Рішення
від 24.07.2019 по справі 540/570/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2019 року м. Житомир справа № 540/570/19

категорія 108010100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенії Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" про скасування реєстраційної дії,

встановив:

Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі - ГУ ДФС у Херсонській області, позивач) звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенії Володимирівни (далі-відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", в якому просило скасувати реєстраційну дію про внесення змін до відомостей про юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", що проведена відповідачем 18.01.2018 за №10651070001025433, а саме: зміна місцезнаходження, зміна додаткової інформації, зміна керівника юридичної особи, зміна складу або інформації про засновників.

В обґрунтування позовних вимог ГУ ДФС у Херсонській області зазначило, що 18 січня 2018 року Державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенією Володимирівною було проведено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну дію за №10651070001025433 та внесено зміни до відомостей про юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", а саме: змінено його місцезнаходження, керівника юридичної особи, склад та інформацію про засновників, склад підписантів, а також внесено зміни в додаткову інформацію про юридичну особу. Зокрема, державним реєстратором відповідно до запису №10651070001025433 засновником, керівником та підписантом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" було зареєстровано ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) замість ОСОБА_2 (місце реєстрації: АДРЕСА_2 ), а місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" було змінено з м. Київ, вул. Миколи Бажана, 20, оф. 30 на м. Херсон, пр-т Ушакова, 58. На думку позивача, вказані зміни належать до змін в установчому документі юридичної особи, оскільки відповідно до Господарського кодексу України інформація про місцезнаходження юридичної особи, перелік її засновників, а також інформація про керівника та підписанта обов`язково відображається в установчих документах юридичної особи.

Позивач вказує, що саме у зв`язку зі зміною місцезнаходження Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" перейшло на облік до ГУ ДФС у Херсонській області. Однак, під час проведення комплексного відпрацювання підприємств, які перейшли на облік до ГУ ДФС у Херсонській області було встановлено цілий ряд підприємств, в яких засновником, керівником та головним бухгалтером значився громадянин ОСОБА_1 . З огляду на зазначене, контролюючим органом було проведено перевірку достовірності місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" за адресою: м. Херсон, пр-т Ушакова, 58, за результатами якої було встановлено, що вищезазначене товариство за вказаною адресою фактично не знаходиться. Крім того, з метою перевірки причетності ОСОБА_1 до діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", позивачем було здійснено вихід за адресою реєстрації останнього, але встановити його місце знаходження не вдалося, оскільки за адресою реєстрації ОСОБА_1 не проживав. Також перевірочними заходами було встановлено, що за інформацією Державної прикордонної служби ОСОБА_1 10 січня 2014 року перетнув кордон України та до теперішнього часу відсутня інформація щодо в`їзду вказаного громадянина на територію України.

Оскільки зазначений в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внаслідок реєстраційної дії від 18.01.2018 №10651070001025433 засновник та керівник Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" Сабрі Абід Алі виїхав за межі України та станом на 18.01.2018 не повертався, Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" за вказаною адресою в ЄДРПОУ не знаходиться, а тому внесені відповідачем відомості щодо зміни місцезнаходження юридичної особи за №10651070001025433 від 18.01.2018, на думку позивача є неправомірними та підлягають скасуванню, як такі, що проведені з порушенням вимог положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", а тому ГУ ДФС у Херсонській області звернулось із даним позовом до суду.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 27 березня 2019 року матеріали адміністративної справи №540/570/19 за позовом Головного управління ДФС у Херсонській області до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенії Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" про скасування реєстраційної дії, у порядку, визначеному статтею 29 Кодексу адміністративного судочинства України, були передані до Житомирського окружного адміністративного суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.04.2019 головуючим суддею для розгляду адміністративної справи №540/570/19 було визначено суддю Черняхович І.Е.

Ухвалою від 02 травня 2019 року адміністративну справу №540/570/19 було прийнято до спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Копію вищезазначеної ухвали 06 травня 2019 року було надіслано на адресу місцезнаходження відповідача, яка зазначена в позовній заяві.

Однак рекомендований лист, яким вищезазначена ухвала була надіслана Державному реєстратору Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенії Володимирівні повернувся на адресу суду із зазначенням в довідці Укрпошти причини повернення - "за закінченням встановленого строку зберігання", а також "немає за цією адресою" (а.с.55).

Частиною 6 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Так, застосовуючи принцип аналогії закону, суд зазначає, що відповідно до частини 11 статті 162 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Оскільки поштове відправлення з ухвалою від 02.05.2019 про прийняття справи до спрощеного провадження повернулось на адресу суду з незалежних від суду причин, суд приходить до висновку, що вищезазначена ухвала вручена відповідачу належним чином.

Разом з тим, станом на дату розгляду справи відповідач свого права на заперечення проти заявлених позовних вимог не реалізував, відзиву на позовну заяву до суду не надавав, а тому відповідно до положень ч. 6 ст. 162, ч. 5 ст. 262, ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

12 червня 2019 року судом було прийнято ухвалу, в якій витребувано у Херсонської міської ради Херсонської області належним чином завірену копію реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС". Вказана реєстраційна справа надійшла до суду 25 червня 2019 року.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що до державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенії Володимирівни звернувся ОСОБА_3 , який діяв на підставі довіреності від 16.01.2018 (а.с.87) в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", із заявою про проведення реєстраційної дії Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах . Зокрема, просив внести зміни до відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", які зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: щодо місцезнаходження, керівника, складу засновників та фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності (а.с.76-81).

На підтвердження підстав для внесення змін про Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань заявник надав державному реєстратору наступні документи:

- протокол №15/01-18 загальних зборів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" від 15 січня 2018 року (нотаріально засвідчений), який містить інформацію про звільнення з посади директора товариства ОСОБА_2 та призначення на цю посаду ОСОБА_1 (а.с.82-83);

- договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" (а.с.84-85), згідно з яким ОСОБА_2 продав ОСОБА_1 свою частку в статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" в розмірі 100 %;

- довіреність від 16 січня 2018 року видана Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" в особі директора ОСОБА_1 на ім`я ОСОБА_3 , якою останньому надано право подавати заяви, форми для реєстрації, перереєстрації та внесення змін в ЄДР та ін. (а.с.87).

Згідно з наявним у матеріалах справи витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, 18 січня 2018 року державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенією Володимирівною до реєстру внесено запис №10651070001025433 щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" та змінено місцезнаходження, додаткову інформацію, керівника, склад або інформацію про засновників товариства (а.с.15-16).

Згідно із внесеними змінами засновником, керівником та підписантом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" було зареєстровано ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) замість ОСОБА_2 (місце реєстрації: АДРЕСА_2 ), а місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" було зареєстровано за адресою: м. Київ, вул. Миколи Бажана, 20, оф. 30 на м. Херсон, пр-т Ушакова, 58 (а.с.13-16). У зв`язку зі зміною місцезнаходження Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" перейшло на облік до Головного управління ДФС у Херсонській області.

Головним управління ДФС у Херсонській області під час проведення комплексного відпрацювання підприємств, які перейшли на нього на облік було встановлено цілий ряд підприємств, в яких засновником, керівником та головним бухгалтером значився громадянин ОСОБА_1 , що підтверджується інформацією, зазначеною в службовій записці (а.с.11-12). З огляду на зазначене, контролюючим органом було проведено перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", в ході якої було встановлено наступне.

Відповідно до листа Державної прикордонної служби України вих. №52/91 від 02 лютого 2018 року громадянин ОСОБА_1 перетнув кордон України в період з 31 січня 2013 року. (а.с. 20). Вказаний факт підтверджується витягом з бази даних "Відомостей про осіб, які перетнули державний кордон України" від 31 січня 2018 року, а саме: пункт пропуску - Ягодин, дата перетину - 10 січня 2014 року , ПІБ - ОСОБА_4 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 , серія № паспорта - НОМЕР_1 , напрям - виїзд (а.с. 20 зворотній бік).

При цьому, інформація щодо в`їзду громадянина ОСОБА_1 на територію України в матеріалах справи відсутня. Крім того, матеріали справи містять пояснення колишніх дружин ОСОБА_1 , які повідомили, що за місцем реєстрації останній не проживає та місцеперебування його не відоме (а.с. 29-30). Таким чином, на думку позивача, фактично ОСОБА_1 не міг прийняти рішення про перереєстрацію місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", так як перебував за межами України. Окрім того, відповідачем під час перевірки було отримано інформацію з Єдиного реєстру довіреностей, відповідно до якої будь-яких діючих довіреностей, виданих особам на представництво інтересів ОСОБА_1 наразі в реєстрі не знайдено (а.с.22).

Також, за результатами проведеної контролюючим органом перевірки достовірності перебування Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" за зазначеною в реєстрі податковою адресою ознак наявності та здійснення фінансово-господарської діяльності вказаним товариством виявлено не було. Зокрема, згідно з рапортом старшого о/у відділу ОСА ПДВ ОУ ГУ ДФС у Херсонській області Кургана Ю ОСОБА_5 , останнім було встановлено, що власником нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_3 , на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія та номер: НОМЕР_2 є ТОВ "Херсонець ЛТД", код ЄДРПОУ 32618783 (а.с. 17).

Більш того, на запит контролюючого органу ТОВ "Херсонець ЛТД" листом №21-1 від 21 лютого 2019 року повідомило про те, що ніколи не перебувало та не перебуває в договірних відносинах, у тому числі і договорах оренди з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС", даними про фактичне перебування службових осіб зазначеного підприємства не володіє (а.с. 19). Вказані обставини, на думку позивача, свідчать, що державна реєстрація змін до установчих документів третьої особи, що була здійснена державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенією Володимирівною 18.01.2018 за №10651070001025433, була проведена з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", оскільки здійснена на підставі неправдивих відомостей щодо засновника, керівника та місцезнаходження товариства. У зв`язку із зазначеним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступне.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців врегульовані Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон №755-IV, в редакції, чинній на час вчинення оскаржуваної реєстраційної дії).

Пунктом 4 ст. 1 Закону № 755-IV, визначено, що державна реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців полягає у офіційному визнанні шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Державна реєстрація проводиться незалежно від місця знаходження юридичної чи фізичної особи в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя, крім державної реєстрації на підставі документів, поданих в електронній формі, що проводиться незалежно від місця знаходження юридичної чи фізичної особи в межах України (ч. 2 ст. 4 Закону № 755-IV).

Частиною 1 статті 9 Закону №755-IV визначено, що відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: відповідних заяв про державну реєстрацію; документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону №755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;

3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;

10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;

11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування;

12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;

13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону.

При цьому, згідно з ч. 5 вищезазначеної статті, для державної реєстрації змін до відомостей про розмір статутного капіталу, розміри часток у статутному капіталі чи склад учасників товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю (далі в цій частині - товариство) подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до цих відомостей; 2) документ про сплату адміністративного збору; 3) один із таких відповідних документів, зокрема: б) рішення загальних зборів учасників товариства про виключення учасника з товариства.

Справжність підписів учасників, які голосували за рішення, зазначені у підпунктах "а" і "б" цієї частини, засвідчується нотаріально.

Приписами частини 2 статті 6 Закону №755-IV передбачено, що державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; а також веде реєстраційні справи.

Відповідно до положень ст. 25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі, зокрема документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Реєстраційна справа формується в паперовій та електронній формі після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця і державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця. Реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб`єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця, зокрема щодо юридичної особи (крім громадського формування) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях. Суб`єкт державної реєстрації, який провів реєстраційну дію, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи (ст.29 Закону №755-IV).

Таким чином, у разі виникнення у суб`єкта господарювання необхідності щодо зміни місцезнаходження, цією особою подається державному реєстратору реєстраційна картка з визначенням нового місцезнаходження та інші документи визначені вищевказаним Законом. При цьому державному реєстратору не надано право вимагати додаткових документів, які не передбачені цим Законом. Державний реєстратор вносить дані до Єдиного державного реєстру щодо зміни місцезнаходження, а реєстраційну справу передає державному реєстратору за новим місцезнаходження суб`єкта підприємницької діяльності.

Як вже було встановлено судом, що представником Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" Перовим Олександром ОСОБА_6 для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" подано державному реєстратору наступні документи: протокол №15/01-18 загальних зборів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" від 15 січня 2018 року (нотаріально засвідчений), який містить інформацію про звільнення з посади директора товариства ОСОБА_2 та призначення на цю посаду ОСОБА_1 (а.с.82-83); договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" (а.с.84-85), згідно з яким ОСОБА_2 продав ОСОБА_1 свою частку в статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" в розмірі 100 %; довіреність від 16 січня 2018 року видана Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" в особі директора ОСОБА_1 на ім`я ОСОБА_3 , якою останньому надано право подавати заяви, форми для реєстрації, перереєстрації та внесення змін в ЄДР та ін. (а.с.87).

Як слідує з матеріалів справи державним реєстратором на підставі поданих документів були внесені зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну за №10651070001025433 від 18.01.2018, які не пов`язані зі змінами в установчих документах, а саме: змінено місцезнаходження, додаткову інформацію, керівника, склад або інформацію про засновників Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС".

Відповідно до ч. 1 ст. 57 Господарського кодексу України (далі - ГК України), установчими документами суб`єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб`єкта господарювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 82 ГК України установчим документом повного товариства і командитного товариства є засновницький договір. Установчим документом акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю і товариства з додатковою відповідальністю є статут.

За правилами ч. 10 ст. 82 ГК України, господарське товариство може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом.

Якщо господарське товариство створюється та діє на підставі модельного статуту в рішенні про його створення, яке підписується усіма засновниками, зазначаються відомості про вид товариства, його найменування, місцезнаходження, предмет і цілі діяльності, склад засновників та учасників, розмір статутного (складеного) капіталу, розмір часток кожного з учасників, порядок внесення ними вкладів, а також інформація про провадження діяльності на основі модельного статуту.

Проаналізувавши вищенаведені норми права, вбачається, що установчим документом товариства з обмеженою відповідальністю є статут. Якщо товариство створюється на підставі модельного статуту, то відомості щодо, зокрема, місцезнаходження та засновників товариства зазначаються в рішенні про його створення.

Судом безспірно встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.15-16), що установчим документом Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС є модельний статут. В свою чергу, модельний статут затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1182 від 16.11.2011 року Про затвердження модельного статут товариства з обмеженою відповідальністю .

Суд зазначає, що затвердження модельного статут Кабінетом Міністрів України спричиняє виникнення у нього ознак нормативного акту і, відповідно, при роботі з модельним статутом товариство не може самостійно вносити до нього зміни, оскільки вони вносяться лише Кабінетом Міністрів України, що передбачено п. 66 Постанови №1182 від 16.11.2011.

На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку, що зміна місцезнаходження та керівника юридичної особи, установчим документом якої є модельний статут, не є внесенням змін до установчих документів, що спростовує позицію ГУ ДФС у Херсонській області, викладену в позовній заяві.

Суд звертає увагу на те, що створення юридичної особи, визначення її статутного документу, формування та зміна керівних органів, за своєю суттю є господарськими правовідносинами, перевірка правомірності яких не може здійснюватись за правилами адміністративного судочинства.

Таким чином, суд вважає, що реєстраційною дією 18.01.2018 за №10651070001025433 зміни до установчого документу Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС не вносились і не могли бути внесені, оскільки установчим документом даного товариства є модельний статуту, зміни до якого вносить лише Кабінет Міністрів України.

Отже, державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенією Володимирівною було внесено зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС , які не пов`язані зі змінами в установчих документах останнього.

Натомість, пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Вказана законодавча норма надає органу доходів і зборів повноваження звертатись до суду з позовами про скасування державної реєстрації лише щодо внесення змін до установчих документів юридичної особі.

Аналогічна правова позиція неодноразово викладена у постановах Верховного Суду, зокрема від 19.02.2019 у справі №802/73/17-а, від 12.04.2019 у справі №802/69/17-а.

Натомість, в даному випадку, позивач звернувся до суду з позовом про скасування реєстраційної дії не пов`язаної із внесення змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС .

Частиною 4 статті 46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень в інших випадках, встановлених законом.

З аналізу вищезазначеної норми вбачається, що контролюючий орган наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів. Однак, як вже встановлено судом, зміни до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС відповідачем внесені не були.

У зв`язку з цим, суд приходить до висновку, що в даному випадку позивач не має повноважень оскаржувати в суді реєстраційну дії про внесення змін до відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС від 18.01.2018 за №10651070001025433, оскільки вона не пов`язана зі змінами до установчих документів.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на факт переходу Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС з обліку в ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві до ГУ ДФС у Херсонській області.

Взяття на облік платників податків - юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів здійснюється після їх державної реєстрації чи включення відомостей про них до відповідних державних реєстрів на умовах, що визначаються законодавчими актами України, крім випадків, визначених цим Кодексом, коли органами реєстрації є контролюючі органи або коли проведення державної реєстрації платника податків у відповідному статусі законодавством не передбачається (п.63.4 ст.63 ПК України).

Підпунктом 63.10.1 пункту 63.10 статті 63 ПК України визначено, що порядок обліку платників податків і зборів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Так, наказом Міністерства фінансів України 09 грудня 2011 року №1588, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 травня 2014 року за №503/25280, затверджено Порядок обліку платників податків і зборів (далі - Порядок №1588).

Відповідно до п. 10.1 Порядку №1588 у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому на обліку перебуває платник податків (далі - адміністративний район), а також у разі зміни податкової адреси платника податків, контролюючими органами за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків.

У разі отримання з Єдиного державного реєстру даних про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків, пов`язану зі зміною адміністративного району, контролюючий орган, в якому платник податків перебуває за основним місцем обліку, вносить зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або Реєстру самозайнятих осіб та передає до Єдиного державного реєстру відомості про внесення відповідних відомостей до реєстрів Центрального контролюючого органу із зазначенням: дати внесення таких даних до відомчого реєстру, дати та номера запису про взяття на облік, найменування та ідентифікаційного коду контролюючого органу, у якому платник податків перебуває на обліку, та терміну, до якого платник податків перебуває на обліку у контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання), що відповідає даті спливу одного місяця після отримання зазначеним контролюючим органом даних про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків (п.10.5 Порядку №1588).

У разі отримання контролюючим органом за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків заяви про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків такий орган вносить до Єдиного банку даних юридичних осіб або Реєстру самозайнятих осіб дані із заяви та засобами інформаційної системи таких баз в електронному вигляді формує та надсилає контролюючому органу за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) повідомлення про взяття на облік/зняття з обліку платника податків у зв`язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) за формою № 11-ОПП (додаток 11) із заповненим I розділом (п.10.6 Порядку №1588).

Водночас, позивач під час розгляду справи, не надав до суду доказів формування та надсилання контролюючому органу за попереднім місцезнаходженням Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС повідомлення про взяття на облік/зняття з обліку платника податків у зв`язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) за формою №11-ОПП.

Відповідно до п.10.7 Порядку №1588 протягом двадцяти днів після отримання відомостей або заяви про зміну місцезнаходження платника податків контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків засобами інформаційної системи в електронному вигляді формує та надсилає до контролюючого органу за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків повідомлення за формою №11-ОПП (із заповненими I та II розділами).

Дані про надсилання повідомлення за формою №11-ОПП заносяться до журналу реєстрації заяв, повідомлень, інших документів про припинення чи зняття з обліку платників податків за формою № 6-ОПП (додаток 12), а також до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб .

Протягом двох робочих днів після надходження повідомлення за формою №11-ОПП контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків здійснює взяття його на облік (основне місце обліку), про що вносить відповідні зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб. Відмітки про взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) проводяться в журналі за формою №2-ОПП (за формою N 7-ОПП).

Згідно з п.10.8 Порядку №1588 якщо до дати спливу одного місяця після отримання документів про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) не здійснив взяття такого платника на облік (основне місце обліку), то взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) здійснюється автоматично у день спливу такого строку.

Так, позивач не надав доказів надходження на його адресу будь-яких повідомлень від ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві ні за формою №11-ОПП, ані за формою №6-ОПП.

Дані про взяття на облік вносяться до повідомлення за формою №11-ОПП (заповнюється III розділ) та засобами інформаційної системи в електронному вигляді надсилаються до контролюючого органу за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) (п.10.9 Порядку №1588).

Зняття з обліку (за основним місцем обліку) за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) здійснюється автоматично одночасно із взяттям на облік (за основним місцем обліку) за новим місцезнаходженням (місцем проживання). Інформація про зняття з обліку вноситься до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб (п.10.10 Порядку №1588).

Приписами п.10.11 Порядку №1588 визначено, що дані про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого містяться в Єдиному державному реєстрі, передаються до Єдиного державного реєстру у день взяття на облік у контролюючому органі за новим місцезнаходженням (місцем проживання) із зазначенням: дати та номера запису про взяття на облік, назви та ідентифікаційного коду контролюючого органу, у якому платника податків взято на облік. (п.10.11 Порядку №1588).

Контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) передає облікову справу платника податків та інші документи щодо адміністрування податків, зборів контролюючому органу за основним місцем обліку разом з одним примірником повідомлення за формою №11-ОПП (із заповненим IV розділом) у такі строки: після закінчення бюджетного періоду стосовно платників податків, визначених у пункті 10.13 цього розділу; протягом двох робочих днів після зняття з обліку в інших випадках (п.10.15 Порядку №1588).

Згідно з п.10.16 Порядку №1588 пакет документів включає: реєстраційну частину облікової справи платника податків (з описом) за весь період існування платника податків; звітну частину облікової справи платника податків (з описом), укомплектовану податковими деклараціями (звітами, розрахунками), іншими документами справи, строк зберігання яких не сплив; довідку про стан розрахунків платника податків з бюджетом; дані про контрольно-перевірочну роботу (в тому числі реєстр складених контролюючим органом актів (довідок) перевірок із зазначенням в реєстрі дати та номера акта перевірки, виду перевірки, перевіреного періоду, структурного підрозділу, що здійснював перевірку, місця та строку зберігання матеріалів перевірки); документи щодо заходів із забезпечення погашення податкового боргу, якщо платник податків має податковий борг; інформацію щодо адміністративного або судового оскарження сум грошових зобов`язань та судових справ між контролюючими органами і платником податків за останні три роки .

Перелік документів, що надсилаються, зазначається у супровідному листі. Документи надсилаються поштовим відправленням з оголошеною цінністю з описом вкладення та з рекомендованим повідомленням про їх вручення або доставляються нарочно працівником контролюючого органу та передаються під підпис до підрозділу, відповідального за організацію документообігу контролюючого органу за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків. Документи не можуть бути передані безпосередньо через платника податків чи інших третіх осіб (п.10.17 Порядку №1588).

У разі неможливості складання або надання документа, передбаченого нормативно-правовими актами, у зв`язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) платника податків формується довідка у довільній формі про неможливість складання або надання такого документа. Довідка долучається до супровідного листа, що передається до контролюючого органу за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків (п.10.18 Порядку №1588).

Водночас, наявні у справі витяги з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС містять суперечливу інформацію про перебування останнього на податковому обліку.

Зокрема, згідно витягу №1004896600 від 22.01.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС перебуває на обліку в ГУ ДФС у Херсонській області з 29.09.2017 (а.с.15-16)

Однак, відповідно до витягу №1004914487 від 25.01.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС з 29.09.2017 перебуває на обліку у ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві (а.с.13-14).

Таким чином, згідно вищезазначених витягів Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС перебуває на податковому обліку позивача ще з 29.09.2017 року, одночасно з перебуванням в цю дату на податковому обліку в ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві з одним і тим же номером реєстрації. Отже, податкові органи не внесли в реєстр дані про перехід третьої особи з одного органу до іншого, доказом чого є відсутність записів про прийняття її на облік позивачем.

Враховуючи вищевикладене, а також враховуючи відсутність будь-яких облікових документів створених відповідно до Порядку №1588 стосовно Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС , суд приходить до висновку, що на момент звернення до суду Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРОНС не взято позивачем на облік за новим місцезнаходженням. Жодних доказів протилежного сторони суду не надали.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вирішуючи спір по суті, суд ураховує, що згідно з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи вищевикладене та приймаючи до уваги законодавчі норми, якими встановлено повноваження податкового органу звертатись до суду з позовами про припинення юридичної особи, відміну державної реєстрації юридичної особи (фізичної особи-підприємця), скасування державної реєстрації змін до установчих документів саме з метою забезпечення контролю за виконанням податкового обов`язку платниками податків, суд не вбачає підстав для задоволення даного позову, адже податковим органом обрано не належний спосіб податкового контролю.

Вказаний висновок узгоджується з позицією Верховного Суду у справах №802/73/17-а та №802/69/17-а.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242- 246, 250, 255, 257, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Відмовити в задоволенні позову Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (пр-т Ушакова, 75, м. Херсон, 73026; код ЄДРПОУ 39394259) до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Павленко Ксенії Володимирівни (вул. Київська, 7/10, м. Житомир, 10014), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕРОНС" (пр-т Ушакова, 58, м.Херсон, 73026; код ЄДРПОУ 41623381) про скасування реєстраційної дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2019
Оприлюднено26.07.2019
Номер документу83236675
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/570/19

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 10.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 09.08.2019

Адмінправопорушення

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Рішення від 24.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 12.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні