ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2019 року
Київ
справа №802/1713/14-а
адміністративне провадження №К/9901/3997/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Бившевої Л.І.,
суддів: Шипуліної Т.М., Хохуляка В.В., розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2014 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.09.2014 у справі за позовом Приватного підприємства Промінь до Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
У С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Промінь" подало до суду позов, в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Вінницької ОДПІ Головного управління Міндоходів у Вінницькій області від 11.04.2014 № 0009001501 про збільшення грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 344 087 грн за основним платежем та в сумі 1 грн за штрафними (фінансовими) санкціями, від 11.04.2014 № 0008981501про збільшення грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 47997 грн за основним платежем та в сумі 1 грн за штрафними (фінансовими) санкціями та від 12.03.2014 № 0005141501 про зменшення від`ємного значення з податку на додану вартість за квітень 2011 року в сумі 57 786,00 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що він сформував податковий кредит звітного періоду на підставі податкових накладних, виписаних у такому періоді, тому не порушив вимог підпункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України. Уточнююча декларація з виправленими показниками щодо податкового кредиту шляхом його включення за зазначені звітні періоди подана з дотриманням строку давності, визначеного у статті 102 цього Кодексу.
Вінницький окружний адміністративний суд постановою від 18.07.2014 адміністративний позов задовольнив повністю. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення Вінницької ОДПІ Головного управління Міндоходів у Вінницькій області від 11.04.2014 № 0009001501, від 11.04.2014 № 0008981501 та від 12.03.2014 № 0005141501. Стягнув з Державного бюджету України на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в сумі 487,20 грн.
Вінницький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 17.09.2014 залишив без змін постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2014.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач протягом 1095 днів використав право на виправлення помилки і сформував податковий кредит звітного періоду. Посилання контролюючого органу на положення пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України є помилковим, оскільки ця норма застосовується у випадку, якщо платник податку взагалі не включив у відповідному податковому періоді до складу податкового кредиту податок на додану вартість на підставі податкових накладних, виписаних у такому періоді. Контролюючий орган провів камеральні перевірки поданих позивачем уточнюючих розрахунків з порушенням строку проведення таких перевірок, визначеного у пункті 200.10 статті 200 ПК України, а також склав оскаржені податкові повідомлення-рішення з порушенням строку їх складання, визначеного у пункті 86.8 статті 86 цього Кодексу.
Вінницька ОДПІ Головного управління Міндоходів у Вінницькій області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права, зазначає про правомірність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, посилаючись на обставини, що зазначені в актах камеральних перевірок, та наголошуючи на тому, що при поданні у квітні 2012 року уточнюючих розрахунків за лютий та квітень 2011 року позивач не дотримався терміну формування податкового кредиту - 365 днів з дати виписки податкових накладних.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 07.10.2014 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою.
Законом України Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) від 02.06.2016 № 1401-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, статтю 125 Конституції України викладено в редакції, згідно з якою Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України.
Згідно з пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про судоустрій і статус суддів від 2 червня 2016 року №1402-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, з дня початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України припиняють свою діяльність та ліквідуються у встановленому законом порядку.
Відповідно до пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про судоустрій і статус суддів від 02.06.2016 №1402-VIII, який набрав чинності з 30.09.2016, постановою Пленуму Верховного Суду від 30.11.2017 №2 Про визначення дня початку роботи Верховного Суду днем початку роботи Верховного Суду визначено 15.12.2017.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Шипуліна Т.М.
Верховний Суд ухвалою від 22.07.2019 призначив справу до касаційного розгляду у попередньому судовому засіданні на 23.07.2019.
Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, зважає на таке.
Підставою для визначення позивачу за податковим повідомленням-рішенням від 11.04.2014 № 0009001501 грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 344 087 грн за основним платежем та в сумі 1 грн за штрафними (фінансовими) санкціями є висновки контролюючого органу, викладені в акті від 28.01.2014 № 120/15-212/13302599 камеральної перевірки за лютий 2011 року, про порушення позивачем вимог пункту 198.6 статті 198, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Контролюючий орган, перевіряючи під час камеральної перевірки податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2011 року від 18.03.2011 та уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість від 03.04.2012 разом з уточнюючим додатком Д5, поданими у зв`язку із виправленням самостійно виявлених помилок за лютий 2011 року, дійшов висновку про завищення позивачем податкового кредиту з податку на додану вартість за лютий 2011 року, відображеного в уточнюючому розрахунку, поданому у квітні 2012 року. Контролюючий орган вважає, що позивач втратив право на відображення податкового кредиту за лютий 2011 року на підставі податкових накладних, виписаних у лютому 2011 року, оскільки такий кредит фактично задекларовано тільки у квітні 2012 року в уточнюючому розрахунку, тобто за закінченням 365 днів з дати виписок податкових накладних.
Підставою для визначення позивачу за податковим повідомленням-рішенням від 11.04.2014 № 0008981501 грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 47 977 грн за основним платежем та в сумі 1 грн за штрафними (фінансовими) санкціями та для зменшення за податковим повідомленням-рішенням від 12.03.2014 № 0005141501 від`ємного значення з податку на додану вартість за квітень 2011 року в сумі 57 786 грн є висновки контролюючого органу, викладені в акті від 28.01.2014 № 124/15-212/13302599 камеральної перевірки за квітень 2011 року, про порушення позивачем вимог пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Контролюючий орган, перевіряючи під час камеральної перевірки податкову декларацію з податку на додану вартість за квітень 2011 року від 20.05.2011 та уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість від 03.04.2012 разом з уточнюючим додатком Д5, поданими у зв`язку із виправленням самостійно виявлених помилок за квітень 2011 року, дійшов висновку про завищення позивачем податкового кредиту з податку на додану вартість за квітень 2011 року, відображеного в уточнюючому розрахунку, поданому у квітні 2012 року. Контролюючий орган вважає, що позивач втратив право на відображення податкового кредиту за квітень 2011 року на підставі податкових накладних, виписаних у квітні 2011 року, оскільки такий кредит фактично задекларовано тільки у квітні 2012 року в уточнюючому розрахунку, тобто за закінченням 365 днів з дати виписок податкових накладних.
Абзацом першим пункту 50.1 ст. 50 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Позивач після самостійного виявлення помилок, що містяться у раніше поданих ним податкових деклараціях, подав уточнюючі розрахунки з виправленими показниками, зокрема задекларував за звітні періоди, за які виправлялися помилки, податковий кредит на підставі податкових накладних, виданих у таких звітних періодах. Уточнюючі розрахунки прийняті контролюючим органом.
Уточнюючі розрахунки подано позивачем в межах строку давності - не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, визначеного у статті 102 ПК України.
Виправлення помилок шляхом подання уточнюючого розрахунку є формою звітності, в якій виправляються показники раніше поданої звітності за попередні податкові періоди, а не декларуються показники поточних звітних періодів. Для визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України, беруться показники звітного (податкового) періоду, що базуються на даних обліку за цей період.
Таким чином, виправлені позивачем в уточнюючих розрахунках показники податкового кредиту раніше поданих декларацій за попередні податкові періоди є показниками таких періодів.
Доводи контролюючого органу про те, що позивач задекларував в уточнюючих розрахунках за попередні звітні періоди податковий кредит з податку на додану вартість на підставі податкових накладних, виписаних у таких звітних періодах, за закінченням 365 днів з дати їх виписки, є безпідставною, адже звітним періодом, за який позивач задекларував податковий кредит шляхом подання уточнюючих розрахунків, не є період, в якому подано такі розрахунки. Податковий кредит з податку на додану вартість задекларовано за звітні періоди, в яких були виписані податкові накладні.
Враховуючи наведене, позивач не порушив вимог абзацу 3 пункту 198.6 статті 198 ПК України при формуванні податкового кредиту за звітний період, в якому виписані податкові накладні, шляхом подання уточнюючого розрахунку з виправленими показниками в межах строку давності, визначеного у статті 102 ПК України.
Окрім того, суди попередніх інстанцій установили, що контролюючий орган провів камеральні перевірки поданих позивачем 03.04.2012 уточнюючих розрахунків з порушенням строку проведення таких перевірок, визначеного у пункті 200.10 статті 200 ПК України, а також склав оскаржені податкові повідомлення-рішення з порушенням строку їх складання, визначеного у пункті 86.8 статті 86 цього Кодексу.
Переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справ, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що суди не допустили неправильного їх застосування. Доводи, наведені в касаційній скарзі, є ідентичними доводам, якими контролюючий орган обґрунтовував свою позицію щодо правомірності оскаржуваних податкових повідомлень-рішень в судах попередніх інстанцій, та є такими, що не спростовують висновків судів.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356, 359, підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Вінницької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Вінницькій області залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2014 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.09.2014 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
Л.І. Бившева
Т.М. Шипуліна
В.В. Хохуляк ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2019 |
Оприлюднено | 26.07.2019 |
Номер документу | 83244025 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бившева Л.І.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жернаков Михайло Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні