Рішення
від 24.07.2019 по справі 300/1577/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" липня 2019 р. справа № 300/1577/19

м. Івано-Франківськ

20 год. 20 хв.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Главача І.А., суддів Кафарського В.В., Гундяка В.Д.,

за участю секретаря судового засідання - Станішевської В.Р.,

представника позивача - ОСОБА_1 ,

представника Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86 - не з`явився,

представника Дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86 - не з`явився,

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №86 ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86 Дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ОСОБА_3 про визнання дій незаконними та зобов`язання до їх вчинення, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 - довірена особа кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №86 (надалі - довірена особа) ОСОБА_2 (надалі - позивач) звернувся до суду з позовною заявою до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86 (надалі - відповідач-1, окружна виборча комісія), Дільничної виборчої комісія з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86 (надалі - відповідач-2, дільнична виборча комісія), про визнання незаконними дій дільничної виборчої комісії щодо проведення підрахунку голосів та оформлення протоколу підрахунку голосів виборців та зобов`язання окружної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів.

Позов мотивовано тим, що дільничною виборчою комісією, в порушення вимог статті 91 Закону України Про вибори народних депутатів України , в протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів зазначено, що за кандидата в народні депутати ОСОБА_3 подано 12 голосів, в той час як згідно інформації, оприлюдненої на сайті Центральної виборчої комісії, кількість голосів, поданих на відповідній дільниці за даного кандидата становить 180. Вважає, що така розбіжність щодо кількості голосів ставить під сумнів результати підрахунку голосів на даній виборчій дільниці, що є підставою для проведення Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86 повторного підрахунку голосів виборців на даній виборчій дільниці.

Ухвалою суду від 24.07.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за даним позовом, а справу призначено до судового розгляду з урахуванням правил розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, визначених статтями 268-279 Кодексу адміністративного судочинства України та залучено до участі у справі кандидата у народні депутати України Матусевича Олександра Борисовича як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів.

Відповідачі правом на подання відзивів не скористались.

Пояснення третьої особи суду та учасникам справи не надавались.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити.

Відповідачі своїх представників в судове засідання не направили.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів у судове засідання не з`явилась.

Колегія суддів, розглянувши подану позовну заяву, дослідивши додані до неї матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, встановила наступне.

21.07.2019 на підставі Указу Президента України №303/2019 від 21.05.2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" відбулися позачергові вибори народних депутатів Верховної Ради України.

Дільничною виборчою комісією з виборів народних депутатів України виборчої дільниці №260630 одномандатного виборчого округу № 86 після завершення голосування здійснено підрахунок голосів виборців, результати якого оформлені протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на звичайній виборчій дільниці в одномандатному виборчому округу, складеним 22.07.2019 о 00:55 год. (а. с. 7-10).

У судовому засіданні колегією суддів встановлено, що при заповненні восьмого примірника протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на звичайній виборчій дільниці в одномандатному виборчому округу від 22.07.2019 дільничною виборчою комісією зроблено описки при зазначенні кількості голосів, поданих на відповідній дільниці за кандидата в народні депутати ОСОБА_3 та кандидата в народні депутати ОСОБА_4 . Так, у складеному 22.07.2019 00:55 дільничною виборчою комісією протоколі (бланк №1960027) навпроти кандидата ОСОБА_3 зазначено кількість голосів 12 , які були подані за кандидата ОСОБА_4 , а навпроти кандидата ОСОБА_4 зазначено кількість голосів 180 , які були подані за кандидата ОСОБА_3 та проставлено між даними цифрами символ у вигляді двох стрілок, спрямованих від цифри 180 до цифри 12 (а.с. 7-10).

Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86, після отримання зазначеного протоколу дільничної виборчої комісії виявила зазначені неточності та своїм рішення зобов`язала дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці без повторного перерахунку голосів.

Дільничною виборчою комісією 22.07.2019 о 22:18 год. складено протокол про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці (бланк №1690015), у якому навпроти кандидата ОСОБА_4 зазначено кількість голосів 12 , а навпроти кандидата ОСОБА_3 зазначено кількість голосів 180 (а.с. 43-44).

Позивач, вважаючи, що розбіжність щодо кількості поданих голосів за кандидатів ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в протоколі, складеному дільничною виборчою комісією 22.07.2017 о 00:55 год та даними Центральної виборчої комісії ставить під сумнів результати підрахунку голосів на даній виборчій дільниці, тому звернувся з даним позовом до суду, в якому просить визнати незаконними дії дільничної виборчої комісії щодо проведення підрахунку голосів та оформлення протоколу підрахунку голосів виборців та зобов`язати окружну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на даній виборчій дільниці.

Вирішуючи даний спір, колегія суддів виходила з наступного нормативно-правового регулювання.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Спеціальним законом, який регламентує основні засади, організацію та порядок проведення виборів народних депутатів України є Закон України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI).

Розділом ХІ вказаного Закон № 4061-VI визначено порядок голосування та встановлення результатів виборів.

Так, частиною 1 статті 91 Закону № 4061-VI передбачено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі за формами, встановленими Центральною виборчого комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування.

Відповідно до частини 3 статті Закону № 4061-VI до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі, поданих за кандидатів у депутати в одномандатному окрузі, прописом та цифрами заносяться:

1) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією або виготовлених нею з дозволу Центральної виборчої комісії;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, погашених дільничною виборчою комісією;

3) кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування;

7) сумарна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі на виборчій дільниці;

8) кількість виборчих бюлетенів, що виявилися у кожній виборчій скриньці (із зазначенням номера скриньки);

9) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, що не підлягають врахуванню;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування;

11) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі за місцем перебування;

12) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі на виборчій дільниці;

13) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, визнаних недійсними;

14) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата одномандатного округу.

Частиною 5 статті 94 Закону № 4061-VI передбачено, що при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Відповідно до частини 7 статті 94 Закон № 4061-VI протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Під час розгляду даної справи, колегією суддів встановлено, що Окружною виборчою комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86, після отримання протоколу Дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86, складеного 22.07.2019 о 00:55 год, виявила неточності щодо зазначення кількості голосів, поданих на відповідній дільниці за кандидата в народні депутати ОСОБА_3 та кандидата в народні депутати ОСОБА_4 . Так, у складеному 22.07.2019 о 00:55 год дільничною виборчою комісією протоколі (бланк №1960027) навпроти кандидата ОСОБА_3 зазначено кількість голосів 12 , які були подані за кандидата ОСОБА_4 , а навпроти кандидата ОСОБА_4 зазначено кількість голосів 180 , які насправді були подані за кандидата ОСОБА_3 та проставлено між даними цифрами символ у вигляді двох стрілок, спрямованих від цифри 180 до цифри 12 (а.с. 7-10).

У судовому засіданні встановлено, що з метою виправлення описок щодо кількості голосів, поданих за кандидатів ОСОБА_4 та ОСОБА_3 у протоколі, складеному 22.07.2019 о 00:55 год., дільничною виборчою комісією 22.07.2019 о 22:18 год. складено протокол про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці (бланк №1690015), у якому навпроти кандидата ОСОБА_4 зазначено кількість голосів 12 , а навпроти кандидата ОСОБА_3 зазначено кількість голосів 180 .

Оскільки у складеному 22.07.2019 о 00:55 год. протоколі зазначено тих кандидатів у народні депутати, що і в протоколі, складеному 22.07.2019 о 22:18 год., підписаний тими ж членами, що і попередній, колегія суддів дійшла висновку, що протокол, складений 22.07.2019 о 22:18 год. за своїм змістом є уточнюючим, навіть попри те, що на ньому відсутня відмітка Уточнений , та таким, що складений відповідно до вимог частини 7 статті 94 Закону № 4061-VI.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що Дільнична виборча комісія з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86 при проведенні підрахунку голосів та оформленні протоколу підрахунку голосів діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений законом.

Відповідно до частини 11 статті 94 Закон № 4061-VI у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

З зазначених позивачем обґрунтувань не вбачається підстав для здійснення висновку про наявність сумніву щодо результатів підрахунку голосів виборців на цій дільниці.

Будь-яких доказів порушення відповідачами законодавства про вибори суду не надано, а твердження представника позивача про можливість допущення порушень виборчого законодавства, що базується на припущеннях не може розцінюватись судом як підстава для визнання виборів на окремій дільниці недійсними чи зобов`язання до проведення повторного підрахунку голосів.

Враховуючи вищенаведене колегія суддів вважає позовні вимоги безпідставними, а позов таким, що не підлягає до задоволення.

Позивачем не сплачено судовий збір при поданні до суду позовної заяви, а також на момент вирішення справи.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Частиною 1 статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірівід прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Положенням пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору становить 0,4 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно частиною 3 статті 6 Закону України Про судовий збір , у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Таким чином, при поданні цього позову з двома вимогами немайнового характеру позивач повинен сплати 1536, 80 гривень судового збору.

Згідно вимог Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати (судовий збір) розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі.

За таких обставин, враховуючи, що заявлені позовні вимоги не підлягають до задоволення, документів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору суду не надано, колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення судового збору з позивача.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №86 ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86 Дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ОСОБА_3 про визнання дій незаконними та зобов`язання до їх вчинення - відмовити.

Стягнути з кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №86 ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ) в дохід Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 1536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) гривень 80 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 272, 278, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Позивач - кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №86 ОСОБА_2 , АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ;

Представник позивача - довірена особа кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №86 ОСОБА_2 - ОСОБА_1 , АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код - НОМЕР_2 ;

Відповідач-1: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №86, 77500, просп. Незалежності, буд. 4, м. Долина, Іван-Франківська обл., код ЄДРПОУ - 43055938;

Відповідач-2: Дільнична виборча комісія з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 260630 одномандатного виборчого округу № 86, 77620, с. Верхній Струтинь, Рожнятівський р-н, Іван-Франківська обл.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ОСОБА_3 , АДРЕСА_3 ., ідентифікаційний код - НОМЕР_3 .

Головуючий суддя: Главач І.А.

Судді: Кафарський В.В.

Гундяк В.Д.

Дата ухвалення рішення24.07.2019
Оприлюднено26.07.2019
Номер документу83236864
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/1577/19

Рішення від 24.07.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні