Рішення
від 16.07.2019 по справі 240/8040/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2019 року м. Житомир справа № 240/8040/19

категорія 109040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави до Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області, третя особа: Огіївський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Ружинського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави із позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області в частині невиконання вимог ст.ст. 122, 123 Земельного кодексу України щодо не винесення на сесію Огіївської сільської рада Ружинського району Житомирської області питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,10 га земель с. Огіївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" Ружинського району Житомирської області;

- зобов`язати відповідача розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,10 га земель с. Огіївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" Ружинського району Житомирської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що на запит позивача Огіївська сільська рада Ружинського району Житомирської області листом № 33 від 04.04.2019 надала інформацію про те, що документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку 0,10 га, яка знаходиться в користуванні Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" відсутні. Заходи щодо оформлення земельної ділянки не вживались. За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" станом на цей час не розроблено та не видано.

Позивач вважає, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв`язку з цим він звернувся до суду.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 29 травня 2019 року відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 14 червня 2019 року об 11:00.

В підготовче судове засідання, призначене на 14 червня 2019 року об 11:00 прибув представник позивача, перед початком підготовчого засідання подав до відділу документального забезпечення суду клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Представник Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області в підготовче засідання не прибув, 07 червня 2019 року на офіційну електронну адресу та поштою 10 червня 2019 року відповідач надіслав суду клопотання про розгляд справи без участі свого представника (а.с.37-38).

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про день час та місце розгляду справи повідомлений вчасно та належним чином. Пояснень щодо вказаного позову не подав.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року закрито підготовче провадження у вказаній справі та призначено справу до судового розгляду по суті у порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, відповідно до рішення 5 сесії 5 скликання Огіївської сільської ради від 20.10.2006 створено Огіївський дошкільний навчальний заклад "Сонечко".

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №162977084 від 10.04.2019, відомості щодо права власності на будь-які об`єкти нерухомості, в тому числі земельні ділянки, за адресою: вул. Центральна, 48, с. Огіївка Ружинського району Житомирської області , відсутні (а.с. 23).

У листі відділу у Ружинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №10-6-0.34-56/120-19 від 05.04.2019, згідно якого станом на 01.01.2016 за дошкільним навчальним закладом обліковувалось 0,10 га земель, правовстановлюючі документи та землевпорядна документація відсутня (а.с.21).

Відповідно до листа Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області № 33 від 04.04.2019 документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку 0,10 га, яка знаходиться в користуванні Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" відсутні. Заходи щодо оформлення земельної ділянки не вживались (а.с.14а).

За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" станом на цей час не розроблено та не видано.

Позивач вважає, що бездіяльність відповідачів, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв`язку з цим він звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з положеннями ст. 14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 ЗК України).

Згідно з п. "а" ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Стаття 125 ЗК України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Згідно з інформацією, наданою відділом в Ружинському районні Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 05.04.2019 та Огіївською сільською радою Ружинського району Житомирської області від 04.04.2019 у користуванні Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" перебуває земельна ділянка загальною площею 0,10 га.

Разом з тим, правовстановлюючі документи на вищевказану земельну ділянку, що перебуває у користуванні загальноосвітнього закладу не виготовлені.

Вказаний факт сторонами не заперечувався.

Перевіряючи наявність чи відсутність бездіяльності відповідачів з приводу невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Правовий статус вказаного закладу дошкільної освіти визначено у статуті Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" Огіївської сільської ради Ружинського району (далі - Статут), що затверджений рішенням 7 сесії 7 скликання Огіївської сільської ради від 11.07.2016 та погоджений начальником відділу освіти Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області.

Відповідно до п.1.3. Статуту, засновником дошкільного навчального закладу є Огіївська сільська рада Ружинського району Житомирської області, яка здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Згідно п.1.2 Статуту дошкільному закладу встановлено наступну юридичну адресу: 13647, Житомирська область, Ружинський район, с. Огіївка, вул. Центральна 8.

У п.8.1 Статуту визначено, що управління дошкільним закладом здійснюється його Засновником.

Згідно ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

У статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

У положеннях п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Пунктами 20, 21 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" також визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників та вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин

При цьому, у ч.ч.1, 2 ст.80 Закону України "Про освіту" зазначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.38 Закону України "Про дошкільну освіту" матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Огіївський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" має перебувати у нього на праві постійного користування.

Згідно ст.ст.124-126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

У ст.12 Земельного кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст.123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

На даний час, докази реєстрації права постійного користування земельною ділянкою дошкільним навчальним закладом відсутні.

Обов`язок щодо вирішення питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування та надання її в постійне користування дошкільному закладу покладено законодавством і безпосередньо на Огіївську сільську раду як на єдиний орган, який здійснює контроль за використанням та охороною земель комунальної власності відповідної територіальної громади відповідно до ст.123 Земельного кодексу України.

Проте, з матеріалів справи встановлено, що в порушення вказаних норм законодавства правовстановлюючі документи на земельну ділянку під зазначеним закладом не оформлено.

Така бездіяльність Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області у вигляді невиконання вимог Земельного кодексу України та вказаного розпорядження Кабінету Міністрів України при користуванні земельною ділянку площею 0,10 га може призвести до нецільового використання земельної ділянки закладу дошкільної освіти, що порушує інтереси держави у сфері використання й охорони землі, як основного національного багатства.

Так, державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, інше) на підставі рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування. Таке рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування може бути подане право набувачем (користувачем, орендарем), який, у такому випадку, є уповноваженою особою власника земельної ділянки, одночасно із заявою про державну реєстрацію речового права, що є похідним від права власності.

На даний час, докази реєстрації права постійного користування земельною ділянкою дошкільним навчальним закладом відсутні.

Таким чином, Огіївська сільська рада як орган місцевого самоврядування не виконала покладені на неї повноваження та не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться заклад дошкільної освіти, чим допустила протиправну бездіяльність.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідачем не надано суду будь-яких доказів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,10 га для обслуговування Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко", розміщену на території с. Огіївка, Ружинського району, Житомирської області.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позов Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на викладене судовий збір, сплачений позивачем, не відшкодовується за рахунок відповідача.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави (вул. Вінницька, 23, м. Бердичів, Житомирська область, 13300. РНОКПП/ЄДРПОУ: 02909950) до Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області (вул. Центральна, 46, с. Огіївка, Ружинський район, Житомирська область, 13647. РНОКПП/ЄДРПОУ: 04344877), третя особа: Огіївський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Ружинського району Житомирської області (вул. Центральна, 48, с.Огіївка, Ружинський район, Житомирської області, 13647. РНОКПП/ЄДРПОУ: 34465199) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Огіївської сільської ради Ружинського району Житомирської області в частині невиконання вимог ст.ст. 122, 123 Земельного кодексу України щодо не винесення на сесію Огіївської сільської рада Ружинського району Житомирської області питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,10 га земель с. Огіївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" Ружинського району Житомирської області.

Зобов`язати Огіївську сільську раду Ружинського району Житомирської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,10 га земель с. Огіївка Ружинського району Житомирської області для обслуговування Огіївського дошкільного навчального закладу "Сонечко" Ружинського району Житомирської області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 16 липня 2019 року.

Суддя Л.А.Шуляк

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.07.2019
Оприлюднено17.07.2019
Номер документу83038380
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/8040/19

Рішення від 16.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні