П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 814/1193/18 Головуючий в 1 інстанції: Лісовська Н.В.
Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Миколаїв
Повний текст судового рішення складений 10.09.2018р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,
директора Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів Бойчук С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області до Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів, третя особа Очаківська районна державна адміністрація про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду, -
ВСТАНОВИВ:
15.05.2018р. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області (далі - ГУ ДСНС у Миколаївській області) звернулось до суду з позовом до Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів, третя особа Очаківська районна державна адміністрація про застосування заходу реагування у вигляді зупинення роботи приміщень за адресою: Миколаївська область, Очаківський район, с.Кам`янка, вулиця Івана Шевченка, 53/д , до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті №25 від 07.05.2018р.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що проведеною у період з 04.05.2018р. по 07.05.2018р. позаплановою перевіркою, за результатами якої складений акт №25 від 07.05.2018р., були виявлені факти порушення Кам`янською загальноосвітньою школою I-III ступенів вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що унеможливлює експлуатацію та роботу закладу.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 10.09.2018р. у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування обставин справи та порушення норм матеріального права, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове яким задовольнити позов.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що у період з 04.05.2018р. по 07.05.2018р. на підставі наказу ГУ ДСНС України в Миколаївській області №172 від 30.03.2018р. та посвідчення на проведення перевірки №25 від 04.05.2018р. посадовими особами ГУ ДСНС України в Миколаївській області було здійснено позапланову перевірку Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів, що розташована за адресою: Миколаївська область, Очаківський район, с.Кам`янка, вулиця Івана Шевченка, 53/д. Під час перевірки було перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ГУ ДСНС України в Миколаївській області було складено акт №25 від 07.05.2018р., яким встановлено порушеня відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (надалі - КЦЗ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. /т.1 а.с.18-23/
Відповідно до вказаного акту, створюють ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі наступні порушення: школа не забезпечена протипожежним водопостачанням відповідно до вимог ДБН В.2.5-74:2013, а саме: не влаштовано пожежний резервуар об`ємом не менше 72м 3 , не влаштовано прив`язку до найближчого справного пожежного гідранту, пірсу, водонапірної вежі (порушено ст. 20, 55 Кодексу Цивільного захисту України (далі-КЦЗ), п. 22 Розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. №1417, далі - Правил), п. 6.2.13 розділу 6.2 ДБН В.2.5-74:2013); дерев`яні конструкції горищного приміщення не піддані вогнезахисному оброблянню (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил); в коридорі на першому поверсі для оздоблення стін (частково, оздоблення висотою до 1,2 м від рівня підлоги) застосовано будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки (дерев`яна вагонка) (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 9 розділу ІІ, п. 2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил); під двома сходовими клітинами на першому поверсі школи влаштовано допоміжні приміщення (приміщення для технічного персоналу та зберігання технічного майна) (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил); не виконано захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будевель і споруд (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 1.21 розділу ІV Правил); приміщення не обладнано автоматичною системою пожежної сигналізації відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту (порушено ст.20, 55 КЦЗ, п. 1.2 розділу V Правил, п. 7.2, 7.3 ДБН В.2.5-56:2014); приміщення та будівля школи не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей І типу СО-І (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 1.2 розділу V Правил, п. 5.1, 5.2 ДБН В.2.5-56:2014).
За результатами виявлених порушень у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС в Миколаївській області звернулося до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи приміщень відповідача до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами ч.1 ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року № 877-V (надалі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затверджене указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Згідно з ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Відповідно до ст. 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до п.п.1, 4 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Згідно ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, які здійснюють державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до акту ГУ ДСНС у Миколаївській області №25 від 07.05.2018р. було встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що унеможливлює експлуатацію та роботу закладу.
Відповідно до акту №65 від 26.06.2018р. було встановлено, що відповідачем частково усунуто порушення визначені в акті №25 від 07.05.2018р.
Разом з тим, відповідно до заяви відповідача на підставі наказу від 11.07.2019р. №363 Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) , виданого ГУ ДСНС України у Миколаївській області, посвідчення на проведення перевірки від 11.07.2019р. №95, у період з 11 по 12 липня 2019р. посадовими особами Очаківського міськрайонного сектору ГУ ДСНС України у Миколаївській області здійснено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Кам`янською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів з метою фіксації усунення порушень, які явились підставою звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, споруд.
За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2019р. №96.
Відповідно до вказаного акта №96, порушення правил пожежної та техногенної безпеки, виявленні на момент складання акту від 07.05.2018р. №25, що стало підставою для звернення до суду, усунуто в повному обсязі, та як наслідок перестала існувати загроза життю та здоров`ю людей на об`єкті перевірки, відсутній ризик виникнення надзвичайних ситуацій.
За таких обставин, враховуючи, що позивачем та Кам`янською загальноосвітньою школою I-III ступенів надано докази повного усунення порушень, які були виявлені в ході проведення планової перевірки, колегія суддів дійшла висновку, щодо відмови в застосуванні заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів.
Згідно з положеннями ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
З огляду на викладене, оскільки суд першої інстанції ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому в порядку ст.316 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 22.07.2019р.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2019 |
Оприлюднено | 23.07.2019 |
Номер документу | 83174911 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні