П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 липня 2019 р. Категорія 101010000м.ОдесаСправа № 420/4052/19 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О. А.
час і місце ухвалення: 22:35, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Семенюка Г.В.
суддів: Потапчука В.О. , Шляхтицького О.І.
при секретаріВишневській А.В.
за участю сторін: Секретар ОВКТріфан Г.О. (посвідчення, паспорт) Довірені особи позивачаВолков О.М. (посвідчення, адвокат) Лисевич С.В. (посвідчення, адвокат) Голова ОВК №139:Піворунас В.К. (посвідчення, паспорт)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Ганни Олександрівни на Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року по справі за позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №139 ОСОБА_2 до секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Ганни Олександрівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 про встановлення факту перевищення повноважень, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
встановиВ:
Позивач, звернувся до суду з позовом до секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Ганни Олександрівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 про встановлення факту перевищення повноважень, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, мотивуючи його тим, що під час засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139, яке відбувалось з 04.07.19 р. по 05.07.19 р., її секретар Тріфан Ганна Олександрівна на думку позивача діяла з суттєвим порушенням чинного законодавства. Відповідач під час зазначеного засідання привласнила собі функції голови окружної комісії та неодноразово виказувала упереджене та неповажне відношення до окремих суб`єктів виборчого процесу та окремих членів окружної комісії.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Ганни Олександрівни щодо здійснення публічної негативної оцінки дій кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_2 , які мали місце 04-05 липня 2019 року на засіданні окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139, а саме негативних висловлювань щодо передвиборчої програми позивача та щодо того, що десять технічних кандидатів кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 керуються трьома членам комісії, а також дії секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Ганни Олександрівни щодо ведення 04-05 липня 2019 року засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 за присутності голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Піворунас В.К. та заступника голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Денісенко О.А. В решті позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з Рішенням суду першої інстанції, секретар окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Ганна Олександрівна подала апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати Рішення суду в частині задоволення позовних вимог та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити в цій частині.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи частково позов, суд першої інстанції взяв до уваги матеріали зроблені особою, яка вела в оману разом із довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 - Волковим О.М. , членів окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 139 через надання недійсного посвідчення для присутності на засіданні.
Кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №139 ОСОБА_2 було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, позивач зазначає, що твердження апелянта про те, що факти ведення засідання секретарем спростовуються протоколом засідання є безпідставними, оскільки вказаний протокол складається саме секретарем комісії та підписується головою та секретарем комісії.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:
Судом першої інстанції встановлено, що Тріфан Ганна Олександрівна є секретарем окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139, що підтверджується посвідченням № ОВК-4075 від 10 червня 2019 року.
18 червня 2019 року окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 було прийнято постанову №7 Про розподіл обов`язків між головою, заступником голови, секретарем та іншими членами окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року .
Вищевказаною постановою затверджено розподіл обов`язків між головою, заступником голови, секретарем та іншими членами окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139, згідно якого визначено наступні повноваження секретаря окружної виборчої комісії Тріфан Г. О. : забезпечувати підготовку матеріалів до засідання комісії, оформлення та доопрацювання прийнятих на її засіданні документів, достовірність документування засідання, вести протокол засідання комісії, здійснювати інші повноваження відповідно до законів України, Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого Постановою ЦВК від 15 вересня 2010 року № 350, інших актів законодавства України; у випадках, визначених законом, вивішувати на стенді офіційних матеріалів окружної виборчої комісії протоколи засідань комісії, рішення комісії, іншу інформацію для загального ознайомлення; відповідати за організацію та стан діловодства в ОВК, здійснювати інші повноваження відповідно до Порядку ведення діловодства, затвердженого постановою ЦВК від 15.09.2010 року №350; відповідати за опрацювання виборчою комісією подань щодо реєстрації офіційних спостерігачів, видачу посвідчень; відповідати за вчасну передачу дільничним виборчим комісіям бланків виборчої документації, печаток та штампів Вибув ; надавати секретарям дільничних виборчих комісій одномандатного виборчого округу №139 консультації з питань ведення діловодства у виборчих комісіях; у разі відсутності голови, заступника голови комісії - приймати документи та звернення, що надходять до виборчої комісії.
04-05 липня 2019 року було проведено засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 у складі 14 осіб, з яких голова комісії - Піворунас В.К., заступник голови комісії - Денісенко О.А., секретар комісії - Тріфан Г.О., що підтверджується протоколом №8.
Також на засіданні окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 був присутній Волков О.М - довірена особа кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 .
Позивач у позовній заяві посилається на привласнення відповідачем функцій голови окружної виборчої комісії та на перевищення посадових повноважень під час засідання окружної виборчої комісії, яке відбулось з 04 по 05 липня 2019 року.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом за захистом своїх прав.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що секретарем окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Г .О. неодноразово висловлювалась особиста оцінки діяльності кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №139 ОСОБА_2 . Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 6 Закону України Про вибори народних депутатів України передбачено, що вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.
Згідно з ч.ч.1,2 ст.11 Закону України Про вибори народних депутатів України виборчий процес - це здійснення суб`єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Виборчий процес здійснюється на засадах: 1) дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 2-10 цього Закону; 2) законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес; 3) політичного плюралізму та багатопартійності; 4) публічності і відкритості; 5) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів у депутати і партій - суб`єктів виборчого процесу до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, кандидати у депутати в одномандатному окрузі; 6) неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до партій - суб`єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати.
Відповідно до ст.12 Закону України Про вибори народних депутатів України суб`єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону; 3) партія, що висунула кандидата у депутати; 4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 5) офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації).
Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії (ч.1 ст.24 Закону України Про вибори народних депутатів України ).
Частиною 6 статті 26 Закону України Про вибори народних депутатів України встановлено, що Центральна виборча комісія одночасно з формуванням складу окружної виборчої комісії призначає голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії. Секретар окружної чи дільничної виборчої комісії повинен володіти державною мовою в обсязі, необхідному для ведення діловодства.
Окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісією не пізніш як за шістдесят два дні до дня голосування у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дванадцяти і не більше вісімнадцяти осіб (ч.1 ст.27 Закону України Про вибори народних депутатів України ).
Згідно з ч.ч.1, 8 ст.33 Закону України Про вибори народних депутатів України виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності, у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах території одномандатного округу комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.35 Закону України Про вибори народних депутатів України документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії. У цей же строк протокол засідання виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення та надсилається до Центральної виборчої комісії. Центральна виборча комісія оприлюднює протокол засідання виборчої комісії на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після його надходження.
Як убачається з матеріалів справи та було встановлено під час розгляду справи у суді першої та апеляційної інстанцій, в тому числі відеозаписом засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 04-05 липня 2019 року, секретарем окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Г . О . встановлено неодноразове висловлювання особистої оцінки діяльності кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №139 ОСОБА_2 , зокрема:
- висловлювання щодо передвиборчої програми позивача (відеозапис DIMA0390, з 3:25 хв.);
- висловлювання, що десять технічних кандидатів кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 керуються трьома членам комісії (відеозапис DIMA0384, з 7:50 хв.).
Також, вчинення відповідачем вказаних дій підтверджується актом про виявлення порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України секретарем окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №139 від 05.07.2019 року (а.с.19), який складений довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №139 ОСОБА_2 - Волковим О.М. , заступником голови виборчої комісії Денісенко О.А. , членами виборчої комісії Печеров Е.І. , Стемковською О.О. , Федоренко С.В .
При цьому відповідачем до суду не надано доказів на підтвердження власного висловлювання, що десять технічних кандидатів кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 керуються трьома членам комісії.
Вказане не спростовується і відеозаписом, який був наданий апелянтом та на який останній посилається як на доказ у апеляційній скарзі.
Відповідно до частини 12 статті 36 Закону України Про вибори народних депутатів України члену виборчої комісії протягом часу своїх повноважень забороняється агітувати за чи проти партій, кандидатів у депутати та публічно оцінювати діяльність партій - суб`єктів виборчого процесу та кандидатів у депутати.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про обґрунтованість вимог позивача щодо визнання дій секретаря Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Ганни Олександрівни щодо здійснення публічної негативної оцінки дій кандидата у народні депутати України в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 139 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 протиправними.
Щодо позовних вимог в частині про визнання протиправними дій секретаря Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 щодо вчинення інших порушень, припущених під час засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139, яке відбувалось з 04.07.19 р. по 05.07.19 р. неправомірними та такими, що грубо порушують законодавство України про вибори, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про перевищення секретарем окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Г.О. посадових обов`язків, визначених в Законі України Про вибори народних депутатів України та постановою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 від 18 червня 2019 року №7 Про розподіл обов`язків між головою, заступником голови, секретарем та іншими членами окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року шляхом ведення 04-05 липня 2019 року засідання окружної виборчої комісії за присутності голови та заступника голови окружної виборчої комісії, що підтверджується також відео фіксацією вказаного засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139.
Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на протокол засідання, як на доказ того, що засідання вів голова комісії, оскільки вказаний протокол складається саме секретарем комісії та підписується головою та секретарем комісії та носить стислий виклад обставин і не передає всі фактів, які мали місце під час засідання та які вибачаються з вказаної відео фіксації.
Крім того, апелянтом не було надано доказів на підтвердження своїх тверджень, що особа, яка була присутня на засіданні окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 та вела зйомку надала недійсне посвідчення.
Отже, суд першої інстанції правомірно визнав протиправними дії секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Ганни Олександрівни щодо здійснення публічної негативної оцінки дій кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_2 , які мали місце 04-05 липня 2019 року на засіданні окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139, а саме негативних висловлювань щодо передвиборчої програми позивача та щодо того, що десять технічних кандидатів кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 керуються трьома членам комісії, а також дії секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Ганни Олександрівни щодо ведення 04-05 липня 2019 року засідання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 за присутності голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Піворунас В.К. та заступника голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Денісенко О.А.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №139 ОСОБА_2 про встановлення факту перевищення повноважень, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити діїналежним чином обґрунтовані, підтверджені наявними матеріалами справи та підлягають частковому задоволенню.
Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 272-273, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №139 Тріфан Ганни Олександрівни, - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 липня 2019 року по справі № 420/4052/19, - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Семенюк Г.В. Судді Потапчук В.О. Шляхтицький О.І.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2019 |
Оприлюднено | 12.07.2019 |
Номер документу | 82946781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Семенюк Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні