Рішення
від 15.07.2019 по справі 560/1780/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1780/19

РІШЕННЯ

іменем України

15 липня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К.

за участю:секретаря судового засідання Данилюк К.Б. позивача - ОСОБА_1 , представника позивача - ОСОБА_2 О., представника відповідача - Лісової Я.І., представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - акціонерного товариства "Подільський Цемент" - Новенюк Н.М. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - акціонерне товариство "Подільський Цемент" , Лабораторія експертизи умов праці до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - акціонерне товариство "Подільський Цемент", лабораторія експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, звернувся в суд з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 23.01.2019 року № 44/4-05 про відмову в призначенні пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого Кабінетом Міністрів України, період роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра гірничого виробництва публічного акціонерного товариства "Подільський Цемент";

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України з 24.10.2018 року.

Позивач підставою позову зазначає порушення відповідачем Закону України "Про пенсійне забезпечення".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 24.10.2018 року він звернувся до Дунаєвецького сервісного центру обслуговування громадян Пенсійного фонду України Хмельницької області із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Листом №18785/03 від 21.03.2019 року відповідач повідомив позивача про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 на підставі рішенні Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року.

Також позивача повідомлено про те, що йому відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу за Списком №2 періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача та вважаючи його протиправним позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав.

Ухвалою від 14.06.2019 року Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, та надали суду пояснення за змістом даного адміністративного позову.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала повністю, та надала суду пояснення згідно поданого відзиву на даний адміністративний позов.

В обґрунтування відзиву зазначила, що в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 позивачу було відмовлено у зв`язку з недостатністю необхідного пільгового стажу роботи, оскільки посада слюсаря чергового та виконанням робіт у замкнутому просторі не входить до Списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України №461 від 24.06.2016 року, тому відсутні підстави для зарахування до пільгового стажу позивача періоду роботи машиністом конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та з ремонту устаткування з виконанням робіт у замкнутому просторі) з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року. Крім того представник вказала на неправомірність проведеної у 2017 році лабораторією експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації атестації робочих місць ПАТ "Подільський Цемент".

Враховуючи викладене відповідач вважає, що відсутні підстави для зарахування спірного періоду роботи до пільгового стажу роботи позивача, а тому ознак протиправності у діях відповідача немає. У задоволенні адміністративного позову просить суд відмовити в повному обсязі.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - акціонерного товариства "Подільський Цемент" в судовому засіданні просить позовні вимоги позивача задовольнити та надала до суду письмові пояснення, де вказує про правомірність проведеної у 2017 році атестації робочих місць за умовами праці у ПАТ "Подільський Цемент . Крім того представник вказала, що відповідач працював повний робочий день за професією машиніст конвеєра "Гірничного виробництва" публічного акціонерного товариства "Подільський Цемент", за посадою слюсаря чергового виконував допоміжні та ремонтні роботи.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - лабораторії експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації в судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце проведення судового розгляду справи повідомлений належним чином.

Надіслав до суду письмові пояснення про те, що право лабораторії проводити відповідні дослідження підтверджуються атестатом про технічну компетентність №10 "ОП"-16 від 29.08.2016, виданим ДП "Хмельницькстандартметрологія" (дійсний до 28.08.2019) та витягом з протоколу засідання атестаційної комісії Міністерства охорони здоров`я України з атестації санітарних лабораторій, підприємств та організацій на право проведення санітарно - гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища та трудового процесу №05 від 09.11.2016.

Зазначає, що відповідно до пункту 7 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року №442 гігієнічні дослідження факторів виробничого середовища і трудового процесу проводяться лабораторіями, атестованими Держпраці і МОЗ в порядку, визначеному Мінсоцполітики разом з МОЗ.

Пункт 11 вказаного Порядку, із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України №741 від 05.10.2016, передбачає, що контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на Держпраці.

Зважаючи на це, відсутні будь - які перешкоди у діяльності лабораторії експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, підтвердженням чого є лист Управління Держпраці у Хмельницькій області від 01.12.2017 року №С971/17.

Відповідно до положень частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Суд, заслухавши пояснення позивача та його представника, представника відповідача, представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, вважає, що даний адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

В судовому засіданні встановлено, що позивач - ОСОБА_1 05.02.2014 року переведений на посаду машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва ПАТ Подільський цемент , що підтверджується копією трудової книжки НОМЕР_1 , де працює і по цей час.

24.10.2018 року позивач звернувся до Дунаєвецького сервісного центру обслуговування громадян Пенсійного фонду України Хмельницької області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Листом №18785/03 від 21.03.2019 року відповідач повідомив позивача про те, що рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2, у зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу роботи.

У листі зазначається про те, що страховий стаж позивача складає 39 років 03 місяці 10 днів, в тому числі робота на пільгових умовах за Списками №1 та №2 складає 05 років 11 місяців 11 днів.

Згідно із рішенням №44/4-05 від 23.01.2019 року пільговий стаж позивача за списком №1 складає 01 рік 03 місяці 14 днів, за списком №2 - 04 роки 07 місяців 27 днів.

Також позивача повідомлено про те, що йому відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та з ремонту устаткування з виконанням робіт у замкнутому просторі), оскільки посада слюсаря чергового та з ремонту устаткування не передбачена Списком №2 та відсутні підстави для врахування результатів атестації робочих місць ПАТ "Подільський цемент" у 2017 році за результатами досліджень лабораторії експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, в якої відсутнє свідоцтво про право на проведення таких досліджень.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" №1788-ХІІ від 05.11.1991, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків.

Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Дана норма також встановлена пунктом 2 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі - Порядок №637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

За приписами пунктів 3, 20 порядку №637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. Коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників

Відповідно до пункту 3 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 (далі - Порядок №383), при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що були чинними на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Аналіз вказаних вище норм вказує на те, що однією із умов зарахування до пільгового стажу певного періоду роботи на відповідній посаді або за професією є включення цієї посади або професії до списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що діяли в період такої роботи.

Вимоги щодо обов`язкового підтвердження документами умов праці до 21 серпня 1992 року та проведення атестації після цієї дати є похідними від основної умови про внесення цієї професії до діючих списків.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року №442 (далі Порядок №442) та розробленими Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 1 вересня 1992 року №41 (далі - Методичні рекомендації №41).

Відповідно до зазначених нормативних актів основною метою атестації є регулювання відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

За приписами пункту 4 Порядку №383 та підпункту 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій №41 періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.

Таким чином, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться в Списках №1 си №2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації робочого місця за умовами праці.

Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговими пенсійними забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу. Відсутність підтвердження вищевказаних обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.

Як вбачається з матеріалів справи, наказом голови правління ПАТ "Подільський цемент" від 18.04.2017 №254 створено постійно діючу атестаційну комісію для проведення атестації на вказаному підприємстві. Атестацію зобов`язано провести у строк до 31.05.2017 року.

Наказом голови правління ПАТ "Подільський цемент" №328 від 29.05.2018 року за результатами проведеної атестації затверджено перелік робочих місць, виробництв, професій і посад, працівникам яких підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення (додаток 1), до якого, з поміж інших, включено і посаду машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва, на якій працює позивач.

В судовому засіданні встановлено, що пенсійний орган не зарахував позивачу період його роботи на посаді машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва у ПАТ "Подільський цемент" з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року, оскільки відсутні підстави для врахування результатів атестації робочих місць у публічному акціонерному товаристві "Подільський Цемент", проведеної у 2017 році за результатами досліджень лабораторії експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, в якої відсутнє свідоцтво про право проведення таких досліджень, а також посада слюсаря чергового та з ремонту устаткування не передбачена Списком №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України.

Суд критично оцінює таку відмову відповідача, зважаючи на таке.

Право лабораторії експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, проводити відповідні дослідження підтверджуються атестатом про технічну компетентність №10 "ОП"-16 від 29.08.2016 року, виданим ДП "Хмельницькстандартметрологія" (дійсний до 28.08.2019 року) та витягом з протоколу засідання атестаційної комісії Міністерства охорони здоров`я України з атестації санітарних лабораторій, підприємств та організацій на право проведення санітарно - гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища та трудового процесу №05 від 09.11.2016 року. На засіданні атестаційної комісії МОЗ України з атестації санітарних лабораторій, підприємств та організацій на право проведення санітарно - гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища та трудового процесу від 09.11.2016 року прийнято рішення атестувати лабораторію експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації з розповсюдженням дії свідоцтва на підприємствах і організаціях України незалежно від форм власності й господарювання та вирішено видати свідоцтво про атестацію №0091 терміном дії до 28.08.2019.

Представник відповідача в наданих поясненнях зазначає, що на виконання зазначеного рішення атестаційної комісії МОЗ України свідоцтво лабораторії експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації не видавалось та не підписувалось головним державним санітарним лікарем України, відповідно відсутність такого свідоцтва не дозволяє лабораторії здійснювати дослідження шкідливих виробничих факторів.

Суд зазначає, що наявність свідоцтва про атестацію не передбачена Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року №442.

Відповідно до пункту 7 Порядку №442 гігієнічні дослідження факторів виробничого середовища і трудового процесу проводяться лабораторіями, атестованими Держпраці і МОЗ в порядку, визначеному Мінсоцполітики разом з МОЗ.

Пунктом 11 вказаного Порядку 9 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України №741 від 05.10.2016 року) встановлено, що контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці, правильністю застосування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці, Переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня, Переліків робіт із особливо шкідливими і особливо важкими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці, та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких надаються пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими умовами праці, покладається на Держпраці.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" контроль за правильністю застосування списків на пільгове пенсійне забезпечення і якістю проведення атестації робочих місць на підприємствах та в організаціях, підготовка пропозицій щодо вдосконалення цих списків покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Згідно із пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці" від 11.02.2015 року №96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику з нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Наказом Міністерства соціальної політики України №340 від 27.03.2015 року затверджено Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці.

Відповідно до підпункту 8 пункту 4 зазначеного наказу Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці.

В контексті наведеного вище, суд звертає увагу на довідку Управління Держпраці у Хмельницькій області від 17.07.2018 року №ХМ 22/530/ЗД про стан дотримання законодавства про працю, в якій чітко зазначається про те, що порушень при проведенні атестації у ПАТ "Подільський цемент" не встановлено.

Крім того листом Управління Держпраці у Хмельницькій області №3144/17 від 22.02.2017 року повідомлено ПАТ "Подільський цемент" про відсутність прямих перешкод чи обмежень в частині залучення ПАТ "Подільський цемент" лабораторії експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації для виконання робіт - проведення досліджень шкідливих виробничих факторів робочих місць. Також листом Управління Держпраці у Хмельницькій області №С971/17 від 01.12.2017 стверджено, що повідомлена установою (Лабораторію експертизи умов праці) інформація, щодо результатів пройденої акредитації, із врахуванням наданих Держпраці повноважень, не містить перешкод щодо діяльності установи.

Отже, уповноваженим державним органом - управлінням держпраці не встановлено порушень при проведенні у 2017 році атестації у ПАТ "Подільський цемент", Лабораторією експертизи умов праці за відсутності свідоцтва.

При цьому суд не бере до уваги посилання представника відповідача на лист-роз`яснення Держпраці від 29.08.2018 року, в якому зазначено, що станом на листопад 2017 року на території Хмельницької області діяли лабораторії, серед яких відсутня лабораторія експертизи умов праці Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації (вул.Свободи, 77, м.Хмельницький), оскільки атестація робочих місць ПАТ "Подільський цемент" проводилась у період з 18.04.2019 року по 31.05.2019 року (пункт 2 наказу ПАТ "Подільський цемент" №254 від 18.04.2018 року), а 29.05.2017 року наказом ПАТ №328 затверджено результати проведеної атестації.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що у даному випадку невидача відповідного свідоцтва не може мати наслідком невизнання результатів атестації робочих місць за умовами праці, та, як наслідок - відмови у зарахуванні до пільгового стажу позивача періоду роботи після закінчення строку дії попередньої атестації.

Щодо посилання відповідача на відсутність у Списку №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників посади слюсаря чергового та з ремонту устаткування, суд зазначає наступне.

У період роботи позивача на посаді машиніста конвеєра ( з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого виробництва ПАТ Подільський цемент з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року діяли Списки №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах" від 24.06.2016 року № 461 (далі Постанова №461).

До розділу І "Гірничі роботи" Списку №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах включено "машиністів конвеєрів".

Відповідно до статті 21 Кодексу законів про працю трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Пунктом 14 Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 року №336 встановлено, що у разі виконання працівником робіт, що належать до різних посад, трудовий договір укладається за згодою сторін за посадою, яку визнано основною. Основною вважається посада з найбільшим обсягом виконуваних робіт порівняно з іншими посадами.

Відповідно до пункту 2 Порядку №383 під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

Згідно довідки виданої ПАТ "Подільський цемент" про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №6-2751 від 23.10.2018 року позивач з 05.02.2014 року по дату видачі довідки працював у ПАТ "Подільський цемент" повний робочий день за професією машиніст конвеєра "Гірничого виробництва", що передбачена Списком №2, підрозділом 1 "Відкриті гірничі роботи і роботи на поверхні" (робітники)". Крім того згідно карти-фотографії робочого дня машиніста конвеєра (з виконанням обов`язків слюсаря чергового та виконанням робіт в замкнутому просторі) гірничого цеху від 18.05.2017 року зайнятість в умовах дії шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу становить 89,0% робочого часу. Зазначеним підтверджується, що позивач не менше 80 % робочого часу виконував роботи в умовах передбачених Списком №2, основною посадою позивача є посада машиніста конвеєра.

Враховуючи викладене, беручи до уваги, що посада машиніста конвеєра віднесена до Списку №2, суд дійшов висновку, що відповідач протиправно не зарахував позивачу період з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра "Гірничого виробництва" публічного акціонерного товариства "Подільський цемент" до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Так, як відповідач протиправно відмовив позивачу у зарахуванні періоду з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року до пільгового стажу, що дає право на пенсію за списком №2, суд вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати позивачу до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, період роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року.

Конституційні принципи, на яких базується здійснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, включаючи і право на пенсійне забезпечення, передбачені статтями 1, 3, частиною 2 статті 6, 8, частиною 2 статті 19, 22, 23 Конституції України, набуте у сфері пенсійного забезпечення, не може бути скасоване, звужене або обмежене.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005(справа про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання) зазначено, що зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, які визначають матеріальні та духовні можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування і розвитку. Обсяг прав людини - це кількісні показники відповідних можливостей, які характеризують його множинність, величину, інтенсивність і ступінь прояву та виражені у певних одиницях виміру.

Звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб`єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісних вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.

Як зазначалось вище, право на пенсію на пільгових умовах за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" мають право чоловіки після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 12 років та 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків.

Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Частиною 6 статті 56 Закону України Про пенсійне забезпечення встановлено, що при призначенні пенсій на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 та пенсій за вислугу років відповідно до статті 55 цього Закону провадиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цими статтями, за умови, що зазначені роботи дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Пунктом 2 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

За відсутності страхового стажу, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років у чоловіків.

Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Відповідно до частини 5 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до частин другої і третьої цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.

Відповідач здійснив таке зарахування, що підтверджується листом від 21.03.2019 року №18785/03 та рішенням №44/4-05 від 23.01.2019 року, в яких зазначено, що пільговий стаж позивача становить 05 років 11 місяців 11 днів.

Оскільки судом визнано протиправними дії відповідача щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу позивача періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року, відповідно з врахуванням даного періоду пільговий стаж роботи позивача за Списками №1 та №2 на момент звернення до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії становить 08 років 02 місяці.

З матеріалів справи та пояснень сторін вбачається, що станом на дату звернення із заявою про призначення пенсії позивачу виповнилось 57 років 06 місяців, за розрахунком пенсійного органу загальний страховий стаж позивача становить 39 років 03 місяці 10 днів, а стаж роботи на посадах за Списками №1 та №2 складає 05 років 11 місяців 11 днів, при цьому стаж роботи на посадах за Списком №1 становить 01 рік 03 місяці 14 днів, за Списком №2 - 04 роки 07 місяців 27 днів. Так як судом визнано протиправними дії відповідача щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу позивача за Списком №2 періоду роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року, що становить 02 роки 02 місяці 20 днів, з врахуванням даного періоду та пільгового періоду зарахованого відповідачем, пільговий стаж роботи позивача на момент звернення до відповідача із заявою про призначення пенсії становить більше восьми років, пільговий стаж за Списком №2 - 06 років 10 місяців 17 днів. Оскільки загальний страховий стаж позивача складає понад 39 років, при цьому має не менше половини стажу на роботах зазначених в пункті "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а тому має право на призначення пільгової пенсії із зменшенням пенсійного віку на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.

Таким чином стаж роботи позивача згідно із рішення ГУ ПФУ у Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року за Списком №1 складає 01 рік 03 місяці 14 днів, за Списком №2 - 04 роки 07 місяців 27 днів, тобто пільговий стаж позивача за Списками №1 та №2 в цілому, разом із стажем роботи який зараховується позивачу за рішенням суду за період з 03.08.2018 року по 22.10.2018 року та становить 02 роки 02 місяці 20 днів, складає 08 років 02 місяці. Оскільки судом вирішено питання про призначення позивачу пільгової пенсії за Списком №2, суд при обрахуванні віку виходу на пенсію застосовує правила обрахунку встановлені саме для цього списку, а саме: стаж 08 років ділимо на коефіцієнт 2,6, передбачений для зниження пенсійного віку при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2, відповідно позивач має право на призначення пільгової пенсії із зменшенням пенсійного віку на 03 роки.

Так як позивач подав заяву про призначення пенсії досягнувши віку 57 років 06 місяців, зменшення пенсійного віку на 03 роки дає йому право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Зважаючи на викладене вище, суд вважає, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 23.01.2019 року №44/4-05 про відмову в призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 є протиправним, а тому його слід скасувати.

Крім того суд зазначає, що відповідно до рішення Головного управління пенсійного фонду України в Хмельницькій області №44/4-05 від 23.01.2019 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 з підстав відсутності необхідного пільгового стажу роботи необхідного для призначення пільгової пенсії за Списком №2.

З підстав того, що позивач станом на час звернення до пенсійного органу досягнув необхідного віку та має загальний стаж роботи понад 39 років, з них більше 06 років 10 місяців він пропрацював на посадах передбачених Списком №2, тому суд вважає необхідним зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого Кабінетом Міністрів України з 24.10.2018 року, тобто з дати подання заяви про призначення пенсії.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1-2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведена правомірність своїх дій, а тому адміністративний позов ОСОБА_1 необхідно задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на це, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача сплачений ним судовий збір в розмірі 1536,80 грн., (одну тисячу п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Лабораторія експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації, акціонерне товариство "Подільський Цемент" м.Кам`янець-Подільський до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 23.01.2019 року № 44/4-05 про відмову в призначенні пенсії.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати ОСОБА_1 до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого Кабінетом Міністрів України, період роботи з 03.08.2016 року по 22.10.2018 року на посаді машиніста конвеєра публічного акціонерного товариства "Подільський Цемент".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України з 24.10.2018 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 1536,80 грн., (одну тисячу п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 19 липня 2019 року.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Герцена, 10,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 21318350) Треті особи:Лабораторія експертизи умов праці Хмельницької обласної державної адміністрації (вул. Свободи, 77,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 21344488) Акціонерне товариство "Подільський Цемент" ( Хмельницьке шосе, 1-а, с. Гуменці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, 32325, код ЄДРПОУ 00293091)

Головуючий суддя В.К. Блонський

Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено21.07.2019
Номер документу83137732
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/1780/19

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 29.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 29.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Рішення від 15.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні