Рішення
від 15.07.2019 по справі 440/1731/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1731/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Костенко Г.В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

16.05.2019 ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 )звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації (надалі - відповідач, УСЗН Диканської РДА), в якій просить:

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації щодо припинення надання ОСОБА_1 раніше призначеної субсидії з 01.10.2018 та повернення сплачених організаціям - надавачам послуг грошових коштів за період з 01.10.2018 по 31.01.2019;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації поновити надання ОСОБА_1 раніше призначеної субсидії з 01.10.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначала, що дії відповідача з припинення раніше призначеної субсидії та повернення сплачених організаціям (надавачам послуг), грошових коштів за період з 01.10.2018 по 31.01.2019, є протиправними та такими, що порушують право позивача на отримання адресної державної соціальної допомоги. Зауважила, що ОСОБА_2 (син колишнього чоловіка), який має заборгованість по сплаті аліментам, що, на думку відповідача є підставою для припинення виплати субсидії, не проживає з позивачем, тобто не входить до складу домогосподарства позивача. Зауважила, що субсидія призначалася на основі акту обстеження матеріально - побутових умов сім`ї від 08.11.2018 № 753, складеного головним соціальним інспектором, яким було встановлено, що в будинку зареєстрований, але не проживає ОСОБА_3 , а тому для при призначенні соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово - комунального обслуговування розраховувалися лише на фактично проживаючи зареєстрованих осіб.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/1731/19, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження.

05.06.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.30-32), у якому представник просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що призначення субсидії позивачу було здійснено відповідно до п. 9 Положення про Порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (надалі Положення № 848), за рішенням Комісії (у разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів господарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку). За рішенням комісії зі складу домогосподарства виключено ОСОБА_2 як такого, що не проживає за місцем реєстрації. Водночас при прийнятті означеного рішення комісія не мала відомостей про перебування особи, що є членом домогосподарства позивача, а саме сина колишнього чоловіка позивачки, в Єдиному реєстрі боржників, що має заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці, а тому рішення було прийняте всупереч вимог п. 7 Положення № 848.

Сторони у судове засіданні не з`явились, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином.

Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на зазначене, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Пунктом 1 частини третьої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Згідно частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, а також зважаючи на неприбуття осіб, які беруть участь у справі, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, та відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд вирішив розглядати справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

07.11.2018 позивач звернулася до УСЗН Диканської РДА із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг (а.с. 33) за адресою: АДРЕСА_1 , разом із Декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій зазначено відомості про осіб, які входять до складу домогосподарства та зареєстровані у житловому приміщені: ОСОБА_1 (заявниця), ОСОБА_4 (колишній чоловік), ОСОБА_5 (донька заявниці), ОСОБА_6 (онук заявниці), ОСОБА_2 (син колишнього чоловіка). Також в розділі ІІ Декларації зазначено дані про членів сім`ї зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього проживання (фактичного проживання) щодо ОСОБА_7 (дружина сина колишнього чоловіка), ОСОБА_8 (донька ОСОБА_7 та ОСОБА_2 (а.с.34-35).

Відповідно до довідки Андріївської сільської ради про склад зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб від 01.11.2018 №02-35/837, за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстровано: ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , (а.с.36).

За змістом довідки виконавчого комітету Водянобалківської сільської ради від 23.10.2018 ОСОБА_2 проживає без реєстрації за адресою: АДРЕСА_2 разом з дружиною ОСОБА_7 та дочкою ОСОБА_8 (а.с.37).

Також за змістом акту обстеження матеріально - побутових умов сім`ї №753 від 08.11.2018 головним державним соціальним інспектором Демченко І.Ю. встановлено, що заявниця проживає за адресою: АДРЕСА_1 складі чотирьох осіб. Зареєстрований, але не проживає ОСОБА_2 (а.с.38).

Рішенням комісії Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації, викладене в протоколі № 30 від 12.11.2018, ОСОБА_1 призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг у разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів господарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), розраховуючи соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово - комунального обслуговування на фактично проживаючих зареєстрованих членів господарства без урахування їх доходів (п. 9 Положення) (а.с. 39).

На підставі вищевказаного рішення 20.12.2018 прийнято рішення про призначення субсидії ОСОБА_1 "на фактичну кількість проживаючих" з листопада 2018 року по квітень 2019 року включно, при розрахунку якої взято довідку про доходи членів сім`ї ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 (а.с.40).

Далі судом встановлено, що головним державним соціальним інспектором Демченко І.Ю. щодо ОСОБА_1 складено акт від 19.02.2019 про проведення перевірки осіб із складу домогосподарства або із складу сім`ї члена домогосподарства щодо наявності/відсутності заборгованості за виконавчими провадженням про стягнення аліментів понад три місяці, згідно з яким на підставі висновків проведеної перевірки виявлено, що ОСОБА_2 має заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (а.с.42).

На підтвердження вказаних відомостей відповідачем надано до матеріалів справи копію листа Диканського районного відділу ДВС Головного територіального управління юстиції у Полтавській області від 19.02.2019 № 1117/15.5-24 із списком боржників, які мають заборгованість по сплаті аліментів понад три місяці та внесені до Єдиного реєстру боржників, витяг з Єдиного реєстру боржників станом на 21.02.2019 на ім`я ОСОБА_2 (а.с. 45-46).

Листом УСЗН Диканської РДА від 21.02.2019 № 02-18/417 повідомлено позивача, що внаслідок виявлення у складі сім`ї домогосподарства ОСОБА_1 особи, яка за даними Єдиного реєстру боржників має заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці, рішенням комісії припинено надання субсидії з 01.10.2018. Сума надміру перерахованої житлової субсидії за період з 01.10.2018 року по 31.01.2019 становить 10444,71 грн, які будуть повернуті організаціям - надавачам послуг (а.с. 48).

Так, відповідно до витягу з рішення комісії, оформленого протоколом № 6 від 19.02.2019 ОСОБА_1 припинено "...надання раніше призначеної житлової субсидії у разі коли під час вибіркового обстеження матеріально - побутових умов, домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподаткованих мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії (п. 22.6 Положення) ..." (а.с. 43).

Не погоджуючись із діями відповідача з припинення виплати раніше призначеної субсидії, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку позовним вимога позивача, суд виходить з наступного.

Положеннями частини першої статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" № 2189-VIII від 09.11.2017 визначено, що до повноважень Кабінету Міністрів України, крім іншого, належать: встановлення граничної норми витрат на управління житлом громадян, які відповідно до законодавства мають пільги або користуються субсидією на оплату житлово-комунальних послуг; встановлення граничної норми витрат на оплату комунальних послуг для громадян, які відповідно до законодавства мають пільги або користуються субсидією на оплату житлово-комунальних послуг; встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

З метою спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива постановою Кабінету Міністрів України №848 від 21.10.1995 затверджено Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - Положення №848), яке визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Субсидія є безповоротною і її отримання не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла (п.1 Положення №848, тут та далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 2 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Згідно з пунктом 3 Положення №848 призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Пунктом 13 Положення № 848 визначено наступне.

Для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

- заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

- декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

- довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

- договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено цим Положенням.

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням (пункт 14 Положення 848).

Структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів приймається рішення про:

- призначення житлової субсидії;

- відмову в призначенні житлової субсидії;

- подання документів на розгляд комісії.

Надання раніше призначеної субсидії припиняється, зокрема, якщо під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії (абзац 6 п. 22 Положення №848, тут і далі в редакції чинній на момент припинення виплати субсидії позивачу).

Відповідно до пп. 7 п. 6 Положення № 848 житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи , які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (крім осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря, та осіб, що перебувають у місцях позбавлення або обмеження волі, під домашнім арештом).

Як встановлено судом, за результатами перевірки правильності призначення житлової субсидії з 01.10.2018, проведеної відповідачем, останнім було прийнято рішення про припинення надання субсидії позивачу, оскільки у складі сім`ї домогосподарства позивача є особа ( ОСОБА_2 ), яка за даними Єдиного реєстру боржників, має заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад 3 місяці.

Судом встановлено, що під час подання заяви про призначення житлової субсидії позивачем було надано відомості про склад сім`ї, проживаючих за адресою домоволодіння позивача, в тому числі інформацію щодо складу зареєстрованих осіб за даною адресою.

В той же час, перевірка проведена без врахування того, що ОСОБА_2 зареєстрований та проживає за іншою адресою, що не спростовується відповідачем та підтверджується матеріалами справи та документально було доведено позивачем при первинному зверненні до відповідача.

В тому числі, актом обстеження матеріально - побутових умов сім`ї №753 від 08.11.2018, складеним головним державним соціальним інспектором Демченко І.Ю., встановлено, що позивач на момент призначення субсидії проживала у складі чотирьох осіб, а довідкою виконавчого комітету Водянобалківської сільської ради від 23.10.2018 підтверджено, що ОСОБА_2 проживає без реєстрації за адресою: АДРЕСА_2 разом з дружиною ОСОБА_7 та дочкою ОСОБА_8 .

Крім того, сам відповідач при нарахування субсидії використовував відомості про доходи членів сім`ї, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 (а.с.40).

Таким чином, відповідачем взагалі не бралося до уваги, що ОСОБА_2 не включено до складу домогосподарства, оскільки останній не зареєстрований та фактично не проживає у житловому приміщенні за адресою: АДРЕСА_1 , та на якого не розраховувалися соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи якого не враховувалися під час призначення житлової субсидії.

Суд зауважує, що будь-яке рішення чи дія суб`єкта владних повноважень має бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, мати під собою конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє, чи прийнято таке рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене суд вважає, що рішення комісії Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації, викладене в протоколі № 6 від 19 лютого 2019 року, яким припинено надання ОСОБА_1 раніше призначеної субсидії, прийняте з наведених у ньому підстав, є протиправним.

Також, за висновком суду, наявність чинного вищевказаного рішення унеможливить подальший захист порушених прав позивача.

Тому суд вважає за необхідне згідно з частиною другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України вийти за межі позовних вимог та задля ефективного відновлення прав позивача визнати протиправним та скасувати рішення комісії Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації, викладене в протоколі №6 від 19 лютого 2019 року, яким припинено надання ОСОБА_1 раніше призначеної субсидії.

При цьому, суд звертає увагу позивача, що в межах даних правовідносин правове значення для останнього має саме рішення про припинення надання субсидії, а не дії, як такі.

Зважаючи на встановлені в ході розгляду справи обставини, суд з метою повного захисту прав позивача у даних спірних правовідносинах, вважає за необхідне зобов`язати Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації поновити надання ОСОБА_1 раніше призначеної субсидії з 01 жовтня 2018 року.

Таким чином позов підлягає частковому задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, 117, смт. Диканька, Диканський район, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 03195116) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним рішення комісії Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації викладене в протоколі №6 від 19 лютого 2019 року, яким припинено надання ОСОБА_1 раніше призначеної субсидії.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, 117, смт. Диканька, Диканський район, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 03195116) поновити надання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_1 ) раніше призначеної субсидії з 01 жовтня 2018 року.

В решті позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подається учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII.

Головуючий суддя Г.В. Костенко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено16.07.2019
Номер документу83022389
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1731/19

Рішення від 15.07.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні