Рішення
від 15.07.2019 по справі 160/4395/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2019 року Справа № 160/4395/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді-Захарчук-Борисенко Н.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників (у письмовому провадженні) в місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю САБТЕХПРОМ до Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними, скасування Рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

14.05.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю САБТЕХПРОМ звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати наступні Рішення ГУ ДФС в Одеській області в особі Комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме: Рішення від 22.03.2019 № 1116773/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116800/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116792/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116787/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 12 від 10.04.2018 , № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018, що складені ТОВ САБТЕХПРОМ датою їх фактичного отримання.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що з метою здійснення господарської діяльності ТОВ САБТЕХПРОМ орендує нежитлове приміщення, що розташоване за адресою: 49049 , Дніпропетровська область, м. Дніпро, пров. Добровольців, буд. 17, офіс 7 на підставі Договору суборенди нежитлового приміщення від 01.01.2018 року № 27-12/16ЮСВ, укладеного з ТОВ СТІЛЬ БІТ . З метою належного виконання договірних зобов`язань у першому кварталі 2018 року на підприємстві працювало 5 працівників за трудовим договором (директор та 4 водії-експедитори) та 10 осіб - за цивільно-правовими договорами. Також, ТОВ САБТЕХПРОМ орендувало наступні транспортні засоби: PEUGEOT BOXER НОМЕР_1 (Договір оренди транспортного засобу від 22.02.2018); MERCEDES BENZ SPRINTER НОМЕР_13 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/05 від 02 січня 2018 року); MERCEDES-BENZ Sprint НОМЕР_12 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/18 від 04 січня 2017 року); FORD TRANSIT D НОМЕР_10 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/06 від 04 січня 2017 року); Mercedes-benz 211CDI НОМЕР_14 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/02 від 02 січня 2018 року); MERCEDES BENZ 308D НОМЕР_9 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/01 від 02 січня 2018 року); Mercedes-benz 308D НОМЕР_11 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/34 від 04 січня 2017 року); Мерседес Бенц 310 НОМЕР_5 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/23 від 04 січня 2017 року); MERCEDES-BENZ НОМЕР_6 (Договір суборенди транспортного засобу № ДО/03), за допомогою яких здійснювались перевезення.

Підприємство ТОВ САБТЕХПРОМ для ведення своєї господарської діяльності закуповує дизельне паливо ДТ (код УКТЗЕД 2710194300), бензин А-92 (код УКТЗЕД 2710124194), бензин А-95 (код УКТЗЕД НОМЕР_7 ) у ТОВ ЛІВАЙН ТОРГ (ЄДРПОУ 41449359), згідно договору поставки №0001 від 02.01.2018 року, у ПП ОККО-БІЗНЕС КОНТРАКТ (ЄДРПОУ 33614922) згідно договору поставки № 30ОБКПТБЗ-0008 від 02.11.2017 року. Так, між ТОВ САБТЕХПРОМ (Виконавець) та ТОВ ПРЕМ`ЄР (Замовник) був укладений договір про надання транспортних послуг № 01/02-2018 від 01.02.2018 року, предметом якого є послуги з транспортного, транспортно-експедиційного, експедиційного обслуговування - перевезення вантажів автотранспортом Виконавця територією України. В рамках даного договору були надані транспортні послуги, що підтверджується актами прийому-передачі наданих послуг № 00000248 від 10.04.2018, № 00000229 від 31.03.2018, №0000021 від 26.03.2018 року, №00000204 від 19.03.2018 та товарно-транспортними накладними. Розрахунки проводились у безготівковій формі, що підтверджується банківською випискою по рахунку N НОМЕР_8 , відкритому в AT "АБ "РАДАБАНК" Дніпро, з 01.03.2018 до 31.12.2018. У зв`язку з наданням послуг з перевезення вантажів та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ САБТЕХПРОМ були складені податкові накладні № 12 від 10.04.2018, № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018 та направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте, згідно з отриманими квитанціями реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена із зазначенням: Документ доставлено до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення. При цьому, контролюючим органом не зазначено конкретного критерію чи критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної. Також, не зазначено, які саме документи згідно вичерпного переліку слід надати до перевірки, що були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. На виконання п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 року Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в редакції, що діяла на момент подачі пояснень), відповідно до якого Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування, ТОВ САБТЕХПРОМ подало пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (до податкових накладних: № 12 від 10.04.2018 року, № 115 від 31.03.2018 року, № 90 від 19.03.2018 року, № 98 від 26.03.2018 року). Проте, рішенням Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, від 22.03.2019 року № 1116773/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018 року. Рішенням від 22.03.2019 року № 1116800/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018 року. Рішенням від 22.03.2019 року № 1116792/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018 року. Рішенням від 22.03.2019 року № 1116787/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018 року.

ТОВ САБТЕХПРОМ вважає, що такі рішення є такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України, прийняті без дослідження наданих до пояснень первинних документів, а отже підлягають скасуванню, а тому звернулось з даним адміністративним позовом до суду.

Ухвалою суду від 17.05.2019 було прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні.

14.06.2019 до суду від представника позивача надійшла письмова відповідь на відзив, в якому останній просив суд задовольнити адміністративний позов посилаючись на те, що оскаржувані рішення не містять чіткої підстави для відмови та не містять жодного підкреслення для визначення, який саме документ не був поданий. Також зауважив, що посилання контролюючого органу на ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт. послуг) як на підставу відмови в реєстрації податкових накладних не відповідає фактичним обставинам. До пояснень з приводу зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ САБТЕХПРОМ надавались договір про надання транспортних послуг № 01/02-2018 від 01.02.2018 року, акти прийому-передачі наданих послуг № 00000248 від 10.04.2018, № 00000229 від 31.03.2018, №0000021 від 26.03.2018 року, №00000204 від 19.03.2018, товарно-транспортні накладні, банківські виписки, договори оренди транспортних засобів, нежитлових приміщень, договори поставки щодо придбання пального для здійснення вантажних перевезень та інші. Всі надані до пояснень первинні документи ТОВ САБТЕХПРОМ були складені із дотриманням вимог чинного законодавства, а тому ТОВ САБТЕХПРОМ вважає, що такі рішення є такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України, прийняті без дослідження наданих до пояснень первинних документів, а отже підлягають скасуванню.

20.06.2019 до суду від представників відповідачів надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останні проти адміністративного позову заперечували та просили відмовити у його задоволенні у повному обсязі. Свою правову позицію представники відповідачів обгрунтували наступним. ТОВ САБТЕХПРОМ після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної було відправлено засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності операцій по відновленим ПН/РК. За наслідком розгляду Повідомлення, комісією ГУ ДФС в Одеській області прийняті рішення № 1116792/40051658 від 22.03.2019; № 1116787/40051658 від 22.03.2019; № 1116800/40051658 від 22.03.2019 та № 1116773/40051658 від 22.03.2019, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав не надання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Показники, визначені п. 44.1 ст. 44 ПК України повинні підтверджуватись первинними документами, які податкові органи мають право вивчати і перевіряти під час проведення перевірок, що обумовлено пп. 20.1.8 п. 20.1 ст. 20 ПК України. Проведення будь-якої господарської операції підприємства фіксується і підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні (зі змінами та доповненнями) на даних бухгалтерського обліку грунтуються фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, тобто первинні документи з відображення господарських операцій є основою і для податкового обліку. Згідно п. 3.6. Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, які затверджені наказом Міністерства фінансів України від 10.01.2007 № 2 приймання та оприбуткування запасів, які надійшли від постачальників або від переробників з переробки на стороні оформлюється товарно-транспортною накладною з використанням штампу (позначення) про оприбуткування або прибутковим ордером. Отже, рішення комісії щодо надання документів платником податку копій документів недостатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування є повністю обгрунтованими.

Згідно з ч. 2 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

З урахуванням викладеного, суд розглянув дану справу у спрощеному позовному провадженні без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ САБТЕХПРОМ є юридичною особою, яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 06.10.2015, код ЄДРПОУ 40051658.

Основними видами економічної діяльності ТОВ САБТЕХПРОМ є: Код КВЕД 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; Код КВЕД 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.

Між ТОВ САБТЕХПРОМ (Виконавець) та ТОВ ПРЕМ`ЄР (Замовник) був укладений договір про надання транспортних послуг № 01/02-2018 від 01.02.2018, предметом якого є послуги з транспортного, транспортно-експедиційного, експедиційного обслуговування - перевезення вантажів автотранспортом Виконавця територією України.

В рамках даного договору були надані транспортні послуги, що підтверджується актами прийому-передачі наданих послуг № 00000248 від 10.04.2018, № 00000229 від 31.03.2018, №0000021 від 26.03.2018 року, №00000204 від 19.03.2018 та товарно-транспортними накладними.

Розрахунки проводились у безготівковій формі, що підтверджується банківською випискою по рахунку № НОМЕР_8 , відкритому в AT "АБ "РАДАБАНК" Дніпро, з 01.03.2018 до 31.12.2018.

У зв`язку з наданням послуг з перевезення вантажів та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ САБТЕХПРОМ була складена податкова накладна № 12 від 10.04.2018 та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: Документ доставлено до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення.

Податкова накладна № 115 від 31.03.2018 була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: Документ доставлено до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення.

Податкова накладна № 90 від 19.03.2018 була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: Документ доставлено до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення.

Податкова накладна № 98 від 26.03.2018 була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Проте, згідно з отриманою квитанцією реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: Документ доставлено до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення.

На виконання п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 року Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок) (в редакції, що діяла на момент подачі пояснень), відповідно до якого Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування, ТОВ САБТЕХПРОМ подало пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (до податкових накладних: № 12 від 10.04.2018, № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018 у, № 98 від 26.03.2018).

Рішенням Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, від 22.03.2019 №1116773/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018 року. Рішенням від 22.03.2019 року № 1116800/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018. Рішенням від 22.03.2019 року № 1116792/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018. Рішенням від 22.03.2019 року № 1116787/40051658 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із такого.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу України).

У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Аналогічні норми містяться й у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно якого реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зі змісту квитанцій видно, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №12 від 10.04.2018, №115 від 31.03.2018, №90 від 19.03.2018, №98 від 26.03.2018 вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Водночас, у вказаних квитанціях фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Фактично, фіскальним органом у порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, не вказано у зазначеній квитанції конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.

Так, наказ МФУ від 13.06.2017 № 567, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621 (далі - Наказ № 567), містить у собі пункт 4 наступного змісту: "Державній фіскальній службі України: до 25.06.2017 здійснити аналіз ефективності застосування Критеріїв оцінки та у п`ятиденний строк надати пропозиції Міністерству фінансів України стосовно їх удосконалення; щокварталу до п`ятого числа першого місяця наступного кварталу надавати пропозиції Міністерству фінансів України для удосконалення Критеріїв оцінки".

Натомість, критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом № 567 містять пункт 4 наступного змісту: "Інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. ДФС постійно розміщує на офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку, якими може подаватися інформація за встановленою формою".

Разом з тим, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом № 567, взагалі не містить пункту 4.

У свою чергу, у відповідності до підпункту 201.16.2. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту (підпункт 201.16.3. пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України).

Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі - Постанова № 190) передбачено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з абзацом 2 Постанови № 190 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, платник податків повинен чітко розуміти, чому реєстрацію податкової накладної зупинено, та які конкретно документи йому слід подати для її реєстрації.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що в квитанції від №1 від 27.04.2018 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №12 від 10.04.2018, квитанції від №1 від 13.04.2018 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №115 від 31.03.2018, квитанції від №1 від 13.04.2018 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №98 від 26.03.2018, квитанції від №1 від 13.04.2018 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №90 від 19.03.2018 чітко не вказано, на підставі якого саме критерію оцінки ступеня ризиковості платника податку було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних та не зазначено, які саме копії документів пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН.

В свою чергу, позивачем було надано до контролюючому органу письмові пояснення та копії всіх первинних документів по здійсненим ним господарським операціям, за результатом яких виписані податкові накладні № 12 від 10.04.2018, № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018.

Таким чином, Комісією ГУ ДФС в Одеській області не надано належної оцінки поданим первинним документам на підставі яких було виписані податкові накладні № 12 від 10.04.2018, № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018.

Незважаючи на надані позивачем пояснення та документи, відповідачем - 1 були прийняті Рішення від 22.03.2019 № 1116773/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; Рішення від 22.03.2019 № 1116800/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; Рішення від 22.03.2019 № 1116792/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних; Рішення від 22.03.2019 № 1116787/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, з детального аналізу прийнятими відповідачем-1 рішеннями від 22.03.2018 № 1116773/40051658, № 1116800/40051658, № 1116792/40051658, №1116787/40051658 видно, що останні не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, та не зазначено, які саме документи згідно з вичерпним переліком слід надати до перевірки, що були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, позивачем було надано до ГУ ДФС в Одеській області всі необхідні документи, які підтверджують реальність операцій по податковим накладним № 12 від 10.04.2018, № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018.

Відтак, суд дійшов висновку, що Рішення від 22.03.2019 № 1116773/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018, Рішення від 22.03.2019 №1116800/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018, Рішення від 22.03.2019 № 1116792/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018, Рішення від 22.03.2019 № 1116787/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018 є необґрунтованими, оскільки платником податків надано суду всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними № 12 від 10.04.2018, № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018 у реєстрації яких відповідачем -1 було відмовлено.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування наступних Рішень ГУ ДФС в Одеській області в особі Комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме: Рішення від 22.03.2019 № 1116773/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116800/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116792/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116787/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стосовно вимоги про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні №12 від 10.04.2018 , № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018, що складені ТОВ САБТЕХПРОМ датою їх фактичного отримання в Єдиному реєстрі податкових накладних суд зазначає наступне.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

З огляду на це, правовідносини щодо реєстрації податкової накладної у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Натомість предметом спору в зазначеній категорії справ є правомірність поведінки суб`єкта владних повноважень щодо неприйняття податкових накладних для реєстрації.

Отже, у даному випадку належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків позивача - у розглядуваній ситуації є зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю САБТЕХПРОМ (код ЄДРПОУ 40051658) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1921,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) та судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1921,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04655, м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197).

На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю САБТЕХПРОМ (49054, м.Дніпро, пр.О.Поля, буд.72, кв.48, код ЄДРПОУ 40051658) до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646), Державної фіскальної служби України (04655, м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними, скасування Рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати наступні Рішення ГУ ДФС в Одеській області в особі Комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме: Рішення від 22.03.2019 № 1116773/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 10.04.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116800/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 115 від 31.03.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116792/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 90 від 19.03.2018; Рішення від 22.03.2019 № 1116787/40051658, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 98 від 26.03.2018.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 12 від 10.04.2018 , № 115 від 31.03.2018, № 90 від 19.03.2018, № 98 від 26.03.2018, що складені ТОВ САБТЕХПРОМ датою їх фактичного отримання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю САБТЕХПРОМ (49054, м.Дніпро, пр.О.Поля, буд.72, кв.48, код ЄДРПОУ 40051658) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська,5, код ЄДРПОУ 39398646) судовий збір у розмірі 1921,00 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю САБТЕХПРОМ (49054, м.Дніпро, пр.О.Поля, буд.72, кв.48, код ЄДРПОУ 40051658) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04655, м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) судовий збір у розмірі 1921,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено16.07.2019
Номер документу83018572
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними, скасування Рішень та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/4395/19

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 16.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 13.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні