Рішення
від 15.07.2019 по справі 910/5826/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.07.2019Справа № 910/5826/19 За позовом Приватного акціонерного товариства "Укренерготранс" м. Дніпра

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" м. Києва

про відшкодування збитків, ціна позову 175903,19 грн.

Суддя Паламар П.І.

Без виклику представників сторін (без проведення судового засідання).

СУТЬ СПОРУ :

у травні 2019 року Приватне акціонерне товариство "Укренерготранс" звернулося в суд з указаним позовом.

Позивач зазначав, що протягом грудня 2018-січня 2019 років відповідач здійснював перевезення належних йому залізничних вагонів:

- №№ 52735446, 52931474, 56813322, 56811458, 52712395, 56681133, 56672140, 53777538, 56822125, 52735099, 52737756, 53517389 зі станції відправлення Інгулець Придніпровської залізниці (код станції 467703) до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (код станції 460005);

- 53777603 зі станції відправлення Дніпрорудне Придніпровської залізниці (код станції 476605) до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (код станції 460005);

- 53517678 зі станції відправлення Асланове Донецької залізниці (код станції 485002) до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (код станції 460005).

Під час курсування указаних вагонів було виявлено їх розукомплектування, а саме у вагонах №№ 52931474, 56811458, 52712395, 53777603, 56681133, 53777538, 56822125, 52735099, 53517678 відсутні головні частини повітророзподілювачів, №№ 52735446, 56813322, 56672140, 52737756, 53517389, - головні та магістральні частини повітророзподілювачів.

Про вказане розукомплектування залізничних вагонів він повідомив відповідача належним чином та просив скласти комерційний акт, який складений та наданий йому не був.

Також вказував, що розукомплектовані вагони необхідні йому для використання у господарській діяльності, у зв`язку з чим ним були понесені витрати у розмірі 175903,19 грн., що становлять суму оплати на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Об`єднання Євротрейд" за договором № 1310 пст від 13 жовтня 2017 р., яке виготовило та передало йому запасні частини до залізничних вагонів вартістю 163200 грн., суму оплати на користь структурного підрозділу "Вагонне депо Запоріжжя Ліве" регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця", які виконали роботи вартістю 12703,19 грн. по встановленню придбаних деталей.

Враховуючи наведене, позивач просив на підставі ст. 225 ГК України, ст.ст. 526, 530, 625 ЦК України задовольнити позов та стягнути з відповідача на свою користь 175903,19 грн. збитків у розмірі вартості придбаних та встановлених деталей на залізничні вагони, збереження яких відповідач не забезпечив, а також понесені по справі судові витрати.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав.

Розглянувши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до вимог ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 307 ГК України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 6 квітня 1998 р., Статут залізниць України (далі - Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (ст. 3 Статуту).

Згідно зі ст. 5 Статуту, на підставі цього Статуту Мінтранс затверджує: Правила перевезення вантажів; Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України; інші нормативні документи.

Перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не зміг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини (ст. 924 ЦК України).

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про залізничний транспорт" перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України. За незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

Згідно з п. 2 ст. 126 Статуту за пошкодження залізницею вагонів або контейнерів, що належать підприємствам, залізниця несе матеріальну відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди.

Судом встановлено, що протягом грудня 2018-січня 2019 років відповідач здійснював перевезення належних позивачу залізних вагонів №№ 52735446, 52931474, 56813322, 56811458, 52712395, 56681133, 56672140, 53777538, 56822125, 52735099, 52737756, 53517389 зі станції відправлення Інгулець Придніпровської залізниці (код станції 467703) до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (код станції 460005), 53777603 зі станції відправлення Дніпрорудне Придніпровської залізниці (код станції 476605) до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (код станції 460005), 53517678 зі станції відправлення Асланове Донецької залізниці (код станції 485002) до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці (код станції 460005).

Вказані обставини підтверджуються наявними у матеріалах справи залізничними накладними №№ 46878658 від 7 грудня 2018 р., 46902235 від 8 грудня 2018 р., 46928115 від 9 грудня 2018 р., 46953550 від 10 грудня 2018 р., 46986238 від 11 грудня 2018 р., 47042254 від 12 грудня 2018 р., 47070461, 47051263, 47051206 від 13 грудня 2018 р., 53618443 від 30 грудня 2018 р., 45048667 від 14 січня 2019 р.

Статтею 8 Статуту передбачено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізницями провадиться у вагонах парку залізниць або орендованих у залізниць, а також у власних вагонах, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам-суб`єктам підприємницької діяльності, в тому числі розташованим за межами України. Вагони, призначені для перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України та санітарно-гігієнічним і протиепідемічним нормам і правилам.

За приписами п. 1.2 Правил експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України № 17 від 29 січня 2015 р. (далі-Правила), власні вантажні вагони - вантажні вагони, які мають загальномережеву нумерацію, що нанесена на вагони відповідно до альбому-довідника 632-2011 ПКБ ЦВ "Знаки и надписи на вагонах грузового парка колеи 1520 мм", затвердженого Радою із залізничного транспорту держав-учасниць СНД 25 квітня 2001 року (далі - знаки і написи), та мають ознаку в АБД ПВ "власний вагон".

Згідно з п. 3.4 Правил власні вантажні вагони, що виходять на колії загального користування, за конструкцією, строком служби, періодом проведення планових видів ремонту і технічним станом повинні відповідати всім вимогам, які встановлюються до вагонів інвентарного парку залізниць, включаючи спеціалізований рухомий склад, та мати відомості про комплектацію вагона.

Відповідно до п. 4.1 вказаних Правил випуск власних вантажних вагонів на колії загального користування допускається після відповідного огляду їх технічного стану працівниками вагонного господарства, а для перевезення небезпечного вантажу в спеціалізованих вагонах - при пред`явленні відправником вантажу працівникам станцій і вагонного господарства свідоцтва про технічний стан вагона, що гарантує безпеку перевезення цього вантажу. Номер свідоцтва і результати огляду технічного стану вагонів працівник вагонного господарства записує в книзі пред`явлення вагонів вантажного парку до технічного обслуговування (форма ВУ-14).

Суду не надано належних і допустимих доказів на підтвердження невідповідності технічного стану вагонів №№ 52735446, 52931474, 56813322, 56811458, 52712395, 56681133, 56672140, 53777538, 56822125, 52735099, 52737756, 53517389, 53777603, 53517678 при прийнятті їх відповідачем до перевезення.

Також встановлено, що під час курсування указаних вагонів було виявлено їх розукомплектування, а саме у вагонах №№ 52931474, 56811458, 52712395, 53777603, 56681133, 53777538, 56822125, 52735099, 53517678 відсутні головні частини повітророзподілювачів, №№ 52735446, 56813322, 56672140, 52737756, 53517389, - головні та магістральні частини повітророзподілювачів.

Це підтверджується поясненнями позивача викладеними у позовній заяві, наявним у справі повідомленнями про приймання вантажних вагонів за формою ВУ-36М №№ 4546 від 12 січня 2019 р., 4548, 4549 від 13 січня 2019 р., 0133 від 14 січня 2019 р., 4586 від 21 січня 2019 р., 4600, 4599 від 25 січня 2019 р., повідомленнями за формою ВУ-23М №№ 2120 від 17 грудня 2018 р., 2133 від 10 січня 2019 р., 2105 від 26 грудня 2018 р., 2104 від 22 грудня 2018 р., 2132 від 26 грудня 2018 р., 2191, 2179 від 29 грудня 2018 р., 2382 від 17 січня 2019 р., 2153 від 29 грудня 2018 р., 4889 від 5 січня 2019 р., 138, 139, 140, 2180 від 10 січня 2019 р.

Листами №№ 3.6-2132, 3.6-2138 від 12 грудня 2018 р., 3.6-2143 від 14 грудня 2018 р., 3.6-2154 від 15 грудня 2018 р., 3.6-2165, 3.6-2160 від 17 грудня 2018 р., 3.6-0012 від 2 січня 2019 р., 3.6-89 від 17 січня 2019 р. позивач повідомив структурний підрозділ "Вагонне депо Запоріжжя Ліве" регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" про виявлене розукомплектування залізничних вагонів.

Згідно з п.п. 20, 21 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25 лютого 1999 р., пошкодження вантажного вагона - це порушення справного стану вагона або його складових частин унаслідок зовнішніх впливів, що перевищують рівні, установлені ГОСТ 22235-76, а також унесення змін у конструкції вагонів, заварювання дверей, люків, знімання бортів платформ, дверей напіввагонів, знімного устаткування вагонів тощо, свердління (пробивання, пропалювання) отворів для кріплення вантажів у деталях вагонів, а також кріплення до них вантажів за допомогою зварювання без дозволу залізниці.

Ремонт пошкодженого вагона здійснюється на підприємстві, що має право на виконання таких робіт, або на найближчому до місця пошкодження вагоноремонтному підприємстві. Перелік таких підприємств оприлюднюється у товарних конторах станцій обслуговування.

З метою подальшого використання залізничних вагонів №№ 52735446, 52931474, 56813322, 56811458, 52712395, 56681133, 56672140, 53777538, 56822125, 52735099, 52737756, 53517389, 53777603, 53517678 позивачем із Товариством з обмеженою відповідальністю "Об`єднання Євротрейд" був укладений договір № 1310 пст від 13 жовтня 2017 р., згідно з яким позивач, зокрема, придбав 14 шт. головних частин повітророзподілювача, 5 шт. магістральних частин повітророзподільника на загальну суму 163200 грн.

Виконання робіт щодо встановлення придбаних деталей на розкомплектовані вагони було здійснено у структурному підрозділі "Вагонне депо Запоріжжя Ліве" регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця". Вартість указаних робіт склала 12703,19 грн.

Вказані обставини підтверджуються наявними у матеріалах справи копіями видаткових накладних №№ 00000000714 від 26 листопада 2018 р., 00000000642/1 від 26 листопада 2018 р., 00000000004 від 8 січня 2019 р., актами приймання-передачі від 26 листопада 2018 р., 8 січня 2019 р., 18 січня 2019 р., 21 січня 2019 р., рахунками-фактурами №№ 00000000012 від 8 січня 2019 р., 10 (259) від 11 січня 2019 р., платіжними дорученнями №№ 2303 від 9 листопада 2018 р., 600022102 від 16 січня 2019 р., 600022133 від 22 січня 2019 р., актом виконаних робіт № 117(259) від 28 січня 2019 р.

Оскільки несення позивачем витрат у заявленому розмірі зумовлене неправомірною поведінкою відповідача, який не забезпечив схоронність та допустив розукомплектування вагонів під час їх перевезення, така поведінка відповідача є винною, то він зобов`язаний відшкодувати заподіяні позивачу збитки.

Доказів відшкодування відповідачем заявлених до стягнення збитків суду не надано.

За таких обставин з відповідача на користь позивача відповідно до вимог ст. 924, 1166 ЦК України, ст.ст. 224, 225 ГК України підлягає стягненню 175903,19 грн. збитків (163200+12703,19).

Оскільки позов задоволено, понесені по справі судові витрати стосовно до вимог ст. 129 ГПК України слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 86, 129, 232, 233, 236-241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

позов Приватного акціонерного товариства "Укренерготранс" м. Дніпра задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код 40075815) на користь Приватного акціонерного товариства "Укренерготранс" (49050, м. Дніпро, вул. Володі Дубініна, 8, код 32082812) 175903,19 грн. збитків, 2638,55 грн. витрат по оплаті судового збору.

Рішення набирає законної сили та підлягає оскарженню у строк і порядку, визначені ст. 241 та розділом ІV ГПК України.

Суддя господарського суду міста Києва П.І.Паламар

Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено16.07.2019

Судовий реєстр по справі —910/5826/19

Постанова від 06.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Мальченко А.О.

Ухвала від 16.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Мальченко А.О.

Ухвала від 27.08.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Мальченко А.О.

Рішення від 15.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Паламар П.І.

Ухвала від 14.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Паламар П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні