КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 липня 2019 року № 320/2331/19
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у м. Києві у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Требухівської сільської ради Броварського району Київської області про визнання протиправними дій,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Требухівської сільської ради Броварського району Київської області, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Требухівської сільської ради Броварського району Київської області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів;
- зобов`язати Требухівську сільську раду Броварського району Київської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів;
- зобов`язати Требухівську сільську раду Броварського району Київської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на факт звернення позивача до Требухівської сільської ради Броварського району Київської області з заявою (клопотанням) про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 0,25 га, яка розташована на території села Требухів, листом відповідача від 25.03.2019 №415/02-27 було протиправно відмовлено йому у наданні дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з підстав, не передбачених чинним законодавством України. Позивач наголосив, що посилання сільської ради на процес інвентаризації територій населеного пункту з метою формування земельних ділянок державної та комунальної власності, не може бути підставою для відмови у наданні дозволу на розробку документації із землеустрою, оскільки не ґрунтується на нормах права.
Відповідач з позовом не погодився, мотивуючи свою позицію зазначив, що звертаючись до селищної ради із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, заявником не було виконано вимог чинного законодавства, зокрема не надано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Зазначив, що вказана обставина унеможливила детальний розгляд звернення позивача.
Ухвалою суду від 15.05.2019 відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративний справі.
У судове засідання, призначене на 04.06.2019, прибув представник позивача та підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив суд їх задовольнити. Представник відповідача, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання, не з`явився, про причини неявки суд не повідомляв.
Під час судового засідання, з урахуванням думки представника позивача, суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження, на підставі наявних матеріалів.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Як убачається з матеріалів справи, 11.04.2017 ОСОБА_1 звернувся до Требухівської сільської ради Броварського району Київської області із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки на території Требухівської сільської ради, в межах населеного пункту під забудову, площею 0,25 га (а.с. 15).
Судом встановлено, що 25.03.2019 відповідач оформив лист №415/02-27, в якому зазначено, що відповідно до протоколу від 22.03.2019 №47 постійної комісії сільської ради, неможливо надати дозвіл на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки для містобудівних потреб, у зв`язку із тим, що триває процес інвентаризації територій населеного пункту села Требухів Броварського району з метою формування земельних ділянок державної та комунальної власності (а.с. 14).
На переконання позивача, відповідачем незаконно та безпідставно відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту щодо відведення земельної ділянки, у зв`язку із чим, ОСОБА_1 звернулась до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, які виникли між сторонами спору, суд зазначає наступне.
Суспільні відносини щодо володіння, користування та розпорядження землею врегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Отже, громадяни, які зацікавлені у реалізації свого права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки, у тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку у межах населеного пункту, звертаються до відповідної сільської, селищної, міської ради із заявою, яку орган місцевого самоврядування зобов`язаний розглянути у місячний строк.
Судом встановлено, та не заперечувалось відповідачем, що 11.04.2017 позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Тому, беручи до уваги положення частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, розглянути зазначену заяву і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову у його наданні, Требухівська сільська рада мала не пізніше 12.05.2017.
Водночас, станом на момент розгляду даної адміністративної справи по суті Требухівська сільська рада заяву позивача від 11.04.2017, у порядок і спосіб, передбачений статтею 118 Земельного кодексу України, не розглянула та рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або відмову у його наданні не приймала.
При цьому, щодо оформлення та направлення на адресу позивача листа від 25.03.2019 №415/02-27, суд наголошує на наступному.
Приписами частини першої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до частини другої статті 59 цього ж закону, рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
У частині третій статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування зазначено, що рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Тобто, вирішення питань, віднесених до компетенції міської ради, здійснюється виключно шляхом прийняття рішень.
Відтак, питання щодо розгляду заяви позивача від 11.04.2017, Требухівська сільська рада зобов`язана була вирішити на пленарному засіданні, ухваливши рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмову у його наданні.
Проте, як свідчать матеріали справи та не було спростовано сторонами, заяву позивача від 11.04.2017 за вх.№149, відповідач не розглянув у відповідності до чинного законодавства, а лист від 25.03.2019 №415/02-27 не може вважатись вмотивованим рішенням про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою та бути дослідженим судом.
За таких обставин, суд звертає увагу, що відповідачем допущена протиправна бездіяльність щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів, однак не вчинено протиправних дій.
Тому, належним способом захисту порушених права позивача, є визнання протиправною вказаної бездіяльності відповідача та зобов`язання Требухівську сільську раду Броварського району Київської області розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів, у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Щодо зобов`язання відповідача надати позивачу дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, то вказана вимога задоволенню не підлягає, зважаючи на таке.
Судом наведено вище підстави, за яких відповідач відмовляє у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тому зобов`язання відповідача надати дозвіл може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність таких підстав.
При цьому, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, зокрема не прийняв відповідне рішення з його мотивуванням. У такому разі, суд констатує наявність ознак втручання у дискреційні повноваження органу.
Як встановлено частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підсумовуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що Требухівська сільська рада Броварського району Київської області допустила протиправну бездіяльність, що відобразилась у відсутності належного розгляду звернення позивача, чим було грубо порушено його права та інтереси.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Требухівської сільської ради Броварського району Київської області щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів.
Зобов`язати Требухівську сільську раду Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 04359100) розглянути клопотання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під забудову (будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) площею 0,25 га в межах села Требухів, у відповідності до вимог чинного законодавства України.
У задоволенні іншої частини позовних вимог, - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2019 |
Оприлюднено | 17.07.2019 |
Номер документу | 83038717 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні