ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1880/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області до Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, третя особа - Дошкільний навчальний заклад "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
27 травня 2019 року Заступник керівника Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Бобрицької сільської ради, третя особа - ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області про зобов`язання відповідача вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою загальною орієнтовною площею 0,3136 га, яку використовує ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області для розміщення та обслуговування будівель і споруд дошкільного навчального закладу, та яка знаходиться в адміністративно-територіальних межах Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Миргородською місцевою прокуратурою Полтавської області встановлено факт використання ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області земельної ділянки орієнтовною площею 0,3136 га без оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. На переконання Заступника керівника Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області зволікання відповідача з оформленням правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з позовною заявою.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30 травня 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії ухвали суду про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов, а також зобов`язано Бобрицьку сільську раду Гадяцького району Полтавської області разом із відзивом на позов надати суду всі матеріали, що були або мали бути взяті ним до уваги при допущенні бездіяльності, з приводу яких подано позов; третій особі встановлено строк для надання письмових пояснень щодо заяв по суті справи.
Копію вищевказаної ухвали отримано відповідачем 10 червня 2019 року, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с. 33/, відтак, відповідач мав надати суду відзив на позов у строк до 26 червня 2019 року.
Натомість, відповідач правом на надання відзиву на позов не скористався, вимоги ухвали про надання документів не виконав.
З матеріалів справи встановлено, що третьою особою копію ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 30 травня 2019 року отримано 13 червня 2019 року, однак ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області не скористалась своїм правом на надання письмових пояснень щодо заяв по суті справи.
Зважаючи на те, що від учасників справи у встановлений ухвалою від 30 травня 2019 року строк не надійшло заперечень проти розгляду цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження, останню розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статей 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.
Судом встановлено, що засновником ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (вул. Центральна, 51, с. Бобрик, Гадяцький район, Полтавська область) є Бобрицька сільська рада Гадяцького району Полтавської області /а.с. 13-20/.
28 січня 2008 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис № 15601020000000515 про державну реєстрацію вищевказаного дошкільного навчального закладу як юридичної особи /а.с. 13/.
Відповідно до пункту 7 Статуту ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування /а.с. 15-20/.
З листа відділу Держгеокадастру у Гадяцькому районі Полтавської області № 372/103-19 від 20 травня 2019 року встановлено, що згідно даних державної статистичної звітності форми 6-зем станом на 01 січня 2016 року в користуванні ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області перебуває земельна ділянка площею 0,3136 га (землі громадської забудови). Відомості про вказану земельну ділянку до Державного земельного кадастру не внесено, кадастровий номер не присвоєно. Відомості про наявність технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) відсутні /а.с. 12/.
Листом Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області № 02-29/164 від 17 травня 2019 року підтверджено, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області площею 0,40 га органом місцевого самоврядування не приймалось, заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області площею 0,40 га не вживались /а.с. 22/.
Вищевказані відомості зумовили висновок про те, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується вказаним навчальним закладом, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Вважаючи, що неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває в користуванні ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, на якій розташований вказаний дошкільний навчальний заклад, ризик для нормального функціонування закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, прокурор звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави з вимогою зобов`язати відповідача вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою загальною орієнтовною площею 0,3136 га, яку використовує ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області для розміщення та обслуговування будівель і споруд дошкільного навчального закладу, та яка знаходиться в адміністративно-територіальних межах Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 17 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до підпункту 1 пункту "а" статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" врегульовано, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель визначені положеннями статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування".
При цьому, положеннями пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з приписами частин першої та п`ятої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Положеннями частин першої та другої статті 80 Закону України "Про освіту" передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установу організацій, підприємств системи освіти належать їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Частиною третьою статті 66 Закону України "Про освіту" встановлено, що сільські, селищні ради відповідають, зокрема, за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Як визначено частиною другою статті 19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
Відтак, земельна ділянка, якою користується ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, має перебувати на праві постійного користування у зазначеного навчального закладу на підставі належним чином оформлених правовстановлюючих документів.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Пунктом "ґ" частини другої зазначеної норми встановлено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.
Положеннями статті 12 Земельного Кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Згідно з частинами першою та другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.
Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України місцеві ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у статтею 123 Земельного кодексу України.
Згідно із положеннями статей 125 та 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Як передбачено приписами частин першої та третьої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Крім того, суд зазначає, що розпорядженням Кабінету Міністрів України № 802-р від 17 жовтня 2012 року "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкування яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Суд зауважує, що відповідачем відзиву на позовну заяву та будь-яких документів, які б спростовували бездіяльність відповідача суду не надано.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову Заступника керівника Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області в повному обсязі.
Частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
За викладених обставин, підстави для задоволення клопотання позивача про стягнення з відповідача судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 243-246, 263, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Заступника керівника Миргородської місцевої прокуратури Полтавської області (вул. Кашинського, 1, м. Миргород, Полтавська область, 37600, код ЄДРПОУ 02910060) до Бобрицької сільської ради (вул. Центральна, 50, с. Бобрик, Гадяцький район, Полтавська область, 37360, код ЄДРПОУ 21050953), третя особа - Дошкільний навчальний заклад "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (вул. Центральна, 51, с. Бобрик, Гадяцький район, Полтавська область, 37360, код ЄДРПОУ 35293836) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати Бобрицьку сільську раду (вул. Центральна, 50, с. Бобрик, Гадяцький район, Полтавська область, 37360, код ЄДРПОУ 21050953) вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою загальною орієнтовною площею 0,3136 га, яку використовує ДНЗ "Калинка" Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області для розміщення та обслуговування будівель і споруд дошкільного навчального закладу, та яка знаходиться в адміністративно-територіальних межах Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2019 |
Оприлюднено | 22.07.2019 |
Номер документу | 83143134 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні