Рішення
від 15.07.2019 по справі 540/1145/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1145/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області про визнання протиправними та скасування рішень від 13.12.2018 р. № 3228, від 22.12.2018 р. № 34, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправними та скасувати рішення відповідача від 13.12.2018 р. № 3228 та районної комісії з розгляду звернень громадян з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій та пільг для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива від 22.12.2018 р. № 34, якими позивачу не призначено житлову субсидію з 01.10.2018 р.; зобов`язати повторно розглянути питання про призначення субсидії.

Свої вимоги мотивує тим, що 03.12.2018 р. звернулась до відповідача із заявою щодо призначення житлової субсидії, до якої долучила, зокрема декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій зазначила, що сини - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та онука ОСОБА_4 не проживають у домогосподарстві. За результатами розгляду звернення рішенням відповідача від 13.12.2018 р. № 3228 відмовлено у призначення житлової субсидії, оскільки у домогосподарстві зареєстрований син, який фактично проживає за кордоном. Крім того, рішенням районної комісії з розгляду звернень громадян з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій та пільг для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива від 22.12.2018 р. № 34 включено до складу домогосподарства ОСОБА_1 всіх осіб, що зареєстровані у жилому приміщенні (будинку), оскільки син, який фактично проживає на тимчасово окупованій території, не сплатив єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Вважає вказані рішення протиправними, оскільки на час звернення із заявою на отримання субсидії її син - ОСОБА_2 фактично проживав на території АРК, а не за кордоном та в розумінні п.9 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 р. № 848, не є членом домогосподарства або членом сім`ї особи зі складу домогосподарства. Зазначає, що перед засіданням районної комісії обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства не проводилось, під час прийняття рішення не враховано, що позивач протягом тривалого часу має захворювання та потребує лікування, що впливає на її матеріальний стан.

Ухвалою від 21.06.2019 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

09.07.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позову, оскільки оскаржувані рішення прийнято відповідно до вимог законодавства. Зазначає, що у декларації позивачем зазначено сина, який фактично проживає за кордоном. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 р. № 848 затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій, яким передбачено, що житлову субсидію за рішенням комісії не може бути призначено у разі, коли у члена домогосподарства або у члена сім`ї особи зі складу домогосподарства перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії. До 60-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні службового відрядження, лікування або навчання за кордоном, що підтверджується відповідними документами. Враховуючи те, що син не мав доходів протягом періоду, за який враховуються доходи, домогосподарству не може бути призначена житлова субсидія на загальних підставах. Також не може бути призначена субсидія і за рішенням комісії, так як в період, за яких враховуються доходи, син позивача перебував за кордоном більше 60 днів, і це перебування не було пов`язано з відрядженням, лікуванням, навчанням. Доводи позивача про те, що не складався акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї не відповідає дійсності, оскільки такий акт є в наявності і він підписаний ОСОБА_1 .

Відповідно до п.2 ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

З огляду на викладене, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 03.12.2018 р. ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області із заявою про призначення житлової субсидії, до якої долучила декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, у пункті 3 розділу 1 "Дані про осіб, які входять до складу домогосподарства і їх зареєстроване (для орендарів та внутрішньо переміщених осіб - фактичне) місце проживання у житловому приміщенні/будинку" вказала синів - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та онуку - ОСОБА_4 і зазначила, що вказані особи в домогосподарстві не проживають. Разом із заявою також надана довідка про склад сім`ї.

Також позивачем 03.12.2018 р. подано заяву про призначення субсидії без врахування доходів сина - ОСОБА_2 , оскільки проживає та працює в Автономній Республіці Крим, сина - ОСОБА_3 , оскільки разом з дружиною та дітьми проживають в АДРЕСА_1 . ОСОБА_1 проживає сама, хворіє, пенсіонерка.

03.12.2018 р. членом робочої групи ОСОБА_5 складено акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї за адресою: АДРЕСА_2 , яким встановлено, що заявниця особа пенсійного віку, має проблеми зі здоров`ям; зареєстрований син ОСОБА_6 проживає: АДРЕСА_1 , син ОСОБА_7 проживає у АРК , м.Керч; зі слів заявниці додаткові джерела існування відсутні .

13.12.2018 р. Управлінням соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області прийнято рішення/повідомлення № 3228 щодо відмови у наданні субсидії на житлово-комунальні послуги. В рішенні вказано, що оскільки син позивача не мав доходів протягом періоду, за який враховуються доходи домогосподарства, тому не може бути призначена житлова субсидія на загальних підставах. Крім того, домогосподарству не може бути призначена субсидія і за рішенням комісії, оскільки в період, за який враховуються доходи, син перебував за кордоном більше 60 днів, і це перебування не пов`язане з відрядженням, лікуванням, навчанням.

22.12.2018 р. відбулось засідання районної комісії по розгляду звернень громадян з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій та пільг для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, на якому прийнято рішення: відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 р. № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 р. № 329), враховуючи норми Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" включити до складу домогосподарства ОСОБА_1 усіх осіб, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), врахувати їх доходи під час призначення житлової субсидії. Так як зареєстровані члени домогосподарства, які фактично проживають на тимчасово окупованій території, не сплатили єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, відповідно до абзацу другого та четвертого підпункту 3 пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 р. № 848 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" відмовити у призначенні субсидії на житлово-комунальні послуги.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Перевіряючи законність оскаржуваного рішення суд бере до уваги те, що однією з найважливіших умов визначеності відносин між людиною і державою є закріплення у статтях 3, 21 Конституції України принципу непорушності прав і свобод людини. Визнаючи людину найвищою соціальною цінністю, Основний Закон України встановлює перелік прав і свобод, гарантує і забезпечує їх захист, у тому числі від порушення з боку держави, її органів та посадових осіб. Зазначені права і свободи визначають міру можливої поведінки людини і громадянина, відображають певні межі цих прав та можливість користуватися благами для задоволення своїх інтересів.

Положеннями Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 р. № 2017-III визначено, що з метою реалізації соціальних прав та державних соціальних гарантій громадян, встановлених Конституцією України, забезпечення потреб людини в матеріальних благах і послугах, держава гарантує забезпечення основних потреб громадян на рівні встановлених законом державних соціальних стандартів і нормативів, а також надає певній категорії громадян пільги і субсидії, зокрема, у сфері житлово-комунального обслуговування.

Умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій, визначається Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 р. № 848 (далі - Положення № 848 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Положення № 848 встановлено, що це Положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій:

щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг, а саме:

- житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком;

- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами;

щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), а саме:

- витрат на утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт; обслуговування внутрішньо-будинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, відповідно до яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів;

- витрат на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку;

- поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;

житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива один раз на рік.

Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Згідно п.2 Положення № 848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Відповідно до п.3 Положення № 848 призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм.Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Пунктом 4 Положення № 848 встановлено, що житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.6 Положення № 848 житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), а саме: якщо:

1) опалювана площа житлового приміщення перевищує 120 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку, 200 кв. метрів для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування, а також житлових приміщень (будинків), на які оформлено два і більше окремі особові рахунки, за умови, що особовий рахунок було розділено до 1 травня 2018 р. і опалювана площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 кв. метрів для квартири, 200 кв. метрів для індивідуального будинку);

2) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

3) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді: за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, коли наявна заборгованість роботодавця із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за цих осіб).

4) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 5 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень;

5) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії;

6) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність у домогосподарства, що одержувало житлову субсидію у попередньому опалювальному (неопалювальному) сезоні, простроченої понад два місяці заборгованості з оплати обов`язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, обов`язкової частки внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон;

7) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (крім осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря).

Згідно п.9 Положення № 848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці одинадцятому пункту 7 цього Положення.

За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці одинадцятому пункту 7 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому цього пункту.

Рішення комісії у випадках, передбачених цим пунктом, приймаються на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарств.

З даних правових норм слідує, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства, до складу якого включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). Виняток з цього правила наведено в абз.6 п.9 Положення № 848.

Судом встановлено, що рішенням відповідача від 13.12.2018 р. відмовлено у наданні субсидії, оскільки син позивача не мав доходів протягом періоду, за який враховуються доходи домогосподарства; в період, за який враховуються доходи, син перебував за кордоном більше 60 днів, і це перебування не пов`язане з відрядженням, лікуванням, навчанням. Крім того, 22.12.2018 р. на засіданні районної комісії вирішено включити до складу домогосподарства ОСОБА_1 усіх осіб, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), врахувати їх доходи під час призначення житлової субсидії та відмовити у призначенні субсидії на житлово-комунальні послуги.

Проте з такими висновками суд не погоджується з наступних підстав.

Як вже зазначалося, підставою для відмови у призначенні субсидії з підстав, визначених пп.3 п.6 Положення № 848, є: якщо у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді: за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, коли наявна заборгованість роботодавця із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за цих осіб).

В свою чергу відповідно до п.9 Положення № 848 до складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Тобто, за приписами вказаних норм не отримання доходу та не сплата єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування може прийматися відповідачем до уваги лише у випадку, коли це стосується особи, яка зареєстрована та фактично проживає в житловому приміщенні, оскільки саме такі особи включаються до складу домогосподарства за приписами п.9 Положення № 848.

В даному ж випадку, син позивача - ОСОБА_3 , що зареєстрований за адресою позивача: АДРЕСА_2 , фактично за вказаною адресою не проживає, а мешкає разом з сім`єю за адресою: АДРЕСА_1 ; син - ОСОБА_2 , що зареєстрований за адресою позивача: АДРЕСА_2 , фактично за вказаною адресою не проживає, а мешкає разом з сім`єю на тимчасово окупованій території в Автономній Республіці Крим, м.Керч. Про те, що сини позивача проживають окремо ОСОБА_1 зазначила у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Також дана обставина встановлена членом робочої групи ОСОБА_5 та зафіксована в акті обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 03.12.2018 р.

Відтак під час розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення житлової субсидії відповідач повинний врахувати факт фактичного не проживання ОСОБА_3 та ОСОБА_2 в житловому приміщенні позивача, та не включати їх до складу домогосподарства, і як наслідок, не враховувати їх доходи під час призначення житлової субсидії позивачу, а також перевіряти дохід та факт сплати ними єдиного соціального внеску.

Суд також зазначає, що відповідно до п.7 Положення № 848 за наявності умов, зазначених у пункті 6 цього Положення, житлову субсидію може бути призначено за рішенням комісії виходячи з конкретних обставин, що склалися, крім випадків, зазначених у підпунктах 1 (за винятком житлових приміщень (будинків), на які оформлено два і більше окремі особові рахунки, за умови, що опалювальна площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 кв. метрів для квартири, 200 кв. метрів для індивідуального будинку) і 7 пункту 6 цього Положення (за винятком осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти).

Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії в таких випадках приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

У мм.Києві та Севастополі, обласних центрах і містах обласного значення у разі, коли у члена домогосподарства або у члена сім`ї особи із складу домогосподарства доходи, які враховуються під час призначення субсидії, є такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 6 цього Положення, позитивне рішення комісії про призначення житлової субсидії може бути прийнято лише у разі, коли такі особи: або інші члени домогосподарства надають соціальні послуги, перебувають у місцях позбавлення волі, перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря; в періоді, за який враховуються доходи, мали суму середньомісячної нарахованої заробітної плати менше від розміру мінімальної заробітної плати не більш як на 10 відсотків і при цьому єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сплачено у розмірі, не меншому, ніж мінімальний, за всі місяці протягом зазначеного періоду; на момент призначення житлової субсидії сплачують єдиний соціальний внесок у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом двох місяців підряд перед днем звернення за призначенням житлової субсидії або сплачують єдиний соціальний внесок у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом двох місяців підряд перед місяцем, в якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина. При цьому особі, яка працює за строковим трудовим договором, житлову субсидію за рішенням комісії може бути призначено лише у разі, коли строк дії строкового трудового договору є більшим, ніж строк, на який призначається житлова субсидія.

З наведених норм вбачається, що навіть за наявності обставин для відмови у призначенні житлової субсидії, визначених п.6 Положення № 848, спеціально створеною комісією може бути прийнято рішення про призначення такої субсидії.

Також суд зазначає, що твердження відповідача про те, що ОСОБА_2 перебував за кордоном більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, оскільки проживає у м.Керчі Автономної Республіки Крим, є безпідставними з огляду на таке.

Відповідно до ст.3 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" (далі - Закон № 1207) тимчасово окупованою територією визначається:

1) сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій;

2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;

3) надра під територіями, зазначеними у пунктах 1 і 2 цієї частини, і повітряний простір над цими територіями.

Частиною 1 статті 1 Закону № 1207 визначено, що тимчасово окупована територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Згідно ч.1 ст.4 Закону № 1207 на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.

Громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в`їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в`їзду - виїзду за умови пред`явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України (ч.1 ст.10 Закону № 1207).

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що ОСОБА_2 не може вважатись особою, яка перетнула кордон України та знаходилась за кордоном більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.

Таким чином, рішення відповідача від 13.12.2018 р. та районної комісії від 22.12.2018 р. № 34 про відмову в призначенні ОСОБА_1 субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, не враховуючи доходи та соціальні норми членів домогосподарства фактично не проживаючих за адресою домогосподарства, не можна вважати обґрунтованими.

При цьому, відповідачем не взято до уваги те, що ОСОБА_1 протягом тривалого часу має захворювання та потребує лікування, що підтверджується довідкою лікарсько-консультаційної комісії Каланчацького Центру ПМСД від 29.11.2018 р. № 418, епікризом № 14840, які надавалися позивачем разом із заявою про призначення субсидії.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Приписами ч.1 ст.90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідачем не надано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності свого рішення.

Враховуючи встановлені обставини у справі та досліджені докази, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 не відповідають критеріям обґрунтованості та пропорційності, встановлених ч.2 ст.2 КАС України, а тому позовні вимоги про визнання їх протиправними та скасування є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви в повному обсязі, то сплачений ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1536,80 грн. підлягає стягненню з Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області за рахунок її бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 263 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області (75800, Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Херсонська, 11, код ЄДРПОУ 03198221) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області (75800, Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Херсонська, 11, код ЄДРПОУ 03198221) від 13.12.2018 р. № 3228 щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 ) субсидії на житлово-комунальні послуги.

Визнати протиправним та скасувати рішення районної комісії з розгляду звернень громадян з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, субсидій та пільг для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива від 22.12.2018 р. № 34.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області (75800, Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Херсонська, 11, код ЄДРПОУ 03198221) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 ) від 03.12.2018 р. № 3228 щодо призначення житлової субсидії з урахуванням висновків, викладених судом у рішенні.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області (75800, Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Херсонська, 11, код ЄДРПОУ 03198221) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 1536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) грн. 80 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Бездрабко О.І.

кат. 108060200

Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено16.07.2019
Номер документу83022780
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень від 13.12.2018 р. № 3228, від 22.12.2018 р. № 34, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —540/1145/19

Рішення від 15.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні