Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 липня 2019 р. Справа№200/6902/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду у письмовому (спрощеному) провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ясинуватського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Ясинуватського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправними дій щодо відмови зарахувати до страхового стажу періоду її роботи в колгоспі РАСВЕТ з 19.09.1983 по 31.12.1998; зобов`язання зарахувати до стажу період роботи у колгоспі РАСВЕТ з 19.09.1983 по 31.12.1998 та провести перерахунок призначеної пенсії з 10.05.2019.
В обґрунтування вимог позивач зазначила, що доданих нею до заяви про призначення пенсії документів достатньо для зарахування до стажу періоду роботи в колгоспі РАСВЕТ з 19.09.1983 по 31.12.1998. Неврахування наведеного періоду роботи вплинуло на розмір призначеної позивачу пенсії.
Відповідач проти задоволення заявлених вимог заперечував, підстави незгоди навів в адресованому суду відзиві на позов. За змістом відзиву відповідач вважає, що під час вирішення питання про призначення пенсії за віком період роботи позивача в колгоспі РАСВЕТ до стажу не врахований правомірно, оскільки в трудовій книжці позивача відсутній запис про реорганізацію колгоспу РАСВЕТ в КСП РАСВЕТ .
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04.06.2019 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні, судове засідання призначено на 12.06.2019. У зв`язку із неявкою сторін судове засідання відкладалося на 15.07.2019.
Через неявку представників сторін до судового засідання справу розглянуто на підставі частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.
Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 . Згідно відомостей паспорту серії НОМЕР_2 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .
10.05.2019 позивач звернулася до Ясинуватського об`єднаного Управління пенсійного фонду України Донецької області (відповідач у справі) із заявою про призначення пенсії за віком. Згідно відомостей підсистеми призначення та виплати пенсії позивачу призначено пенсію за віком на підставі заяви від 10.05.2019. Відповідно до наявних в матеріалах справи документів під час обчислення розміру пенсії відповідач виходив з того, що стаж роботи позивача становить 27 років 21 день. До стажу роботи не враховано період роботи позивача з 19.09.1983 по 31.12.1998. Період з 22.06.1984 по 21.06.1987 врахований до стажу роботи як період догляду за дитиною до 3 років.
Згідно рішення відповідача № 94 від 14.05.2019 до страхового стажу не враховано період роботи позивача з 19.09.1983 по 31.12.1998, у зв`язку із відсутністю запису про реорганізацію колгоспу РАСВЕТ в КСП РАСВЕТ (арк. справи 51). Рішенням № 95 від 14.05.2019 відповідачем включено до страхового стажу позивача період робот з 01.01.1999 по 21.02.2000 та з 01.03.2000 по 31.03.2000 на підставі п. 33 Постанови № 637 від 12.08.1993 Про затвердження порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній відповідно до даних реєстру застрахованих осіб.
Листом від 15.05.2019 позивача повідомлено про те, що під час призначення пенсії стаж роботи в колгоспі РАСВЕТ з 19.09.1983 по 31.12.1998 не враховано до стажу роботи для призначення пенсії.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV.
Громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж мають право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи (стаття 8 Закону № 1058).
Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу не менше 26 років при призначенні пенсії (період за з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року) (ч.2 пункту 1 статті 26 Закону України № 1058).
Відповідно до статті 14 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування страховим стажем є період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до цього Закону, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків.
Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
В пункті 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, також закріплено положення, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 2.13 Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, установах та організаціях, затвердженої постановою Держкомпраці СРСР від 20.06.1974 № 162 визначений порядок внесення записів про роботу.
Пунктом 2.14 цієї Інструкції передбачено, що у разі, якщо за час роботи робітника або службовця найменування підприємства змінюється, то про це окремою строчкою робиться запис: "Підприємство таке-то з такого-то числа перейменоване на таке-то", а в графі 4 зазначається підстава перейменування - наказ (розпорядження), його номер та дата.
Частиною 1 статті 44 Закону України № 1058 передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року N 22-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за N 1566/11846.
Перелік документів, що додаються до заяви про призначення, перерахунок та поновлення пенсії визначений Розділом 2 цього Порядку.
Підпунктом 2 пунктом 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу).
Згідно пункту 4.1 Порядку орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.
Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (пункт 4.3 Порядку).
Пунктом 4.2 цього Порядку передбачено право органу, що призначає пенсію, вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Пунктом 4.7 Порядку передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ
Трудова книжка позивача № 0833695, копія якої наявна в матеріалах справи та яка надавалась відповідачу разом із заявою про призначення пенсії, в розділі Відомості про роботу містить наступні записи про роботу позивача у колгоспі РАСВЕТ : 19.09.1983 прийнята в члени колгоспу РАСВЕТ Ясинуватського району Донецької області нянею до дитячого садочка, 01.10.1985 - призначена на посаду повара яслів-садочку колгоспу; 10.04.2000 звільнена з посади у зв`язку із реорганізацією КСП РАСВЕТ . Запис про прийняття на роботу до колгоспу засвідчений печаткою КСП РАСВЕТ .
Розділ трудової книжки Членство в колгоспі містить записи про членство позивача в колгоспі з 19.09.1983 та втрату членства з 10.04.2000 у зв`язку із реорганізацією КСП (записи № 1 та № 2). Запис про прийняття в члени колгоспу засвідчений печаткою із зазначеною в ній назвою: колгосп РАСВЕТ .
Індивідуальні відомості про особу містить відповідні записи про роботу позивача в КСП РАСВЕТ (ЄДРПОУ 00695686) в період з 01.01.1999 по березень 2000 року включно та сплату страхових внесків в цей період.
З приписів порядку ведення трудових книжок на підприємствах, установах, організаціях, що визначався Інструкцією, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР з праці та соціальних питань від 20.06.1974 № 162 та Інструкції Про порядок ведення трудових книжок працівників , затвердженої спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 № 58 вбачається, що заповнення трудової книжки здійснюється роботодавцем, а не працівником. Отже, відповідальним за заповнення трудової книжки, зокрема, за внесення до неї записів про роботу, є підприємство - роботодавець, а відтак позивач не може нести відповідальності за допущені роботодавцем порушення при внесенні записів до трудової книжки.
Водночас, суд зазначає, що виявлені відповідачем недоліки оформлення трудової книжки, зокрема відсутність запису про зміну найменування роботодавця позивача не є достатньою підставою для відмови позивачу для визначення загального страхового стажу на підставі трудової книжки. Положеннями Закону 1058-ІУ, підставою для призначення пенсії визначено наявність страхового стажу необхідного розміру, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки. Суд зауважує на тому, що не всі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальною обставиною є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці. В даному випадку суд дослідивши наявні в трудовій книжці позивача записи про роботу в колгоспі РАСВЕТ , членство в колгоспі РАСВЕТ та відомості про участь в загальному господарстві, дійшов висновку про достатність цих відомостей для висновку про зайнятість позивача на роботі в колгоспі (РАСВЕТ (КСП РАСВЕТ ) в період з 19.09.1983 по 10.04.2000, що є підставою його зарахування до стажу роботи під час вирішення питання про призначення пенсії.
Слід звернути увагу позивача, що найменування роботодавця позивача - РАСВЕТ в період членства позивача у колгоспі не змінювалося. Втім, що стосується зміни організаційно-правової форми роботодавця з радгоспу на колективне сільськогосподарське підприємство, то наведене є реорганізацією роботодавця, вимоги про внесення записів про яку порядок ведення трудових книжок працівників не містить. Крім цього, з трудової книжки позивача неможливо встановити здійснення реорганізації роботодавця позивача після прийняття її на роботу, оскільки запис про прийняття на роботу до колгоспу з 19.09.1983 засвідчений печаткою КСП РАСВЕТ , будь-яких документів, які б свідчили про проведення реорганізації роботодавця позивача чи документи, які б свідчили про її проведення відповідачем суду не надані.
На підставі викладеного суд дійшов до висновку, що незарахування до страхового стажу позивача періоду роботи в колгоспі РАСВЕТ (КСП РАСВЕТ ) свідчить про те, що відповідачем не було забезпечено розгляду наданої позивачем заяви про призначення пенсії за віком шляхом всебічного, повного та об`єктивного розгляду всіх поданих документів.
Відповідно до наявних в матеріалах справи документів, неврахування відповідачем всіх періодів роботи до страхового стажу не мало своїм наслідком прийняття рішення про відмову в призначенні пенсії за віком, проте вплинуло на визначення стажу для призначення пенсії за віком. Внаслідок неврахування відповідачем відомостей трудової книжки під час визначення страхового стажу позивача, певний період роботи позивача не був зарахований до страхового стажу, що вплинуло на розмір призначеної позивачу пенсії.
В ході розгляду справи судом встановлено, що про неврахування періоду роботи з 19.09.1983 по 31.12.1998 до страхового стажу відповідачем прийнято рішення № 94 від 14.05.2019 (арк. справи 51), з огляду на що в даному випадку порушення прав позивача спричинено не діями відповідача, а рішенням.
Згідно ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Вказавши у позовній заяві про визнання протиправними дій відповідача, позивач невірно обрав спосіб захисту порушеного права, оскільки в даному випадку відповідач не вчинював дій, а прийняв рішення, а тому для повного захисту порушених прав позивача суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправним і скасувати рішення відповідача № 94 від 14.05.2019, яким позивачу відмовлено в зарахуванні періоду роботи з 19.09.1983 по 31.1.1998 до стажу роботи під час призначення пенсії. В задоволенні вимог про визнання протиправними дій щодо відмови в зарахування періоду роботи до стажу слід відмовити.
Підсумовуючи наведене та враховуючи протиправність неврахування періоду роботи у складі страхового стажу для відновлення порушених прав позивача відповідач має зарахувати до стажу період роботи у колгоспі РАСВЕТ з 19.09.1983 по 31.12.1998 та провести відповідний перерахунок пенсії з дня звернення позивача із заявою про призначення пенсії - 10.05.2019
Отже, заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню частково.
Згідно частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
З огляду на таке, суд вважає за можливе покласти на відповідача витрати, пов`язані із розглядом цієї справи, а отже сплачений позивачем судовий збір у сумі 768,40 грн. при зверненні до суду підлягає стягненню на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНКОПП НОМЕР_1 ) до Ясинуватського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Донецької області (86020, Донецька обл., Ясинуватський район, смт. Очеретине, м-н Гідростроітелів, буд. 12, ідентифікаційний код - 37544393) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Ясинуватського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Донецької області № 94 від 14.05.2019 про відмову в зарахуванні до стажу ОСОБА_1 періоду роботи з 19.09.1983 по 31.12.1998.
Зобов`язати Ясинуватське об`єднане Управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати до стажу роботи ОСОБА_1 період роботи у колгоспі РАСВЕТ (КСП РАСВЕТ ) з 19.09.1983 по 31.12.1998 та провести відповідний перерахунок пенсії з дня звернення позивача із заявою про призначення пенсії - 10.05.2019.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з бюджетних асигнувань Ясинуватського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь ОСОБА_1 суму сплаченого судового збору в розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Повний текст рішення складено та підписано 19 липня 2019 року.
Суддя А.С. Михайлик
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2019 |
Оприлюднено | 21.07.2019 |
Номер документу | 83136512 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні