ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 липня 2019 року Справа № 923/357/19
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д., за участю секретаря судового засідання Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
до Насіннєвого фермерського господарства "Руслан", код ЄДРПОУ 14130189, вул. Дніпровська, 53, смт. Велика Лепетиха Херсонської області,
про вилучення земельної ділянки та повернення до комунальної власності,
за участю прокурора відділу прокуратури Херсонської області Пуляєва І.В., посвідчення № 047841 видане 04.09.2017,
представників сторін: від позивача: не з`явився,
від відповідача: не з`явився,
в с т а н о в и в:
Керівник Каховської місцевої прокуратури Херсонської області звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Горностаївської селищної ради Херсонської області до Насіннєвого фермерського господарства "Руслан ".
У своїй позовній заяві прокурор просить вилучити у відповідача Насіннєвого фермерського господарства "Руслан" та повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення 5,0199 га кадастровий номер НОМЕР_1 , нормативно грошовою оцінкою 96130,89 грн., що знаходиться в адміністративних межах Заводівського старостинського округу Горностаївської селищної ради у розпорядження Горностаївської селищної ради.
Ухвалою від 08 травня 2019 року Господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначив перше засідання по справі на 03 червня 2019 року на 11:00 год.
Ухвалою від 03.06.2019 у зв`язку з у зв`язку з першою неявкою представників позивача та відповідача в судове засідання, суд відклав розгляд справи на 12.07.2019.
Відповідачем 30.05.2019 подано до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого НФГ "Руслан" просить суд відмовити у задоволенні позову.
Стислий виклад позиції прокурора
У судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги в повному обсязі, з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, наполягає на їх задоволенні, при цьому вважає, що прокурор має право на представництво інтересів позивача у цій справі за таких підстав та обставин.
Прокурор зазначає, що пунктом 3 ст. 131 - 1 Конституції України визначено, що прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно зі ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому ч. 4 цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
У вказаній позовній заяві прокурором визначено у якості позивача територіальну громаду Горностаївської селищної ради в особі її представницького органу - Горностаївської селищної ради.
Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.
З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Інтерес держави полягає у міцному та самодостатньому місцевому самоврядуванні кожної територіальної общини в її територіальних кордонах і держава гарантує наділення органів місцевого самоврядування певними державними повноваженнями та надає можливість населенню управляти власними справами, спільно приймати рішення та діяти з метою їх реалізації.
Правовідносини, пов`язані з набуттям або наданням у користування земель із державної чи комунальної власності, становлять "суспільний", "публічний" інтерес, а фактичне використання відповідачем земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 5,0199 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , без відповідних правових підстав та всупереч діючому законодавству, такому суспільному інтересу не відповідає.
Прокурор, таким чином, вважає, що будь-які порушення у сфері публічних інтересів спричиняють шкоду інтересам держави і є підставою, за відсутності належного реагування з боку компетентного органу, для втручання органів прокуратури, у тому числі шляхом звернення до суду з позовом.
Оскільки рішенням № 742 від 21.12.2018 Горностаївської селищної ради Херсонської області задоволено заяву відповідача та передано в оренду з 02 січня 2019 року НФГ "Руслан" шляхом укладання з Горностаївською селищною радою Херсонської області, як новим власником земельної ділянки, договору оренди землі, відповідно до якого насіннєвому фермерському господарству в оренду передано земельну ділянку площею 5,02 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , строком на 364 календарних днів, цей договір на думку прокурора є неукладеним, так як укладений з порушенням вимог Земельного кодексу щодо оренди землі, відповідач володіє земельною ділянкою без належних підстав, тому вважає, що земельна ділянка від відповідача має бути вилучена на користь позивача.
Стислий виклад позиції позивача
Позивач Горностаївська селищна рада надіслала на адресу суду листа, у якому зазначила, що селищна рада дійсно прийняла рішення № 742 від 21.12.2018, що обговорено колегіально депутатами, яке приймалося виключно з метою наповнення бюджету та недопущення втрат бюджетних коштів, на підставі якого підписано сторонами договір оренди. При цьому позивач зазначив, що підтримує позовні вимоги прокурора у повному обсязі.
Стислий виклад позиції відповідача
Відповідачем надано відзив з якого вбачається, що на його думку прокурор безпідставно звернувся до суду з позовом.
Відповідач наголошує на тому, що підставою для передачі в оренду земельної ділянки саме на такий короткий строк (364 дні), слугувала підготовка до проведення земельних торгів та мета ради - за цей період не втратити бюджетні кошти.
Таким чином, Горностаївська селищна рада переслідувала інтерес отримати надходження до бюджету в той період, коли земельна ділянка що не була готова до торгів, вважає, що дії ради відповідають інтересам місцевого самоврядування. На думку відповідача позов прокурора позбавляє бюджет сільської ради в отриманні орендної плати.
Відповідач не погоджується із позицією позивача у тій частині, що НФГ Руслан безпідставно отримало в оренду вказану земельну ділянку. Ці твердження спростовуються рішенням сесії Горностаївської ОТГ та договором оренди, які є підставою отримання землі у користування. Набуття однією зі сторін зобов`язання майна за рахунок іншої сторони в порядку виконання договірного зобов`язання, на думку відповідача, не є безпідставним.
За таких обставин просить відмовити у задоволенні позову прокурора.
Мотивувальна частина рішення. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Судом встановлено, що на підставі рішення Горностаївського районного суду Херсонської області від 19.02.2015 року № 655/11/15-ц за позовом прокурора в інтересах держави в особі Заводівської сільської ради Горностаївського району Херсонської області, за участю заінтересованої особи Горностаївської районної державної адміністрації Херсонської області, що набрало законної сили, позов задоволено, спадщину, яка відкрилась після смерті громадянки ОСОБА_1 , - земельну ділянку площею 5,02 га., розташовану на території Заводівської сільської ради Горностаївського району Херсонської області (контур поля № 13 , ділянка № НОМЕР_3 ), нормативна грошова оцінка якої становить 123418,27 грн. - визнано відумерлою та передано у власність територіальної громади Заводівської сільської ради Горностаївського району Херсонської області.
Як вбачається з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, земельну ділянку площею 5,02 га, якій присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1 , зареєстрована як комунальна власність Горностаївської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Горностаївської селищної ради Херсонської області, рішення про державну реєстрацію номер 41182989 від 21.05.2018 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 885406765226. Земельна ділянка має цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 20-21).
Рішенням Горностаївської селищної ради Херсонської області № 742 від 21.12.2018 (а.с. 14) з метою недопущення втрат до бюджету, до моменту проведення аукціону, укласти договір оренди на земельну ділянку площею 5,02 га кадастровий номер НОМЕР_1 (відумерла спадщина), з головою НФГ Руслан терміном на 364 дні, встановивши орендну плату в розмірі 8 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Зобов`язано селищного голову Ляхна Д . В. укласти відповідний договір.
Договір оренди землі був підписаний сторонами 02.01.2019 року між відповідачем та Горностаївською селищною радою та відповідачем, який передбачає такі умови: строком на 364 календарних днів, в оренду передавалась земельна ділянка загальною площею 5,02 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , нормативна грошова оцінка якої становить 96130,89 грн. На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні (а.с.16-17).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та інформації Державного земельного кадастру встановлено відсутність державної реєстрації права, (а.с. 20-21) право оренди НФГ Руслан на земельну ділянку комунальної власності площею 5.0196 га з кадастровим номером НОМЕР_1 не зареєстровано (а.с. 46).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення позову з наступних підстав.
Згідно із ч. 1 ст. 122 Земельного кодекс) України (далі - ЗК України) селищні ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності і відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За змістом ч.2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. При цьому, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Судом встановлено, що земельна ділянка є комунальною власністю, має цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на переданій в оренду НФГ Руслан земельній ділянці нерухоме майно відсутнє, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ч. 2 ст. 16 Закону України Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на піде гаві рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (абзац перший частини першої статті 1 Закону про реєстрацію нерухомою майна). Нерухоме майно - земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення (абзац третій частини першої етап і 1 Закону про реєстрацію нерухомого майна).
Державна реєстрація прав є обов`язковою. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до Закону про реєстрацію нерухомого майна, виникають з моменту такої реєстрації (згідно із частинами першою та третьою статті 3 Закону про реєстрацію нерухомого майна).
Згідно ч. 1 ст. 125 ЗК України, право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Отже, договір оренди земельної ділянки площею 5,02 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , що підписаний 02.01.2019 року між НФГ Руслан та Горностаївською селищною радою, підписаний з порушенням законодавства України, яке регулює умови і порядок передачі земель комунальної власності в оренду, що підтверджує доводи прокурора, що оспорений договір оренди землі є неукладеним, право оренди у сторони договору відповідача - не виникло. Земельна ділянка відповідачем набута без передбачених законом підстав.
Відповідно до приписів ст.ст. 1212, 1213 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
За таких обставин і правових підстав позов прокурора підлягає задоволенню.
Задовольняючи позов суд відхиляє аргументи відповідача щодо відсутності у прокурора прав на представництво інтересів держави.
Так, об`єктивні обставини справи вказують, що отримавши спірну земельну ділянку площею 5,02 га, кадастровий номер НОМЕР_1 у комунальну власність, за судовим рішенням Горностаївського районного суду Херсонської області від 19.02.2015 року, право комунальної власності на цю земельну ділянку було зареєстроване лише 21.05.2018 року.
За увесь час після набуття права з 19.02.2015, а згодом, реєстрації права власності, та до прийняття рішення Горностаївської селищної ради Херсонської області № 742 від 21.12.2018, органом місцевого самоврядування не належно здійснювалося право власності, не прийнято організаційних рішень для продажу права оренди на цю земельну ділянку, а всупереч законодавству, прийнято незаконне рішення, яке мотивоване метою недопущення втрат до бюджету та 02.01.2019 підписано договір про передачу земельної ділянки в оренду відповідачеві у спосіб, що є незаконним.
Прокурором при таких обставинах правомірно зроблено висновок про необхідність захисту інтересів громади, про що повідомлено Горностаївську селищну раду Херсонської області до звернення до суду.
При цьому, Горностаївська селищна рада Херсонської області підтримує позовні вимоги прокурора, розуміючи протиправність відповідного рішення ради. Суд зазначає, що зазначена позивачем Горностаївською селищною радою мета захисту інтересів бюджету, хоча і ставить перед собою захист суспільних інтересів, але не може виправдати порушення визначеного законом порядку надання земельних ділянок комунальної власності в оренду, яке має бути прийняте у спосіб та з підстав, передбачених законом.
Отже, як встановлено судом, інтереси держави є незахищеними при наявності підстав, а уповноважений орган їх не здійснював.
Суд погоджується з аргументами прокурора щодо наявності підстав для його представництва у справі інтересів держави в особі Горностаївської селищної ради Херсонської області.
Судові витрати у справі покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 238, 240 ГПК України, суд -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Вилучити у Насіннєвого фермерського господарства Руслан (місце реєстрації: 74502, Херсонська область, Великолепетиський район, смт. Велика Лепетиха. вул. Дніпровська, будинок 53, код ЄДРПОУ 14130189) та передати земельну ділянку сільськогосподарського призначення 5,0199 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ), нормативною грошовою оцінкою 96130,89 грн., що знаходиться в адміністративних межах Заводівського старостинського округу Горностаївської селищної ради Херсонської області у розпорядження Горностаївської селищної ради Херсонської області, код ЄДРПОУ 04400788, (74601, смт. Горностаївка, вул. Покровська, 133).
3. Судові витрати покласти на відповідача.
4. Стягнути з боржника Насіннєвого фермерського господарства "Руслан", код ЄДРПОУ 14130189, вул. Дніпровська, 53, смт. Велика Лепетиха Херсонської області, на користь стягувача - Прокуратури Херсонської області, код ЄДРПОУ: 04851120, вул. Михайлівська, 33, м. Херсон, у сумі 1921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривень 00 копійок) відшкодування витрат судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Згідно з ч.1, 2 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку, передбаченому ст.257 ГПК України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
Повний текст рішення складено та підписано 15.07.2019
Суддя П.Д. Пригуза
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2019 |
Оприлюднено | 15.07.2019 |
Номер документу | 83002671 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пригуза П.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні