ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 липня 2019 р. Справа № 903/196/19
Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., розглянувши справу
за позовом Приватно-орендної агрофірми "Колос"
до відповідачів:
1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро",
2) Приватного нотаріуса Луцького міського нотаріального округу Веремчука Сергія Володимировича
про скасування державної реєстрації права оренди землі
за відсутності сторін
встановив: 15.03.2019р. ПОА "Колос" звернулася до господарського суду з позовом до ТОВ "Патріот Агро" та Приватного нотаріуса Луцького міського нотаріального округу Веремчука С.В., в якому просить скасувати державну реєстрацію прав оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 , зареєстровану Приватним нотаріусом Луцького міського нотаріального округу Веремчуком Сергієм Володимировичем рішеннями про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 28389568 від 11.10.2018р; індексний номер 28388418 від 11.10.2018р; індексний номер 28415472 від 12.10.2018р; індексний номер 28413517 від 12.10.2018р; індексний номер 28415981 від 12.10.2018р; індексний номер 28414526 від 12.10.2018р. за ТОВ «Патріот Агро» .
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що у жовтні 2018 року Приватно-орендна агрофірма Колос уклала договори оренди землі сільськогосподарського призначення з фізичними особами - власниками земель, які розташовані на території Мервинської сільської ради Горохівського району та зареєструвала право оренди у Горохівському реєстраційному офісі Волинської філії ДП Центр ДЗК 06.10.2009 року, про що свідчать реєстраційні надписи на договорах оренди.
Відповідно до п. 8 вказаних договорів, договір укладено на 10 років. Після закінчення строку дії договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк.У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продожити його дію.
Пунктом 43 договорів встановлено, що договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Отже, строк дії договору має закінчитись 06.10.2019 року.
Позивач зазначає, що в жовтні 2018 року йому стало відомо (інформація Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку), що державним реєстратором -приватним нотаріусом ОСОБА_1 Сергієм Володимировичем до Державного реєстру речових прав були внесені записи про реєстрацію права оренди цих же земельних ділянок за іншою юридичною особою - ТОВ Патріот Агро , рішеннями про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 28389568 від 11.10.2018р; індексний номер 28388418 від 11.10.2018р; індексний номер 28415472 від 12.10.2018р; індексний номер 28413517 від 12.10.2018р; індексний номер 28415981 від 12.10.2018р; індексний номер 28414526 від 12.10.2018р.
Вважає, що ТОВ Патріот Агро приховав від державного реєстратора вищезазначену інформацію, а нотаріус, вносячи записи про державну реєстрацію речових прав, належним чином не перевірив наявності зареєстрованих прав на ці земельні ділянки за ПОА Колос , внаслідок чого неправомірно здійснив повторну реєстрацію договорів оренди одних і тих же земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одні і ті ж земельні ділянки було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в ТОВ Патріот Агро виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок, а не з моменту, який визначили сторони договору.
Стверджує, що протягом дії договорів оренди ПОА Колос належним чином та відповідно до умов укладених між сторонами договорорів виконувало свої обов`язки орендаря, в тому числі використовувало земельну ділянку за призначенням у власних інтересах та сплачувало встановлену орендну плату.
За період дії договорів оренди землі власники землі не звертався до позивача з приводу невиконання чи неналежного виконання ним умов договорів оренди. Проте, в березні 2018 від власників земельних ділянок на адресу ПОА Колос надійшли вимоги про нібито розірвання договорів в односторонньому порядку.
Незважаючи на відсутність згоди на розірвання договорів зі сторони ПОА Колос , протягом 2018 року ТОВ Патріот Агро уклав з гр. ОСОБА_2 , як довіреною особою власників земельних ділянок, договори оренди землі, предметом яких були ті ж самі земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які на підставі договорів оренди землі з 2009 року вже орендувала ПОА Колос .
Позивач вважає, що оскільки договори оренди, укладені ПОА Колос протягом 2008 року з фізичними особами власниками земельних ділянок не розірвані та не скасовані, чинні на теперішній час та зареєстровані у відповідності до законодавства, яке діяло на момент їх реєстрації, отже відповідач-1 не повідомив державному реєстратору наявну інформацію та подав на повторну державну реєстрацію земельні ділянки, чим порушив охоронювані законом права позивача.
Також, позивач вказує, що вносячи записи про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вказані земельні ділянки, відповідачі діяли неправомірно, порушивши встановлений діючим законодавством порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, оскільки одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Ухвалою суду від 10.04.2019р. постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
25.04.2019р. відповідач 2 - Приватний нотаріус Луцького міського нотаріального округу Веремчук Сергій Володимирович надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №01-57/4828/19), в якому зазначив, що не визнає позовні вимоги, вважає їх необгрунтованими та безпідставними. Просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Вказує, що відповідно до п. 81-1 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, державна реєстрація права власності на земельну ділянку, реєстрацію якого проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його набуття, проводиться за умови наявності відповідних відомостей про зареєстровані права в Державному земельному кадастрі.
ТОВ Патріот Агро було подано на реєстрацію договори оренди земельних ділянок, квитанції про сплату адміністративних зборів, пред`явлено витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, з зазначенням інформації про кадастрові номера земельних ділянок та відомості про право власності. Відомості про наявність зареєстрованої оренди земельної ділянки були відсутні за ПОА Колос згідно поданих витягів.
Зазначає, що нотаріусом як державним реєстратором було дотримано вимоги закону щодо обов`язкового використання відомостей Державного земельного кадастру згідно пп.3, 4 частини 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та встановлено відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, перевірено інформацію про відсутність зареєстрованої оренди земельних ділянок.
03.05.2019р. відповідач 1 - ТОВ «Патріот-Агро» також надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №01-57/4897/19), в якому заперечує проти позову та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Обгрунтовуючи свої заперечення вказує, що при реєстрації речових прав щодо оспорюваних позивачем земельних ділянок ТОВ «Патріот-Агро» були зібрані і подані усі необхідні документи для здійснення законної процедури реєстрації з дотриманням усіх необхідних вимог. 06 березня 2018 року, були отримані від орендодавців витяги з державного земельного кадастру щодо усіх земельних ділянок зазначених позивачем у позовній заяві. Усі ці витяги отримані у законному порядку від органу, який на той час мав право та повноваження їх видавати.
В усіх без винятку витягах, була відсутня інформація про наявність будь яких речових прав на ці земельні ділянки будь яких суб`єктів господарської діяльності, в тому числі й позивача. А тому, на підставі цих достовірних даних, наше товариство в законному порядку уклало договори оренди землі й передало їх для державної реєстрації права оренди землі за ТОВ Патріот Агро .
При державній реєстрації речового права оренди землі суб`єкт владних повноважень, а в нашому випадку - нотаріус, встановлює відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. Уважно перевіривши дані з державного земельного кадастру, а також дані з реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідач-2 встановив відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами щодо земельних ділянок і дійшов правильного висновку про можливість реєстрації речових прав, що і зробив в подальшому з дотриманням усіх вимог чинного законодавства.
Звертає увагу на те, що договори оренди, укладені з ПрОАФ "Колос", укладені з порушенням Закону України Про оренду землі , оскільки у договорах відсутнія істотна умова договору - кадастровий номер ремельної ділянки, а отже неможливим є ідентифікація того, щодо якої саме ділянки могло виникнути право оренди.
Крім того, в усіх без винятку копіях договорів, де орендарем виступає позивач, наявні численні виправлення та надписи здійснені власноруч позивачем, в тому числі виправлені усі дані про державні акти на право власності на земельні ділянки, що є недопустимим порушенням чинного земельного законодавства.
17.05.2019р. на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача 1- ТОВ "Патріот Агро" (вх. №01-57/5516/19), в якій позивач зазначив, що відповідач 1- ТОВ "Патріот Агро" приховав від відповідача 2- Приватного нотаріуса Луцького міського нотаріального округу Веремчука С.В. інформацію про те, що договори оренди землі, які укладені в 2008 року не розірвані, не скасовані в судовому порядку та неправомірно подав на повторну реєстрацію договори оренди, укладені щодо тих же земельних ділянок.
Також, позивач надіслав на адресу суду відповідь на відзив відповідача 2- Приватного нотаріуса Веремчука С.В. (вх. №01-57/5515/19), в якій зазначив, що приватний нотаріус (державний реєстратор) під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно був зобов`язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, однак цього ним зроблено не було.
17.05.2019р. відповідач 1- ТОВ "Патріот Агро" надіслав на адресу суду заяву (вх. № 01-57/5516/19), в якій просив долучити до матеріалів справи адвокатський запит від 02 травня 2019 року на адресу начальника відділу Держгеокадастру у Горохівському районі Волинської області стосовно наявності інформації про обтяження земельних ділянок орендованих ПрОАФ "Колос" та відповідь керівника відділу Держгеокадастру у Горохівському районі Волинської області стосовно наявності інформації про обтяження земельних ділянок орендованих Приватно-орендною агрофірмою "Колос" від 08.05.2019 року.
Ухвалою суду від 21.05.2019р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті 06.06.2019р.
03.06.2019р. відповідач-2 надіслав на адресу суду пояснення (вх. №01-57/6056/19), в якому зазначив, що ним як державним реєстратором, було встановлено відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, оскільки відповідно до поданих витягів з Державного земельного кадастру (копії яких було подано до матеріалів справи), отриманої інформації з Державного земельного кадастру в режимі реального часу безпосередньо при прийнятті заяв про державну реєстрацію іншого речового права, згідно якою станом на жовтень 2018 року інформація після формування витягів з ДЗК до моменту подачі заяви про реєстрацію оренди не була змінена чи доповнена.
Відсутність належним чином зареєстрованої оренди за ПОА «Колос» підтверджується відповіддю на адвокатський запит на адресу начальника відділу Держгеокадастру у Горохівського районі Волинської області щодо відсутньої інформації про зареєстровані обтяження земельних ділянок за ПОА «Колос» від 08.05.2019р., наданою Відповідачем-1 ТОВ «Патріот Агро» .
05.06.2019р. на адресу суду від відповідача 1- ТОВ "Патріот Агро" надійшли заперечення на відповідь позивача (вх. №01-57/6272/19), в яких зазначено, що відповідач належним чином, в порядку та у спосіб визначений чинним законодавством, подав на реєстрацію договори оренди земельних ділянок, розташованих на території Мервинської сільської ради Горохівського району, Волинської області.
Також зазначив, що станом на 06 березня 2019 року, ні на теперішній час у відомостях Державного земельного кадастру інформація про обтяження на земельні ділянки із вказаними кадастровими номерами правом оренди за ПОА «Колос» відсутня. Держанний реєстратор у належний спосіб здійснив реєстрацію.
06.06.2019р. у судовому засіданні, яке відбулося за участю представника позивача - Сорокопуда М ОСОБА_3 ., представника відповідача 1- Мухи В.І., за згодою представників сторін, судом оголошено перерву до 04.07.2019р. до 10год. 30хв., про що представників, які прибули у судове засідання повідомлено під розписку.
Ухвалою суду від 06.06.2019р. постановлено повідомити відповідача-2, що розгляд справи по суті буде продовжено 04.07.2019р.
27.06.2019р. на адресу суду від відповідача-1 надійшло письмове заключне слово (вх.№01-57/7073/19), згідно якого представник відповідача-1 вважає, що нібито укладені позивачем договори оренди є сумнівними та недійсними, адже на момент укладення ним договорів оренди землі з їх власниками, у ПрОАФ Колос були відсутні необхідні документи для їх законної державної реєстрації, такі як кадастрові номери на землю та державні акти про право власності на земельні ділянки. Отже, постає питання про законність державної реєстрації договорів оренди оспорюваних земельних ділянок між позивачем та власниками цих ділянок, адже позивач окрім сумнівних договорів оренди землі до матеріалів справи не додав жодного документа, який належним чином підтверджував законність реєстрації їх речових прав за позивачем. Просить в позові відмовити та розглянути справу без його участі.
04.07.2019р. в судове засідання позивач та відповідач-2 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили.
Частинами 1 та 3 ст.202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступне.
У жовтні 2018 року ТОВ "Патріот Агро" звернулося до приватного нотаріуса Веремчука С.В. для реєстрації договорів оренди земельних ділянок, укладених між власниками земельних ділянок - фізичними особами ( ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 ) та ТОВ "Патріот Агро" (кадастрові номери земельних ділянок: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 ), що розміщені на території Мервинської сільської ради, Горохівського району, Волинської області.
12.10.2018р. нотаріусом, як державним реєстратором було здійснено державну реєстрацію права оренди на зазначені земельні ділянки за ТОВ "Патріот Агро", про що свідчить Інформація Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки від 22.10.2018р.
Як зазначає відповідач 2 - приватний нотаріус Веремчук С.В., ТОВ Патріот Агро було подано на реєстрацію договори оренди земельних ділянок, квитанції про сплату адміністративних зборів, пред`явлено витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, з зазначенням інформації про кадастрові номера земельних ділянок та відомості про право власності. Згідно поданих витягів, відомості про наявність зареєстрованої оренди земельної ділянки були відсутні за ПрОАФ Колос .
Зазначене підтверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.03.2018р. з кадастровими планами земельної ділянки та Загальними відомостями про земельну ділянку, що містяться в матеріалах справи.
Як вбачається з витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) виготовлена 29.11.2017р., державна реєстрація земельних ділянок здійснена відділом у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області 05.03.2018р., відомості про обмеженння у використанні земельних діляно, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 №1051 не зареєстровані.
Водночас, з наданих позивачем договорів оренди землі за 2008 рік з додатками до них №1 та №2 (Акти визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості, Акти прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди), дані договори укладені з порушенням Закону України Про оренду землі , зокрема, в жодному з наданих позивачем договорів оренди землі за 2008 рік та додатках не вказано будь-якого кадастрового номеру ділянки та/або номеру розташування земельної ділянки, а отже неможливим є ідентифікація того, щодо якої саме ділянки могло виникнути право оренди, що також ставить під сумнів здійснення державної реєстрації вказаних договорів та суперечить пункту 43 цих договорів, відповідно до якого невід`ємною частиною договорів є кадастровий план земельної ділянки.
Також, позивачем до договорів надані ситуаційні схеми розташування земельної ділянки, з яких також не вбачається наявність кадастрових немерів цих ділянок та не зазначено, що дані ситуаційні схеми є додатком до укладених договорів.
Крім того, в даних договорах містяться виправлення, здійснені власноруч, в тому числі виправлені усі дані про державні акти на право власності на земельні ділянки, про що не зазначено у самих договора (про виправлення).
Як зазначає позивач, фізичними особами (орендодавцями земельних ділянок) були надіслані ПОА "Колос" письмові вимоги про повернення земельної ділянки та розірвання договору оренди землі, в зв`язку з недотриманням орендарем умов договору оренди землі.
Посилання позивача на дані вимоги, не заслуговує на увагу суду, оскільки підписи, проставлені навпроти прізвищ орендодавців: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , відрізняються від підписів цих орендодавців на договорах оренди від 2008 року №261, №151, №152, №234, №233 та підпису ОСОБА_9 на довіреності від 16.11.2017, виданої на ім`я ОСОБА_2 та завіреної секретарем Мервинської сільської ради Горохівського району Волинської області Лагнюк М.П.(в матеріалах справи відсутній договір оренди з ОСОБА_9 щодо земельної ділянки з кадастровим номером земельної ділянки НОМЕР_6 ).
Договори 2008 року були укладені на 10 років і сторони не були позбавлені права привести договори оренди землі 2008 року у відповідність до вимог чинного законодавства та зареєструвати їх у встановленому порядку.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, Законом про оренду землі, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (згідно із частиною першою статті 2 Закону про оренду землі). Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених ЗК України, ЦК України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (частина перша статті 6 Закону про оренду землі).
Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори) (частини перша та друга статті 202 ЦК України).
Зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (згідно із частиною першою статті 203 ЦК України). Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом (частина четверта статті 203 ЦК України).
Відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 ЦК України).
Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина перша статті 210 ЦК України).
Результати аналізу частини першої статті 210, статей 627, 631, 638 ЦК України дає підстави стверджувати, що коли законом встановлено вимогу державної реєстрації конкретного правочину, такий правочин може вважатися вчиненим лише з моменту його відповідної державної реєстрації.
Згідно положень ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (згідно із частиною першою статті 125 ЗК України). Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (частина п`ята статті 126 ЗК України).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем (частина четверта статті 124 ЗК України).
Згідно положень ч.ч.1, 5 ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 року №1952-ІУ (далі Закон України №1952-ІУ), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Процедура державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстрації оскаржуваної дії регулюється Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон), а також Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі - Порядок).
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону державна реєстрація прав проводиться у такому порядку:
прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Відповідно до статті 29 Закону державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав. Державна реєстрація права власності на земельну ділянку у разі подання заяви про державну реєстрацію прав набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель.
Частиною третьою статті 10 Закону визначено, що державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Згідно з пунктом 10-1 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, під час формування та реєстрації заяви щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу отримуються відомості Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку, у тому числі з метою перевірки її кадастрового номера щодо його наявності та автентичності, а також з метою встановлення наявності відомостей про власників, користувачів такої земельної ділянки, перенесених з державного реєстру земель, що містяться в Державному земельному кадастрі, та відповідності таким відомостям про власників, користувачів відомостей, зазначених заявником у заяві.
Відомості, обов`язково зберігаються в електронній формі в Державному реєстрі прав та додаються до відповідної заяви для подальшого використання державним реєстратором.
Згідно з пунктом 12 Порядку під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов`язково використовує відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено законодавством, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів.
Доступ до відомостей Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів забезпечується за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав.
Інформаційна взаємодія між Державним реєстром прав та Єдиним реєстром документів здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Мін`юстом разом з Мінрегіоном.
Відповідно до п. 81-1 Порядку державна реєстрація права власності на земельну ділянку, реєстрацію якого проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його набуття, проводиться за умови наявності відповідних відомостей про зареєстровані права в Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ст.17 Закону України "Про оренду землі" об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Згідно ч.4. ст 18 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Приватним нотаріусом, як державним реєстратором, при реєстрації заяв щодо іншого речового права, було отримано шляхом безпосереднього доступу в режимі реального часу відомості з Державного земельного кадастру на відповідність даних, згідно пред`явлених витягів з Державного земельного кадастру, відповідно до яких станом на жовтень 2018 року інформація не була змінена чи доповнена, та повністю відповідала поданим витягам з Державного земельного кадастру.
Державним реєстратором було дотримано вимоги закону щодо обов`язкового використання відомостей Державного земельного кадастру згідно пп.3, 4 частини 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та встановлено відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, перевірено інформацію про відсутність зареєстрованої оренди земельних ділянок.
Оскільки нотаріусом, під час виконання покладених на нього публічно-владних управлінських функцій порядку прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, було дотримано усіх необхідних від нього дій, на підставі отриманих документів, не було достовірних чи будь-яких інших даних про наявність речових прав інших осіб, суд не вбачає у діях нотаріуса порушень, що могли б мати місце при реєстрації ним речових прав за ТОВ Патріот Агро .
З огляду на зазначене, державний реєстратор у належний спосіб здійснив реєстрацію договорів оренди з ТОВ "Патріот-Агро".
Посилання позивача на повторну реєстрацію за ТОВ "Патріот-Агро" права оренди, зареєстрованого раніше за ПОА "Колос", спростовується відповіддю начальника відділу у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на адвокатський запит від 02.05.2019р., згідно якої у відомостях Державного земельного кадастру (також враховуючи станом на 06.03.2019р.) інформація про обтяження на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 , правом оренди, зареєстрованого за ПОФ "Колос" відсутня.
Інших доказів, які б належним чином підтверджували державну реєстрацію договорів оренди 2008 року, крім написів на договорах оренди землі 2008 року, з численними виправленнями, позивачем суду не надано.
Також, позивачем не надано суду доказів про обізнаність відповідача 1- ТОВ "Патріот-Агро" щодо укладення договорів оренди у 2008 році.
Згідно із ч. 2-3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Дослідивши наявні у справі докази та оцінивши їх в сукупності, суд дійшов висновку про відмову у позові.
Враховуючи положення ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
в и р і ш и в :
В позові відмовити.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено 12.07.2019р.
Суддя О. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2019 |
Оприлюднено | 14.07.2019 |
Номер документу | 82995302 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні