Рішення
від 03.07.2019 по справі 905/373/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

03.07.2019 Справа № 905/373/19

Господарський суд Донецької області у складі судді Бокової Ю.В.

при секретарі судового засідання Барбаш Д.К.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом: керівника Костянтинівської місцевої прокуратури (85114, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця О.Тихого, будинок 260) в інтересах держави в особі Костянтинівської районної державної адміністрації (85143, Донецька область, Костянтинівський район, село Іллінівка, вулиця Адміністративна, будинок 42/3; код ЄДРПОУ 05420103), та головного управління Держгеокадастру в Донецькій області (85102, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця Європейська, будинок 13; код ЄДРПОУ 39767332)

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю «Керамресурс» (85102, Донецька область, місто Костянтинівка, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 1; код ЄДРПОУ 34063990)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (85143, Донецька область, Костянтинівський район, село Іллінівка, вулиця Адміністративна, будинок 42/3; код ЄДРПОУ: 41073075)

про дострокове розірвання договору оренди землі від 01.12.2006 та зобов`язання повернути земельні ділянки площею 81,2756 га,-

за участю представників сторін:

прокурор : Хряк О.О. - на підставі посвідчення №028256 від 15.08.2014

від позивача 1 : не з`явився

від позивача 2 : не з`явився

від відповідача : Льохіна Г.В. - на підставі довіреність № б/н від 13.05.19

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Керівник Костянтинівської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Костянтинівської районної державної адміністрації та головного управління Держгеокадастру в Донецькій області до товариства з обмеженою відповідальністю «Керамресурс» про дострокове розірвання договору оренди землі від 01.12.2006 та зобов`язання повернути земельні ділянки площею 81,2756 га.

В обґрунтування позовних вимог керівник Костянтинівської місцевої прокуратури посилається на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором оренди землі від 01.12.2006 в частині використання земельних ділянок не за цільовим призначенням без дотримання вимог земельного законодавства України, що призвело до виведення земель з сільськогосподарського обігу.

Ухвалою суду від 28.05.2019 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Іллінівську сільську раду Костянтинівського району Донецької області.

11.06.2019 від в.о. керівника Костянтинівської місцевої прокуратури надійшла заява про зміну позовних вимог №01-40-1822 вих-19 від 06.06.2019 в якій останній просив суд змінити п.2 позовних вимог у справі № 905/373/19, виклавши резолютивну частину п. 2 позовної заяви в наступній редакції: «Зобов`язати ТОВ «Керамресурс» повернути земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 загальною площею 81,2756 га та загальною нормативно грошовою оцінкою 902 009,83 грн., які знаходяться за межами населеного пункту на території Іллінівської (Полтавської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області, у розпорядження Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади в особі Іллінівської сільської ради Костянтинівського району.»

Оскільки вищевказана заява подана відповідно до приписів ст. 46 Господарського процесуального кодексу України, остання прийнята судом до розгляду. Відтак, судом остаточно розглядаються позовні вимоги, викладені у заяві №01-40-1822 вих-19 від 06.06.2019 про зміну позовних вимог.

Прокурор під час розгляду справи наполягав на задоволенні позовних вимог з урахуванням наданої заяви про зміну позовних вимог.

Позивачі під час розгляду даної справи письмових пояснень відносно позовних вимог прокурора не надали.

Відповідач протягом розгляду справи заперечував проти задоволення позовних вимог прокурора з огляду на наступне. Спірні земельні ділянки використовуються за цільовим призначенням, а саме для вирощування сільськогосподарських культур, на підтвердження чого додав договір суборенди землі б/н від 30.03.2012, укладений між ТОВ Керамресурс та ТОВ Сади Донбасу . Також відповідачем вчиняються дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки загальною площею 42,0043 га з кадастровим номером НОМЕР_1 з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості, на підтвердження чого відповідачем долучено до матеріалів справи відповідне клопотання до Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області та Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, які не були розглянуті та на даний час процес зміни цільового призначення земельної ділянки ще триває. Відповідач наголошував під час розгляду справи на тому, що ним було виконано вимоги припису, виданого Головним управлінням Держгеокадастру в Донецькій області за результатами перевірки, та сплачено штраф, проте жодних перевірок після його виконання зі сторони державного органу не проводилось. Крім того, був розроблений генеральний план територій, який затверджений розпорядженням Костянтинівської районної державної адміністрації від 02.03.2018 №113, згідно якого спірні земельні ділянки відносяться до земель промисловості.

Третя особа надіслала на електронну адресу письмові пояснення по справі, які не можуть бути розцінені судом в якості належних доказів, оскільки не підписані електронним підписом.

Положеннями ст. 7 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг передбачено, що оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронні довірчі послуги .

Відповідно до п.1.5.6. Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої Наказом Державної судової адміністрації України від 20.02.2013 №28, електронний лист є офіційним, якщо містить вкладення з текстом офіційного документа у вигляді файлу, скріпленого електронним цифровим підписом.

Однак, подані представником третьої особи пояснення не підписано електронним цифровим підписом уповноваженої особи, тому останні не можуть вважатися оригіналом електронного документа.

Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Як зазначено в ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

При цьому, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши обставини спору, доводи учасників судового процесу суд, -

В С Т А Н О В И В

Згідно п. 2 розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації № 556 від 01.12.2006 Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду для ведення підсобного сільського господарства надано товариству з обмеженою відповідальністю Керамресурс земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_3 , загальною площею 81,2756 га, в тому числі: поліпшені сіножаті - 81,2756 га, із земель сільськогосподарського призначення (запас) Полтавської сільської ради в довгострокову оренду строком на 49 років для ведення підсобного сільського господарства.

01.12.2006 між Костянтинівською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Керамресурс (далі - орендар) був укладений договір оренди землі (далі за текстом - договір), згідно умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства, яка знаходиться на території Полтавської сільської ради.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 81,2756 гектарів, у тому числі сіножатей - 81,2756 гектарів (п. 2 договору).

Відповідно до п. 3 договору договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Земельна ділянка передається в оренду для ведення підсобного сільського господарства (п. 10 договору).

Згідно п. 11 договору - цільове призначення земельної ділянки - для ведення підсобного сільського господарства.

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п. 13 договору).

Згідно п. 28 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін;

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 33 договору).

Вищезазначений договір підписаний представниками сторін без зауважень та зареєстрований у Державному реєстрі земель у Костянтинівському районному відділ Донецької регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» , про що вчинено запис 26.12.2006 за № 040615700001.

Згідно наявної в матеріалах справи копії акту прийому та передачі земельної ділянки в натурі від 01.12.2006 Костянтинівська районна державна адміністрація передала, а ТОВ Керамресурс прийняло земельну ділянку в розмірі 81,2756 га сіножатей для ведення підсобного сільського господарства. Вказаний акт підписано представниками сторін без зауважень.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ Керамресурс звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області з клопотанням вих. № 144 від 26.04.2017, в якому просило надати згоду на поділ земельної ділянки державної власності сільcькогосподарського призначення загальною площею 81,2756 га кадастровий номер НОМЕР_3 .

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 1235-СГ від 26.05.2017 Про надання згоди на поділ земельної ділянки надано згоду товариству з обмеженою відповідальністю Керамресурс на поділ земельної ділянки площею 81,2756 га (кадастровий номер НОМЕР_4 :13:000:0018), в тому числі: сіножатей 81,2756 га, що перебуває в оренді у товариства з обмеженою відповідальністю Керамресурс на підставі договору оренди землі від 01.12.2006. зареєстрованого у Державному реєстрі земель у Костянтинівському районному відділі Донецької регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що вчинено запис від 26.12.2006 №040615700001, із цільовим призначенням для ведення підсобного сільського господарства на території Полтавської сільської ради Костянтинівського району Донецької області за межами населених пунктів.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ Керамресурс звернулось до ТОВ Терра із заявою № 218 від 21.06.2017 про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 81,2756 га (кадастровий номер 1422485000:13:000:0018), в тому числі сіножатей 81, 2756 га, яка перебуває в довгостроковій оренді ТОВ Керамресурс на підставі договору оренди землі від 01.12.2006 терміном на 49 років, надана для ведення підсобного сільськогосподарського виробництва, розташована на території Полтавської сільської ради Костянтинівського району Донецької області на 2 окремі нові сформовані земельні ділянки площею 39,2713 га та 42,0043 га.

В подальшому, 07.11.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області та товариством з обмеженою відповідальністю Керамресурс було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельних ділянок № 3346-СГ, яким викладено, зокрема, п. 2 розділу Об`єкт оренди договору від 01.12.2006 в наступній редакції: в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 81,2756 га сіножатей, у тому числі:

- земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 39,2713 га;

- земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,0043 га. .

Вищезазначена додаткова угода підписана представниками сторін без зауважень та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 07.11.2018, що підтверджується наявними в матеріалах справи Витягами з Держаного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 144736664 від 09.11.2018 та №144742392 від 09.11.2018 (т.1, а.с. 176-179).

Як свідчать матеріали справи, 09.11.2018 ТОВ Керамресурс звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з клопотанням, в якому просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення земельної ділянки загальною площею 42,0043 га сіножатей (ведення підсобного сільського господарства ) з кадастровим номером НОМЕР_1 , що розташована на території Полтавської сільської ради та знаходиться в оренді ТОВ Керамресурс , на цільове призначення відповідно до КВЦПЗ: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами .

У відповідь на вищевказане клопотання Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області листом № Т-5514/0-2699/0/37-18 від 22.11.2018 повідомило заявника про те, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 28.09.2018 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Іллінівській сільській об`єднаній територіальній громаді земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, зокрема, земельну ділянку площею 42,0043 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у комунальну власність, у зв`язку з чим повідомлено про необхідність звернутися до Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади для вирішення вказаного питання.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , на підставі наказу Головного Управління Держгеокадастру у Донецькій області від 09.10.2018 № 392-ДК, проведена перевірка з питання здійснення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,0043 га, державної форми власності сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення підсобного сільського господарства, яка розташована за межами населеного пункту на території Іллінівської (Полтавської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області, за результатами проведення якої було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 392-ДК471/АП 09/01/-18 від 10.10.2018.

За результатами перевірки встановлено, що земельна ділянка 1422485000:13: НОМЕР_5 , яка розташована за межами населеного пункту на території Іллінівської (Полтавської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області згідно листа міськрайонного Управління Держгеокадастру у Костянтинівському районі та м. Торецьку відноситься до земель сільськогосподарського призначення, створена шляхом поділу земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 , яка знаходиться у користуванні на умовах оренди у ТОВ Керамресурс . Частина земельної ділянки площею 0,8574 га фактично використовується не за цільовим призначенням без дотримання вимог земельного законодавства України. На момент обстеження на території площею 0,8574 га даної земельної ділянки розміщений грунт, знятий з інших земельних ділянок за результатами розробки корисних копалин. Площа встановлена Костянтинівським РВВ ДП ДРФ ЦДЗК , викопіювання з планово-кадастрового матеріалу додаються. Вказаний акт зафіксовано слідчим СВ Костянтинівського ВП Бахмутського ВП ГУНП в Донецькій області Дудник А.О. протоколом огляду місця події.

При візуальному огляді вищевказаної земельної ділянки встановлено, що на земельній ділянці знаходиться ґрунт, що призвело до виведення земель із сільськогосподарського обігу, що є порушенням п. а ч.1 ст. 96 Земельного кодексу України та ст. 35 Закону України Про охорону земель .

Також за результатами проведення вищевказаної перевірки було складено акт обстеження земельної ділянки № 392-ДК/419/АО/10/01-18 від 10.10.2018. Як вбачається зі змісту вказаного акту, земельна ділянка державної форми власності, з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,0043 га, сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення підсобного сільського господарства, яка розташована за межами населеного пункту на території Іллінівської (Полтавської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області використовується. Вказаний факт зафіксовано слідчим СВ Костянтинівського ВП Бахмутського ВП ГУНП в Донецькій області Дудник А.О. протоколом огляду місця події. Під час обстеження встановлено, що частина земельної ділянки площею 0,8574 га фактично використовується не за цільовим призначенням, без дотримання вимог земельного законодавства України. На момент обстеження на території площею 0,8574 га даної земельної ділянки розміщено грунт знятий з інших земельних ділянок за результатами розробки корисних копалин. Площа встановлена Костянтинівським РВВ ДП ДРФ ЦДЗК . При візуальному огляді вищевказаної земельної ділянки встановлено, що на земельній ділянці знаходиться грунт.

За результатами проведення вказаної перевірки старшим держаним інспектором - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Костянтинівському, Ясинуватському районах та мм. Авдіївці і Торецьку Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області Придатько ОСОБА_1 . ОСОБА_2 . було складено протокол про адміністративне правопорушення, відповідно до якого 10.10.2018 під час перевірки встановлено факт використання частини земельної ділянки площею 0,8574га, площа встановлена Костянтинівським РВВ ДП ДРФ ЦДЗК , не за цільовим призначенням, а саме по площі 0,8574 га розміщено ґрунтову масу, що призвело до виведення зазначеної земельної ділянки із сільськогосподарського обороту, та є порушенням ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 35 Закону України Про охорону земель .

Згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу , затвердженою Постановою КМУ від 25.07.2017 № 963, старшим держаним інспектором - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Костянтинівському, Ясинуватському районах та мм. Авдіївці і Торецьку Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області ОСОБА_3 розраховано матеріальну шкоду в сумі 574,22 грн.

На підставі вищевказаного протоколу старшим держаним інспектором - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Костянтинівському, Ясинуватському районах та мм. Авдіївці і Торецьку Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області Придатько Р.В. було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 26.10.2018 №392-ДК/0147ПО/08/01/-18 в сумі 340,00 грн., розрахованого відповідно до акту перевірки № 392-ДК/470/АП/09/01-18.

Станом на 06.11.2018 ТОВ Керамресурс відшкодовано шкоду, заподіяну державі внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у розмірі 574,22 грн., а також сплачено штраф у розмірі 340,00 грн. за адміністративне правопорушення згідно постанови № 392-ДК/08/01-18 від 26.10.2018, що підтверджується платіжними дорученнями від 06.11.2018 (а.с. 57).

В матеріалах справи наявна належним чином засвідчена копія листа ТОВ Керамресурс вих. № 213/1 від 20.11.2018 (т. 1, а.с. 193), в якому відповідач на виконання вимог припису від 10.10.2018 з реєстраційним номером № 392-ДК/02240 ПР/03/01-18 повідомляв Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про те, що ТОВ Керамресурс звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з клопотанням від 09.11.2018 про зміну цільового призначення та зазначив, що зміна цільового призначення буде здійснена у порядку та строки, що встановлені чинним законодавством України.

В матеріалах справи також наявна належним чином засвідчена копія клопотання вих. № 226 від 10.12.2018, в якому ТОВ Керамресурс просив голову Іллінівської об`єднаної територіальної громади надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення земельної ділянки загальною площею 42,0043 га сіножатей (ведення підсобного сільського господарства) з кадастровим номером НОМЕР_1 , що розташована на території Полтавської сільської ради та знаходиться в оренді ТОВ Керамресурс , на цільове призначення відповідно до КВЦПЗ: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами . Вказане клопотання було отримано Іллінівською сільською радою 11.12.2018 (т.1, а.с. 194). Аналогічне за змістом клопотання було надано 06.02.2019 у зв`язку з прийняттям Іллінівською сільською радою Костянтинівського району Донецької області рішення від 28.01.2019 № І/33-4 Про надання дозволу ТОВ Керамресурс на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється , яким було відхилено проект даного рішення у зв`язку з не набранням необхідної більшості голосів депутатів.

Посилаючись на те, що відповідач фактично земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 сільськогосподарського призначення використовувало не за цільовим призначенням, оскільки замість виробництва на вказаній земельній ділянці сільськогосподарської продукції та здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, всупереч вимогам чинного земельного законодавства на її частині розміщений ґрунт, знятий з інших земельних ділянок за результатами розробки корисних копалин, що призвело до виведення зазначеної земельної ділянки із сільськогосподарського обороту, та є порушенням ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель , прокурор звернувся із даним позовом до суду.

Оцінюючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі ст.13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтями 24, 25 Закону України "Про оренду землі" унормовано права та обов`язки орендодавця та орендаря. Зокрема, орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; своєчасного внесення орендної плати, а орендар, у свою чергу, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження; орендар зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Згідно ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 141 Земельного кодексу України визначено, зокрема, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Водночас, статтею 143 Земельного кодексу визначено підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку. Так, примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку, зокрема, у разі використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; та неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Статтею 144 Земельного кодексу України визначено порядок припинення права користування земельними ділянками, які використовуються з порушенням земельного законодавства.

Так, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.

У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.

Рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про припинення права користування земельною ділянкою може бути оскаржене землекористувачем у судовому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що 26.10.2018 старшим держаним інспектором - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Костянтинівському, Ясинуватському районах та м. м. Авдіївці і Торецьку Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області Придатько ОСОБА_1 . ОСОБА_4 було складено протокол про адміністративне правопорушення, відповідно до якого 10.10.2018 під час перевірки встановлено факт використання частини земельної ділянки площею 0,8574 га не за цільовим призначенням, а саме по площі 0,8574 га розміщено ґрунтову масу та цього ж дня було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №392-ДК/0147ПО/08/01/-18 в сумі 340,00 грн., розрахованого відповідно до акту перевірки № 392-ДК/470/АП/09/01-18.

В судових засіданнях представник відповідача неодноразово наголошував на усуненні виявлених порушень земельного законодавства. Представник прокуратури в судових засіданнях щодо усунення відповідачем порушень відповідачем не заперечував. Таким чином, відповідачем виконані застосовані до нього згідно вимог ст.. 144 ЗК міри реагування.

Як свідчать матеріали справи, старшим держаним інспектором - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Костянтинівському, Ясинуватському районах та м. м. Авдіївці і Торецьку Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області повторно не видавалось відповідачу вказівки про припинення правопорушення чи усунення його наслідків. Також відсутнє звернення до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою, як того вимагає ст. 144 Земельного кодексу України. Натомість, як зазначає відповідач, після повідомлення ним Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області про усунення виявлених правопорушень, повторна перевірка не була проведена.

За змістом статті 31 цього Закону договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Частиною 1 статті 32 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Відповідно до п. 28 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Прокурор в якості правової підстави для дострокового розірвання вказаного договору зазначає ст. 143 Земельного кодексу України, а саме: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, що спричинило виведення її із земель сільськогосподарського обігу та є істотнім порушенням договору оренди землі б/н від 01.12.2006.

Згідно зі статтею 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Оцінка порушення договору як істотного здійснюється відповідно до критеріїв, що встановлені наведеною нормою. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Істотність порушення визначається виключно за об`єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. В такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України.

Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. При цьому йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору.

Відповідно до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.

Основною метою ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном.

За усталеною практикою поняття "майно" (possessions) може означати "існуюче майно" (existing possessions) або активи, включаючи права вимоги, стосовно яких заявник може стверджувати, що він має принаймні "законне сподівання" на отримання можливості ефективно здійснити майнове право. В своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (наприклад, рішення у справі "Спорронг і Льоннрот проти Швеції" від 23 вересня 1982 року, "Новоселецький проти України" від 11 березня 2003 року, "Федоренко проти України" від 1 червня 2006 року). Тому мають бути витримані розумні пропорції між використаними засобами і досягнутими цілями. Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе "індивідуальний і надмірний тягар".

При цьому, втручання повинно бути легітимним, заснованим на законі.

За змістом ст. 651 Цивільного кодексу України істотним слід визнавати таке порушення, що тягне за собою для іншої сторони неможливість досягнення мети договору, тобто, вирішуючи питання про оцінку істотності порушення стороною договору, суди повинні встановити не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у вигляді реальних збитків та (або) упущеної вигоди, її розмір, а також установити, чи є справді істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати.

Наведене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові від 18 вересня 2013 року у справі № 6-75цс13.

Натомість, прокурором не доведено обставин, що територіальна громада зазнала збитків від відповідача за використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, тобто не одержала за договором оренди того, на що орендодавець розраховував при його укладенні. Так, площа земельної ділянки, яка згідно акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 392-ДК471/АП/09/01/-18 від 10.10.2018 становила 0,8574 га, в той час як загальна площа земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 становить 42,0043 га.

Згідно наявного в матеріалах справи розрахунку шкоди, заподіяної державі внаслідок користування частиною земельної ділянки сільськогосподарського призначення із кадастровим номером НОМЕР_1 , площею 0,8574 га не за цільовим призначенням, розташованої за межами населених пунктів на території Іллінівської (Полтавської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області, розмір шкоди, спричинений вказаним правопорушенням, склав 574,22 грн., був сплачений відповідачем у повному обсязі, який за своїм розміром є незначним.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що відповідачем на вказані площі спірної земельної ділянки було розміщено грунт, знятий з інших земельних ділянок за результатами розробки корисних копалин. Сама земельна ділянка для розробки корисних копалин не використовувалася, а розміщення вказаного ґрунту мало тимчасовий характер, про що відповідач неодноразово наголошував протягом розгляду даної справи.

Інших даних, які б вказували на наявність порушення відповідачем вимог земельного законодавства, матеріали справи не містять.

В матеріалах справи також наявний договір суборенди землі від 30.03.2012, укладений між ТОВ Керамресурс та ТОВ Сади Донбасу , за умовами якого (з урахуванням додаткової угоди № 1 від 09.11.2018) в суборенду передано у зв`язку з поділом земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3 загальною площею 81,2756 га сіножатей, у тому числі:

- земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 39,2713 га;

- земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 42,0043 га.

Цільовим призначенням вказаних земельних ділянок вказано ведення підсобного сільського господарства.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основною діяльності ТОВ Сади Донбасу є створення власної сільськогосподарської продукції. Тобто, вищезазначені земельні ділянки передані в суборенду та використовувалися підприємством за цільовим призначенням.

В матеріалах справи наявний лист Головного управління ДФС у Донецькій області №28775/10/05-99-43-22 від 08.04.2019, згідно якого станом на 05.04.2019 за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів по ТОВ Керамресурс заборгованість по орендній платі з юридичних осіб (Полтавська сільська рада, кадастровий номер 1422485000:000:0050 - 42,0043 га, 1422485000:0051 - 39,2713 га) не обліковується.

Більш того, в матеріалах справи наявний детальний план території для об`єктів виробничої потужності Русіновського родовища на території Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (за межами населених пунктів), затверджений розпорядженням голови державної адміністрації № 113 від 02.03.2018, відповідно до якого функціональне використання земельних ділянок (для ведення підсобного сільського господарства, для ведення сільськогосподарського виробництва, землі запасу) потребує зміни цільового призначення, тому вони переходять до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення згідно Земельного кодексу України, що відповідно відображено у деталізаціях графічних матеріалів, що є додатком до детального плану території.

Тобто, прокурором не доведено, що вчинене відповідачем порушення є істотнім, а позивач позбавлений значною мірою того, на що розраховував при укладенні договору. Натомість, з наявних в матеріалах справи документів вбачається зацікавленість держави у продовженні договору оренди землі б/н від 01.12.2006 з відповідачем. Так, у вказаному детальному плану території зазначено, що на розглянутій території планується організація видобування вогнетривких глин, що є одним з основних видів діяльності відповідача, який має спеціальний дозвіл на користування надрами Державної служби геології та надр України від 27.12.2011 № 5441 на користування надрами з метою видобування вогнетривких глин, придатних для виробництва вогнетривких матеріалів, Русинівського родовища строком дії на 20 років.

Враховуючи, що відповідач усунув порушення, виявлені під час проведення перевірки, які не були істотними, застосування такої міри відповідальності як розірвання договору оренди землі у даному випадку не буде відповідати принципам справедливості та співмірності.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог в частині дострокового розірвання договору оренди землі від 01.12.2006.

Оскільки позовна вимога про зобов`язання повернути земельні ділянки площею 81,2756 га є похідною від позовної вимоги про дострокове розірвання договору оренди землі від 01.12.2006, у задоволенні якої судом відмовлено, суд відмовляє у задоволенні вимог в і цій частині.

Згідно ч.1-4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на прокурора.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог Костянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Костянтинівської районної державної адміністрації та головного управління Держгеокадастру в Донецькій області до товариства з обмеженою відповідальністю «Керамресурс» про дострокове розірвання договору оренди землі від 01.12.2006 та зобов`язання повернути земельні ділянки площею 81,2756 га - відмовити.

Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

У судовому засіданні 03.07.2019 проголошено та підписано вступну та резолютивну частину рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 15.07.2019

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Суддя Ю.В. Бокова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення03.07.2019
Оприлюднено17.07.2019
Номер документу83057865
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/373/19

Постанова від 01.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 19.09.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 27.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Ухвала від 06.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Склярук Ольга Ігорівна

Рішення від 03.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Бокова Юлія Валеріївна

Рішення від 03.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Бокова Юлія Валеріївна

Ухвала від 18.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 10.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 28.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

Ухвала від 15.05.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Бокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні