Рішення
від 25.07.2019 по справі 640/1298/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

25 липня 2019 року № 640/1298/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого Бояринцевої М.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Патрон Інвест"

до Міністерства юстиції України,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: державний реєстратор Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко Олена Вікторівна, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Клітко Валентина Василівна,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест"

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Патрон Інвест" звернулося до суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 21.01.2019, прийнятий за результатами розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест" зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.01.2019 за № 907-33-19 із доповненнями від 15.01.2019 за № 1132-33-19;

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України № 190/5 від 23.01.2019, яким задоволено скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест" від 11.01.2019 та скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №36920757 від 05.09.2019, прийняте державним реєстратором Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко Оленою Вікторівною, скасовані рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №№ 37351663, 37351721 від 29.09.2017, № 38593273 від 07.12.2017, №38837625 від 20.12.2017, прийняті приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Клітко Валентиною Василівною та внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідні записи про скасування записів внесених на підставі зазначених рішень.

В обґрунтування наведених вимог позивач посилається на Конституцію України, Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128, та зазначає про протиправність наказу Міністерства юстиції України № 190/5 від 23.01.2019, оскільки відповідачем не було повідомлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Патрон Інвест" про розгляд скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест". Одночасно позивач вказує, що є належним власником приміщення надбудови 5-6 поверхи за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, літера Г.

Від відповідача надійшов відзив на позов, в якому відповідач посилається на Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128, та зазначає, що Міністерством юстиції України розглянуто скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест" на рішення державних реєстраторів з дотриманням порядку розгляду скарг. Також відповідач вказує на належне повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Патрон Інвест" про розгляд скарги.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест", посилаючись на Закон України "Про іпотеку", підтримало позицію відповідача та вказало на приналежність йому на праві приватної власності шестиповерхового торгівельно-офісного центру за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, літера "Г" загальною площею 9606,40 кв.м.

Державним реєстратором Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко О.В. та приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Клітко В.В. письмові пояснення по суті заявлених позовних вимог не надано.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Наказом Міністерства юстиції України від 23.01.2019 № 190/5 задоволено скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест від 11.01.2019, скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.09.2017 № 36920757, прийняте державним реєстратором Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко О.В., від 29.09.2017 №№ 37351663, 37351721, від 07.12.2017 № 38593273, від 20.12.2017 № 38837625, прийняті приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Клітко В.В., та внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи про скасування записів, внесених на підставі цих рішень.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до статті 37 Закону України від 01.07.2004 № 1952-ІV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1952-ІV) рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Міністерство юстиції України розглядає скарги:

1) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);

2) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.

Скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав або територіального органу Міністерства юстиції України подається особою, яка вважає, що її права порушено, у письмовій формі та має містити:

1) повне найменування (ім`я) скаржника, його місце проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (ім`я) представника скаржника, якщо скарга подається представником;

2) реквізити рішення державного реєстратора, яке оскаржується;

3) зміст оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності та норми законодавства, які порушено, на думку скаржника;

4) викладення обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги;

5) відомості про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання, що може мати наслідком скасування оскаржуваного рішення державного реєстратора та/або внесення відомостей до Державного реєстру прав;

6) підпис скаржника або його представника із зазначенням дати складання скарги.

До скарги додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника у результаті прийняття рішення державним реєстратором (за наявності), а також якщо скарга подається представником скаржника - довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження такого представника, або копія такого документа, засвідчена в установленому порядку.

Скарга на рішення про державну реєстрацію прав розглядається в порядку, визначеному цим Законом, виключно за умови, що вона подана особою, яка може підтвердити факт порушення її прав у результаті прийняття такого рішення.

Процедуру розгляду відповідно до законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту, що здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами визначає Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128 (далі - Порядок № 1128).

Згідно з пунктами 2, 3, 4 Порядку № 1128 для забезпечення розгляду скарг суб`єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - комісія), положення та склад яких затверджуються Мін`юстом або відповідним територіальним органом.

Розгляд скарг здійснюється за заявою особи, яка вважає, що її права порушено (далі - скаржник), що подається виключно у письмовій формі та повинна містити обов`язкові відомості та документи, що долучаються до скарги, передбачені Законами, а також відомості про бажання скаржника та/або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті та про один із способів, зазначених у пункті 10 цього Порядку, в який скаржник бажає отримати повідомлення про зазначений розгляд.

Така скарга у день її надходження реєструється суб`єктом розгляду скарги відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах.

Відсутність обов`язкових відомостей у скарзі та документів, що долучаються до скарги, передбачених Законами, не є підставою для відмови у її реєстрації.

Розгляд скарг здійснюється у строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян" з урахуванням особливостей, передбачених законами, які обраховуються з моменту реєстрації її суб`єктом розгляду скарги.

Пунктом 8 Порядку № 1128 встановлено, що під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об`єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб`єкта оскарження, і вирішує:

1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб`єкта оскарження;

2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб`єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб`єктом оскарження на законних підставах;

3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні;

4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);

5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.

Під час розгляду скарги по суті обов`язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб`єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб`єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду (пункт 9).

Суб`єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів:

1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі);

2) шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мінюсту;

3) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах, що додаються до скарги) (пункт 10).

За результатами розгляду скарги суб`єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу (пункт 12 Порядку № 1128).

Відповідно до пунктів 13, 14, 17 Порядку № 1128, якщо у скарзі заявлено дві або більше вимог, комісія надає правову оцінку кожній із них, яка включається до висновку комісії.

Висновок комісії, на підставі якого суб`єктом розгляду скарги приймається рішення про задоволення скарги, обов`язково містить інформацію про те, що:

1) рішення, дії або бездіяльність суб`єкта оскарження не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації;

2) скарга підлягає задоволенню в повному обсязі чи частково (з обов`язковим зазначенням у якій частині) шляхом прийняття суб`єктом розгляду скарги рішень, передбачених пунктом 2 частини шостої статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та пунктом 2 частини шостої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Копії рішення, прийнятого за результатом розгляду скарги, засвідчені в установленому законодавством порядку, надсилаються скаржнику, суб`єкту оскарження, а також заінтересованим особам, які брали участь у розгляді скарги по суті, протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.

Як встановлено під час розгляду справи, 11.01.2019 Товариством з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест подано до Міністерства юстиції України скаргу на рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.09.2017 № 36920757, прийняте державним реєстратором Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко О.В., від 29.09.2017 №№ 37351663, 37351721, від 07.12.2017 № 38593273, від 20.12.2017 № 38837625, прийняті приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Клітко В.В.

15.01.2019 Товариством з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест подано до відповідача доповнення до скарги.

Листами від 18.01.2019 № 2/907-33-19/19к, № 3/907-33-19/19к, № 4/907-33-19/19к, № 5/907-33-19/19к, № 6/907-33-19/19к Міністерство юстиції України надіслало на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест , державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Клітко В.В., Товариства з обмеженою відповідальністю Офіс Лайн , Повіреному компанії Лендмакс Трейдінг ЛТД ОСОБА_1 копію скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест .

Додатково у листах вказано, що повідомлення про дату, час та місце розгляду скарги Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, буде опубліковано в рубриці Комісія з питань розгляду скарг у сфер державної реєстрації (http://minjust.gov.ua/pages/commission_civil_register) за посиланням з офіційного сайту Мін`юсту (https://minjust.gov.ua/).

Судом встановлено, що оголошення про засідання Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України 18.01.2019.

Як вбачається з матеріалів справи, відділом забезпечення діяльності Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації речових прав 18.01.2019 повідомлено скаржника та суб`єктів оскарження про дату, час та місце розгляду скарги. Відповідно до витягу з реєстраційного журналу телефонограм, працівником відділу забезпечення діяльності Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації речових прав з метою повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест про дату, час та місце розгляду скарги здійснено телефонний дзвінок на номер НОМЕР_1 , проте за вказаним номером не відповіли.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, від державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Товариства з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест надійшли заперечення на скаргу.

За результатами розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації 21.01.2019 складено висновок, яким рекомендовано:

1. задовольнити скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест від 11.01.2019 у повному обсязі;

2. скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.09.2017 № 36920757, прийняте державним реєстратором Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко О.В., від 29.09.2017 №№ 37351663, 37351721, від 07.12.2017 № 38593273, від 20.12.2017 № 38837625, прийняті приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Клітко В.В., та внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи про скасування записів, внесених на підставі цього рішення;

3. тимчасово заблокувати доступ державному реєстратору Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко О.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на три місяці.

23.01.2019 Міністерством юстиції України прийнято оскаржуваний наказ № 190/5 про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Листами від 25.01.2019 № 7/907-33-19/19к, № 8/907-33-19/19к, № 9/907-33-19/19к, №10/907-33-19/19к, № 11/907-33-19/19к Міністерство юстиції України повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест , Товариство з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест , державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко О.В., приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Клітко В.В., Товариство з обмеженою відповідальністю Офіс Лайн про прийняте рішення.

З урахуванням наведеного суд зазначає, що Міністерством юстиції України дотримано порядок розгляду скарг на рішення державних реєстраторів та порядок прийняття спірного наказу.

При цьому, суд не приймає до уваги доводи позивача, що його не було повідомлено про розгляд скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест , оскільки наведені позивачем доводи спростовуються матеріалами справи. Одночасно, позивач в позовній заяві зазначає, що 21.01.2019 з відкритих даних на сайті Міністерства юстиції України Товариству з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест стало відомо, що на 21.01.2019 о 15:00 Управлінням розгляду звернень та забезпечення діяльності комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України призначено розгляд скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест , в якому представник позивача взяв участь та подав письмові заперечення.

Разом з тим, фактична присутність на засіданні Комісії заінтересованих осіб свідчить про те, що їм було відомо про час та місце розгляду скарги.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 804/2296/17.

Таким чином, в межах даної справи судом не встановлено порушення прав Товариства з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест , як заінтересованої особи на прийнятті участі під час розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест .

Відносно доводів позивача, що Товариство з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест не наділено повноваженнями подання скарги на рішення державних реєстраторів, якими зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна, оскільки власником приміщення надбудови 5-6 поверхів за адресою: м. Київ , вул. Дегтярівська, 21 , літера Г є Товариство з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест , суд зазначає наступне.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Таким чином, до адміністративної юрисдикції не належить розгляд справ, якщо у спірних відносинах вбачається спір про право.

За приписами статті 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній установлюються законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до положень статті 3 цього ж Закону державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

При цьому, адміністративний суд, перевіряючи законність наказу Міністерства юстиції України про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, виходить з наявності порушеного права особи в публічно-правових відносинах, у яких відповідач реалізовує владні управлінські функції та не наділений повноваженнями надання оцінки приватно-правовим відносинам між Товариством з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест та Товариством з обмеженою відповідальністю Патрон Інвест щодо наявності права власності на об`єкт нерухомості.

Вказані обставини підлягають встановленню в межах справи господарського суду відповідно до пункту 6 частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Згідно з частиною 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

У пункті 24 рішення від 20 липня 2006 року у справі "Сокуренко і Стригун проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що фраза "судом встановленим законом" поширюється не лише на правову основу самого існування суду, але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність.

З аналізу наведених вище норм слідує, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі і обов`язок суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від основного принципу господарського судочинства, який полягає у змагальності сторін, а суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися "судом, встановленим законом" у розумінні частини 1 статті 6 вищезгаданої Конвенції.

З урахуванням наведеного та враховуючи зміст заявлених позовних вимог, судом надається оцінка обставинам справи виключно з підстав прийняття суб`єктом владних повноважень рішення в межах наданих повноважень та з дотриманням порядку його прийняття.

Відносно доводів позивача про те, що скарга Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест не підлягала задоволенню з тих підстав, що в провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва перебувала справа №640/21171/18 та в провадженні Господарського суду міста Києва перебувала справа №910/17530/18, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини восьмої статті 37 Закону № 1952-ІV Міністерство юстиції України та його територіальні органи відмовляють у задоволенні скарги, якщо:

1) скарга оформлена без дотримання вимог, визначених частиною п`ятою цієї статті;

2) на момент прийняття рішення за результатом розгляду скарги відбулася державна реєстрація цього права за іншою особою, ніж зазначена у рішенні, що оскаржується;

3) наявна інформація про судове рішення або ухвалу про відмову позивача від позову з того самого предмета спору, про визнання позову відповідачем або затвердження мирової угоди сторін;

4) наявна інформація про судове провадження у зв`язку із спором між тими самими сторонами, з тих самих предмета і підстав;

5) є рішення цього органу з того самого питання;

6) в органі розглядається скарга з цього питання від того самого скаржника;

7) скарга подана особою, яка не має на це повноважень;

8) закінчився встановлений законом строк подачі скарги;

9) розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції органу;

10) державним реєстратором, територіальним органом Міністерства юстиції України прийнято таке рішення відповідно до законодавства.

Судом встановлено, що на час прийняття оскаржуваного наказу, в провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва перебувала справа № 640/21171/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест" до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Котюк Ірини Володимирівни ( АДРЕСА_1 ) про визнання протиправним та скасування рішення №44517302 від 10.12.2018 16:41:04 про державну реєстрацію права власності на торгівельно-офісний центр (Літ. Г), що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, загальною площею 9606,4 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 905988780000. В провадженні Господарського суду міста Києва перебувала справа №910/17530/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "К.С.КАМЕРТОН" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест" про зобов`язання відповідача припинити дії по перешкоджанню позивачу у доступі до офісних приміщень, площа яких становить 783,2 кв.м. (площа, що використовується становить 681,0 + 15% площі приміщень загального користування, що розташовані на 6 (шостому) поверсі, що знаходиться в будівлі за адресою: м . Київ, вул. Дегтярівська, буд . 21 , літера Г та здійсненні права користування Товариству з обмеженою відповідністю "К.С.КАМЕРТОН" нежитловими приміщеннями, що розташовані в правому крилі на 6 (шостому) поверсі, що знаходиться в будівлі за адресою: м . Київ, вул. Дегтяріська , буд. буд. 21, літера Г в межах та у порядку визначеному договором оренди б/н від 01.11.2018.

Виходячи зі змісту позовних вимог у наведених справах, суд зазначає, що вони не могли стати підставою для відмови у задоволенні скарги, оскільки не є спором між тими самими сторонами, з тих самих предмета і підстав та не є справами, в межах яких вирішується спір щодо права власності на нерухоме майно.

При цьому, доказів перебування в провадженні господарського суду або суду загальної юрисдикції за правилами, встановленими Цивільним процесуальним кодексом України, справи щодо встановлення права власності на спірний об`єкт нерухомого майна за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 21, літера Г та яка б унеможливлювала розгляд скарги Міністерством юстиції України, матеріали справи не містять.

Разом з тим, суд не приймає до уваги посилання позивача на ухвалу слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва від 18.01.2019 у справі № 752/939/19, якою в межах кримінального провадження №12019100000000010 накладено арешт на частину об`єкта нерухомості - 5-6 поверхи будинку в„– 21 літера "Г" по вул. Дегтярівська в м. Києві , нерухомого майна 905988780000, право власності на які зареєстровані за ТОВ Авангард Інвест шляхом заборони розпорядження (відчуження) та користування ним, проте зазначає, що вказана ухвала не могла стати підставою для відмови у розгляді скарги ТОВ Авангард Інвест , як обставина, що унеможливлювала розгляд скарги третьої особи, оскільки наказом Міністерства юстиції України не встановлено право розпорядження (відчуження) та користування об`єктом нерухомості.

Одночасно суд приймає до уваги посилання відповідача на те, що в ухвалі слідчого судді накладено арешт на нерухоме майно 905988780000, а наслідками прийняття оскаржуваного наказу стало скасування рішень державного реєстратора прийняті щодо нерухомого майна №1343488880000, проте зазначає, що надання оцінки приналежності різним номерам об`єкту нерухомого майна підлягають вирішенню за правилами Цивільного процесуального кодексу України враховуючи наявність ознак приватно-правового спору.

В контексті наведеного суд зазначає про необгрунтованість доводів позивача щодо наявності підстав для відмови у задоволенні скарги на підставі пункту 2 частини восьмої статті 37 Закону № 1952-ІV (на момент прийняття рішення за результатом розгляду скарги відбулася державна реєстрація цього права за іншою особою, ніж зазначена у рішенні, що оскаржується), враховуючи відмінність реєстраційних номерів об`єкту нерухомості.

Відносно доводів позивача про створення Товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Інвест у 2018 році, в зв`язку з чим його права не могли бути порушені реєстраційними діями, вчиненими у 2016 та 2017 роках суд зазначає, що вказані обставини випливають із встановлення права власності на нерухоме майно, що як зазначено вище, не підлягає дослідженню в межах даної адміністративної справи.

Разом з тим, з аналізу статті 37 Закону № 1952-ІV вбачається, що правом оскаржити рішення державних реєстраторів наділена особа, яка вважає, що її права порушено протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно зі статтею 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

В контексті наведеного суд зазначає, що під час розгляду справи відповідачем доведено правомірність прийняття наказу Міністерства юстиції України від 23.01.2019 № 190/5 про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Одночасно суд зазначає, що згідно з пунктом 19 Порядку № 1128 рішення, дії або бездіяльність суб`єкта розгляду скарги можуть бути оскаржені до суду. Визначення суб`єкта розгляду скарги наведено у пункті 1 цього Порядку, згідно якого Комісія з питань розгляду скарг не віднесена до суб`єкта розгляду скарги, а є лише постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Міністерстві юстиції України, що забезпечує розгляд скарг у сфері державної реєстрації (пункт 2 розділу 1 Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, що затверджено наказом Міністерства юстиції України 12.01.2016 № 37/5) .

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1128, за результатами розгляду скарги суб`єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.

Тобто, висновок Комісії з питань розгляду скарг не є обов`язковим для суб`єкта розгляду скарги - Міністерства юстиції України, не є рішенням, що спричиняє виникнення будь-яких прав і обов`язків осіб чи суб`єктів владних повноважень, а отже, не породжує правовідносин, що можуть бути предметом спору.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

За таких обставин, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог, тому позов визнається таким, що задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Патрон Інвест" (вул. Дегтярівська, 21, м. Київ, 04119, код ЄДРПОУ 41768754) до Міністерства юстиції України (вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 00015622), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: державний реєстратор Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Микитенко Олена Вікторівна (вул. Хрещатик, 36, м. Київ, 01044, адреса для листування: вул. Студентська, 7, м. Київ, 04050), приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Клітко Валентина Василівна (вул. Ванди Василевської, 7, офіс 310, м. Київ, 03055), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Авангард Інвест" (вул. Ярославів Вал, 13/2Б, м.Київ, 01054, код ЄДРПОУ 42677438) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.

Суддя М.А. Бояринцева

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.07.2019
Оприлюднено26.07.2019
Номер документу83238084
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/1298/19

Рішення від 03.06.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 17.05.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 29.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні