Постанова
від 17.07.2019 по справі 814/1193/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 814/1193/18 Головуючий в 1 інстанції: Лісовська Н.В.

Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Миколаїв

Повний текст судового рішення складений 10.09.2018р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,

директора Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів Бойчук С.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області до Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів, третя особа Очаківська районна державна адміністрація про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

15.05.2018р. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області (далі - ГУ ДСНС у Миколаївській області) звернулось до суду з позовом до Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів, третя особа Очаківська районна державна адміністрація про застосування заходу реагування у вигляді зупинення роботи приміщень за адресою: Миколаївська область, Очаківський район, с.Кам`янка, вулиця Івана Шевченка, 53/д , до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті №25 від 07.05.2018р.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що проведеною у період з 04.05.2018р. по 07.05.2018р. позаплановою перевіркою, за результатами якої складений акт №25 від 07.05.2018р., були виявлені факти порушення Кам`янською загальноосвітньою школою I-III ступенів вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що унеможливлює експлуатацію та роботу закладу.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 10.09.2018р. у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування обставин справи та порушення норм матеріального права, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове яким задовольнити позов.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що у період з 04.05.2018р. по 07.05.2018р. на підставі наказу ГУ ДСНС України в Миколаївській області №172 від 30.03.2018р. та посвідчення на проведення перевірки №25 від 04.05.2018р. посадовими особами ГУ ДСНС України в Миколаївській області було здійснено позапланову перевірку Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів, що розташована за адресою: Миколаївська область, Очаківський район, с.Кам`янка, вулиця Івана Шевченка, 53/д. Під час перевірки було перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведення перевірки щодо додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ГУ ДСНС України в Миколаївській області було складено акт №25 від 07.05.2018р., яким встановлено порушеня відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (надалі - КЦЗ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. /т.1 а.с.18-23/

Відповідно до вказаного акту, створюють ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі наступні порушення: школа не забезпечена протипожежним водопостачанням відповідно до вимог ДБН В.2.5-74:2013, а саме: не влаштовано пожежний резервуар об`ємом не менше 72м 3 , не влаштовано прив`язку до найближчого справного пожежного гідранту, пірсу, водонапірної вежі (порушено ст. 20, 55 Кодексу Цивільного захисту України (далі-КЦЗ), п. 22 Розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. №1417, далі - Правил), п. 6.2.13 розділу 6.2 ДБН В.2.5-74:2013); дерев`яні конструкції горищного приміщення не піддані вогнезахисному оброблянню (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил); в коридорі на першому поверсі для оздоблення стін (частково, оздоблення висотою до 1,2 м від рівня підлоги) застосовано будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки (дерев`яна вагонка) (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 9 розділу ІІ, п. 2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил); під двома сходовими клітинами на першому поверсі школи влаштовано допоміжні приміщення (приміщення для технічного персоналу та зберігання технічного майна) (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил); не виконано захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будевель і споруд (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 1.21 розділу ІV Правил); приміщення не обладнано автоматичною системою пожежної сигналізації відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту (порушено ст.20, 55 КЦЗ, п. 1.2 розділу V Правил, п. 7.2, 7.3 ДБН В.2.5-56:2014); приміщення та будівля школи не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей І типу СО-І (порушено ст. 20, 55 КЦЗ, п. 1.2 розділу V Правил, п. 5.1, 5.2 ДБН В.2.5-56:2014).

За результатами виявлених порушень у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС в Миколаївській області звернулося до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи приміщень відповідача до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ч.1 ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року № 877-V (надалі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затверджене указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно з ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Відповідно до ст. 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до п.п.1, 4 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Згідно ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно з п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, які здійснюють державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до акту ГУ ДСНС у Миколаївській області №25 від 07.05.2018р. було встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що унеможливлює експлуатацію та роботу закладу.

Відповідно до акту №65 від 26.06.2018р. було встановлено, що відповідачем частково усунуто порушення визначені в акті №25 від 07.05.2018р.

Разом з тим, відповідно до заяви відповідача на підставі наказу від 11.07.2019р. №363 Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) , виданого ГУ ДСНС України у Миколаївській області, посвідчення на проведення перевірки від 11.07.2019р. №95, у період з 11 по 12 липня 2019р. посадовими особами Очаківського міськрайонного сектору ГУ ДСНС України у Миколаївській області здійснено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Кам`янською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів з метою фіксації усунення порушень, які явились підставою звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, споруд.

За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2019р. №96.

Відповідно до вказаного акта №96, порушення правил пожежної та техногенної безпеки, виявленні на момент складання акту від 07.05.2018р. №25, що стало підставою для звернення до суду, усунуто в повному обсязі, та як наслідок перестала існувати загроза життю та здоров`ю людей на об`єкті перевірки, відсутній ризик виникнення надзвичайних ситуацій.

За таких обставин, враховуючи, що позивачем та Кам`янською загальноосвітньою школою I-III ступенів надано докази повного усунення порушень, які були виявлені в ході проведення планової перевірки, колегія суддів дійшла висновку, щодо відмови в застосуванні заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи Кам`янської загальноосвітньої школи I-III ступенів.

Згідно з положеннями ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З огляду на викладене, оскільки суд першої інстанції ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому в порядку ст.316 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 22.07.2019р.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2019
Оприлюднено23.07.2019
Номер документу83174911
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —814/1193/18

Постанова від 17.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 10.09.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 02.07.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні