РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
17 липня 2019 року м. Рівне №460/1242/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Лютко М.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник Омельченко А.В .,
відповідача: представник Шеремета В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" доГоловного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування наказу, - В С Т А Н О В И В:
ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" (далі - позивач, ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Рівненській області) про визнання протиправним та скасування наказу відповідача від 23.05.2019 №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС".
Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначав, що наказ відповідача про проведення позапланової виїзної документальної перевірки є протиправним, оскільки суперечить вимогам пп.78.1.12. п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, так як у разі проведення службового розслідування стосовно службових осіб контролюючого органу нижчого рівня, наказ про проведення перевірки повинен видавати контролюючий орган вищого рівня ДФС України. Тобто такий наказ не міг видаватися ГУ ДФС у Рівненській області. Крім того, вказував на те, що відповідно до п.78.2 ст.78 Податкового кодексу України контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені пп.78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 п.78.1 ст.78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків. З огляду на наведене, просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 29.05.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 14.06.2019 на 14:30 год.
Позиція відповідача щодо позовних вимог висловлена ним у відзиві на позовну заяву, відповідно до змісту якого він заперечує проти їхнього задоволення. Зазначає, що з метою виконання вимог пп.78.1.12. п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України ДФС України прийнято рішення у формі наказу №405 від 22.05.2019, яким зобов`язано провести документальну позапланову перевірку ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" з питань правильності нарахування та сплати ПДВ та ПНП за 2017 рік за результатами проведення взаєморозрахунків з ТОВ "Унівесал компані Україна", а начальника ГУ ДФС у Рівненській області зобов`язано забезпечити проведення зазначеної перевірки. На виконання вказаного наказу ДФС України, відповідачем винесено спірний наказ від 23.05.2019 №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС". Також відповідач вказує на безпідставність посилань позивача на п.78.2 ст.78 Податкового кодексу України, оскільки оспорюваний наказ видано на підставі пп.78.1.12. п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України. Враховуючи наведене, сторона відповідача просила повністю відмовити у задоволенні позову (а.с.25).
Ухвалою суду від 14.06.2019 закрито підготовче провадження у справі. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 17.07.2019 на 14:30 год.
У судовому засіданні 17.07.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав, з підстав наведених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні 17.07.2019 проти задоволення позовних вимог заперечив, з підстав наведених у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено та не заперечувалось сторонами, що в грудні 2018 року ГУ ДФС у Рівненській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку позивача з питань правильності нарахування та сплати ПДВ та податку на прибуток за 2017 рік за результатами проведення взаєморозрахунків з ТОВ "Унівесал компані Україна", за результатами якої складено акт від 27.12.2018 №2796/17-00-14-05/40560829 (далі - Акт перевірки).
На підставі висновків Акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 14.01.2019 №0000881405, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток на 1515215 грн.
26.03.2019 ДФС України розглянуто скаргу ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" від 28.01.2019 на податкове повідомлення-рішення від 14.01.2019 №0000881405, та прийнято рішення №14058/6/99-99-11-04-02-25, яким скаргу задоволено, а податкове повідомлення-рішення від 14.01.2019 №0000881405 скасовано. Разом з тим, вказаним рішенням ДФС України проінформувало про зобов`язання ГУ ДФС у Рівненській області вжити заходів відповідно до пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України (а.с.9-15).
22.05.2019 ДФС України прийнято наказ №405 "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС". Відповідно до змісту такого наказу ДФС України, з метою виконання вимог пп.78.1.12 п.78 ст.78 Податкового кодексу України, у зв`язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб ГУ ДФС у Рівненській області, які здійснювали перевірку, відповідно до наказів ГУ ДФС у Рівненській області від 02.04.2019 №985 та від 03.05.2019 №1256 "Про продовження терміну службового розслідування, що розпочате відповідно до наказу ГУ ДФС у Рівненській області від 02.04.2019 №985", наказано провести документальну позапланову перевірку "ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" з питань правильності нарахування та сплати ПДВ та податку на прибуток за 2017 рік за результатами проведення взаєморозрахунків із ТОВ "Універсал компані Україна", терміном 2 робочі дні з 25.05.2019. Начальнику ГУ ДФС у Рівненській області Зайцеву Д. доручено забезпечити проведення зазначеної у пункті І цього наказу перевірки (а.с.26).
23.05.2019 ГУ ДФС у Рівненській області, на підставі ст.20 розділу І, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.12, п.78.1 ст.78, п.81.1 ст.81, ст.82 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України та наказу ДФС України від 22.05.2019 №405 "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС", прийнято наказ №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" (а.с.8).
Не погоджуючись з наказом ГУ ДФС у Рівненській області від 23.05.2019 №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС", позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд виходить з такого.
Приписами пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно до пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється у разі, якщо контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня здійснено перевірку документів обов`язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з`ясування під час перевірки питань, що повинні бути з`ясовані під час перевірки для винесення об`єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Наказ про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається контролюючим органом вищого рівня лише у тому разі, коли стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
Згідно п.78.2 ст.78 ПК України контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1,78.1.4, 78.1.8 п.78.1 ст.78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
Відповідно до п.78.4 ст.78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна позапланова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу (п.78.5 ст.78 ПК України).
Відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 05.05.2018 у справі №810/3188/17, оцінка правомірності наказу про проведення документальної перевірки повинна надаватися з урахуванням достатності змісту наказу для висновків про фактичну підставу проведення відповідної перевірки.
Таким чином, документальна позапланова виїзна перевірка може бути проведена на підставі наказу керівника контролюючого органу та за наявності підстав для її проведення.
З системного аналізу правових норм слідує, що документальна позапланова виїзна перевірка на підставі пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України призначається за наявності таких взаємопов`язаних обставин: 1) встановлення контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня невідповідності висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповного з`ясування під час перевірки питань, що повинні бути з`ясовані під час перевірки; 2) стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили перевірку, розпочато службове розслідування або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
Тобто, за наявності цих обставин наказ про проведення документальної позапланової перевірки може бути прийнятим виключно контролюючим органом вищого рівня.
Саме такий наказ, виданий контролюючим органом вищого рівня, є підставою для проведення документальної позапланової перевірки, так як пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України не передбачає видання будь-якого додаткового наказу контролюючим органом нижчого рівня.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, підставами прийняття спірного наказу відповідача від 23.05.2019 №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" визначено: пп.78.1.12, п.78.1 ст.78 ПК України та наказ ДФС України від 22.05.2019 №405 "Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС".
Вимогами пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України чітко встановлено, що наказ про проведення документальної позапланової перевірки з підстав проведення стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили перевірку, службового розслідування, приймається виключно ДФС України, як контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня.
Оскільки позапланова перевірка позивача пов`язана із проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб ГУ ДФС у Рівненській області, то відповідач, приймаючи оскаржуваний наказ фактично перебрав на себе повноваження контролюючого органу вищого рівня - ДФС України.
Зазначення в наказі ДФС України від 22.05.2019 №405 про обов`язок начальника ГУ ДФС у Рівненській області забезпечити проведення перевірки, не може вважатися зобов`язанням видання будь-якого додаткового наказу контролюючим органом нижчого рівня, всупереч вимогам пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 ПК України.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що наказ ГУ ДФС у Рівненській області від 23.05.2019 №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" прийнятий поза межами його повноважень та не в порядку, встановленому законом, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з приписами ч.1, п.1 ч.2 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
На переконання суду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, на момент розгляду справи, не надав суду доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірність та обґрунтованість своїх дій. Натомість, факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження в ході судового розгляду.
За таких обставин, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оригінал квитанції про сплату судового збору знаходиться в матеріалах справи (а.с.4).
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" (вул. Соборна, 442-Д, офіс 303, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 40560829) до Головного управління ДФС у Рівненській області (вул. Відінська, 12,м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 39394217) про визнання протиправним та скасування наказу - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС у Рівненській області від 23.05.2019 №1453 "Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС".
Стягнути на користь ТОВ "ЕВЕЛІН ХАУС" судовий збір у розмірі 1921,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДФС у Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 22 липня 2019 року.
Суддя Борискін С.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2019 |
Оприлюднено | 23.07.2019 |
Номер документу | 83171365 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Борискін С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні