Рішення
від 24.07.2019 по справі 580/1819/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2019 року справа № 580/1819/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом Заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури до Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державний навчальний заклад "Веселка" Межиріцької сільської ради про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

05.06.2019 у Черкаський окружний адміністративний суд з позовом звернувся Заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури (19003, Черкаська обл., м. Канів, вул. 206 Дивізії, буд.10 А) (далі - позивач) до Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області (19035, Черкаська обл., Канівський р-н, с.Межиріч, вул.Центральна, буд.7; код ЄДРПОУ 35797358) (далі - відповідач) про:

визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неоформлення права власності на будівлі та споруди ДНЗ "Веселка" Межиріцької сільської ради та правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований цей заклад, орієнтовною площею 0,4771 га за адресою: АДРЕСА_1 , - яку використовує вищевказаний ДНЗ;

зобов`язання відповідача вжити у межах повноважень заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлі та споруди ДНЗ "Веселка" Межиріцької сільської ради та правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку та будівлі ДНЗ "Веселка" створює передумови для зловживань щодо розпорядження цим майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Тому просив задовольнити позов.

Ухвалою суду від 10.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Залучено до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державний навчальний заклад "Веселка" Межиріцької сільської ради. Також встановлено відповідачу та третій особі строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву та пояснень на позовну заяву та повідомлено сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Вказану ухвалу позивач отримав 18.06.2019, відповідач - 01.07.2019, а третя особа - 02.07.2019.

Відповідач 11.07.2019 надав суду заяву, в якій зазначив, що проти задоволення позову не заперечує, відзиву подавати не буде. Третя особа правом надання пояснень на позов не скористалась.

Оскільки від сторін не надійшли суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням їх представників, з огляду на відсутність необхідності виклику та допиту свідків та призначення експертизи, суд вирішив справу розглянути без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.

За результатами проведеного Золотоніською місцевою прокуратурою вивчення інформації стану дотримання органами місцевого самоврядування вимог законодавства з питань земельних відносин у сфері охорони дитинства нею виявлено, що на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) ДНЗ "Веселка" Межиріцької сільської ради відсутня державна реєстрація права власності. Згідно з наданою відповідачем у листі від 03.05.2019 №93/02-51 інформації правовстановлюючі документи на майно ДНЗ "Веселка" та земельну ділянку під ним не оформлені, питання їх оформлення на сесії сільської ради не розглядалось. Кошти не виділялись.

Виявлені порушення зумовили звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII Про освіту (далі - Закон №2145-VIII) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти згідно з ч.1 ст.38 Закону України від 11.07.2001 №2628-ІІІ Про дошкільну освіту включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 2 ст. 80 Закону №2145-VIII визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. а ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) відповідача підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачена вищевказаним розпорядженням Уряду.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління об`єктами освіти, т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.

Суд встановив, що рішенням Межиріцької сільської ради від 29.03.2001 №15/2 прийнято на баланс цієї ради дитячий садок Веселка , який перебував на балансі СТОВ Межиріцьке . Рішенням відповідача від 24.09.2012 №22-4/VI утворено юридичну особу-комунальний заклад Державний навчальний заклад "Веселка" Межиріцької сільської ради та затверджено його статут, передано йому в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації тощо.

Відповідно до п.1.3. Статуту ДНЗ "Веселка" його засновником є Межиріцька сільська рада. Управління ДНЗ "Веселка" здійснює його засновник (п.8.1. Статуту).

На підставі абз.2 п.1.3. Статуту засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування.

Відповідно до п.9.2. Статуту ДНЗ "Веселка" виділена земельна ділянка площею 0,4771 га.

Згідно довідкою відповідача від 07.05.2019 №95/02-51 ДНЗ "Веселка" перебуває на балансі сільської ради з 2002 року.

Відповідно до інформації Міськрайонного управління Держгеокадастру у Канівському р-ні та м. Каневі у листі від 28.05.2019 № 10-23-0.191-586/118-19 земельна ділянка під ДНЗ "Веселка" не реєструвалась.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (витяг від 29.05.2019 №168521270) за адресою реєстрації ДНЗ "Веселка" відомості про реєстрацію права власності чи іншого речового права відсутні.

Отже, з огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, будівлі та споруди ДНЗ "Веселка" не відповідає закону.

Відсутність заходів щодо оформлення речових прав на майно вказаного ДНЗ свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування і розвитку.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).

Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.

Керуючись ст.ст.6, 14, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області щодо невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу "Веселка" Межиріцької сільської ради, орієнтовною площею 0,4771 га за адресою: АДРЕСА_1 , - та розташовані на ній будівлі і споруди.

Зобов`язати Межиріцьку сільську раду Канівського району Черкаської області (19035, Черкаська обл., Канівський р-н, с. Межиріч, вул.Центральна, буд.7; код ЄДРПОУ 35797358) вжити у межах повноважень заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу "Веселка" Межиріцької сільської ради, орієнтовною площею 0,4771 га за адресою: АДРЕСА_1 , - та розташовані на ній будівлі і споруди.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з складення повного тексту судового рішення.

Суддя А.М. Бабич

Рішення складене у повному обсязі 24.07.2019

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2019
Оприлюднено25.07.2019
Номер документу83213512
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/1819/19

Постанова від 07.08.2019

Адмінправопорушення

Лебединський районний суд Сумської області

Чхайло О. В.

Рішення від 24.07.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні