Рішення
від 11.07.2019 по справі 260/293/19
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

11 липня 2019 року м. Ужгород№ 260/293/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Плеханова З.Б.

при секретарі Гулай М.

за участю:

позивача: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області ,- представник Гутич О.В.

відповідача: ОСББ "Газда 2015",- представник не зявився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до ОСББ "Газда 2015"про зобов`язання суб`єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення заходів державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСББ "Газда 2015", яким просить:

1.Відкрити провадження за цим адміністративним позовом.

2.Зобов`язати ОСББ Ґазда 2015 (керівника суб`єкта господарювання) забезпечити допуск Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до здійснення у його присутності перевірки стану додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: Закарпатська область, 88000, м.Ужгород, пр. Свободи 2.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області було здійснено спробу проведення у період з 18 по 22 лютого 2019 року позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: 88000, Закарпатська область, м.Ужгород, пр. Свободи 2. Однак, здійснити зазначену перевірку в запланований період не вдалось, оскільки керівництвом ОСББ Ґазда 2015 посадових осіб Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до її проведення допущено не було. Враховуючи вищевикладене, з метою попередження виникнення пожеж та надзвичайних ситуацій, а також для збереження життя і здоров`я людей, в Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області виникла необхідність вирішити питання щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) на вказаному об`єкті в судовому порядку. Відтак просить задовольнити даний адміністративний позов.

В судовому засіданні представник позивача підтримав даний позов з мотивів наведених вище та просив суд задовольнити даний адміністративний позов.

Представник відповідача до суду не з`явився, судова повістка повернулася на адресу суду без вручення, кореспонденція надсилалася за адресою зазначеною в адміністративному позові, а також за адресою місцезнаходження відповідача в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Заслухавши представника позивача , встановивши обставини справи на підставі досліджених в судовому засіданні доказів, проаналізувавши норми права, які підлягають або не підлягають застосуванню до даних правовідносин, надавши оцінку кожному аргументу сторін та мотиви суду, з яких суд дійшов до висновків у справі, констатує наступне.

2. Обставини, встановлені судом.

Судом встановлено, що згідно з Витягом із ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ОСББ Ґазда 2015 зареєстроване за адресою: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пр. Свободи 2, код ЄДРПОУ 39857840 (а.с.39-43).

В період з 18 по 22 лютого 2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області від 06.02.2019 року №41 Про проведення позапланової перевірки об`єктів суб`єктів господарювання у лютому 2019 року , на підставі Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 08.02.2019 року №03/26/161, позивачем було здійснено спробу проведення позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пр. Свободи 2.(а.с.14-15).

Згідно Акту Ужгородського МРВ Управління ДСНС України у Закарпатській області №116 від 22.02.2019 р. начальником СНТР, КзаСППЗ та ЛВЗНС Управління ДСНС України у Закарпатській області майором служби цивільного захисту Боклаганич А . Й. та заступником начальника Ужгородського МРВ Управління ДСНС України у Закарпатській області капітаном служби цивільного захисту Глушенню Віктором Руслановичем зазначену перевірку у період з 18.02.2019 року по 22.03.2019 р. здійснити було не можливо із-за відсутності уповноваженої особи ОСББ Ґазда 2015 . (а.с.16-17).

Ужгородським міськрайонним відділом Управління ДСНС України у Закарпатській області та Управлінням ДСНС України у Закарпатській області на адресу Ужгородської місцевої прокуратури було направлено лист №34/230 від 25.02.2019 року щодо неможливості здійснення заходу державного нагляду (контролю) та вжиття необхідних заходів для проведення відповідної перевірки ОСББ Ґазда 2015 , яке знаходиться за адресою: м.Ужгород, пр. Свободи, 2.(а.с.76-77).

У зв`язку із відсутністю відповіді на лист Ужгородського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області керівнику Ужгородської місцевої прокуратури було подано запит №03/19/1573 від 13.05.2019 року щодо надання інформації про вжиті заходи щодо усунення порушень вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .(а.с.81).

Листом Ужгородського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області №34/229 від 25.02.2019 року Голова Ужгородської міської ради проінформований про неможливість здійснення державного нагляду (контролю) ОСББ Ґазда 2015 , яке знаходиться за адресою: м.Ужгород, пр. Свободи, 2. (а.с.75)

На підставі вищевказаного, Ужгородська міська рада, направила листи від 11.06.2019 року на адресу ОСББ Ґазда 2015 та на адресу Управління ДСНС України у Закарпатській області щодо надання інформації до Управління ДСНС України в Закарпатській області щодо вжитих заходів з усунення порушень виявлених при попередній перевірках.

Управлінням ДСНС України у Закарпатській області 13.05.2019 року було подано на ім`я Голови Ужгородської міської ради лист №03/19/1752 від 13.05.2019 року щодо надання інформації про вжиті заходи для усунення порушень вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . (а.с.80)

У зв`язку із відсутністю інформації про вручення рекомендованого листа з повідомленням про вручення суб`єкту господарювання - ОСББ Ґазда 2015 у якому знаходився акт №116 від 22.02.2019 р., Управлінням ДСНС України у Закарпатській області 15.05.2019 р. було подано Директору Закарпатської дирекції Укрпошта лист №03/19/1751 від 13.05.2019 р. про надання відповідної інформації (а.с.79)

Так, Листом від 29.05.2019 року №0569/1 Закарпатська дирекції Укрпошта, повідомила Управлінням ДСНС України у Закарпатській області, що згідно даних пошукової системи Укрпошта та інформації відповідних підрозділів Закарпатської дирекції АТ Укрпошта встановлено, що рекомендований лист за № 8800023100750 від 25.02.2019 року, був відправлений на адресу: пр-кт Свободи, 2, м. Ужгород. Після отримання на доставку у ВПЗ Ужгород-18 було залишено повідомлення по даному адресу. У зв`язку із закінченням встановленого строку зберігання був повернутий та вручений відправнику 27.03.2019 року.

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.

Відповідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" № 20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно вимог пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області затвердженого наказом ДСНС 04.02.2013 № 3, ГУ ДСНС України у Закарпатській області, відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

У відповідності до п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Стаття 55 Господарського кодексу України відносить до суб`єктів господарювання осіб, які здійснюють господарську діяльність.

Стаття 3 ГКУ визначає господарську діяльність як "діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру" що мають цінову визначеність".

При цьому зазначається, що "діяльність негосподарюючих суб`єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб`єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб`єктів", а не господарською діяльністю.

Відповідно до ст.1 ЗУ Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", об`єднання створюється з метою "забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами". Ця ж стаття визначає предмет діяльності ОСББ: "основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об`єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об`єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання".

Отже, визначені законом мета і предмет діяльності ОСББ не передбачають провадження об`єднанням господарської діяльності, а тому ОСББ не є суб`єктом господарювання.

Відповідно до ст. 244 КАСУ під час ухвалення рішення суд вирішує:

1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;

2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження;

3) яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин;

4) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити;

5) як розподілити між сторонами судові витрати;

6) чи є підстави допустити негайне виконання рішення;

7) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.

У відповідності до п. 8 ч. 1 ст.4 КАСУ позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Ч.4 ст. 5 КАСУ встановлює, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Бендерський проти України" від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З вищенаведеного вбачається, що позивач наділений повноваженнями державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі повноваженнями застосування до суб`єктів господарювання певних заходів реагування.

З урахуванням наведеного та враховуючи, що ОСББ "Газда 2015" не є суб`єктом господарювання, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав та повноважень позивача,. встановлених законодавством, звертатися до суду з вимогою забезпечити допуск Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до здійснення у його присутності перевірки стану додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті ОСББ Ґазда 2015 , за адресою: Закарпатська область, 88000, м.Ужгород, пр. Свободи 2.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

В позові Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області ( вул. Болгарська, буд. 2,м. Ужгород,Закарпатська область,88000 ) до ОСББ "Газда 2015" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пр. Свободи 2, код ЄДРПОУ 39857840) про зобов`язання суб`єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення заходів державного нагляду (контролю) - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Закарпатський окружний адмінсуд до Восьмого апеляційного адмінсуду.

СуддяЗ.Б. Плеханова

Повний текст рішення виготовлено та підписано 17 липня 2019 року.

овнийП17 ли

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2019
Оприлюднено18.07.2019
Номер документу83066785
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/293/19

Рішення від 11.07.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 07.03.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 07.03.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні