Рішення
від 22.07.2019 по справі 460/1442/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 липня 2019 року м. Рівне №460/1442/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доЗарічненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до адміністративного суду з позовом до Зарічненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (далі - відповідач), за змістом якого просив суд:

визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії позивачу з її збільшенням на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";

зобов`язати відповідача провести перерахунок та здійснювати виплату пенсії позивачу відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років, але не вище 75% заробітку починаючи з 01.01.2019.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку у відповідача та з травня 2003 року отримує пенсію за віком при повному стажі, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" та Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Загальний страховий стаж позивача становить 25 років 1 місяць. Окрім цього, ОСОБА_1 є постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесений до 3-ї категорії. Зазначив, що доплату за понад встановлений мінімальний стаж роботи позивачу обчислено відповідно до ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Повідомив, що 14.01.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив провести перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до частини 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад стаж 20 років, але не вище 75 процентів заробітку. Проте, відповідач відмовив у перерахунку призначеної пенсії, про що повідомив листом від 14.02.2019 №370/06, посилаючись на норми Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та внесення змін до цього Закону, згідно з якими за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам, пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше як 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, визначеної ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Позивач вважає, що вказана відмова є необґрунтованою, а дії відповідача протиправними та такими, що порушують його право на пільговий характер розрахункової величини, визначений частиною 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", позаяк збільшуючи пенсію на 1% за понад мінімальний трудовий стаж відповідач керувався ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", чим порушив право позивача на пільговий характер розрахункової величини, визначений спеціальним Законом.

На думку позивача, обравши умови, норми та порядок пенсійного забезпечення відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", він має право на обчислення доплати за понаднормативний стаж відповідно до частиною 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Вважаючи відмову відповідача протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою.

Ухвалою суду від 21.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов у разі невизнання позовних вимог.

Відповідач позов не визнав, подавши відзив на позовну заяву (а.с.18-19), в обґрунтування якого вказав, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Зарічненському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області починаючи з 01.05.2003 та отримує пенсію за нормами Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи". 14.01.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі частини 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", на яку надано відповідь №370/06 від 14.02.2019 із зазначенням, що в управління відсутні законні підстави щодо проведення даного перерахунку.

Повідомив, що 11.10.2017 у відповідній частині набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" від 03.10.2017 №2148-VIII, згідно із пп.3 п. 2 розділу І якого норму ст.56 Закону №796-ХІІ доповнено словами і цифрами "у разі призначення пенсії на умовах частини 2 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Відповідач зауважив, що після проведення перерахунку за вказаною нормою закону розмір пенсійної виплати позивача зменшується, а тому розмір надбавки за понаднормовий стаж позивача обчислюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (із змінами).

За наведених обставин, просив в задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши позовну заяву, відзив на позов, з`ясувавши усі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю з урахуванням такого.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, який потерпів від Чорнобильської катастрофи (категорія 3), що підтверджується копією посвідчення Серії НОМЕР_1 , виданого Рівненською обласною державною адміністрацією 25.03.2003 (а.с.7,8).

Перебуваючи на обліку у Зарічненському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області із 01.05.2003, ОСОБА_1 отримує пенсію за віком, відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV), що підтверджується протоколом №244 від 04.07.2003. Загальний страховий стаж ОСОБА_1 становить 25 років 1 місяць 15 днів (по 16.02.2003). Надбавка за понаднормовий стаж як складова пенсійної виплати ОСОБА_1 не встановлена (а.с.9,21,22).

На заяву ОСОБА_1 від 14.01.2019 про перерахунок пенсії на підставі ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" Зарічненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області листом від 14.02.2019 №370/06 повідомило, що підвищення до пенсії за понаднормативний стаж передбачено і здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", статтею 28 якого визначено, що за наявності у жінок 20 років, у чоловіків 25 років страхового стажу (при призначенні пенсій до 01.10.2011) встановлюється мінімальний розмір пенсії за віком у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. За кожний повний рік страхового стажу понад 20 (30) років для жінок та 25 (35) років для чоловіків пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до страхового стажу та заробітної плати, але не більше, ніж на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком.

Отже, відсутні законні підстави для перерахунку пенсії за віком (а.с.12).

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови провести перерахунок та виплату пенсії відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою.

Вирішуючи адміністративний спір, суд враховує, що частиною 1 статті 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV), який набрав чинності 01.01.2004, передбачено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду України в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, визначає Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-XII (далі - Закон №796-XII).

Згідно з ч.2 ст.27 Закону №1058-ІV, за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

При цьому, частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.

Пунктом 13 Перехідних положень Закону №1058-ІV (в редакції, станом на дату виникнення спірних правовідносин) передбачено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії, щомісячного довічного грошового утримання відповідно до законів України "Про Кабінет Міністрів України", "Про державну службу", "Про Національний банк України", "Про дипломатичну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про прокуратуру", "Про статус народного депутата України", "Про статус суддів", "Про судову експертизу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", Митного кодексу України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України та цього Закону, призначається одна пенсія, щомісячне довічне грошове утримання за її вибором.

Тобто, цією нормою надано право особі обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом №1058-ІV або спеціальним Законом №796-XII.

Відповідно до абз.2 ч.1 ст.28 Закону №1058-ІV (в редакції, станом до 01.10.2011, що враховувалась при призначенні пенсії позивачу), за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 % розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 % мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини.

Згідно зі ст. 55 Закону №796-XII, особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.

Також частиною 3 цієї статті передбачено, що призначення та виплата пенсій названим категоріям провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" і цього Закону.

Крім того, як встановлено ч.2 ст.56 Закону №796-XII, право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку, у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Таким чином, для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, законодавчо визначені пільгові умови та порядок обчислення стажу роботи, який надає право для отримання пенсії (ст.55, ст.56 Закону №796-ХІІ).

Наявними матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 має статус потерпілого внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 3 категорії, перебуває на обліку у Зарічненському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону №1058-ІV із зниженням пенсійного віку згідно зі ст.55 Закону №796-XII.

Відтак, суд погоджується з твердженням позивача, що згідно з ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ він має право на пенсію в повному розмірі як особа, віднесена до категорії 3, з подальшим обчисленням надбавки за понаднормовий стаж до пенсії 1% за кожний рік роботи понад установлений стаж 20 років, але не вище за 75% заробітку.

Частиною 2 ст. 27 Закону №1058-ІV передбачається, що за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.

Відповідно до ст. 57 Закону №796-ХІІ обчислення середньомісячного заробітку провадиться відповідно до Закону №1058-ІV. У разі обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058-ІV за бажанням того, хто звернувся за пенсією, середньомісячний фактичний заробіток для обчислення пенсії може визначатися за будь-які 12 місяців підряд роботи на територіях радіоактивного забруднення.

Відтак, зміни, що внесені до ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ, стосуються порядку обчислення фактичного середньомісячного заробітку для визначення розміру пенсії та не можуть бути перешкодою для перерахунку пенсії у зв`язку із понаднормовим страховим стажем.

Відтак, суд погоджується з доводами позивача, що згідно з ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ він має право на пенсію в повному розмірі як особа, віднесена до категорії 3, з подальшим обчисленням пенсії за понаднормовий стаж із підвищенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад установлений стаж 20 років, але не вище за 75% заробітку.

Оскільки ОСОБА_1 просив перерахувати його пенсію з урахуванням норм ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ, у відповідача були відсутні правові підстави керуватися нормами ст.28 Закону №1058-ІV без врахування пільг, встановлених Законом №796-ХІІ, при вирішенні питань щодо обчислення розміру понаднормового стажу позивача.

Аналогічні висновки щодо застосування ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ викладені Верховним Судом у постановах від 02.04.2019 у справі №565/871/17, від 04.04.2019 у справі №488/838/16-а, які в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України враховується судом при вирішенні даної справи.

Суд оцінює критично доводи відповідача про те, що розмір пенсії ОСОБА_1 після проведення перерахунку відповідно до норм ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ зменшиться, позаяк, на обґрунтування вказаних обставин відповідач жодного розрахунку розміру пенсійної виплати позивачу до заяви не додав, а судом таких обставин не встановлено.

Відтак, суд вважає протиправною поведінку відповідача, що виразилась у відмові провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до ч.2 ст.56 Закону №796-ХІІ, із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожен рік роботи понад стаж 20 років, але не вище 75% заробітку.

Згідно з ч. 1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності його поведінки у спірних правовідносинах.

За наведених обставин, відновлення порушених прав, свобод та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, слід здійснити шляхом зобов`язання відповідача провести перерахунок та здійснювати виплату пенсії позивачу відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років, але не вище 75% заробітку починаючи з 01.01.2019, а тому позовні вимоги слід задовольнити повністю.

Суд присуджує на користь позивача документально підтверджені витрати по сплаті судового збору (а.с.3) відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Зарічненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (вул. Л. Українки, буд. 3, смт. Зарічне, Рівненська область, 34000, код ЄДРПОУ 40379045) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Зарічненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з її збільшенням на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Зобов`язати Зарічненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області провести перерахунок та здійснювати виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 20 років, але не вище 75% заробітку починаючи з 01.01.2019.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Зарічненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (вул. Л. Українки, буд. 3, смт. Зарічне, Рівненська область, 34000; ЄДРПОУ 40379045) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 768,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 22 липня 2019 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2019
Оприлюднено23.07.2019
Номер документу83171374
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1442/19

Рішення від 26.05.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Рішення від 03.12.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 25.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 26.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 22.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 12.04.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні