ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
18 червня 2019 року м. Дніпросправа № 280/5248/18
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Чабаненко С.В.,
суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,
за участю секретаря судового засідання Сколишева О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12.02.2019 р. в адміністративній справі №280/5248/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Токмак Солар Енерджі до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області про визнання протиправною та скасування постанови № 42/1008-23.2/4096 від 28.11.2018р. про накладення штрафу,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Токмак Солар Енерджі , звернулося до суду з адміністративним позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №42/1008-23.2/4096 від 28.11.2018 року.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області №42/1008-23.2/4096 від 28.11.2018 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
В судовому засіданні представник відповідача за довіреністю (Іванченко Т.О.) підтримала доводи апеляційної скарги, представник відповідача ( ОСОБА_1 Д ОСОБА_2 ) запечив проти доводів апеляційної скарги.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, 09.10.2018 року від Головного підрозділу детективів НАБУ на адресу Державної архітектурно-будівельної інспекції України надійшов лист №04-062/37886 щодо усунення причин і умов, які сприяють вчиненню кримінальних правопорушень. В наведеному листі зазначено, що в ході досудового розслідування встановлено, що будівництво ІІІ-го пускового комплексу потужністю 6 МВт сонячної електростанції, що розташована на території Новенської сільської ради Токмацького району Запорізької області та належить ТОВ Токмак Солар Енерджі завершене після 25.12.2012, у той час як відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 25.12.2012 №ЗП14312515071, датою закінчення будівництва визначено 17.12.2012. Також, у вказаному листі запропоновано провести відповідну перевірку, за результатами якої, за наявності підстав, розглянути питання щодо скасування декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 25.12.2012 №ЗП14312515071 (а.с.92-93).
17 жовтня 2018 року Департаментом видано наказ №84П про проведення позапланової перевірки, яким відповідно до статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, на підставі звернення Головного підрозділу детективів НАБУ від 08.10.2018 №04-062/37886, наказано провести позапланову перевірку на об`єкті будівництва: Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ Токмак Солар Енерджі ІІІ пусковий комплекс потужністю 6 МВт за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новоселівська сільська рада, комплекс будівель і споруд №2, замовник - ТОВ Токмак Солар Енерджі , 71708, Запорізька область, м. Токмак, вул. Гоголя, 201А, код ЄДРПОУ 37581105, проектувальник та підрядник - ТОВ Інтек-Інжиніринг , 69057, м. Запоріжжя, вул. Антенна, 8, код ЄДРПОУ 35420929 (а.с.94).
Також, 17 жовтня 2018 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 №553 Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю , видано направлення про проведення планового (позапланового) заходу №465. Строк дії направлення з 18.10.2018 року до 31.10.2018 року (а.с.95).
Крім того, 13 листопада 2018 року Департаментом ДАБІ у Запорізькій області видано наказ №90П про продовження проведення позапланової перевірки, яким відповідно до відповідно до статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, на підставі звернень Головного підрозділу детективів НАБУ від 08.10.2018 року №04-062/37886, від 19.10.2018 року №04-062/39488 та від 02.11.2018 року №041-062/41222, службової від 30.10.2018 року №С-25, листа ПАТ Запоріжжяобленерго від 13.11.2018 року №001-32/16931. Відповідно до вищезазначеного наказу продовжено термін проведення позапланової перевірки на 2 робочі дні (а.с.108).
Також, 14.11.2018 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 №553 Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю , видано направлення про проведення планового (позапланового) заходу №513. Строк дії направлення з 14.11.до 15.11.2018 року (а.с.109).
15 листопада 2018 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу №1 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Масловим М.С. складено Акт №523/15.11.2018 про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, в якому зазначено, що в.о. Генерального директора ТОВ Токмак Солар Енерджі Насвіщук Л. ОСОБА_3 не допущено посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва: Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ Токмак Солар Енерджі III пусковий комплекс потужністю 6 МВт за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд №2 (а.с.110).
Крім того, 15.11.2018 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу №1 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Масловим М.С. складено Припис №42 про усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних стандартів, норма і правил, відповідно до якого зобов`язано надати допуск посадовим особам Департаменту на об`єкт будівництва: Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ Токмак Солар Енерджі III пусковий комплекс потужністю 6 МВт за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд №2 для проведення позапланової перевірки 29.11.2018 з 08 год. 30 хв. до 17 год. 00 хв. та надати документи необхідні для проведення позапланової перевірки згідно листів від 18.10.2018 №1008-23.2/3549 та від 31.10.2018 №1008-23.2/3702 (а.с.111).
Цього ж дня, тобто 15.11.2018 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу №1 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області Масловим М.С. складено Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (а.с.112).
28 листопада 2018 року Департаментом прийнято постанову №42/1008-23.2/4096 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в якій зазначено, що в.о. генерального директора ТОВ Токмак Солар Енерджі ОСОБА_4 , в період з 18.10.2018 по 31.10.2018 та з 14.11.2018 по 15.11.2018 не допустила посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва: Будівництво сонячної електростанції потужністю 15 МВт ТОВ Токмак Солар Енерджі III пусковий комплекс потужністю 6 МВт за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Новенська сільська рада, комплекс будівель і споруд №2 для проведення позапланової перевірки, чим порушено п.1 ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.11, абз.7 п.12 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.
Вказаною постановою, відповідно до п.2 ч.6 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , на позивача накладено штраф у сумі 55230,00 грн. (а.с.19-20).
Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що при винесенні оскаржуваної постанови про накладення штрафу відповідач діяв не обґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв`язку з чим постанова про накладення на позивача штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності є протиправною та підлягає скасуванню.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 2 частини 6 статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , який встановлює відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (суб`єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
При цьому приписами Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямовані на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Так, відповідно до ч.1 ст.41 Закону України Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Згідно ч.2 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч.3 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до пункту 2 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням:
1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції;
2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи;
3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.
Згідно пункту 7 Порядку №553, позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Отже, вищенаведені норми права свідчить про те, що позапланова перевірка може бути проведена виключно у разі наявності підстав, визначених у пункті 7 Порядку №553, про що повинно бути зазначено у направленні для її проведення.
Повноваження посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю визначені у пункті 11 вказаного Порядку та кореспондуються з положеннями статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
При цьому, відповідно до пункту 14 Порядку №553, суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
При цьому, права та обов`язки, як працівників Держархбудінспекції так і суб`єктів містобудування, визначені у Законі України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку №553, виникають тільки за умови призначення перевірки відповідно до приписів чинного законодавства України. В іншому випадку суб`єкт містобудування звільняється від обов`язку виконувати вимоги посадових осіб Держархбудінспекції та не може нести відповідальність за результатами перевірок призначених та проведених з порушенням приписів чинного законодавства України.
В свою чергу, в судовому засіданні було встановлено, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10 січня 2019 року у справі № 280/4864/18 було скасовано накази Департаменту ДАБІ у Запорізькій області від 17.10.2018 року № 84П «Про проведення позапланової перевірки» та від 13.11.2018 року № 90П «Про продовження проведення позапланової перевірки» . Наведене судове рішення було залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, та відповідно до ч.2 ст. 255 КАС України набрало законної сили.
Отже, оскільки підставою для проведення перевірки, наслідком якої стало прийняття відповідачем оскаржуваної постанови були накази відповідача, а предметом розгляду адміністративної справи № 280/4864/18 - законність прийняття зазначених наказів та проведення перевірки на його підставі, тому колегією суддів враховується судове рішення у справі № 280/4864/18, якими вказані наказ про проведення перевірки визнано протиправними та скасовано.
Таким чином, колегія суддів доходить висновку, що визнання незаконною перевірки, проведеної відповідачем, є безумовною підставою для визнання незаконною прийнятої за результатами такої перевірки постанови про накладення штрафу.
З урахуванням наведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні в судовому засідання усіх обставин справи в їх сукупності.
Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Згідно ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12.02.2019 р. в адміністративній справі №280/5248/18 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів до Верховного Суду, відповідно до ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Головуючий - суддя С.В. Чабаненко
суддя С.Ю. Чумак
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2019 |
Оприлюднено | 14.07.2019 |
Номер документу | 82994323 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні