П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 278/3586/18
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Капинос Оксана Валентинівна
Суддя-доповідач - Совгира Д. І.
23 липня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Совгири Д. І.
суддів: Кузьменко Л.В. Франовської К.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року (повний текст якої складено в м. Житомирі) у справі за адміністративним позовом Громадської організації "Іванівська громада Житомирського району" до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання надати інформацію,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання надати інформацію.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року адміністративний позов задоволено у повному обсязі.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Виходячи з приписів п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 311 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 20.07.2018 Громадська організація "Іванівська громада Житомирського району" звернулася до Іванівської сільської ради з інформаційним запитом №16, в якому, крім іншого, просила надати: інформацію про результати проведеної інвентаризації земель на території Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та копію технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель.(а.с.7)
Листом від 26.07.2018 №7 сільська рада повідомила, що відповідно до ст.20 Закону України "Про доступ до публічної інформації" продовжується строк розгляду запиту до 20 робочих днів у зв"язку з наданням великого обсягу інформації. (а.с.8)
За результатами розгляду запиту, листом від 16.08.2018 №8 позивача повідомлено, що інвентаризація земель на території Іванівської сільської ради проведена, але документи з інвентаризації земель надані сільською радою Житомирській регіональній філії ДП "Центр ДЗК" для службових потреб у тимчасове користування. Станом на день надання відповіді документація сільській раді не повернулася. (а.с.9)
Громадська організація звернулася до Директора регіональної філії Центру ДЗК з інформаційним запитом від 23.08.2018 №26, в якому просила надати інформацію про наявність документації по інвентаризації земель Іванівської сільської ради та надати копію документації. (а.с.11)
На вказаний запит позивачу листом від 28.08.208 №338 повідомлено, що архівне сховище у Житомирській РФ Центру ДЗК відсутнє, документація по інвентаризації земель Іванівської сільської ради відсутня. (а.с.12)
Позивач вважає, що відповідач навмисно ухиляється від надання інформації на запит від 20.07.2018 та перешкоджає доступу до публічної інформації, тому звернувся до суду.
Відповідно до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Згідно з положеннями статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Згідно статей 5, 7 Закону України "Про інформацію", кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб. Право на інформацію охороняється законом.
Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації. Ніхто не може обмежувати право особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом. Суб`єкт інформаційних відносин може вимагати усунення будь-яких порушень його права на інформацію.
Спеціальним законом, який визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес є Закон України "Про доступ до публічної інформації".
Законом регламентований порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначені гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, відповідно до якої право на доступ до публічної інформації гарантується: обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до публічної інформації здійснюється на принципах: прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; вільного отримання та поширення інформації, крім обмежень, встановлених законом; рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.
Відповідно до п.2 ст.5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" право на доступ до публічної інформації забезпечується шляхом надання відповіді на інформаційний запит. Право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених Законом.
Запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Відповідно до п.6 ч.1 ст.14 Закону України "Про доступ до публічної інформації", розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Строк розгляду запитів на інформацію врегульований ст. 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації", згідно з частиною першою якої розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Статтею 21 цього Закону передбачено, що інформація на запит надається безкоштовно. У разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов`язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. Розмір фактичних витрат визначається відповідним розпорядником на копіювання та друк в межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо розпорядник інформації не встановив розміру плати за копіювання або друк, інформація надається безкоштовно. При наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.
Відповідно до ст.23 Закону України "Про доступ до публічної інформації" рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити: відмову в задоволенні запиту на інформацію; відстрочку задоволення запиту на інформацію; ненадання відповіді на запит на інформацію; надання недостовірної або неповної інформації; несвоєчасне надання інформації; невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Отже, усі мають право звертатись із інформаційними запитами, в тому числі і за отримання копій документів, до суб`єктів владних повноважень та інших розпорядників публічної інформації, які у свою чергу зобов`язані не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту, а у випадках визначених ч. 4 статті 20 Закону №2939-VI на протязі 20 робочих днів, надати на нього відповідь. Надання відповіді на отриманий запит має імперативний характер, у незалежності від того, до яких висновків дійде суб`єкт владних повноважень чи інший розпорядників публічної інформації.
Розпорядник повинен забезпечити особі, яка звертається із запитом на інформацію, доступ саме до тієї інформації чи документів, які він просить надати, а у випадку, якщо він не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції володіти інформацією, щодо якої зроблено запит, - відмовити у її наданні, не виходячи за межі чітко поставленого питання, щодо якого зроблено запит.
Встановлено, що 20.07.2018 Громадська організація "Іванівська громада Житомирського району" звернулася до Іванівської сільської ради з інформаційним запитом №16, в якому, крім іншого, просила надати: інформацію про результати проведеної інвентаризації земель на території Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та копію технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель.(а.с.7)
Дослідивши інформаційний запит позивача, беручи до уваги характер запитуваної інформації, її походження та зміст, суд зазначає, що позивач звернувся до відповідача із проханням надати йому саме публічну інформацію.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:
1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків;
4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
Отже, запитувана позивачем інформація у запиті віднесена до публічної інформації, розпорядником якої є Іванівська сільська рада та на відповідача поширюються вимоги Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Представник позивача зазначає, що відповідачем не надано відповідь на запит, він ухиляється від надання інформації.
При цьому, представник відповідача стверджує, що на запит надано повну інформацію. Документація по інвентаризації земель у сільській раді відсутня.
Одночасно, встановлюючи наявність порушення відповідачем норм закону, судом встановлено наступне.
Матеріали справи свідчать, що за результатами розгляду запиту позивача від 20.07.2018, листом від 16.08.2018 №8 позивача повідомлено, що інвентаризація земель на території Іванівської сільської ради проведена, але документи з інвентаризації земель надані сільською радою Житомирській регіональній філії ДП "Центр ДЗК" для службових потреб у тимчасове користування. Станом на день надання відповіді документація сільській раді не повернулася. (а.с.9)
Громадська організація звернулася до Директора регіональної філії Центру ДЗК з інформаційним запитом від 23.08.2018 №26, в якому просила надати інформацію про наявність документації по інвентаризації земель Іванівської сільської ради та надати копію документації. (а.с.11)
На вказаний запит позивачу листом від 28.08.208 №338 повідомлено, що архівне сховище у Житомирській РФ Центру ДЗК відсутнє, документація по інвентаризації земель Іванівської сільської ради відсутня. (а.с.12)
З матеріалів справи вбачається, що 31.08.2018 позивач повторно звертався до відповідача з інформаційним запитом, в якому просив надати, крім іншого, інформацію про проведену інвентаризацію земель; копію оригіналу акту виконаних інвентаризаційних робіт земель сільської ради; копію документу, який підтверджує акт прийому-передачі інвентаризаційних документів до ДП "Центр ДЗК"; про реєстрацію на балансі сільської ради документації по інвентаризації земель сільської ради. (а.с.17)
На зазначений запит голова Іванівської сільської ради Кузокова Л.О. у листі від 27.09.2018 №17 повідомила, що Іванівською сільською радою не проводилася інвентаризація земель, які знаходяться поза межами Іванівської сільської ради. Крім того, на балансі Іванівської сільської ради обліковується технічна документація по інвентаризації землі на території Іванівської сільської ради.
Вказане свідчить про те, що відповідач позивачу надавав відповіді, які суперечать одна одній, що є свідченням того, що відповідач фактично ухиляється від надання інформації на запит позивача. При цьому, представником відповідача в судовому засіданні не заперечувалося, що інвентаризація земель проводилася.
Відповідно до пункту шостого частини першої статті 14 Закону України "Про доступ до публічної інформації", розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Таким чином, з огляду на встановлені обставини справи та досліджену в ході розгляду справи переписку між позивачем та відповідачем, суд погоджується із доводами позивача щодо порушення відповідачем порядку надання доступу до публічної інформації, так як останнім фактично не надано відповідь на інформаційний запит від 20.07.2018.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем не було надано у визначені Законом №2939-VI строки запитувана позивачем інформація в повному обсязі.
Право одержувати та передавати інформацію є виразною частиною права на свободу вираження поглядів, передбачену статтею 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Це право забороняє загалом уряду обмежувати одержання особою інформації, яку інші бажають чи можуть забажати їй передати (рішення у справі "Леандер проти Швеції" (Leander v. Sweden) від 26 березня 1987 року.
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 78 цього Кодексу. Докази суду надають учасники справи.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку задоволення позовних вимог.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Іванівської сільської ради Житомирського району Житомирської області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Совгира Д. І. Судді Кузьменко Л.В. Франовська К.С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2019 |
Оприлюднено | 26.07.2019 |
Номер документу | 83243140 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Калашнікова О.В.
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Совгира Д. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні