ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" липня 2019 р. справа № 300/845/19
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - Гундяка В.Д.
секретар судового засідання Станішевська В.Р.,
за участю представника відповідачів Маліновської М.В.,
розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Метал Пром Сервіс" до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вичинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
15.04.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Метал Пром Сервіс" (надалі - ТОВ "Метал Пром Сервіс", позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вичинити певні дії.
В обґрунтування позову ТОВ "Метал Пром Сервіс" зазначило, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в зв`язку з ненаданням платником податку копій підтверджуючих документів прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства, оскільки на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкової накладної позивачем були надані всі необхідні документи, які однак неправомірно не були взяті контролюючим органом до уваги. Тому позивач вважає, що оскільки ним виконані всі вимоги законодавства, необхідні для реєстрації податкової накладної, то відмова в реєстрації останньої є протиправною.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.05.2019 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 18.06.2019 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду.
Представник відповідачів скористалася правом на подання відзиву, який надійшов на адресу суду 27.05.2019 року. Проти задоволення позовних вимог заперечила, так як Товариством не надано достатніх, на думку відповідачів, документів на підтвердження походження товару, постачання якого в подальшому було здійснено позивачем ПАТ Дніпровський меткомбінат . Крім того, договір поставки від 10.12.2018 року, укладений з ТОВ Скол Буд , не є виключним документом, що підтверджує походження товару, так як відповідачам не подано передбаченого п.7.2.2. договору розрахункового документа про придбання товару.
У поданій суду відповіді на відзив від 03.06.2019 року позивач вказав, що Критерії ризиковості платника податку мають ознаки регуляторного акта, однак останній не був поданий на погодження із уповноваженим органом. Таким чином вважає, що так як Критерії ризиковості платника податку не є нормативно-правовим актом, то відповідно не можуть бути джерелом права в розумінні ст.7 КАС України.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, подав суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Представник відповідачів у вступному слові проти задоволення позову заперечила. Пояснила, що документи, подані Товариством до ГУ ДФС у Івано-Франківській області, не містять інформації щодо походження товару. При цьому, договір від 17.04.2018 року, укладений з ПАТ Дніпровський меткомбінат , передбачав наявність сертифікатів відповідності та документів, що підтверджують якість поставленого товару. Однак, податковому органу не надано вищевказаних документів, що на її думку, свідчить про правомірність рішення податкового органу про відмову у реєстрації податкової накладної за №147 від 22.12.2018 року. Таким чином вважає вимоги позивача безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши представника відповідачів, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити частково з огляду на нижчевикладене.
Судом встановлено, що ТОВ "Метал Пром Сервіс" здійснює неспеціалізовану оптову торгівлю.
В судовому засіданні встановлено, що 15.11.2018 року позивачем з ПАТ Дніпровський меткомбінат було укладено специфікацію, за умовами якої позивач взяв на себе зобов`язання на протязі 25 робочих днів поставити на склад Товариства складові частини до насосів на загальну суму 254 520 грн. (а.с.57-60).
Так, 22.12.2018 року на виконання вищевказаного договору позивачем здійснено постачання товару - крильчатки у кількості 20 шт., валика - 10 шт., муфти 10 шт., що підтверджується видатковою накладною за №01-0332 від 22.12.2018 року, товарно-транспортною накладною за №192 від 22.12.2018 року (а.с. 61-62).
28.11.2019 року покупцем здійснено оплату за поставлену продукцію згідно платіжного документу за №284 в сумі 104 040 грн. (а.с.63).
Судом встановлено, що 22.12.2018 року відповідно до вимог п.201.10 ст.201 ПКУ Товариством складено податкову накладну за №147 на суму 104 040 грн., яку було надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (а.с. 43).
Однак, як вбачається з наявної в матеріалах справи та дослідженої судом в якості письмового доказу копії квитанції про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація податкової накладної за №147 від 22.12.2018 року була зупинена, так як відсутній повний пакет документів щодо походження товару, а Товариству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (а.с.44).
Судом встановлено, що 31.01.2019 року ТОВ "Метал Пром Сервіс" засобами електронного зв`язку направлено до Коломийської ДПІ ГУ ДФС у Івано-Франківській області повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено із відповідними поясненнями та документальним підтвердженням господарських операцій (а.с.112).
В судовому засіданні встановлено, що 06.02.2019 року Комісією ГУ ДФС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1070346/41507200 про відмову у реєстрації податкової накладної №147 від 22.12.2018 року (а.с.42).
Як вбачається зі змісту вказаного рішення, останнє прийнято з підстав ненадання платником податку копій повного пакету документів щодо походження товару (а.с. 42).
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами з приводу реєстрації податкової накладної, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПКУ).
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПКУ в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі- Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів, відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість, відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Положеннями підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
21.02.2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (набрання чинності 22.03.2018 року, далі - Порядок №117).
Відповідно до пункту 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Згідно з пунктами 12, 13 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/ послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
З матеріалів справи вбачається, що зупинення реєстрації податкової накладної №147 від 22.12.2018 року здійснено на підставі Критеріїв ризиковості платника податку викладених в листі ДФС від 21.03.2018 року №959/99-99-07-18, а саме зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України ;
платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Водночас факт запровадження непрозорого механізму затвердження вищевказаних критеріїв з урахуванням відсутності доступного для ознайомлення механізму прийняття зазначених проектів актів, у тому числі визначення періодичності затвердження таких критеріїв ДФС України, порушує один із принципів державної регуляторної політики, визначених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а саме передбачуваність, тобто послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також, планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб`єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.
При цьому суд враховує, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, а мають лише інформаційний характер і не можуть встановлювати правових норм чи іншим чином затверджувати обов`язкових правил.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність станом на час прийняття спірного рішення правової обґрунтованості та об`єктивності застосування механізму державного регулювання в частині визначених ДФС критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
Крім того, як вбачається із змісту квитанції від 25.01.2019 року, контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пп. 1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, однак в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено чіткого переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
При цьому, пунктами 6, 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу змісту вказаних норм вбачається, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Отже, положення зазначених пунктів Порядку № 117 є чіткими і не припускають неоднозначне трактування обов`язків контролюючих органів.
Згідно з пунктами 14, 15 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктами 18-21 Порядку № 117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як встановлено судом та не заперечується відповідачами, Товариством, у спосіб визначений Порядком №117, направлено фіскальному органу пояснення та копії первинних документів на підтвердження господарських операцій по придбанню товару, а відмова в реєстрації податкової накладної №147 від 22.12.2018 року є протиправною (а.с.111-112).
За таких обставин, з метою захисту порушених прав позивача, Державну фіскальну службу України слід зобов`язати здійснити дії щодо реєстрації податкової накладної №147 від 22.12.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Одночасно, в задоволенні позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДФС в Івано-Франківській області, від 06.02.2019 року за №1070346/41507200 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 20.08.2018 року слід відмовити, так як позивачем не надано, а судом не встановлено жодних обставин щодо подання ТОВ "Метал Пром Сервіс" та подальшої відмови у реєстрації ГУ ДФС в Івано-Франківській області податкової накладної №13 від 20.08.2018 року.
З огляду на вищевикладене, позов підлягає до задоволення частково.
У відповідності до частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Метал Пром Сервіс" за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України слід стягнути 960,50 грн. судового збору, сплаченого відповідно до платіжного доручення за №28 від 05.04.2019 року (а.с.3).
На підставі ст.ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року, Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України за №117 від 21.02.2018 року, керуючись статтями 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
позов задовольнити частково.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України здійснити дії щодо реєстрації податкової накладної №147 від 22.12.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В задоволенні позову в іншій частині відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Метал Пром Сервіс" за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України 960 (дев`ятсот шістдесят) грн. 50 коп. судового збору.
Згідно ст.255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників справи:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Метал Пром Сервіс", код ЄДРПОУ 41507200, вул. Грушевського, буд. 8-А, м. Коломия, 78023;
відповідач: Головне управління ДФС в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ 39394463, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018;
відповідач: Державна фіскальна служба України, код ЄДРПОУ 39292197, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053
Рішення складене в повному обсязі 12.07.2019 року.
Суддя Гундяк В.Д.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2019 |
Оприлюднено | 15.07.2019 |
Номер документу | 82992505 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гундяк В.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні