Рішення
від 05.07.2019 по справі 909/49/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05.07.2019 м. Івано-ФранківськСправа № 909/49/19

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовської Л.М.,

секретар судового засідання Кричовський Р.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд", вул. Новгородська, 34-А, м. Івано-Франківськ, 76018

до відповідачів: Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради

вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76018

Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату, вул. Грюнвальдська, 3, м. Івано-Франківськ, 76000

про: визнання недійсним (незаконним ) рішення та зобов`язання вчинити дії,

За участю представників:

від позивача: Селянін В. О.;

від відповідача Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради: Буджак В.М.;

від відповідача Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату: представник не з`явився;

Встановив: до Господарського суду Івано-Франківської області звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" з позовом до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату про визнання недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" та зобов`язання відповідачів - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар, кадастровий номер; 2610100000:24:001:0078 , а саме: звільнити земельну ділянку від тимчасових споруд і будівельних матеріалів.

Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.

Одночасно з пред`явленням позову позивач подав заяву про забезпечення позову шляхом заборони Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківській міській раді та її структурним підрозділам, Міському голові міста Івано-Франківська, Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату, приймати будь-які рішення (розпорядження) та вчиняти будь-які дії стосовно земельної ділянки (прав на неї) за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар , кадастровий номер: 2610100000:24:001:0078 до вирішення даної справи в суді. Суд відмовив в задоволення заяви позивача (ухвала від 08.01.2019).

09.01.2019 судом прийнято позовну заяву до розгляду, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 31.01.2019 (ухвала про відкриття провадження у справі від 09.01.2019).

30.01.2019 Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради подав відзив на позовну заяву вх.№1585/19, який суд прийняв до розгляду.

31.01.2019, в судовому засіданні представник позивача заявив клопотання про мирне врегулювання спору та подав суду примірник мирової угоди (вх.№ 1708/19; том 1, а.с. 73) та просив суд відкласти попереднє судове засідання; судове засідання відкладено на 20.02.2019.

31.01.2019, через канцелярію суду, відповідачем - Управлінням Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату, подано зустрічну позовну заяву до відповідачів: Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд", Івано-Франківської міської ради та Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання недійсним договору оренди землі від 14.03.2011 №79 укладеного між Івано-Франківською міською радою та ТОВ "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд", зареєстрованого в Державному земельному кадастрі 16.03.2011 за № 261010004000032 (вх. №1993/19); подану заяву повернуто судом без розгляду (ухвала від 05.02.2019).

05.02.2019, позивачем подано до суду заяву про забезпечення позову (вх. № 2407/19); суд частково задоволив заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" шляхом заборони Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради, Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату та іншим особам вчиняти будь-які дії щодо розпорядження (в тому числі використання і забудови) земельної ділянки, що розміщена за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар , кадастровий номер: 2610100000:24:001:0078 , до набрання законної сили рішенням Господарського суду Івано-Франківської області у справі № 909/49/19 (ухвала від 08.02.2019).

20.02.2019 в підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 06.03.2019.

05.03.2019, через канцелярію суду, Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради подано клопотання про зупинення провадження у справі № 909/49/19 до вирішення апеляційної скарги Управління Івано-Франківської єпархії УПЦ КП на ухвалу Господарського суду від 05.02.2019 про повернення без розгляду зустрічної позовної заяви (вх. № 4153/19).

06.03.2019 судом відкладено розгляд вищезазначеного клопотання, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, судове засідання відкладено на 21.03.2019.

19.03.2019 позивач подав письмові пояснення вх.№4704/19, які суд прийняв до розгляду.

21.03.2019 в підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 10.04.2019.

02.04.2019 суд зупинив провадження у справі №909/49/19 до розгляду Західним апеляційним господарським судом апеляційної скарги від 15.02.2019 року на ухвалу Господарського суду Івано-Франківської області від 05.02.2019 року про повернення без розгляду зустрічної позовної заяви Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату від 30.01.2019 року (вх. № 1993/19 від 31.01.2019 року).

16.05.2019 провадження у справі поновлено та призначено підготовче судове засідання на 22.05.2019. 16.05.2019 до господарського суду від позивача надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог (вх.№9168/18), в якій останній просить суд: визнати недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30 січня 2019 року № 78 "Про надання дозволу на спорудження Хресної дороги"; визнати недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30 січня 2019 року №79 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової каплиці для релігійної громади "Святого Духа"; зобов`язати відповідачів - Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар, кадастровий номер; 2610100000:24:001:0078 , а саме, звільнити земельну ділянку від тимчасових споруд і будівельних матеріалів, завезених, встановлених і влаштованих на підставі рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30 січня 2019 року № 78 "Про надання дозволу на спорудження Хресної дороги", № 79 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової каплиці для релігійної громади "Святого Духа".

22.05.2019 від відповідача - Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.

22.05.2019 суд оголосив перерву в судовому засіданні до 05.06.2019.

05.06.2019 суд відмовив в задоволенні заяви позивача від 16.05.19 вх. № 9168/19 про збільшення розміру позовних вимог та повернув матеріали даної заяви позивачу.

05.06.2019 судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі; розгляд справи по суті призначено на 26.06.2019.

26.06.2019 до суду надійшла заява відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зупинення провадження у справі (вх.№ 12226/19), яка прийнята судом до розгляду.

26.06.2019, в судовому засіданні, позивачем подано заперечення на клопотання про зупинення провадження у справі (вх.№ 11167/19), яке прийняте судом до розгляду.

26.06.2019 суд оголосив перерву в судовому засіданні до 02.07.2019.

02.07.2019 розгляд справи по суті завершений; суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Розгляд клопотання про зупинення провадження у справі.

Від відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради до суду надійшла заява (вх.№ 12226/19) про зупинення провадження у справі до набрання законної сили у справі № 909/566/19.

В обгрунтування поданого клопотання заявник вказує на те, що в провадженні Господарського суду перебуває справа № 909/566/19 за позовом Івано-Франківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" про визнання договору оренди землі №79 від 16.03.2011 року недійсним; до клопотання долучено ухвалу від 04.06.2019 про відкриття провадження у справі № 909/566/19.

На думку заявника, подальший розгляд справи № 909/49/19 є неможливим до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 909/566/19, оскільки предмет спору в даній справі та у справі про визнання договору оренди землі №79 від 16.03.2011 року недійсним прямо пов`язані між собою оскільки стосуються однієї і тієї ж самої земельної ділянки, а тому обставини, що будуть встановлені у справі № 909/566/19 можуть суттєво вплинути на розгляд по суті справи № 909/49/19; як на правову підставу зупинення провадження Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради посилається на ч.5 ст. 227 ГПК України.

Представник відповідача - Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату в судовому засіданні клопотання про зупинення провадження у справі підтримує з вищезазначених підстав.

Представник позивача в судовому засіданні подав заперечення на клопотання про зупинення провадження у справі (вх.№ 11167/19); подане клопотання вважає необгрунтованим, щодо зупинення провадження у справі категорично заперечує.

На думку представника ТОВ "РВЦ "Гаразд" заявником не наведено доказів об`єктивної неможливості розгляду справи № 909/49/19, не доведено неможливість для господарського суду у даній справі самостійно встановити обставини, які можуть бути встановлені цим же судом у справі № 909/566/19.

Розглянувши клопотання представника відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зупинення провадження у справі, заслухавши пояснення учасників справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зупинення провадження у справі, у задоволенні клопотання відмовив, про що без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

При цьому, суд керувався наступними мотивами.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 227 ГПК України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадку об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

Зупинення провадження у справі - це тимчасове й повне припинення всіх процесуальних дій у справі, що викликане настанням зазначених у законі причин, що перешкоджають подальшому руху процесу і щодо яких невідомо, коли вони можуть бути усунені.

Під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі.

Метою зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи є виявлення обставин, підстав, фактів тощо, що не можуть бути з`ясовані та встановлені у даному процесі, проте які мають значення для справи, провадження у якій зупинено.

Справа № 909/49/19 перебуває на стадії розгляду справи по суті. Згідно приписів частини 3 статті 195 Господарського процесуального кодексу України, яка визначає виключний перелік підстав для зупинення провадження у справі на стадії розгляду справі по суті, провадження у справі на стадії її розгляду по суті зупиняється тільки з підстав, встановлених пунктами 1-3 частини першої статті 227 та пунктом 1 частини першої статті 228 цього Кодексу, тобто зупинення провадження у справі на стадії її розгляду по суті виключає підставу передбачену п.5 ст. 277 ГПК України.

Крім того, для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному випадку повинен з`ясовувати, чим обумовлюється неможливість розгляду даної справи.

Посилаючись на те, що суд не може об`єктивно, повно та всебічно розглянути справу №909/49/19 до моменту винесення остаточного рішення у справі № 909/566/19, заявником не доведено, об`єктивну неможливість розгляду справи №909/49/19 до вирішення справи №909/566/19, враховуючи правові підстави позову у справі №909/49/19.

Позов у справі № 909/49/19 обґрунтований тим, що у Товариства з обмеженою відповідальністю "РВЦ "Гаразд" на праві оренди знаходиться земельна ділянка за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар , кадастровий номер; 2610100000:24:001:0078 , з приводу якої, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради прийняв рішення, яким фактично передав дану земельну ділянку Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату, без погодження і без відповідного, визначеного законом вилучення такої земельної ділянки у існуючого орендаря; на підставі вказаного рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, відповідачі, розпочали влаштування на ній тимчасових споруд і завезення будівельних матеріалів.

Договір оренди землі №79 від 16.03.2011, станом на теперішній час є дійсним, що визнається представниками сторін.

З огляду на викладене розгляд справи № 909/566/19 не є перешкодою для розгляду даної справи.

Необґрунтоване зупинення провадження у даній справі призведе до затягування строків розгляду справи і перебування в стані невизначеності учасників процесу, що свідчитиме про порушення положень частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997, що покладає на національні суди обов`язок здійснити швидкий та ефективний розгляд справ упродовж розумного строку.

Позиція позивача.

Позов обгрунтовано тим, що у Товариства з обмеженою відповідальністю "РВЦ "Гаразд" на праві оренди знаходиться земельна ділянка за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар, кадастровий номер; 2610100000:24:001:0078 , з приводу якої, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради прийняв рішення, яким фактично передав дану земельну ділянку Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату, без погодження і без відповідного, визначеного законом вилучення такої земельної ділянки у існуючого орендаря; на підставі вказаного рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, відповідачі розпочали влаштування на ній тимчасових споруд і завезення будівельних матеріалів.

При цьому позивач зазначає, що ТОВ "РВЦ "Гаразд" за весь час дії договору оренди землі належним чином виконує його умови - сплачує оренду плату, намагається (незважаючи на всілякі перешкоди) освоїти земельну ділянку у відповідності до договірних умов.

Зокрема, протягом усього періоду оренди, позивач ініціював і приймав участь у розробці містобудівної документації на вказану земельну ділянку, приймав участь у громадських слуханнях відносно обговорення її забудови, в судовому порядку довів факт перешкоджання зі сторони Івано-Франківської міської ради у праві на освоєння Орендарем - ТОВ "РВЦ "Гаразд" вказаної земельної ділянки (Постанова Львівського апеляційного господарського суду у справі № 909/480/15 від 07 грудня 2015 року), а також факт отримання права на часткову забудову орендованої земельної ділянки і неправомірного затягування зі сторони Івано-Франківської міської ради по виконанню свого обов`язку по затвердженні змін до Генерального плану Івано-Франківська (Постанова Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року у справі № 344/15039/15-а).

Позивач стверджує, що за весь час дії орендних відносин, ТОВ "РВЦ "Гаразд" змушене також захищати своє право орендаря від неправомірних дій зі сторони Орендодавця (який незважаючи на те що передав земельну ділянку під забудову і не зважаючи на факт отримання орендної плати) який постійно намагається перешкодити ТОВ "РВЦ "Гаразд" в користуванні земельною ділянкою за цільовим призначенням, що підтверджується рішеннями судів які вступили в законну силу, зокрема у справі № 909/480/15 від 07 грудня 2015 року, за позовом Івано-Франківської міської ради до ТОВ "РВЦ "Гаразд" про розірвання договору оренди та за зустрічним позовом ТОВ "РВЦ "Гаразд" до Івано-Франківської міської ради, третя особа Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини, про усунення перешкод у праві користування земельною ділянкою, де судами було встановлено факт перешкод і зобов`язано міську раду їх усунути, так і у справі № 909/359/17, в якій Верховним Судом в Постанові від 20 березня 2018 року було чітко встановлено наступне: "права позивача як орендаря належать до права, яке захищається згідно зі статтею 1 Першого протоколу Конвенції... Позивач протягом багатьох років здійснював витрати на орендні платежі, проте не мав можливості користуватись властивостями земельної ділянки і здійснити її забудову з вини Відповідача. Позбавлення Позивача цього права з підстав, не передбачених законом, без вказівки та доведення обставин, які обумовили такі дії, слід визнати незаконним втручанням в право власності. За умови незаконності втручання в право власності відсутня необхідність оцінювати виправданість втручання та дотримання принципу пропорційності, оскільки ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції, якщо хоча б одного критерію не буде додержано". Також, ТОВ "РВЦ "Гаразд" під час дії договору оренди, змушене було захищати своє право оренди і від дій третіх осіб. Зокрема, Рішенням Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25 січня 2016 року у справі № 344/16378/15-ц, за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до ОСОБА_1 про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та зобов`язання відновити становище, яке існувало до порушення, вирішено усунути перешкоди в користуванні орендованої Товариством з обмеженою відповідальністю Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" по договору оренди землі № 79 та додаткової угоди до нього від 21 березня 2014 року земельної ділянки, яка знаходиться в м . Івано-Франківську , Південний бульвар та відновити демонтований паркан по межі орендованої ТОВ "РВЦ "Гаразд" земельної ділянки, яка знаходиться в м . Івано - Франківську , Південний бульвар.

Позивач звертає увагу суду на те, що з моменту передачі земельної ділянки в оренду ТОВ "РВД "Гаразд" і до цього часу, незважаючи на діючий договір оренди, орендар замість освоєння земельної ділянки, змушений постійно відновлювати і захищати своє право на цю земельну ділянку від дій третіх осіб, і як не парадоксально, від дій орендодавця та його структурних підрозділів.

Позивач категорично стверджує, що розміщення будь-яких споруд на земельній ділянці, надання згоди на їх розміщення (будівництво) тощо, перешкоджає Орендарю в освоєнні ним земельної ділянки, і більше того, є неправомірним втручанням в його право оренди та право на самостійне господарювання.

На думку позивача, оскаржуване рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" є незаконним, оскільки на його підставі було передано в користування третім особам земельну ділянку належну, на праві оренди, ТОВ "РВЦ "Гаразд" без відповідного припинення прав на неї в діючого орендаря. Крім того, передача, надання земельних ділянок у власність чи користування (в тому числі під забудову), а також їх вилучення чи обмеження у використанні такої земельної ділянки, відноситься до виключної компетенції міської ради.

Також позивач стверджує, що при прийнятті оскаржуваного рішення виконавчим комітетом міської ради порушено процедуру прийняття рішення передбачену п.6 Регламенту роботи виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, що затверджений рішенням Івано-Франківської міської ради від 01.12.2015р. №5-1.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених в позовній заяві (вх.№354/19) та просить суд позов задоволити в повному обсязі.

Заперечення відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради.

Представник відповідача Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради в судовому засіданні проти позову заперечує та просить суд в позові до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради відмовити з підстав викладених у відзиві на позов (вх.№ 1585/19) та письмових поясненнях (вх.№ 4704/19).

Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради вважає доводи позовної заяви безпідставними, при цьому стверджує, що органи місцевого самоврядування в межах закону мають право вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

На думку відповідача, оскаржуване рішення виконавчого комітету прийнято на підставі чинного законодавства України та нормативно правових актів органу місцевого самоврядування, без процедурних порушень, зазначених у позовній заяві.

Відповідач зазначає, що у разі необхідності оперативного вирішення питань, віднесених до компетенції виконавчого комітету, проекти таких рішень можуть включатись до порядку денного без дотримання усієї, передбаченої п. 6 Регламенту роботи виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради. При цьому, в судовому засіданні, звертає увагу суду, що виконавчим комітетом міської ради, розглянуто звернення Митрополита Івано-Франківського і Галицького Української Православної церкви Київського патріархату і надано дозвіл на встановлення тимчасової споруди, що в межах повноважень останнього. На думку відповідача, тимчасова споруда не перешкоджає позивачу в здійсненні його діяльності.

Заперечуючи позов відповідач стверджує, що діяльність органів місцевого самоврядування регулюють закони та підзаконні акти, які дають останнім можливість користування певною свободою розсуду при вирішенні питань і встановлюють лише межі такої свободи, тобто наділяють їх дискреційними повноваженнями.

При цьому посилається на Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 державам-членам щодо виконання дискреційних повноважень адміністративними органами від 11 березня 1980 року відповідно до яких, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Відповідач стверджує, що суд, надаючи оцінку рішенню або дії органу місцевого самоврядування, не вправі втручатися у дискрецію (вільний розсуд органу місцевого самоврядування) щодо повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, без порушень принципу розподілу влади.

Щодо вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зобов`язання відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки шляхом звільнення останньої від тимчасових споруд і будівельних матеріалів відповідач категорично заперечує.

На думку відповідача, в частині вищезазначеної вимоги позивачем, не долучено до матеріалів справи жодних доказів, що власне Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради на орендованій позивачем земельній ділянці розміщено тимчасові споруди та будівельні матеріали

При цьому відповідач стверджує, що Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради не може звільняти земельну ділянку від тимчасових споруд і будівельних матеріалів власником, яких він не являється та не вправі вчиняти дії щодо майна, яке йому не належить оскільки такі дії суперечитимуть принципу непорушності права власності закріпленого ст. 321 Цивільного кодексу України; в даних правовідносинах Виконавчим комітетом міської ради прийнято рішення, що є актом індивідуальної дії та стосується Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату, Виконавчим комітетом міської ради жодних дій щодо розміщення тимчасових споруд чи будівельних матеріалів на вищезазначеній земельній ділянці не проводилось.

Заперечення відповідача - Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату.

Відповідач відзиву на позов не подав.

Представник Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату, в судовому засіданні проти позову заперечує та просить суд в позові відмовити.

Обставини справи. Оцінка доказів.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши відповідно до приписів статті 86 Господарського процесуального кодексу України в сукупності всі докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

14 березня 2011 року між Івано-Франківською міською радою (далі - Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" (далі - Орендар) укладено Договір оренди землі № 79 (далі - Договір).

Відповідно до п. 1 Договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, для будівництва розважально-відпочинкового центру, яка знаходиться в м. Івано-Франківськ, вул. Південний бульвар .

Пунктом 2 договору сторони погодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,0000 (га).

Пунктом 8 договору передбачено, що договір укладено строком на 3 роки. Після закінчення строку договору, орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Договір набрав чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 42 договору); договір зареєстрований у Івано-Франківській регіональній філії центру ДЗК при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16 березня 2011 р. за № 261010004000032.

Земельна ділянка передана в оренду: для будівництва розважально-відпочинкового центру. Цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (пункти 14,15 договору).

На підставі пункту 49 рішення 43 сесії 6 демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 21 березня 2014 року № 1374-43, між Івано-Франківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" було укладено Додаткову угоду до договору оренди землі від 16.03.2011 року, реєстраційний № 261010004000032 за умовами якої, дію договору оренди землі № 79 продовжено на той самий строк і на тих самих умовах.

На підставі вищевказаної додаткової угоди, 16 квітня 2014 року, орендар зареєстрував право оренди (користування) в Державному реєстрі речових прав; кадастровий номер даної земельної ділянки: 2610100000:24:001:0078 , строк дії договору було визначено - до 16.04.2017 року.

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що згідно умов укладеного між Івано-Франківською міською радою як Орендодавцем і ТОВ "РВЦ "Гаразд" як Орендарем договору оренди землі від 14.03.11, зареєстрованого 16.03.11 за № 261010004000032 та додаткової угоди до нього, земельна ділянка площею 4 га, була передана Орендарю під забудову, а саме - під будівництво розважально-відпочинкового центру.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 15.11.2017 року у справі №909/939/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр Гаразд" до Івано-Франківської міської ради про визнання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі укладеною, яке набрало законної сили згідно постанови Львівського апеляційного господарського суду від 18.12.2017, позов ТОВ "РВЦ "Гаразд" задоволено - визнано укладеною між Івано-Франківською міською радою як орендодавцем та товариством з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" додаткову угоду до договору оренди землі від 14.03.11, зареєстрованого 16.03.2011 за № 26101000400032 в редакції позивача; угоду укладено терміном на 3 роки - до 16 квітня 2020 року (постанова Львівського апеляційного господарського суду від 18.12.2017 і рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.11.2017 у справі № 909/939/17 залишені без змін Постановою Верховного Суду від 06.12.2018).

Згідно приписів ч.4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Суд зазначає, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених Господарським процесуальним кодексом.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Статтею 76 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст.86 ГПК України).

Наявними в матеріалах справи доказами, зокрема витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права; індексний номер витягу: 110267588, підтверджено, що станом на час розгляду справи договір оренди землі №79 від 14.03.2011 року, зареєстрований 16.03.2011 року за № 26101000400032 - дійсний до 16 квітня 2020 року, з правом пролонгації, чинний, не змінений і не скасований. Даний факт також визнається представниками сторін в судовому засіданні.

Також з матеріалів справи вбачається, що під час дії договору оренди, ТОВ "РВЦ "Гаразд" зверталось до суду за захистом права орендаря від дій третіх осіб. Зокрема, рішенням Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25 січня 2016 року у справі № 344/16378/15-ц, за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до ОСОБА_1 про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та зобов`язання відновити становище, яке існувало до порушення, вирішено усунути перешкоди в користуванні орендованої Товариством з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" по договору оренди землі № 79 та додаткової угоди до нього від 21 березня 2014 року земельної ділянки, яка знаходиться в м . Івано-Франківську , Південний бульвар та відновити демонтований паркан по межі орендованої ТОВ "РВЦ "Гаразд" земельної ділянки, яка знаходиться в м . Івано-Франківську , Південний бульвар.

Постановою державного виконавця від 18 березня 2016 року ВДВС Івано-Франківського МУЮ було відкрито виконавче провадження за № 50551641 з примусового виконання Рішення Івано-Франківського міського суду № 344/16378/15-ц, про зобов`язання відновити паркан по межі орендованої ТОВ "РВЦ "Гаразд" земельної ділянки.

До Івано-Франківського міського голови звернувся Митрополит Івано-Франківський і Галицький УПЦ Київського патріархату з проханням виділити в районі міського озера Управлінню Івано-Франківської єпархії УПЦ КП земельну ділянку в розмірі 0,03 га для будівництва Богослужбової каплиці "Святого духа" (лист вих. № 57 від 26 грудня 2018 року).

Як вбачається з матеріалів справи, вищезазначене звернення зареєстроване виконавчим комітетом 27.12.2018 о 13:15 год. за вх. № 6053/01.

Також, 27 грудня 2018 року, Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради прийнято оскаржуване позивачем рішення.

Згідно рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа", виконавчий комітет міської ради, розглянувши звернення Митрополита Івано-Франківського і Галицького Кир Іосафата Української Православної церкви Київського патріархату, керуючись ст.ст. 30, 52, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішив: надати дозвіл Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" на земельній ділянці площею 4,0000 (га), яка знаходиться за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний бульвар , кадастровий номер земельної ділянки: 2610100000:24:001:0078 .

Як стверджує позивач, таке рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради є незаконним.

В підтвердження позовних вимог, подав такі докази:

копію договору оренди землі №79 від 14 березня 2011 року (том 1, а.с. 26-29);

копію додаткової угоди до договору оренди землі від 16.03.2011 року, реєстраційний № 261010004000032 від 21.03.2014 (том 1, а.с. 31);

копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер: 110267588 (том 1, а.с.32);

копію звернення Митрополита Івано-Франківського і Галицького Кир Іосафата УПЦ Київського патріархату вих. № 57 від 26 грудня 2018 року до Івано-Франківського міського голови (том 1, а.с.34);

копію рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" (том 1, а.с. 33);

копію постанови про відкриття виконавчого провадження (том 1, а.с. 35);

копію акта державного виконавця від 29 грудня 2018 року, в якому зазначено, що старшим державним виконавцем Івано-Франківського міського відділу ДВС ГТУЮ в Івано-Франківській області при примусовому виконанні виконавчого листа № 344/16328/2015 від 16.03.2016, виданого 16 березня 2016р. про усунення перешкод в користуванні орендованої ТзОВ "Розважально відпочинковий центр "Гаразд" по договору оренди землі №79 та додаткової угоди до нього від 21.03.2014, земельної ділянки, яка знаходиться в м . Івано-Франківську та зобов`язати ОСОБА_1 відновити демонтований паркан по межі орендованої ТзОВ "Розважально відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки, яка знаходиться в м. Івано- Франківську, Південний Бульвар , яка знаходиться в м. Івано-Франківську, Південний Бульвар, за участю понятих, встановлено: здійснивши виїзд за адресою м. Івано-Франківськ, Південний Бульвар , де боржником проводилося добровільне виконання рішення суду боржником згідно виконавчого листа № 344/16328/2015 від 16.03.2016, виявлено неможливість виконання в добровільному порядку рішення суду боржником у зв`язку з перешкоджанням третіми особами виконанню робіт по відновленню демонтованого паркана на межі орендованої ТзОВ "Розважально відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки (том 1, а.с. 36);

копії публікацій із засобів масової інформації (том 1, а.с. 37- 40).

Також позивачем подані докази на підтвердження того, що в день першого судового засідання у справі № 909/49/19 (31.01.2019), представники Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату, за активної участі міського голови, депутатів міської ради від однієї з політичних партій, в присутності Комунального підприємства "Муніципальна варта", залучивши спеціальну техніку КП "Івано-Франківськводоекотехпром" розпочали дії по розчищенню частини земельної ділянки позивача від верхнього шару ґрунту і дії по безпосередньому розкладанню будівельного майданчика і фундаментних плит (том 1, а.с. 100-107), а саме: скріншот (роздруківка з офіційної інтернет-сторінки) статті видання "Курс" від 31.12.2018; скріншот (роздруківка з офіційної інтернет-сторінки) статті видання "Правда ІФ" від 04.02.2019; копію рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.01.2019 р. №77 "Про надання погодження на проведення пошукових робіт" (роздруківка з офіційного інтернет-порталу www.namvk.if.ua "Нормативні акти Івано-Франківської міської ради"; копію рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.01.2019 р. №79 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової каплиці для релігійної громади "Святого духа" (роздруківка з офіційного інтернет-порталу www.namvk.if.ua "Нормативні акти Івано-Франківської міської ради"; копія рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.01.2019 р. №78 "Про надання дозволу на спорудження Хресної дороги" (роздруківка з офіційного інтернет-порталу www.namvk.if.ua "Нормативні акти Івано-Франківської міської ради").№ 344/16378/15-ц, за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до ОСОБА_1 про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та зобов`язання відновити становище, яке існувало до порушення, вирішено усунути перешкоди в користуванні орендованої Товариством з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" по договору оренди землі № 79 та додаткової угоди до нього від 21 березня 2014 року земельної ділянки, яка знаходиться в м . Івано-Франківську , Південний бульвар та відновити демонтований паркан по межі орендованої ТОВ "РВЦ "Гаразд" земельної ділянки, яка знаходиться в м. Івано-Франківську, Південний бульвар.

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

Спірні правовідносини між сторонами регулюються Конституцією України, нормами Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Законом України "Про оренду землі".

У відповідності до ч. 1, 4 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (стаття 140 Конституції України).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно з частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції. Додержання принципу законності передбачає прийняття суб`єктами владних повноважень законних актів, тобто певної форми актів, виданих у визначеному порядку компетентними органами в межах їх повноважень.

У відповідності до ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно приписів частин 1,2 статті 20 Господарського кодексу України, держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання.

Приписами ч.10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (стаття 21 ЦК України).

При розгляді даної справи судом встановлено, що земельна ділянка, площею 4,0000 га., за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар , кадастровий номер 2610100000:24:001:0078 , на якій Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради було надано дозвіл на встановлення Богослужбової каплиці "Святого Духа" належить ТОВ "РВЦ "Гаразд" на праві оренди з 2011 року. Договір оренди земельної ділянки є продовженим до 16 квітня 2020 року, є чинним, не визнаний недійсним. Даний факт також визнається всіма учасниками справи.

Згідно приписів статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до ст. 25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки має право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі.

В силу положень ст. 24 цього ж Закону, орендодавець зобов`язаний, зокрема передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди та не вчиняти дії, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.

Згідно умов договору оренди, функціонального і цільового призначення орендованої земельної ділянки, така надана під забудову.

Розміщення будь-яких споруд на земельній ділянці, надання згоди на їх розміщення (будівництво) тощо, перешкоджає Орендарю в освоєнні ним земельної ділянки, і більше того, є неправомірним втручанням в його право оренди і в його право на самостійне господарювання.

Натомість, оскаржуваним рішенням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради надано дозвіл Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" на земельній ділянці, яка належить позивачу на праві оренди.

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату звернулося до міського голови міста Івано-Франківська із зверненням про виділення земельної ділянки в районі міського озера площею 0,03 га для будівництва каплиці.

В силу положень ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Для будівництва, розміщення, влаштування будь-яких споруд на земельній ділянці, в тому числі каплиць, культових споруд тощо, необхідною передумовою є в будь-якому випадку доступ до такої земельної ділянки, тобто отримання її в користування.

Оскільки земельна ділянка, яка передана ТОВ "РВЦ "Гаразд" в оренду, є сформованою у відповідності до положень Земельного кодексу України (ст. 79-1 ЗК України) і право користування на неї відповідним чином зареєстроване у Державному реєстрі, то для передачі такої земельної ділянки будь-яким третім особам чи у власність чи у користування, необхідно припинити таке право у ТОВ "РВЦ "Гаразд". Проте, Виконавчим комітетом було передано орендовану позивачем земельну ділянку без відповідного припинення прав на неї в орендаря.

Земельним кодексом чітко визначені форми прав на земельну ділянку - власність або користування, умови передачі земельної ділянки у власність чи користування, а також відповідні органи, які мають право приймати такі рішення.

Як вбачається, з наявного в матеріалах справи, звернення Управління Івано-Франківської єпархії УПЦ КП, останнє стосувалося виділення земельної ділянки в розмірі 0,03 га в районі міського озера для будівництва Богослужбової Каплиці. Тобто, заявник просив надати земельну ділянку.

Згідно приписів статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, та ст. 26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" передача, надання земельних ділянок у власність чи користування (в тому числі під забудову), а також їх вилучення чи обмеження у використанні такої земельної ділянки, відноситься до виключної компетенції міської ради.

Як чітко вбачається з оскаржуваного рішення Виконавчого комітету, предметом розгляду на його засіданні було саме звернення Управління Івано-Франківської єпархії УПЦ КП щодо виділення земельної ділянки в розмірі 0,03 га. в районі міського озера для будівництва Богослужбової Каплиці .

01 грудня 2015 року, рішенням Івано-Франківської міської ради № 5-1 було затверджено Регламент роботи Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради.

Згідно п. 6.8 Регламенту матеріали, які будуть розглядатись на засіданні виконавчого комітету міської ради, подають у протокольну частину не пізніше, ніж за 7 днів до засідання. Ці матеріали включають:

- проект рішення (40 примірників);

- електронний варіант проекту рішення;

- правовий висновок юридичного відділу (у разі невідповідності проекту рішення законодавству);

пояснювальну записку з обговорюваного питання (40 примірників), яка містить необхідні розрахунки, обґрунтування і прогнози соціально-економічних та інших результатів реалізації документа. До пояснювальної записки в разі потреби можуть додаватися інформаційно-довідкові матеріали (таблиці, графіки, тощо). Загальний обсяг записки не повинен перевищувати чотирьох аркушів. Пояснювальна записка не подається до проектів рішень з кадрових питань, питань внесення змін до складу комісій, робочих груп, або з інших організаційних чи технічних питань;

- аналіз регуляторного впливу (при внесенні проекту регуляторного акта);

- список доповідачів, співдоповідачів, виступаючих;

- проект листа, якщо з даного питання потрібно звернутися з клопотанням у органи державної влади вищого рівня та інші структурні підрозділи;

- зауваження, доповнення або зміни до проектів рішень виконавчого комітету додаються до оригіналів таких проектів на окремому аркуші.

- реєстр вручень (кому необхідно надіслати прийняте рішення), за потреби.

Окрім того, пунктом 6.7. Регламенту роботи Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради чітко передбачено, що всі проекти рішень виконавчого комітету підлягають обов`язковому візуванню.

Як вбачається із штампу електронного реєстру звернення Управління Івано-Франківської єпархії УПЦ КП, таке було подано і зареєстровано 27 грудня 2018 року о 13:15 год. Того ж дня прийнято і оскаржуване рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради без будь-яких попередніх узгоджень, без проектів та резолюцій, без обговорення тощо.

Натомість, у відповідності до п. 6.9 Регламенту матеріали, подані у протокольну частину пізніше, ніж за 7 днів до засідання виконавчого комітету міської ради, крім невідкладних, включаються до розгляду на наступному за черговістю засіданні виконавчого комітету.

Згідно п. 7.9 Регламенту роботи Виконавчого комітету у разі необхідності оперативного вирішення питань, віднесених до компетенції виконавчого комітету, проекти таких рішень можуть включатись до порядку денного без дотримання усієї, передбаченої п. 6 цього Регламенту процедури на початку засідання виконавчого комітету за пропозицією члена виконавчого комітету.

Суд не погоджується із твердженням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, що звернення Управління Івано-Франківської єпархії УПЦ КП щодо виділення земельної ділянки в розмірі 0,03 га. в районі міського озера для будівництва Богослужбової Каплиці може бути віднесене до нагальних питань, які потребують негайного та оперативного вирішення. Крім того, розгляд звернення, що стосується надання земельної ділянки, згідно із законодавством (Земельний кодекс України, Закон України "Про місцеве самоврядування"), взагалі не належить до компетенції виконавчого комітету.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини у рішенні у справі "Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" постановив, що статтю 1 Першого протоколу Конвенції можна застосувати до захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. Отже, права позивача як орендаря належать до права, яке захищається згідно зі статтею 1 Першого протоколу Конвенції. Оскільки оскаржуваним рішенням позивача було позбавлено вказаного права, то має місце втручання в мирне володіння майном. Існують три критерії на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу Конвенції, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно "суспільний", "публічний" інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм. Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення "суспільного", "публічного" інтересу. Принцип "пропорційності" передбачає дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Оцінка законності втручання в даному випадку має здійснюватись, виходячи з того, що стаття 25 Закону України "Про оренду землі" надає орендарю право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі. З урахуванням того, що земельна ділянка надавалась позивачу під забудову, орендар належним чином виконував договірні зобов`язання, він відповідно до вимог закону мав обґрунтовані сподівання на використання останньої за цільовим призначенням. Тим більше, що позивач протягом багатьох років здійснював витрати на орендні платежі, проте не мав можливості користуватись властивостями земельної ділянки і здійснити її забудову. Позбавлення позивача цього права з підстав, не передбачених законом, без вказівки та доведення обставин, які обумовили такі дії, слід визнати незаконним втручанням в право власності. За умови незаконності втручання в право власності відсутня необхідність оцінювати виправданість втручання та дотримання принципу пропорційності, оскільки ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.

З приводу твердження відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про неможливість судового втручання у його дискреційні повноваження суд зазначає наступне.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це діяльність адміністративного органу в рамках наданих повноважень з обрання альтернатив, запропонованих законом, з урахуванням, що кожна з них є законною, виходячи із цілей та принципів діяльності, з урахуванням конкретних обставин справи.

Тобто, дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Натомість, у цій справі, відповідач Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради помилково вважає свої повноваження дискреційними. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти з перевищенням власних повноважень і не у спосіб визначений законом, а на власний розсуд, що має місце при прийнятті оскаржуваного рішення.

Основним принципом діяльності будь-якого органу влади чи органу місцевого самоврядування є зобов`язання діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (стаття 19 Конституції України).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема, на принципах: законності, гласності, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб, судового захисту прав місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі в межах повноважень, та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ст.11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Повноваження виконавчих органів міських рад визначені статтями 27-40 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Натомість, при прийнятті оскаржуваного рішення виконкомом Івано-Франківської області порушено вимоги ст.ст. 4, 16, 24, п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України", оскільки прийнято рішення стосовно регулювання земельних відносин - виділення земельної ділянки, що не віднесено до повноважень виконавчого органу. Крім того, порушено вимоги Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" оскільки передано земельну ділянку, яка вже перебуває в оренді і договір оренди є чинним.

Посилання, виконкому на те, що оскаржуване рішення прийнято в межах повноважень і стосується надання дозволу на розміщення тимчасової споруди, є помилковим, оскільки із його змісту вбачається, що фактично відповідач безпідставно і без належного обгрунтування розпорядився земельною ділянкою значно більшою площею, в той час як звернення № 57, яке зареєстроване Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради 27 грудня 2018 року (тобто в день прийняття самого рішення), вбачається, що Митрополит Івано-Франківський і Галицький УПЦ КП, звернувся до міського голови міста Івано-Франківська з проханням, виділити в районі міського озера Управлінню Івано-Франківської єпархії УПЦ КП земельну ділянку площею 0,003 га., для будівництва Богослужбової каплиці "Святого Духа". Тобто, Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради, розглянувши вказане звернення про надання земельної ділянки площею 0,003 га., під будівництво споруди, фактично прийняв рішення про розміщення такої споруди, на земельній ділянці площею 4,0000 га, яка вже перебуває в оренді позивача.

Повноваження як органів місцевого самоврядування так і їх виконавчих органів з розпорядження земельними ділянками не є абсолютно дискреційними, оскільки вказані органи зобов`язані діяти у правовому полі та зобов`язані зважати на вимоги закону. Вирішуючи питання про надання чи вилучення земельної ділянки та керуватися при цьому лише власним розсудом та виходячи із власних уподобань, як органи місцевого самоврядування так і їх виконавчі органи не можуть.

З огляду на викладене, враховуючи чисельні порушення чинного законодавства при прийнятті оскаржуваного рішення, у даній справі відсутнє судове втручання у дискреційні повноваження відповідача. Крім того, суд не може самоусуватися від прийняття рішення по справі та забезпечення належного захисту порушених, невизнаних чи оспорюваних прав та законних інтересів позивача у сфері земельних відносин.

Враховуючи, що, прийнявши спірне рішення, відповідач діяв всупереч вимогам чинного законодавства, а підставою для визнання недійсним акта є його невідповідність в частині вимогам чинного законодавства та/або визначеній компетенції органу, який видав цей акт, що призвело до порушення прав та законних інтересів позивача як орендаря земельної ділянки, що має право на користування предметом договору оренди, належним чином виконуючи його умови, суд вважає вимогу позивача про визнання недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" обґрунтованою та такою що підлягає задоволенню.

Щодо вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату про зобов`язання відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки шляхом звільнення земельної ділянки від тимчасових споруд і будівельних матеріалів суд зазначає наступне.

У відповідності до статті 95 Земельного кодексу України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право самостійно господарювати на землі. Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

За приписами статті 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

В силу дії положення ст. 393 Цивільного кодексу України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.

Судом встановлено, що на момент прийняття рішення Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року, орендована позивачем земельна ділянка, була вільна від будь-яких капітальних та тимчасових споруд, на ній не було розпочато будівництво, не було завезено будівельних матеріалів. Позивачем лише вчинялися дії, пов`язані із влаштуванням стовпчиків по периметру орендованої земельної ділянки для облаштування тимчасового паркана.

Після прийняття Виконавчим комітетом оскаржуваного рішення, на спірній земельній ділянці Управлінням Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату завезено бетонні блоки та інші матеріали і фактично розпочато будівництво Каплиці .

Таким чином, ТОВ "РВЦ "Гаразд" як належний орендар земельної ділянки, вправі вимагати у відповідача - Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату звільнити орендовану Товариством з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельну ділянку від будь-яких тимчасових споруд та будівельних матеріалів, які на цій земельній ділянці влаштовані задля відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення, тобто до прийняття оскаржуваного рішення Виконавчого комітету, тому дана вимога є обгрунтованою і підлягає задоволенню.

Натомість, вимога Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зобов`язання відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки шляхом звільнення земельної ділянки від тимчасових споруд і будівельних матеріалів задоволенню не підлягає, оскільки в даній справі Виконавчим комітетом міської ради прийнято рішення, що є актом індивідуальної дії та стосується Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського Патріархату, проте позивачем не доведено вчинення дій щодо розміщення тимчасових споруд чи будівельних матеріалів на вищезазначеній земельній ділянці безпосередньо Виконавчим комітетом міської ради, як і не доведено, що будівельні матеріали належать на праві власності Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради, а отже позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

З огляду на викладене, позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату слід задоволити частково.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа " слід задоволити, визнати недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа". Відмовити в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зобов`язання відновити стан орендованої земельної ділянки шляхом звільнення земельної ділянки від тимчасових споруд і будівельних матеріалів.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату слід задоволити. Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:24:001:0078 шляхом звільнення земельної ділянки від тимчасових споруд і будівельних матеріалів.

Судові витрати.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір в розмірі 5763,00 грн, що підтверджується платіжним документом від 16 травня 2019 року № 0.0.1354699379.1.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи часткове задоволення позову, за рахунок відповідача - Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради позивачу належить відшкодувати 1921,00 грн. судового збору, за рахунок відповідача - Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату позивачу належить відшкодувати 1921,00 грн. судового збору, а судовий збір в розмірі 1921,00 грн. суд покладає на позивача.

Керуючись ст. 8, 124 Конституції України, ст. 13-15, 73, 74, 76-78, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату - задоволити частково.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа" задоволити.

Визнати недійсним (незаконним) рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27 грудня 2018 року № 1442 "Про надання дозволу на встановлення Богослужбової Каплиці "Святого Духа".

Стягнути з Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 04054346) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд", вул. Новгородська, 34-А, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 35516825) судовий збір в сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).

Відмовити в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про зобов`язання відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар, кадастровий номер; 2610100000:24:001:0078 шляхом звільнення земельної ділянки від тимчасових споруд і будівельних матеріалів.

Судовий збір в сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня) покласти на позивача.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" до Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату - задоволити.

Управлінню Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату, вул. Грюнвальдська, 3, м. Івано-Франківськ, 76000 (ідентифікаційний код 24680873) відновити стан орендованої Товариством з обмеженою діяльністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд" земельної ділянки за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Південний Бульвар, кадастровий номер 2610100000:24:001:0078 шляхом звільнення земельної ділянки від тимчасових споруд і будівельних матеріалів.

Стягнути з Управління Івано-Франківської єпархії Української православної церкви Київського патріархату, вул. Грюнвальдська, 3, м. Івано-Франківськ, 76000 (ідентифікаційний код 24680873) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Розважально-відпочинковий центр "Гаразд", вул. Новгородська, 34-А, м. Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 35516825) судовий збір в сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.

Повне рішення складено 15.07.2019.

Суддя Л.М. Неверовська

Дата ухвалення рішення05.07.2019
Оприлюднено15.07.2019
Номер документу83001821
СудочинствоГосподарське
Суть: визнання недійсним (незаконним ) рішення та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —909/49/19

Ухвала від 11.02.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 07.02.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Постанова від 13.11.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 09.10.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 30.08.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 05.08.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Рішення від 05.07.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 20.06.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 10.06.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні