Рішення
від 16.07.2019 по справі 120/1647/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

16 липня 2019 р. Справа № 120/1647/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.

позивача: Шевченко В.В.

відповідача: Загороднюк Д.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Астра Корпорейт"

до: Головного управління ДФС у Вінницькій області

про: визнання протиправним та скасування наказу

ВСТАНОВИВ:

Товариства з обмеженою відповідальністю "Астра Корпорейт" (далі - ТОВ "Астра Корпорейт", товариство, позивач) звернулось в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Вінницькій області (далі - ГУ ДФС у Вінницькій області, податковий орган, відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу.

В обґрунтування заявленого позову позивач зазначив, що 06.05.2019 ТОВ "Астра Корпорейт" отримало по пошті повідомлення від 26.04.2019 №1426 ГУ ДФС у Вінницькій області та копію наказу від 25.04.2019 №2316 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт". За доводами позивача, вказаний наказ є незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відповідач не дотримався норм передбачених п.73.3 ст.73, п.п.78.1.1, п.78.1.4 п.78.1 ст.78 ПК України. Зокрема, на усі запити контролюючого органу товариством своєчасно та в повному обсязі надавались пояснення та їх документальне підтвердження щодо фінансово-господарських взаємовідносин підприємства з ТОВ "Універсал Компані Україна" в травні 2017 року. Вказані обставини стали підставою для звернення до адміністративного суду з вказаною позовною заявою.

Ухвалою від 23.05.2019 відмовлено в задоволенні заяви позивача про забезпечення даного адміністративного позову.

Ухвалою від 28.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження.

14.06.2019 на адресу суду надійшов відзив на адміністративний позов, зі змісту якого вказали, що управлінням аудиту ГУ ДФС у Вінницькій області отримано інформацію, що свідчить про недостовірність визначення ТОВ "Астра Корпорейт" (код ЄДРПОУ 39764546) даних податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ "Універсал Компані Україна" (код ЄДРПОУ 40783169), за період з 01.05.2017 року по 31.05.2017 року, що відображено в податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01.05.2017 по 31.05.2017.

Оперативним управлінням ДПІ у м. Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області повідомлено, що 05.06.2018 року Слов`янським міськрайонним судом Донецької області винесено вирок, щодо вчинення кримінального правопорушення за ч.5 ст.27, ч. І. ст.205 КК України, за фактом створення ТОВ "Універсал Компані Україна", яке 14.11.2017 внесено до бази АІС СФП , як фіктивне підприємство.

У відповідному вироку №243/2659/18, зазначається, що судом встановлено наступне: в період з 29.08.2016 по теперішній час ТОВ "Універсал Компані Україна" здійснювались "фіктивні" господарські операції. В цей період зазначене виїде товариство взаємодіяло з ТОВ "Астра Корпорейт".

Податковим органом направлялись запити на адресу позивача. Та у зв`язку з виявленням недостовірності даних, що містяться у податковій декларації з ПДВ за травень 2017 року, поданої ТОВ "Астра Корпорейт" до контролюючого органу та ненадання товариством документів, що зазначені у запиті; отриманням податкової інформації, що свідчить про порушення ТОВ "Астра Корпорейт" податкового законодавства, а саме: включення до складу податкового кредиту податкових накладних, що складені із порушенням п.1 ст. 201 Податкового кодексу України та ненадання товариством документів, що зазначені у запиті відповідачем видано наказ №2316 від 25.04.2019 року "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт".

Крім того, 27.06.2019 представником відповідача подано до суду додаткові пояснення відповідно яких просив відмовити в задоволенні адміністративного позову ТОВ "Астра Корпорейт".

01.07.2019 представником позивача подано відповідь на відзив, в якій останній вказав, що ТОВ "Астра Корпорейт" у своїх відповідях на численні запити відповідача надало всю наявну у нього інформацію і копії документів, що підтверджують факт здійснення господарських операцій, їх зміст, кількісні, вартісні характеристики, облік, оподаткування, а значить, рух активів та зміни в матеріальному стані підприємства під час здійснення фінансово-господарських операцій із ТОВ "Універсал компані Україна" в травні 2017 року.

Крім того, вказав, що 19.06.2019 року Сьомий апеляційний адміністративний суд розглянув апеляційну скаргу ТОВ "Астра Корпорейт" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/73/19-а за позовом ТОВ "Астра Корпорейт" до ГУ ДФС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказу № 46 від 08.01.2019 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт" і виніс рішення яким скасував рішення суду 1-ої інстанції, а позов ТОВ "Астра Корпорейт" задовольнив у повному обсязі, визнавши протиправним та скасував наказ ТУ ДФС у Вінницькій області № 46 від 08.01.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт".

12.07.2019 представником позивача подано відповідь на додаткові пояснення ГУ ДФС у Вінницькій області.

В судовому засіданні 16.07.2019 представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, надав пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви, відповіді на відзив.

Представник відповідача заперечив щодо задоволення заявленого позову, посилаючись на обставини викладені у відзиві, додаткових поясненнях.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Судом встановлено, що за наслідками перевірок інших платників податків та отримання податкової інформації по контрагентам, які мали взаємовідносини з ТОВ "Астра Корпорейт" (код ЄДРПОУ - 39764546, Вінницька обл., м. Калинівка, вул. М. Грушевського, буд. 5 контролюючим органом виявлено дані, достовірність яких потребує підтвердження (спростування) факт проведення фінансово-господарської діяльності з наступними СГД: ТОВ Універсал компані Україна (код ЄДРПОУ 40783169); ТОВ Бік Трейд (код ЄДРПОУ- 40782893); ТОВ "Аякс Систем" (код ЄДРПОУ - 40101530) за рахунок чого ТОВ Астра Корпорейт сформовано податковий кредит та валові витрати.

У зв`язку з вищевикладеним, на підставі п. 73.3 ст.73 Податкового кодекс України ГУ ДФС у Вінницькій області надіслала на адресу ТОВ "Астра Корпорейт" запит щодо документального підтвердження взаємовідносин з вищезазначеними підприємствами в частині придбання ТМЦ, в період з 01.01.2015 року - 31.10.2017 року № 5152/10/02-32-21-06 від 01.12.2017.

Згідно вказаного запиту ГУ ДФС у Вінницькій області просила надати протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту за адресою: 21100, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 7 інформацію та її документальне підтвердження (засвідчені пiдпиcoм платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності копії первинних, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують фінансово- господарські відносини, вид, обсяг і якість операцій та розрахунків, що здійснювалися для з`ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському та податковому обліку із відповідним відображенням у податкових деклараціях (розрахунках, звітах тощо) результатів операцій по господарських відносинах із вищезазначеними контрагентами з 01.01.2015 року - 31.10.2017 року з наступних питань:

Якими документами підтверджується виконання господарського зобов`язання (документи, які підтверджують виконання договору) або наявність яких є обов`язковою згідно змісту контракту (договору), зокрема, звіт виконавця, акт прийому-передачі товару, акт виконаних робіт, рахунки-фактури тощо, а також накладні, податкові накладні, довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей);

Яким чином здійснювалося постачання товарно-матеріальних цінностей (переміщення в просторі) від постачальника до отримувача, в т.ч.:

- чиїм транспортом здійснювалось перевезення;

- за чий рахунок перевозилися товарно-матеріальні цінності;

- розмір витрат на транспортування товарно-матеріальних цінностей;

- якими спеціальними товарно-транспортними документами підтверджується реальність здійснення постачання товарно-матеріальних цінностей - товарно-транспортні накладні, дорожні листи вантажного автомобіля, тощо.

- які об`єкти цивільних прав (речі, майно, цінні папери, нематеріальні блага тощо) були предметом правочинів поставки та /або надання послуг (разом з поясненнями надати ветеринарні, санітарні та якісні документи - сертифікати, свідоцтва, довідки, паспорти та інші документи, що визначаються правилами перевезень зазначених вантажів);

Чи відображені операції з придбання товарів (робіт, послуг) у складі податкового кредиту по ПДВ та за який період, на підставі яких документів здійснювалось оприбуткування товарно-матеріальних цінностей на складських приміщеннях підприємства - товарно-транспортні накладні, накладні довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей;

Яким чином відбувались розрахунки за придбані товарно-матеріальні цінності (вказати номери та дати платіжних доручень із зазначення суми перерахованих коштів, стан таких розрахунків станом на початок та кінець перевіряємого періоду, та на дату надання інформації;

Наявність необхідних ліцензій (дозволів тощо);

Посадові особи платника податку у перевіряємому періоді (Накази про призначення та звільнення);

Наявність всіх необхідних висновків про відповідність технічних умов виробництва, зберігання, а також реєстрації обов`язкових підтверджуючих документів (реквізити товару ГОСТу, технічних умов, марки, типу, заводу виробника відповідних фахівців та необхідної виробничої бази, матеріалів, комплектуючих тощо;

Фактична наявність відповідних складських приміщень, умов зберігання товарно-матеріальних цінностей, документального оформлення їх рух (оприбуткування, переміщення та відвантаження);

Фактична наявність відповідних виробничих потужностей, транспортних засобів, матеріальних і фінансових ресурсів, наявності необхідної кількості працюючих з відповідними фаховими знаннями для здійснення виробництва (надання послуг, виконання, робіт) тощо.

До інформації також просили додати завірені копії документів: договорів, укладених між підприємствами, документи, які підтверджують виконання договору або наявність яких є обов`язковою згідно змісту контракту (договору) - зокрема - звіт виконавця, акт прийому-передачі товару, акт виконаних робіт, рахунки-фактури, тощо; реєстрів отриманих та/або виданих податкових накладних (актів виконаних робіт) та податкових накладних на придбання товарів (робіт, послуг), товарно-транспортні накладні, дорожні листи вантажного автомобіля тощо; довіреностей, ліцензій, сертифікатів; карток розрахунків із вказаним підприємством; інші первинні документи які підтверджують здійснення фінансово-господарських операцій з контрагентом, а також питань, викладених у даному запиті.

Також, звернуто увагу ТОВ "Астра Корпорейт" на те, що відповідно до норм пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України ненадання пояснень та їх документального підтвердження протягом 15 робочих днів з дня отримання запиту є підставою для проведення документальної позапланової перевірки платника податків.

Листом № 1 від 02.01.2018 ТОВ "Астра Корпорейт" повідомила ГУ ДФС у Вінницькій області наступне: ТОВ "Астра Корпорейт" здійснювало фінансово-господарську діяльність з придбання та роздрібного продажу нафтопродуктів в період з грудня 2016 року по серпень 2017 року.

ТОВ "Астра Корпорейт" підтвердило, що дійсно мало фінансово-господарські відносини з ТОВ "Аякс-Систем" в грудні 2016 року; ТОВ "Бік Трейд" в квітні 2017 року, ТОВ "Універсал Компані Україна" в травні 2017 року, стосовно придбання на умовах договорів поставки нафтопродуктів у вказаних суб`єктів господарювання, для подальшої реалізації їх через мережу АЗС.

Зберігання придбаних у вказаних постачальників нафтопродуктів здійснювалось на

складах (нафтобазах) ПАТ Дніпронафтопродукт на підставі договору зберігання № 5916 від 19.12.2016 р.;

Згідно умов вказаних вище Договорів поставки нафтопродуктів, номенклатура, кількість, ціна товару та строк поставки визначались сторонами в Додаткових угодах до Договорів.

Відповідно до умов договорів поставки нафтопродуктів товар поставлявся ТОВ "Астра Корпорейт" на підставі заявок, та підписаних сторонами додаткових, угод, партіями,

протягом поточного місяця, в кількості та за ціною, що визначена в додатковій угоді на умовах ЕXW - резервуари і інших нафтобаз, що належать ПАТ "Дніпронафтопродукт" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно-правових договорів.

Передача нафтопродуктів здійснювалась на складах (нафтобазах) ПАТ "Дніпронафтопродукт" і оформлялась відповідними актами приймання-передачі.

Постачальники також оформляли та реєстрували в Єдиному реєстрі податкових накладних, за кожний звітний період поставки, відповідні податкові накладні.

Транспортування нафтопродуктів зі складів ПАТ "Дніпронафтопродукт" на АЗС ТОВ "Астра Корпорейт" здійснювалось транспортними засобами ТОВ "ТД Кременчукнафтопродуктсервіс" за рахунок ТОВ "Астра Корпорейт" на підставі договору № 141 про перевезення вантажів автомобільним транспортом від 23.12.2016р. Розвантаження нафтопродуктів здійснювалось безпосередньо з транспортних засобів в резервуари АЗС.

Операції з придбання нафтопродуктів відображені в складі податкового кредиту в податкових деклараціях з ПДВ за грудень 2016 року, квітень 2017 року, травень 2017 року.

Оприбуткування нафтопродуктів, що надійшли на підприємство грудні 2016 року, квітні 2017 року, травні 2017 року здійснювалось в бухгалтерському обліку на рахунку 28.1 на підставі товарно-транспортних накладних та актів приймання-передачі нафтопродуктів.

ТОВ "Астра Корпорейт" не має у власності або оренді складських приміщень для зберігання нафтопродуктів.

TOB "Астра Корпорейт" за отримані в грудні 2016 року, квітні 2017 року, травні 2017 року здійснило розрахунки лише з постачальником ТОВ Універсал Компані Україна . Стан розрахунків з ТОВ Універсал Компані Україна відображений в картці рахунку 63.1, що додається. Частково розрахунок з ТОВ "Універсал Компані Україна" в сумі 8916686,40 грн. був проведений шляхом відступлення права вимоги.

Для здійснення роздрібної торгівлі нафтопродуктами документи дозвільного характеру та ліцензії не передбачені діючим законодавством.

Накази на прийом на роботу посадових осіб та працівників додаються.

ТОВ "Астра Корпорейт" в період з грудня 2016 року по серпень 2017 року не

здійснювало діяльність з виробництва та зберігання товарів.

Також, підприємство, на вимогу ТОВ "Аякс-Систем", у зв`язку з придбанням ним в грудні 2017 року у ТОВ "Астра Корпорейт" товарів, видало податкові накладні на загальну

суму 778 777, 51 грн.

На вимогу ТОВ "Бік Трейд", у зв`язку з придбанням ним в квітні 2017 року у ТОВ "Астра Корпорейт" товарів, видало податкові накладні на загальну суму 196 322, 71 грн..

На вимогу ТОВ "Універсал Компані Україна", у зв`язку з придбанням ним в червні 2017 року у ТОВ "Астра Корпорейт" товарів, видало податкові накладні на загальну суму 793 127, 02 грн.

Крім того, Головним управлінням ДФС у Вінницькій області 14.12.2017 на адресу ТОВ "Астра Корпорейт" направлено запит № 5485/10/02-32-14-12, згідно якого зазначено, що ГУ ДФС у Вінницькій області отримано податкову інформацію ДПІ у м, Краматорську ГУ ДФС у Донецькій області, що свідчить про недостовірність визначення TOB "Астра Корпорейт" (код ЄДРПОУ 39764546) даних податкового кредиту у сумі 2225,4 тис. грн. по взаємовідносинах з ТОВ "Універсал Компані Україна" (код за ЄДРПОУ 40783169), що містяться у податковій декларації з ПДВ за травень 2017 року.

ГУ ДФС у Вінницькій області вказало, що про зазначене вказують результати аналізу показників, що містяться у податковій декларації з ПДВ, поданої платником податків за відповідний період та податкової інформації, отриманої й опрацьованої відповідно до ст. 72, 73 і 74 Податкового кодексу України, що відповідно до п. 74.1 ст. 74 Податкового кодексу України використовується для виконання покладених на контролюючі органи завдань, а саме даних стосовно ТОВ "Універсал Компані Україна".

Відповідно до яких з`ясовано документальне оформлення господарської операції за відсутністю факту її реального здійснення, оскільки відсутнє реальне (законне) джерело походження ідентифікованого товару, а відтак неможливий його рух за ланцюгом всіх платників податків, які беруть участь у здійсненні взаємопов`язаних нереальних господарських операцій між ТОВ "Універсал Компані Україна" (код за ЄДРПОУ 40783169) та ТОВ "Астра Корпорейт" (код ЄДРПОУ 39764546) .

У зв`язку з викладеним ГУ ДФС у Вінницькій області просило ТОВ "Астра Корпорейт" протягом 15 робочих днів з дня отримання цього запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) по взаємовідносинах з ТОВ "Універсал Компані Україна" (код за ЄДРПОУ 40783169), що містяться у податковій декларації з ПДВ за травень 2017 року.

При цьому, обов`язково зобов`язано надати, засвідчені підписом посадової особи ТОВ "Астра Корпорейт" та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що безпосередньо відображають здійснення господарських відносин, виду і якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку і звітності) із ТОВ "Універсал Компані Україна" за травень, червень 2017 року, а також щодо використання у власній господарській діяльності, придбання яких документально оформлено у відносинах із зазначеним платником податків.

Зокрема, але не вичерпно:

- договір(ори) - купівлі-продажу товарів; про надання послуги; найму (оренди); підряду (разом з кошторисами); перевезення вантажів; зберігання тощо;

- документально оформлені повноваження на здійснення господарської операції осіб, які в інтересах платника податків одержують продукцію, - письмові договори; довіреності; акти керівного органу платника податків тощо;

- затверджений керівником платника податків перелік осіб, які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарської операції, пов`язаної з відпуском (витрачанням) грошових коштів і документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна;

- первинні документи щодо придбання(одержання)/продажу(поставки) товарів або послуг: накладні; акти приймання-передачі, надання тощо з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, а також акти про приймання продукції за кількістю та якістю;

- первинні документи щодо транспортування продукції - з урахуванням наявності типових форм те галузевої специфіки, товарно-транспортні накладні, шляхові листи, перевізні документи (накладні) на перевезення вантажів залізничним транспортом, товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти) форми 1-ТТН, свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних тощо, а також інформація щодо вантажно-розвантажувальних робіт;

- первинні та інші документи щодо обліку руху активів всередині підприємства, (лімітно-забірні картки, журнали обліку вантажів, що надійшли, акти про приймання матеріалів, які прибули без документів, накладні-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів, картки складського обліку матеріалів, відомості обліку залишків матеріалів, акти про приймання устаткування, документи згідно з типовими формами первинної облікової документації з обліку основних засобів, документи згідно з типовими формами з обліку малоцінних та швидкозношуваних предметів, документи згідно з типовими формами первинного обліку об`єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів, інвентаризаційні описи, акти інвентаризації);

- інші облікові документи вузькогалузевого характеру, що відповідно до нормативних актів застосовуються в окремій сфері діяльності;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції, процесів та послуг - декларації про відповідність, сертифікати відповідності, застосування яких передбачено нормативно-правовими актами або договором, а також інші документи, які передбачені затвердженими технічними регламентами;

- розрахункові документи - платіжні доручення, платіжні вимоги-доручення, розрахункові чеки (їх корінці), документи щодо проведення розрахунків за акредитивами, векселі;

- регістри бухгалтерського обліку, до яких перенесено інформацію із запитуваних первинних документів (зокрема, рахунки 31, 34 , 51, 36 та/або 63);

- фінансову і статистичну звітність та адміністративні дані, в показниках яких знайшли відображення документально оформлені господарські операції;

- документи дозвільного характеру та ліцензії, без наявності яких суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності.

Листом № 2 від 12.01.2018 ТОВ "Астра Корпорейт" повідомило контролюючому органу наступну інформацію:

1) ТОВ "Астра Корпорейт" підтверджує, що дійсно мало фінансово-господарські відносини із ТОВ "Універсал Компані Україна" в травні 2017 року, стосовно придбання на умовах Договору поставки нафтопродуктів № УК-0001 від 01.05.2016 р. нафтопродуктів, для подальшої реалізації їх через мережу АЗС.

2) 02.01.2018 року ТОВ "Астра Корпорейт" відправило рекомендованим листом (вихідний № 1) на ім`я Першого заступника начальника ГУ ДФС у Вінницькій області Мартинюку О.Ф. лист-відповідь на запит стосовно фінансово-господарських відносин підприємства позивача із ТОВ "Універсал Компані Україна" в травні 2017 року стосовно придбання нафтопродуктів та розрахунків за придбаний у постачальника товар.

У вказаному листі-відповіді надана вся наявна у ТОВ "Астра Корпорейт" інформація, пояснення та документи стосовно придбання, зберігання, транспортування та обліку придбаних в травні 2017 року у ТОВ "Універсал Компані Україна" нафтопродуктів.

3) ТОВ "Астра Корпорейт" додатково до наданої відповіді надало державне статистичне спостереження про продаж світлих нафтопродуктів і газу за травень 2017 року

Згідно вироку Слов`янського міськрайонного суду Донецької області у кримінальній справі № 243/2659/18 директора ТОВ "Універсал Компані Україна" ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27, ч. 1 ст. 205 Кримінального кодексу України (Фіктивне підприємництво).

Листом від 15.02.2019 №1900/10/02-32-14-06 ГУ ДФС звернулось до позивача з запитом "Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень".

У відповідь на який позивач листом №14 від 12.03.2019 вказав, що в грудні 2017 підприємство вже одержувало від ГУ ДФС у Вінницькій області запит №5152/10/02-32-21-06 від 01.11.2017, запит №5785/10/02-32-14-12 від 14.12.2017 та надавало відповіді листами №1 від 02.01.2018, №2 від 12.01.2018 по господарським відносинам з ТОВ "Унівесал Компані Україна" з придбання нафтопродуктів у травні 2017 року.

Транспортування нафтопродуктів зі складу ПАТ "Дніпронафтопродукт", який на підставі договору експлуатує ТОВ "Еквіта" і де зберігаються нафтопродукти від ТОВ "Універсал Компані Україна" на АЗС ТОВ "Астра Корпорейт" здійснювалось транспортними засобами ТОВ "ТД "Кременчукнафтопродуктсервіс" за рахунок ТОВ "Астра Корпорейт" на підставі договору №141 про перевезення вантажів автомобільним транспортом" від 23.12.2016.

Додатково до раніше наданих документів надано ксерокопії ТТН, сертифікат відповідності на бензин А-92, придбаний у "Унівесал Компані Україна", картку рахунку 28.1 та оборотно-сальдова відомість по рахунку 28.1 ТОВ "Астра Корпорейт", які відображають надходження нафтопродуктів в травні 2017 року згідно ТТН та місця їх реалізації (АЗС) та їх облік на підприємстві.

25.04.2019 заступником начальника ГУ ДФС у Вінницькій області В. Нижник на підставі ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст75, п.п.78.1.1 та п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78, п.79.1 та п.79.2 ст.79, п.82.2 ст.82 ПК України прийнято наказ № 2316 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт" (код ЄДРПОУ 39764546) (код ЄДРПОУ 34063592) з питань своєчасності, достовірності та повноти нарахування податку на додану вартість по взаємовідносинах з ТОВ "Універсал Компані Україна" (код ЄДРПОУ 40783169) за травень 2017 року з 30.05.2019.

Позивач, не погоджуючись із винесеним Головним управлінням ДФС у Вінницькій області наказом від 25.04.2019 № 2316 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт", звернувся до суду із даним позовом..

Оцінивши за правилами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з пунктом 75.1 статті 75. Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.

Підпунктами 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, у разі отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня отримання запиту, або у разі виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня отримання запиту.

Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку про те, що можливість для проведення документальної позапланової перевірки та прийняття відповідного наказу на підставі підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України - виключно за наявності: недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; ненадання пояснень та їх документальних підтверджень на письмовий запит контролюючого органу.

У органу доходів і зборів при цьому є право на оцінку пояснень і їх документальних підтверджень. Якщо ці пояснення не обґрунтовані або документально не підтверджені, перевірка може бути призначена.

Відповідно до п.78.5. ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.

Згідно з п.79.2. ст.79 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Згідно з п. 73.3 ст. 73 ПК України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і повинен містити: підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує; перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати; печатку контролюючого органу.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків.

Належною формою реалізації такого обов`язку, є спрямування письмового запиту до платника податків із зазначенням у запиті про існуючі порушення з боку такого платника та необхідність надання ним пояснень та документів. Метою запиту є підтвердження або спростування тієї інформації, яка є у податкового органу, при чому достовірність такої інформації про порушення може бути як категорична, так і умовна. Встановлення порушення та формування висновків про це можливе лише після отримання запитуваної контролюючим органом інформації. Тому наведення у запиті з посиланням на інформацію, як можливого порушення, а не категоричного висновку про порушення з боку платника податків, передбачає наявність інформації, яка потребує додаткової перевірки, яку можливо реалізувати шляхом здійснення запиту та проведеного аналізу після її отримання.

У випадку, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту у податкового органу існують підстави для її призначення.

Отже, обов`язковою передумовою здійснення документальної перевірки позивача є направлення письмового запиту про надання пояснень та їх документального підтвердження.

Так, під час судового розгляду справи, представник позивача наголошував на тому, що запити відповідача №5152/10/02-32-21-06 від 01.12.2017, № 5485/10/02-32-14-12 від 14.12.2017, №1900/10/02-32-14-06 від 15.02.2019 не відповідали вимогам п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, оскільки у них конкретно не визначено жодної з шести підстав, що передбачені вказаним пунктом ПК України, для направлення таких запитів платнику податків.

Крім того, як вбачається з відзиву на позов, наданого контролюючим органом та який міститься в матеріалах справи, відповідач посилається на обставини, які стали відомі контролюючому органу значно пізніше, ніж ним були направлені запити № 5152/10/02-32-21-06 від 01.12.2017 та № 5485/10/02-32-14-12 від 14.12.2017.

Зокрема, відповідач посилався на вирок від 05.06.2018 Слов`янського міськрайонного суду Донецької області у справі № 243/2659/18, яка була зареєстрована і розглядалася судом в 2018 році. При цьому, суд звертає увагу, що обставини, які були встановлені вироком суду у кримінальній справі № 243/2659/18, по кримінальному провадженню №32018050390000014 від 30 березня 2018 року, не можуть слугувати підтвердженням правомірності направлення відповідачем на адресу позивача запитів №5152/10/02-32-21-06 від 01.12.2017 та №5485/10/02-32-14-12 від 14.12.2017 оскільки підстави для направлення таких запитів виникли в грудні 2017 року.

Крім того, слід наголосити, що товариством у межах строків визначених ПК України, надавались письмові пояснення та підтверджуючі документи у відповідь на запити податкового органу № 5152/10/02-32-21-06 від 01.12.2017 та № 5485/10/02-32-14-12 від 14.12.2017, №1900/10/02-32-14-06 від 15.02.2019.

Суд зауважує, 19.06.2019 року Сьомий апеляційний адміністративний суд розглянув апеляційну скаргу ТОВ "Астра Корпорейт" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/73/19-а за позовом ТОВ "Астра Корпорейт" до ГУ ДФС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказу № 46 від 08.01.2019 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт" і виніс рішення яким скасував рішення суду 1-ої інстанції, а позов ТОВ "Астра Корпорейт" задовольнив у повному обсязі, визнав протиправним та скасував наказ ГУ ДФС у Вінницькій області № 46 від 08.01.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт".

У вказаній постанові, суд зазначив: "Колегія суддів під час апеляційного розгляду справи прийшла до висновку, що судом першої інстанції не спростовано доводи позивача про відсутність факту наявності у контролюючого органу сукупності передбачених законодавством умов (обставин) для проведення документальної позапланової перевірки.

Так, відповідачем не доведено та не надано доказів отримання податкової інформації, що свідчить про порушення саме ТОВ "Астра Корпорейт" валютного, податкового та іншого законодавства або виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях саме зазначеним платником податків. Не надано доказів того, що позивач не надав пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, протягом 15 робочих днів.

Крім того, відповідачем не доведено факту порушення саме позивачем законодавства або виявлення недостовірності даних, що містяться у податковій декларації ТОВ Астра Корпорейт за травень 2017 року. При цьому колегія суддів вважає безпідставним посилання відповідача на отримання інформації про порушення податкового законодавства з боку контрагента позивача. Колегія суддів наголошує, що вирок суду щодо наявності в діях контрагента ознак фіктивного підприємництва не є підставою для висновку про порушення іншим контрагентом податкового законодавства, а факт фіктивного підприємництва не є самостійною підставою для позбавлення права на формування податкового кредиту".

Згідно з абз. 4 підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.

Як вбачається з наказу № 2316 від 25.04.2019 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Астра Корпорейт", у ньому міститься посилання, що наказ виданий на підставі ст. 20, п.п. 75.1.2 п.75.1 ст.75 п.п.78.1.1., п.п. 78.1.4, п.78.1. ст. 78, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України.

Пунктом 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, передбачено перелік обставини, за наявності яких здійснюється документальна позапланова перевірка, зокрема, п.п.78.1.1. та п.п.78.1.4.

Зокрема, документальна позапланова перевірка може бути проведена при наявності сукупності таких умов:

- згідно п.п.78.1.1. ст. 78 Податкового кодексу України:

- отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;

- якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту;

- згідно п.п. 78.1.4. ст. 78 Податкового кодексу України:

- виявлено недостовірність даних, що містяться в податкових деклараціях, поданих платником податків;

- якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Під час судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що суб`єктом владних повноважень не спростовано доводи позивача про відсутність факту наявності у контролюючого органу сукупності передбачених законодавством умов (обставин) для проведення документальної позапланової перевірки.

Так, суд зауважує, що підстави для винесення наказу, який оскаржується у даній справі від 25.04.2019 №2316 є аналогічними підставам, що слугували прийняттю наказу від 08.01.2019 № 46, який скасований у судовому порядку у справі № 120/73/19-а.

Таким чином, суд приходить до висновку щодо невідповідності умов видання наказу на перевірку вимогам чинного податкового законодавства. Обставини справи, встановлені під час розгляду справи, вказують на відсутність підстав для призначення документальної позапланової перевірки позивача та, відповідно, на протиправність та недотримання вимог п.п.78.1.1. та п.п.78.1.4. п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України при прийнятті відповідачем оскаржуваного наказу № 2316 від 25.04.2019.

Згідно частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідач у ході судового розгляду справи не довів, що у спірних відносинах він діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За викладених обставин, адміністративний Товариства з обмеженою відповідальністю "Астра Корпорейт" до Головного управління ДФС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування наказу є обґрунтованим та підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області №2316 від 25.04.2019 року "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки "ТОВ "Астра Корпорейт""

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Астра Корпорейт" судовий збір у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Астра Корпорейт" (вул. Грушевського, 5, м. Калинівка, Вінницька область, 22400, код ЄДРПОУ 39764546)

Відповідач: Головне управління ДФС у Вінницькій області (Хмельницьке шосе, 7, м.Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 39402165)

Повний текст рішення складено 22.07.2019

Суддя Томчук Андрій Валерійович

Дата ухвалення рішення16.07.2019
Оприлюднено23.07.2019

Судовий реєстр по справі —120/1647/19-а

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 30.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Рішення від 16.07.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні