ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
11 липня 2019 року м. Ужгород№ 260/293/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Гулай М.
за участю:
позивача: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області ,- представник Гутич О.В.
відповідача: ОСББ "Газда 2015",- представник не зявився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до ОСББ "Газда 2015"про зобов`язання суб`єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення заходів державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСББ "Газда 2015", яким просить:
1.Відкрити провадження за цим адміністративним позовом.
2.Зобов`язати ОСББ Ґазда 2015 (керівника суб`єкта господарювання) забезпечити допуск Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до здійснення у його присутності перевірки стану додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: Закарпатська область, 88000, м.Ужгород, пр. Свободи 2.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області було здійснено спробу проведення у період з 18 по 22 лютого 2019 року позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: 88000, Закарпатська область, м.Ужгород, пр. Свободи 2. Однак, здійснити зазначену перевірку в запланований період не вдалось, оскільки керівництвом ОСББ Ґазда 2015 посадових осіб Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до її проведення допущено не було. Враховуючи вищевикладене, з метою попередження виникнення пожеж та надзвичайних ситуацій, а також для збереження життя і здоров`я людей, в Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області виникла необхідність вирішити питання щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) на вказаному об`єкті в судовому порядку. Відтак просить задовольнити даний адміністративний позов.
В судовому засіданні представник позивача підтримав даний позов з мотивів наведених вище та просив суд задовольнити даний адміністративний позов.
Представник відповідача до суду не з`явився, судова повістка повернулася на адресу суду без вручення, кореспонденція надсилалася за адресою зазначеною в адміністративному позові, а також за адресою місцезнаходження відповідача в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Заслухавши представника позивача , встановивши обставини справи на підставі досліджених в судовому засіданні доказів, проаналізувавши норми права, які підлягають або не підлягають застосуванню до даних правовідносин, надавши оцінку кожному аргументу сторін та мотиви суду, з яких суд дійшов до висновків у справі, констатує наступне.
2. Обставини, встановлені судом.
Судом встановлено, що згідно з Витягом із ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ОСББ Ґазда 2015 зареєстроване за адресою: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пр. Свободи 2, код ЄДРПОУ 39857840 (а.с.39-43).
В період з 18 по 22 лютого 2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області від 06.02.2019 року №41 Про проведення позапланової перевірки об`єктів суб`єктів господарювання у лютому 2019 року , на підставі Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 08.02.2019 року №03/26/161, позивачем було здійснено спробу проведення позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пр. Свободи 2.(а.с.14-15).
Згідно Акту Ужгородського МРВ Управління ДСНС України у Закарпатській області №116 від 22.02.2019 р. начальником СНТР, КзаСППЗ та ЛВЗНС Управління ДСНС України у Закарпатській області майором служби цивільного захисту Боклаганич А . Й. та заступником начальника Ужгородського МРВ Управління ДСНС України у Закарпатській області капітаном служби цивільного захисту Глушенню Віктором Руслановичем зазначену перевірку у період з 18.02.2019 року по 22.03.2019 р. здійснити було не можливо із-за відсутності уповноваженої особи ОСББ Ґазда 2015 . (а.с.16-17).
Ужгородським міськрайонним відділом Управління ДСНС України у Закарпатській області та Управлінням ДСНС України у Закарпатській області на адресу Ужгородської місцевої прокуратури було направлено лист №34/230 від 25.02.2019 року щодо неможливості здійснення заходу державного нагляду (контролю) та вжиття необхідних заходів для проведення відповідної перевірки ОСББ Ґазда 2015 , яке знаходиться за адресою: м.Ужгород, пр. Свободи, 2.(а.с.76-77).
У зв`язку із відсутністю відповіді на лист Ужгородського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області керівнику Ужгородської місцевої прокуратури було подано запит №03/19/1573 від 13.05.2019 року щодо надання інформації про вжиті заходи щодо усунення порушень вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .(а.с.81).
Листом Ужгородського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області №34/229 від 25.02.2019 року Голова Ужгородської міської ради проінформований про неможливість здійснення державного нагляду (контролю) ОСББ Ґазда 2015 , яке знаходиться за адресою: м.Ужгород, пр. Свободи, 2. (а.с.75)
На підставі вищевказаного, Ужгородська міська рада, направила листи від 11.06.2019 року на адресу ОСББ Ґазда 2015 та на адресу Управління ДСНС України у Закарпатській області щодо надання інформації до Управління ДСНС України в Закарпатській області щодо вжитих заходів з усунення порушень виявлених при попередній перевірках.
Управлінням ДСНС України у Закарпатській області 13.05.2019 року було подано на ім`я Голови Ужгородської міської ради лист №03/19/1752 від 13.05.2019 року щодо надання інформації про вжиті заходи для усунення порушень вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . (а.с.80)
У зв`язку із відсутністю інформації про вручення рекомендованого листа з повідомленням про вручення суб`єкту господарювання - ОСББ Ґазда 2015 у якому знаходився акт №116 від 22.02.2019 р., Управлінням ДСНС України у Закарпатській області 15.05.2019 р. було подано Директору Закарпатської дирекції Укрпошта лист №03/19/1751 від 13.05.2019 р. про надання відповідної інформації (а.с.79)
Так, Листом від 29.05.2019 року №0569/1 Закарпатська дирекції Укрпошта, повідомила Управлінням ДСНС України у Закарпатській області, що згідно даних пошукової системи Укрпошта та інформації відповідних підрозділів Закарпатської дирекції АТ Укрпошта встановлено, що рекомендований лист за № 8800023100750 від 25.02.2019 року, був відправлений на адресу: пр-кт Свободи, 2, м. Ужгород. Після отримання на доставку у ВПЗ Ужгород-18 було залишено повідомлення по даному адресу. У зв`язку із закінченням встановленого строку зберігання був повернутий та вручений відправнику 27.03.2019 року.
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.
Відповідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" № 20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно вимог пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області затвердженого наказом ДСНС 04.02.2013 № 3, ГУ ДСНС України у Закарпатській області, відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У відповідності до п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Стаття 55 Господарського кодексу України відносить до суб`єктів господарювання осіб, які здійснюють господарську діяльність.
Стаття 3 ГКУ визначає господарську діяльність як "діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру" що мають цінову визначеність".
При цьому зазначається, що "діяльність негосподарюючих суб`єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб`єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб`єктів", а не господарською діяльністю.
Відповідно до ст.1 ЗУ Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", об`єднання створюється з метою "забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами". Ця ж стаття визначає предмет діяльності ОСББ: "основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об`єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об`єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання".
Отже, визначені законом мета і предмет діяльності ОСББ не передбачають провадження об`єднанням господарської діяльності, а тому ОСББ не є суб`єктом господарювання.
Відповідно до ст. 244 КАСУ під час ухвалення рішення суд вирішує:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження;
3) яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин;
4) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити;
5) як розподілити між сторонами судові витрати;
6) чи є підстави допустити негайне виконання рішення;
7) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.
У відповідності до п. 8 ч. 1 ст.4 КАСУ позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Ч.4 ст. 5 КАСУ встановлює, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Бендерський проти України" від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З вищенаведеного вбачається, що позивач наділений повноваженнями державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі повноваженнями застосування до суб`єктів господарювання певних заходів реагування.
З урахуванням наведеного та враховуючи, що ОСББ "Газда 2015" не є суб`єктом господарювання, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав та повноважень позивача,. встановлених законодавством, звертатися до суду з вимогою забезпечити допуск Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до здійснення у його присутності перевірки стану додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: Закарпатська область, 88000, м.Ужгород, пр. Свободи 2.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
В позові Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області ( вул. Болгарська, буд. 2,м. Ужгород,Закарпатська область,88000 ) до ОСББ "Газда 2015" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пр. Свободи 2, код ЄДРПОУ 39857840) про зобов`язання суб`єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення заходів державного нагляду (контролю) - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Закарпатський окружний адмінсуд до Восьмого апеляційного адмінсуду.
СуддяЗ.Б. Плеханова
Повний текст рішення виготовлено та підписано 17 липня 2019 року.
овнийП17 ли
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2019 |
Оприлюднено | 18.07.2019 |
Номер документу | 83066785 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні