Постанова
від 18.07.2019 по справі 400/821/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 400/821/19 Головуючий в 1 інстанції: Птичкіна В.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Турецької І.О.

суддів - Стас Л.В., Шеметенко Л.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року у справі за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області про скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі - ГУ ПФУ в Миколаївській області) звернулось до суду першої інстанції з позовом до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області (далі - Управління ДВС у Миколаївській області), в якому просило:

- скасувати постанову ВП №56421195від 24.09.2018 року про накладення штрафу у розмірі 5100 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувана постанова є незаконною та підлягає скасуванню, оскільки на виконання судового рішення, ГУ ПФУ в Миколаївській області провело перерахунок призначеної пенсіонеру пенсії, однак він не вплинув на її розмір.

З приводу щомісячної доплати до пенсії у сумі 364, 85 грн. зазначив, що остання проводиться на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та не пов`язана з виконання такого судового рішення.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року у задоволенні позову ГУ ПФУ в Миколаївській області відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що ГУ ПФУ в Миколаївській області не надало достатніх доказів у підтвердження факту виконання постанови Миколаївського окружного адміністративного суду від 02.04.2018 року у справі №814/78/18. Також зазначив, що посилання пенсійного органу на постанову Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 року «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» є безпідставними, оскільки остання не регулює порядок виконання судових рішень.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву (заперечень).

Не погодившись із судовим рішенням, ГУ ПФУ в Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, зазначив, що суд першої інстанції при прийнятті рішення у справі не врахував, що ГУ ПФУ в Миколаївській області провело перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії, який не призвів до зміни її розміру.

З приводу щомісячної доплати до попереднього розміру пенсії у сумі 364, 85 грн. зазначив, що остання проводиться на виконання постанови КМУ «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 року №103 та не пов`язана з виконання відповідного судового рішення.

Також в апеляційній скарзі Пенсійний фонд посилається на рішення Верховного Суду, в яких останній висловив свою позицію щодо застосування положень постанови КМУ «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 року №103, а також випадків, в яких невиконання боржником судового рішення не може вважатися невиконання судового рішення без поважних причин.

Управління ДВС у Миколаївській області відзив на апеляційну скаргу не надало.

У зв`язку з неприбуттям жодного з учасників справи у судове засідання належним чином повідомлених про дату, час і місце судового засідання, справа розглянута в порядку письмового провадження у відповідності до вимог статті 311 КАС України.

Фактичні обставини справи.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 02.04.2018 року у справі №814/78/18, що набрало законної сили, суд зобов`язав ГУ ПФУ в Миколаївській області провести перерахунок та виплату пенсії починаючи з 01.01.2016 р. ОСОБА_1 відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 р. № 988 та довідки ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області від 29.04.2017 р. ПС №112 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (а.с.7-10).

05 травня 2018 року Миколаївським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист по справі №814/78/18 (а.с.6).

17 травня 2018 року головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління ДВС Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області Носовою О.Г. винесена постанова про відкриття виконавчого провадження ВП № 56421195.

Пунктом 2 вказаної постанови, боржнику запропоновано виконати рішення суду протягом 10 робочих днів (а.с.13)

Листом від 31.05.2018 року за №3985/08, ГУ ПФУ в Миколаївській області повідомило Державного виконавця про перерахунок ОСОБА_1 пенсії.

Одночасно, у листі зазначено, що виплата перерахованого розміру пенсії, а також доплату різниці між отриманою та донарахованою за вищезазначеним рішенням суду за період з 01.01.2016 року по 31.05.2018 року забезпечено в порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 року №103 (а.с. 14)

19 липня 2018 року Державним виконавцем прийнято постанову ВП №56421195, якою на ГУ ПФУ в Миколаївській області накладено штраф у розмірі 5 100 грн. у зв`язку з невиконанням рішення суду (а.6).

Не погоджуючись з такою постановою, ГУ ПФУ в Миколаївській області звернулось до суду з відповідним позовом.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про виконавче провадження» №1404-VIII від 02.06.2016 року (далі - Закон №1404-VIII), виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Статтею 3 Закону №1404-VIII, визначено перелік документів, що підлягають примусовому виконанню, до яких належать і виконавчі листи, що видаються судами.

Відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1404-VIII» , виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Згідно ст.63 Закону №1404-VIII за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження. У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність. Виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником. У разі повторного невиконання без поважних причин боржником рішення, якщо таке рішення може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та вживає заходів примусового виконання рішення, передбачених цим Законом.

Частиною 1 статті 75 Закону №1404-VIII встановлено, що у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.

Відповідно до ч. 2 ст.6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Частина 4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» , визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Позиція суду апеляційної інстанції.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, а також перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, судова колегія виходить з наступного.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження, складає сукупність дій, спрямованих на виконання рішень судів у строки, визначені Законом.

При цьому, з`ясування обставин, що свідчать про не виконання без поважних причин судового рішення, ініціює державного виконавця вжити заходи впливу на боржника, у томі числі шляхом накладення штрафу, повідомлення компетентного органу про вчинення кримінального правопорушення.

На думку колегії суддів, виключенням щодо невиконання рішення суду є наявність поважних причин, що об`єктивно перешкоджають боржнику вчинити дії у спосіб визначений судом, а, отже, доведеність цих обставин покладається на особу, яка має вчинити відповідні дії на виконання судового акту.

Як вбачається зі змісту листа ГУ ПФУ в Миколаївській області, причиною невиконання судового рішення в частині виплати перерахованої ОСОБА_1 пенсії за період з 01.01.2016 року по 31.05.2018 року, стало застосування Пенсійним органом поетапного способу виплати пенсії, передбачений постановою КМУ від 21.02.2018 року №103.

Разом з цим, суд апеляційної інстанції зазначає, що судовим рішенням, яке набрало законної сили по справі №814/78/18, вже надана правова оцінка обставинам, що впливають на виплату стягувачу сум пенсії.

Так, вирішуючи спір по справі №814/78/18, суд зазначив, що посилання відповідача на відсутність коштів для проведення виплати пенсії порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу Конвенції право позивача на мирне володіння своїм майном. Також зазначено, що посилання Пенсійного органу на постанову Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 року №103 є безпідставними, оскільки остання набрала чинності лише 24.02.2018 року і не може застосовуватись до правовідносин, що виникли з 01.01.2016 року.

Таким чином, судовим рішенням, яке набрало законної сили і на виконання якого виданий виконавчий лист, встановлена необґрунтованість доводів і дій органу пенсійного фонду щодо поетапної виплати стягувачу перерахованих сум пенсії.

З приводу доводів апелянта, що проведений на виконання судового рішення перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії не призвів до зміни її розміру, а доплата у сумі 364, 85 грн. проводиться на виконання постанови КМУ №103 та не пов`язана з виконання відповідного судового рішення, судова колегія вважає їх безпідставними, оскільки вони непідтверджені відповідними доказами.

Також, судова колегія не враховує рішення Верховного Суду, на які апелянт посилається в апеляційній скарзі, оскільки вони прийняті у справах щодо іншого кола осіб та предмету спору.

Водночас, викладена судом апеляційної інстанції позиція відповідає правовій позиції Верховного Суду викладеній у рішеннях № 821/1134/18 від 23 листопада 2018 року, №811/1249/18 від 06 грудня 2018 року, №758/9776/17 від 04 жовтня 2018 року.

Інших обставин, що обґрунтовано впливають на виконання судового рішення, ГУ ПФУ в Миколаївській області не навело, як державному виконавцю так і суду.

У рішеннях ЄСПЛ від 28 листопада 1999 року по справі « Brumarescu v. Romania» та від 24 липня 2003 року по справі «Рябих проти Росії» Судом зазначено, що одним з основоположних аспектів принципу верховенства права є юридична визначеність, яка передбачає, що в разі остаточного вирішення спору судами їхнє рішення, яке набрало законної сили, не може ставитися під сумнів.

Враховуючи, що накладення штрафу відбулось за обґрунтованих підстав та у відповідності до чинного законодавства, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову та скасування рішення відповідача.

З огляду на наведене, оскільки висновки суду відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів дійшла висновку, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Статтею 288 КАС України передбачено особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби.

Згідно ч. 4 ст. 272 КАС України, судові рішення суду апеляційної інстанції у справах, визначених статтями 280, 281, 287 та 288 цього Кодексу, можуть бути оскаржені до суду касаційної інстанції.

Відповідно до ст. 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки на касаційне оскарження рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Водночас частина 5 вказаної статті встановлює, що не підлягають касаційному оскарженню, у тому числі судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Відповідно до п.10 ч.6 ст.12 КАС України справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Враховуючи, що судом апеляційної інстанції постановлено рішення у справі незначної складності, колегія суддів дійшла висновку про відсутність права у учасників справи на касаційне оскарження відповідного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 287, 288, 311, 315, 316, 321, 322, 325,328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року у справі за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області про скасування постанови - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Доповідач - суддя І.О. Турецька

суддя Л.В. Стас

суддя Л.П. Шеметенко

Повне судове рішення складено 18.07.2019 року.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено21.07.2019
Номер документу83141446
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/821/19

Рішення від 17.09.2019

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Колесник С. І.

Постанова від 18.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 18.07.2019

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Колесник С. І.

Ухвала від 26.06.2019

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Колесник С. І.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 08.04.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні