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Встановлено не відповідність обсягу посівних площ та строків поставки, необхідних для вирощування визначеної кількості канаркової трави в южному регіоні. Інформація щодо наявності складу за адресою: АДРЕСА_1 не відповідає даним Державного реєстра речових прав на нерухоме майно.
Оскільки обставини зупинення реєстрації п/п та вимог фіскального органу щодо надання документів надалі стали підставою для відмови у реєстрації п/н та прийняття оскаржуваних у цьому аспекті рішень, суд зазначає наступне: так, відповідно до п. 201.16. ПК України, на яку у квитанції послався фіскальний орган, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно підпунктів а , б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні норми містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В даному випадку ФОП ОСОБА_2 надіслана квитанція від 13.03.2019 року.
Зі змісту даної квитанції по податковій накладній вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом п.п.2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку.
Виходячи з вищевикладеного, суд зазначає, що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у квитанції від 13.03.2019 року конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п.п.2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку вбачається, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній /розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (пункт 14 Порядку №117).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 15 Порядку №117).
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг) (пункт 15 Порядку №117).
За положеннями пункту 20 Порядку №117, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Таким чином, пунктом 20 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлені виключні підстави для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Водночас, відповідно до п. 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються, крім іншого: номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 09.07.2019 року №140/2093/18.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Критерії оцінки рішень та дій суб`єктів владних повноважень визначені ч. 2 ст. 2 КАС України.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, крім іншого: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); розсудливо.
Окрім того, відповідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Аналіз вказаних норм у сукупності дає підстави для висновку, що суб`єкт владних повноважень не має права, обґрунтовуючи правомірність свого рішення чи дій, посилатися на докази та обставини, які не враховувалися ним при ухваленні рішення чи вчиненні дій, тобто вчинені дії, оскаржувані рішення оцінюються судом виходячи з доведеності з боку фіскального органу тих обставин (фактичних підстав) і норм права (юридичних підстав), які наведені у відповідному рішенні, стали підставою та покладені в основу вчинюваних дій, а не знайдені/вишукані пізніше, що забезпечує при вирішенні спірних взаємовідносин дотримання принципу правової визначеності, як складової принципу верховенства права.
У відповідності до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 ПК України.
У порядку визначеному підпунктом 201.16.2 пункту 201.6 статті 201 ПК України, позивачем були надіслані дані до Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі копії документів та пояснення до господарських операцій з надання послуг ПП Конкурент та податкову накладну №4 від 07.03.2019 року для направлення для Комісії Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі.
Дані документи направляються податковим органом за місцем обліку платника податків відповідно підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України до Комісії ДФС України для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних. Однак, 22.03.2019 року Комісія Головного управління ДФС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі прийняла рішення №1117087/3052611674, якими відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 07.03.2019 року.
Суд зазначає, що рішення комісії від 22.03.2019 року №1117087/3052611674, якими відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 07.03.2019 року, не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної. Також зазначено, що встановлено невідповідність обсягу посівних площ та строків поставки, необхідних для вирощування визначеної кількості канаркової трави в юному регіоні . Інформація, щодо наявності складу за адресою АДРЕСА_1 не відповідає даним Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" №190 від 29.03.2017 (далі - Постанова №190) установлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу ;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Таким чином, рішення комісії Державної фіскальної служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування", або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".
Виходячи з вищевикладеного, оскаржувані рішення комісії не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Таким чином, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною у реєстрації якої відмовлено, що встановлено та підтверджено матеріалами справи.
Господарські операції, за результатами яких видано податкову накладну підтверджено належними доказами.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та ПП Конкурент та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної №4 від 07.03.2019 року.
При цьому, суд враховує документи, які містяться в матеріалах справи, щодо підтвердження взаємовідносин та господарських операцій між ФОП ОСОБА_2 та ПП "Конкурент", а саме: договір поставки №3 від 21.02.2019р.; виписку з банку № б/н від 07.03.2019 р.; рахунок №4 від 07.03.2019р.; довідку Стокопанської с/р №52 від 01.03.2019 р.; акт на землю (серія НОМЕР_4 № 046820 від 29.09.2011р.); договір поставки № ФГ 1 від 16.07.2018р.); платіжне доручення № 2 від 17.07.2018р.; рахунок № ФГ-1 від 17.07.2018р.; накладну № ФГ-1 від 17.07.2018р.; довіреність №3 від 17.07.2018р.; договір №1 від 01.02.2017р.; акт приймання-передачі №1 від 01.02.2017р.; договір поставки на умовах передоплати № Хс050219/01 від 05.02.2019р.; видаткову накладну № Хс000025 від 12.02.2019р.; видаткову накладну № Хс000043 від 21.02.2019р.; видаткову накладну № Хс000051 від 22.02.2019р.; довіреність № 3 від 12.02.2019 р.; рахунок № Хс000005 від 05.02.2019 р.; платіжне доручення №3 від 06.02.2019р.; товарно-транспортну накладну № ФОП 1 від 12.02.2019р.; товарно-транспортну накладну № ФОП 2 від 21.02.2019р.; товарно-транспортну накладну № ФОП 3 від 22.02.2019р.; договір безпроцентної позики №4 від 14.08.2017 р.; накладну № ФГ-4 від 15.08. 2017р.; довіреність №4 від 14.08.2017р.; договір постачання № 15/Дт від 14.03.2019р.; видаткову накладну № 99 від 15.03.2019р.; довіреність № 6 від 14.03.2019 р.; товарно-транспортну накладну на відпуск нафто продуктів(нафти) № Р99 від 15.03.2019 р.; договір оренди складу №1-0 від 30.06.2018р. та акт приймання передачі №1-0 від 30.06.2018р.
Суд також зазначає, що оскаржуване рішення комісії Державної фіскальної служби України від 22.03.2019 року №1117087/3052611674 є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржуване рішення фіскального органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі Федорченко та Лозенко проти України , відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумним сумнівом .
Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст.74 КАС України)
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне, скасувати рішення від 22.03.2019 року №1117087/3052611674 винесене Головним управлінням Державної фіскальної служби в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі.
Отже, враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог, а позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Судові витрати розподілені відповідно до ст.. 139 КАС України.
Суд прийшов до висновку, що судові витрати підлягають стягненню з Головне управління Державної фіскальної служби в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, враховуючи те, що саме Головним управлінням Державної фіскальної служби в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі прийнято спірне рішення №1117087/3052611674 від 22.03.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 07.03.2019 року.
В судовому засіданні 09 липня 2019 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив :
Адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (іпн НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ) до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, м.Херсон, пр. Ушакова, 75), Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, 04053, м.Київ, Львівська площа, 8) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС України Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкової/накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 22.03.2019 року № 1117087/3052611674 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 07.03.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, 04053, м.Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати податкову накладну № 4 від 07.03.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання ДФС України, а саме: 13 березня 2019 року.
Стягнути на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (іпн НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, м.Херсон, пр. Ушакова, 75) судові витрати у розмірі 3842,00 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві грн. 00 коп), шляхом безспірного списання.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 11 липня 2019 р.
Суддя Василяка Д.К.
кат. 1110100000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2019 |
Оприлюднено | 11.07.2019 |
Номер документу | 82943833 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні