Справа № 420/1435/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 липня 2019 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіЛевчук О.А.,
за участю секретаряЛементовського О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління МВС України в Донецькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Антитерористичний центр при Службі безпеки України, Красноармійський МВ ГУМВС України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з даним позовом та просить визнати протиправною бездіяльність Головного управління МВС України в Донецькій області щодо не подання вмотивованого рапорту керівника начальника Красноармійського (Покровського) МВ ГУ МВС України в Донецькій області, не подання клопотання відносно ОСОБА_1 до Штабу АТЦ при СБУ про зарахування до сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області; зобов`язати Головне управління МВС України в Донецькій області звернутись до АТЦ при СБУ із клопотанням про зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до складу сил та засобів, які залучались та брали безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, забезпечували її проведення в період з 07.04.2014 року по 27.02.2015 року у населених пунктах: м. Донецьк, м. Покровськ (Красноармійськ) Донецької області та спрямувати відповідні підтверджуючі документи до комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визначення учасниками бойових дій.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що у період з 18.03.2002 року по 27.02.205 року проходив службу в органах внутрішніх справ України, а з 07.04.2014 року по 27.02.2015 року брав безпосередню участь в антитерористичній операції перебуваючи в зоні її проведення, тому керуючись пунктом 8 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення, який затверджено постановою КМУ від 20.08.2014 № 413, він звернувся до СБУ, Міністерства внутрішніх справ, Головного управління МВС України в Донецькій області та Держслужби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції з питань надання статусу учасника антитерористичної операції та отримав відповіді, в яких зазначено, що прізвище ОСОБА_1 в наявних наказах Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України про зарахування до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, забезпечення її проведення відсутнє. Тобто, підстав для направлення матеріалів до комісії МВС України питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій не встановлено. Клопотання від суб`єкта боротьби з тероризмом не надходило, тобто підстави для залучення його були відсутні. З 2011 по 2014 роки позивач служив на посаді начальника сектору дільничних інспекторів міліції Куйбишевського РВ Донецького МУ ГУМВС України в Донецькій області. 18.02.2014 року наказом начальника ГУ МВС України № 357 тимчасово покладено обов`язки заступника начальника районного відділу начальника міліції громадської безпеки Кіровського районного відділу Макіївського міського управління ГУ МВС України терміном до 4-х місяців, що підтверджується наказом начальника ГУ МВС України в Донецькій області від 18.02.2014 № 357. При цьому, він з іншими працівниками міліції неодноразово був офіційно задіяний для забезпечення охорони адмінбудівель Донецька під час їх захоплення та звільнення. В Кіровському районі м. Макіївка Донецької області, приблизно з середини 2014 року ним було організовано цілодобову охорону державних органів влади на місці, що підтверджується копією розстановки особового складу Кіровського районного відділу Макіївського міського управління ГУ МВС України в Донецькій області. 25 травня 2014 року він брав безпосередню участь у звільненні членів виборчої комісії та співробітників міліції в ході захоплення бойовиками так званої ДНР приміщення дільничної виборчої комісії Кіровського району м. Макіївки. На початку червня 2014 року по закінченню відрядження до м. Макіївки, повернувся служити до м. Донецьк, брав участь у заходах з забезпечення громадського порядку під час сутичок між групами активістів, охороні адмінбудівель міста. В період з 07.04.2014 р. по 10.07.2014 р. перебував на службі в м. Макіївка, а потім по закінченню відрядження, з 10.07.2014 р. в Донецьку. 10.07.2014 р. згідно з усним розпорядженням керівництва ГУ МВС України в Донецькій області прибув до м. Красноармійськ Донецької області, де проходив службу в рядах української міліції. 23.07.2014 р. відрядження оформлене наказом ГУ МВС України в Донецькій області № 1374. Наказом ГУ МВС України в Донецькій області від 26.08.2014 року № 1554 його відряджено до Красноармійського РВ ДМУ ГУМВС України в Донецькій області. З серпня 2014 року увійшов до групи спеціального призначення ГУМВС України в Донецькій області «Тайфун», яка згідно наказу МВС України № 230-дск від 04.04.1998 р. забезпечувала розшук та затримання озброєних та інших злочинців, які становлять підвищену суспільну небезпеку, охорону важливого місцевого об`єкту ДТЄК. Керівництву ГУ МВС України в Донецькій області дані вказівки МВС України від 11.09.2014 р. № 19489-АВ «Про включення особового складу ГУ МВС України в Донецькій області, які залишаються відданими справи служінню українському народові та не порушили вимог Присяги до списків учасників антитерористичної організації та підвищеного грошового забезпечення», однак в результаті бездіяльності керівництва Красноармійського РВ ДМУ ГУМВС України в Донецькій області, Донецького міського управління МВС України в Донецькій області, ГУ МВС в Донецькій області, він та інші працівники не були включені до даного списку та клопотання до АТЦ при СБУ про його залучення до безпосередньої участі в антитерористичній операції в районі її проведення від ГУ МВС України в Донецькій області не спрямовувалось. Наказом начальника ГУ МВС України в Донецькій області від 19.11.2014 р. № 404 о/с його призначено на посаду старшого дільничного інспектора міліції сектору дільничних інспекторів міліції Красноармійського міського відділу ГУ МВС України в Донецькій області з 01.11.2014 року, проте він фактично служив та виконував обов`язки з 10.07.2014 року. Наказом начальника ГУМВС України в Донецькій області від 27.02.2015 № 64 о/с його звільнено з органів внутрішніх справ у запас за власним бажанням. Саме керівництво ГУ МВС України в Донецькій області повинно було направити клопотання про його залучення для проведення антитерористичної операції до АТЦ при СБУ, однак цього зроблено не було. Позивач вказує, що на його думку, керівництво ГУ МВС України в Донецькій області умисно не надало необхідну інформацію про його безпосередню участь в антитерористичній операції, а тому вказана бездіяльність є протиправною. При цьому, відсутність документу, в сукупності зазначених ним обставин не може бути самостійним доказом на спростування факту його залучення до АТО, виконання завдань, безпосередньо пов`язаних з проведенням заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, забезпечення безпеки населення.
Представником Головного управління МВС України в Донецькій області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача вказує, що відповідачем визначено ГУМВС України в Донецькій області, проте в своїй позовній заяві позивач посилається на бездіяльність керівництва Красноармійського міського відділу ГУ МВС України в Донецькій області за фактом не направлення на адресу ГУ МВС в Донецькій області інформації про залучення ОСОБА_1 до АТО. При цьому, статус учасника бойових дій надається особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції у період її проведення. Залучення до проведення АТО передбачало підпорядкування сил та засобів керівнику оперативного штабу з управління АТО (ОШУ АТО), а також виконання не тільки функціональних обовязків, а і завдань, спрямованих на попередження, запобігання і припинення територистичної діяльності. Проте, ОСОБА_1 не підпорядковувався РШУ АТО. Крім того, з 30.04.2018 штаб АТО не функціонує, а керівник відсутній.
Позивачем до суду надано відповідь на відзив, в якій позивач вказує, що бездіяльність ГУ МВС України в Донецькій області окрім іншого полягає в тому, що не було належним чином організовано оформлення документів щодо перебування в зоні АТО на виконання завдань АТО співробітниками, які проходили службу в місті Донецьк з самого початку прведення антитерористичної операції.
Представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Антитерористичного центру при Службі безпеки України до суду надано письмові пояснення, в яких представник вказує, що громадянин ОСОБА_1 в порядку визначеному ст. 13 ЗУ «Про боротьбу з тероризмом» наказами керівника АТЦ при СБ України до проведення АТО персонально не залучався. При цьому, залучення до проведення АТО передбачало підпорядкування відповідних сил та засобів керівнику оперативного штабу з управління АТО, а також виконання ними не тільки своїх службових обов`язків, а й завдань, безпосередньо пов`язаних з проведенням заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичної діяльності. Таким чином, Антитерористичний центр при Службі безпеки України заперечує проти задоволення позовних вимог та вказує, що з огляду на завершення АТО, практична реалізація залучення до неї не вбачається (а.с. 112-116, 124-126).
Ухвалою суду від 01 квітня 2019 року відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 18 квітня 2019 року відкладено підготовче судове засідання по справі № 420/1435/19 на 23 травня 2019 року на 14:00 год. та доручено Окружному адміністративному суду міста Києва забезпечити проведення підготовчого судового засідання призначеного на 23 травня 2019 року на 14:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Антитерористичного центру при Службі безпеки України.
Ухвалою суду від 23 травня 2019 року, яка занесена до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання представника Головного управління МВС України в Донецькій області про заміну відповідача по справі.
Ухвалою суду від 23 травня 2019 року, яка занесена до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою суду від 23 травня 2019 року, яка занесена до протоколу судового засідання, залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Красноармійський МВ ГУМВС України в Донецькій області та оголошено перерву до 18 червня 2019 року до 10.30 год.
Ухвалою суду від 18 червня 2019 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 05 липня 2019 року на 10:00 год., доручено Окружному адміністративному суду міста Києва забезпечити проведення судового засідання призначеного на 05 липня 2019 року на 10:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Антитерористичного центру при Службі безпеки України.
Ухвалою суду від 25 червня 2019 року задоволено клопотання представника відповідача Головного управління МВС України в Донецькій області про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції та доручено Приморському районному суду м. Маріуполя забезпечити проведення судового засідання призначеного на 05 липня 2019 року на 10:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Головного управління МВС України в Донецькій області.
Ухвалою суду від 05 липня 2019 року за клопотанням представника Головного управління МВС України в Донецькій області відкладено судове засідання по справі № 420/1435/19 на 12 липня 2019 року на 14:00 год., доручено Окружному адміністративному суду міста Києва забезпечити проведення судового засідання призначеного на 12 липня 2019 року на 14:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Антитерористичного центру при Службі безпеки України та доручено Приморському районному суду м. Маріуполя забезпечити проведення судового засідання призначеного на 12 липня 2019 року на 14:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Головного управління МВС України в Донецькій області.
Ухвалою суду від 12 липня 2019 року відкладено судове засідання по справі № 420/1435/19 на 18 липня 2019 року на 09:00 год., доручено Окружному адміністративному суду міста Києва забезпечити проведення судового засідання призначеного на 18 липня 2019 року на 09:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Антитерористичного центру при Службі безпеки України та доручено Приморському районному суду м. Маріуполя забезпечити проведення судового засідання призначеного на 18 липня 2019 року на 09:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Головного управління МВС України в Донецькій області.
Ухвалою суду від 18 липня 2019 року відкладено судове засідання по справі № 420/1435/19 на 22 липня 2019 року на 15:00 год., доручено Окружному адміністративному суду міста Києва забезпечити проведення судового засідання призначеного на 22 липня 2019 року на 15:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Антитерористичного центру при Службі безпеки України та доручено Приморському районному суду м. Маріуполя забезпечити проведення судового засідання призначеного на 22 липня 2019 року на 15:00 год. у режимі відеоконференції за участю представника Головного управління МВС України в Донецькій області.
Ухвалою суду від 22 липня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача Головного управління МВС України в Донецькій області про залишення позовної заяви без розгляду.
В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, просив адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача Головного управління МВС України в Донецькій області до Приморському районному суду м. Маріуполя для участі у справі в режимі відеоконференції та до Одеського окружного адміністративного суду не з`явився, причини неявки суду не повідомив.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Антитерористичного центру при Службі безпеки України в режимі відеоконференції позовних вимог заперечував в повному обсязі, просив відмовити в їх задоволенні.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Красноармійського МВ ГУМВС України в Донецькій області до суду не з`явився, про дату, час та місце судового засідання сповіщався відповідно до вимог КАС України, причини неявки не повідомив.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 з 18.03.2002 року по 27.02.2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ України (а.с. 24-25, 37).
Наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 23.07.2014 року № 1374 капітала міліції ОСОБА_1 відряджено до міста Красноармійськ з 14.07.2014 року по 13.08.2014 року (а.с. 32)
Наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 15.08.2014 року № 1501 створено групу спеціального призначення «Тайфун», до складу якої включено працівників райвідділів Донецького МУ ГУ МВС України в Одеській області, зокрема, капітала міліції начальника СДІМ Куйбишевського РВ Донецького МУ ОСОБА_1 (а.с. 33-34).
Наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 26.08.2014 року № 1554 капітала міліції ОСОБА_1 відряджено до міста Красноармійськ з 14.08.2014 по 12.09.2014 на (30 діб) по Куйбишевському районному відділу (а.с. 35)
Наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 24.02.2015 року № 64 о/с капітана міліції ОСОБА_1 , старшого дільничного інспектора міліції сектору дільничних інспекторів міліції Красноармійськового міського відділу (з обслуговування міста Красноармійськ та Красноармійського району) звільнено з органів внутрішніх справ у запас за п. 64 «ж» Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ з 27.02.2015 року (а.с. 37).
27.12.2017 року Головним управлінням МВС України в Донецькій області розглянуто заяву ОСОБА_2 щодо зарахування його до складу сил та засобів, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитероричстинорї операції на території Донецької області та листом № 228зі/лк повідомлено, що перевіркою наявних наказів Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (по стройовій частині) про зарахування до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань прізвище ОСОБА_1 відсутнє (а.с. 43).
28.12.2017 року Антитерористичним центром при Службі безпеки України листом № 33/7-А-2558 повідомлено ОСОБА_1 , що клопотання від суб`єкта боротьби з тероризмом про його залучення до проведення АТО в Штаб АТЦ при СБУ не надходило, наказом керівника АТЦ при СБУ від 16.03.2015 року № 0132 до проведення АТО ОСОБА_1 не залучався (а.с. 39).
28.12.2017 року Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України розглянуто заяву ОСОБА_1 щодо при сприяння в отриманні статусу учасника бойових дій та листом № 22/7-А-2450 повідомлено, що заяву надіслано за належністю до Ліквідаційної комісії ГУ МВС у Донецькій області для оформлення відповідних документів на розгляд комісії Міністерства внутрішніх справ України з розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (а.с. 42).
23.01.2018 року Головним управлінням МВС України в Донецькій області розглянуто заяву ОСОБА_2 щодо встановлення статусу учасника бойових дій та листом № 10/лк повідомлено, перевіркою наявних наказів Першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (по стройовій частині) про зарахування до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань прізвище ОСОБА_1 відсутнє, тому підстав для направлення матеріалів до комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визначення учасниками бойових дій (учасниками війни) не встановлено (а.с. 48).
19.06.2018 року Головним управлінням МВС України в Донецькій області розглянуто заяву ОСОБА_2 щодо надання інформації про зарахування ОСОБА_2 до складу сил та засобів, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитерористичної операції на території Донецької області та листом № 104зі/лк повідомлено, що відповідно до вимог наказу МВС України від 02.02.2015 № 123 включення до проектів наказів про залучення до складу сил та засобів, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитерористичної операції на території Донецької області здійснювалось за загальним рапортом за підписом начальника ГУ МВС України в області на підставі вмотивованих рапортів керівників територіальних підрозділів. Враховуючи те, що рапорти на включення особового складу Красноармійського МВ (з обслуговування міста Красноармійськ та Красноармійського району) ГУ МВС України в Донецькій області надавались кервництвом Красноармійського міського відділу ГУ МВС України в Донецькій області, а саме колишнім начальником Красноармійського МВ ГУ МВС України в Донецькій області ОСОБА_3 , який звільнений з органів внутрішніх справ України у 2015 році, опитати останнього з вказаного питання не надається можливим (а.с. 46-47).
14.02.2019 року Антитерористичним центром при Службі безпеки України листом № 33/7-А-117/138 розглянуто заяву ОСОБА_1 щодо включення до наказу керівника Антитерористичного центру при СБ України про залучення до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей та повідомлено, що для прийняття керівником Антитерористичного центру при СБ України рішення про можливість залучення до проведення АТО необхідне клопотання від керівництва суб`єкта боротьби з тероризмом та підтвердджуючи матеріали про підпорядкування першому заступнику керівника АТЦ при СБ України керівнику АТО на території Донецької та Луганської областей (а.с. 40).
Відповідно до ст. 4 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантівї їх соціального захисту» ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
Згідно ст. 5 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Відповідно до п. 19 ст. 6 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантівї їх соціального захисту» учасниками бойових дій визнаються, зокрема, військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Згідно ст. 21 ЗУ «Про боротьбу з тероризмом» особи, які беруть участь у боротьбі з тероризмом, перебувають під захистом держави. Правовому і соціальному захисту підлягають: 1) військовослужбовці, працівники і службовці центральних та місцевих органів виконавчої влади, які беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичних операціях; 2) особи, які на постійній чи тимчасовій основі сприяють органам, що здійснюють боротьбу з тероризмом, у запобіганні, виявленні, припиненні терористичної діяльності та мінімізації її наслідків; 3) члени сімей осіб, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, якщо потреба в забезпеченні їх захисту викликана участю зазначених осіб у боротьбі з тероризмом.
Статтею 13 ЗУ ЗУ «Про боротьбу з тероризмом» при проведенні антитерористичної операції використовуються сили і засоби (особовий склад, спеціалісти, зброя, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв`язку, інші матеріально-технічні засоби) суб`єктів боротьби з тероризмом, а також підприємств, установ, організацій, які залучаються до участі в антитерористичній операції, в порядку, визначеному згідно з Положенням, зазначеним у частині другій статті 12 цього Закону. Покриття витрат та відшкодування збитків, що виникли у зв`язку із проведенням антитерористичної операції, здійснюються згідно з законодавством.За рішенням керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України, погодженим із керівництвом відповідних суб`єктів боротьби з тероризмом, до широкомасштабних, складних антитерористичних операцій у районі їх проведення залучаються та використовуються сили та засоби (особовий склад та спеціалісти окремих підрозділів, військових частин, зброя, бойова техніка, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв`язку, інші матеріально-технічні засоби) Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції, Національної гвардії України, Збройних Сил України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону, та органів охорони державного кордону, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, Управління державної охорони України. Працівники правоохоронних органів, військовослужбовці та інші особи, які залучаються до антитерористичної операції, на час її проведення підпорядковуються керівнику оперативного штабу.
Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року № 413.
Згідно п. 2 Порядку № 413 статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, співробітникам Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів; особам, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування згідно з переліком, визначеним Антитерористичним центром при СБУ та Генеральним штабом Збройних Сил, були включені до складу Збройних Сил, МВС, Національної поліції, Національної гвардії та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.
Відповідно до п. 2-1 Порядку № 413 статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення. Особам, які брали участь у виконанні бойових (службових) завдань в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, у проведенні розвідувальних заходів, що підтверджено оперативним штабом з управління антитерористичною операцією чи Об`єднаним оперативним штабом Збройних Сил України (об`єднаним командним пунктом об`єднаних сил), а також які отримали поранення, контузії, каліцтва, що унеможливило подальше виконання ними відповідних завдань (крім випадків необережного поводження із зброєю та ухилення від військової служби шляхом самокалічення або шляхом симуляції хвороби), статус учасника бойових дій надається незалежно від кількості днів залучення їх до проведення антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях.
Згідно п. 4 Порядку № 413 підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях в районах її проведення: для осіб, які брали участь в антитерористичній операції, - витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення; для осіб, які залучалися до проведення антитерористичної операції на строк менше ніж 30 календарних днів, - документи, зазначені в абзаці другому цього пункту, витяги з бойових наказів, бойових розпоряджень, бойових донесень (журналів бойових дій, оперативних завдань), які підтверджують факт безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, проведення розвідувальних заходів; для осіб, зазначених в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, - документи про залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, передбачені абзацами другим - четвертим цього пункту, або нотаріально завірені свідчення не менше ніж двох свідків із числа осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які разом із такою особою брали участь в антитерористичній операції та отримали статус учасника бойових дій або інваліда війни, у разі підтвердження суб`єктами боротьби з тероризмом факту взаємодії зазначених осіб (особисто або під час перебування у складі добровольчих формувань) із Збройними Силами, МВС, Національною гвардією та іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями та правоохоронними органами; для осіб, які проходять службу у військових частинах (органах, підрозділах), установах та організаціях або на підприємствах, які постійно дислокуються чи розташовані безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції, - витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення; для осіб, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, - витяги з наказів Генерального штабу Збройних Сил України про залучення до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, витяги з наказів Командувача об`єднаних сил, командирів оперативно-тактичних угруповань про прибуття (вибуття) до (з) районів здійснення цих заходів, документи про направлення у відрядження до районів здійснення цих заходів; для осіб, які залучалися до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях на строк менше ніж 30 календарних днів, - документи, зазначені в абзаці сьомому цього пункту, витяги з бойових наказів, бойових розпоряджень, бойових донесень (журналів бойових дій, оперативних завдань), які підтверджують факт безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з противником, проведення розвідувальних заходів.
Відповідно до п. 6 Порядку № 413 для надання статусу учасника бойових дій: особам, зазначеним в абзацах другому і тертьому пункту 2 цього Порядку, які брали участь в антитерористичній операції, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи, передбачені пунктом 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. У разі коли місце постійної дислокації військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації розташоване безпосередньо в районі проведення антитерористичної операції, документи командирами (начальниками) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій подаються на розгляд комісії не раніше ніж через 30 календарних днів після зарахування осіб до списків військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації чи призначення їх на відповідні посади. Особам, зазначеним в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій після закінчення 30 календарних днів здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу особи, довідки за формою згідно з додатком 4 та документи, передбачені пунктом цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. Комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій. За відсутності підстав комісії повертають їх до військових частин (органів, підрозділів), підприємств, установ та організацій з метою подальшого доопрацювання.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що право на отримання статусу учасника бойових дій мають, зокрема, військовослужбовці МВС, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і залучались до проведення антитерористичної операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення. Рішення про надання статусу учасника бойових дій приймаються комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, на підставі довідки та документів, передбачені пунктом 4 Порядку № 413, сформованих та поданих командирами (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій.
Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення РНБО України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».
Наказом Антитерористичного центру при Службі безпеки України «Про визначення районів проведення терористичної операції та термінів її проведення» від 07.10.2014 № 33/6/а визначено такі райони антитерористичної операції та терміни її проведення: Донецька і Луганська області - з 07 квітня 2014 року.
Як вбачається з матеріалів справи, наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 23.07.2014 року № 1374 капітана міліції ОСОБА_1 відряджено до міста Красноармійськ з 14.07.2014 року по 13.08.2014 року, та наказом Головного управління МВС України в Донецькій області від 26.08.2014 року № 1554 капітана міліції ОСОБА_1 відряджено до міста Красноармійськ з 14.08.2014 по 12.09.2014 на (30 діб) по Куйбишевському районному відділу (а.с. 32, 35).
Проте, зі змісту вказаних наказів вбачається, що останні були видані на виконання Інструкції з організації відряджень та службових виїздів працівників ГУ МВС в області та у зв`язку зі службовою необхідністю.
При цьому, на підтвердження участі у проведенні антитерористичної операції позивачем до суду надано копію розстановки нарядів з книги нарядів Красноармійського МВ ГУ МВС області від 24.01.2015 року та від 02.02.2015 року (а.с. 17-21).
Разом з тим, надані позивачем копії наказів та розстановки нарядів з книги нарядів лише підтверджують виконання ОСОБА_1 посадових обов`язків в зоні антитерористичної операції під час її проведення та не свідчить про те, що він брав участь у заходах протидії терористичної діяльності, які координуються оперативним штабом з управління антитерористичною операцією та не містять жодних відомостей про залучення позивача до проведення антитерористичної операції.
Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 12, ч. 1, 2 ст. 13 ЗУ «Про боротьбу з тероризмом» для безпосереднього управління конкретною антитерористичною операцією та керівництва силами і засобами, які залучаються до здійснення антитерористичних заходів, утворюється оперативний штаб, очолюваний керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України (координаційної групи відповідного регіонального органу Служби безпеки України) або особою, яка його заміщує, першим заступником чи заступником керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України. Порядок діяльності оперативного штабу з управління антитерористичною операцією визначається на основі Положення про нього, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.
При проведенні антитерористичної операції використовуються сили і засоби (особовий склад, спеціалісти, зброя, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв`язку, інші матеріально-технічні засоби) суб`єктів боротьби з тероризмом, а також підприємств, установ, організацій, які залучаються до участі в антитерористичній операції, в порядку, визначеному згідно з Положенням, зазначеним у частині другій статті 12 цього Закону. Покриття витрат та відшкодування збитків, що виникли у зв`язку із проведенням антитерористичної операції, здійснюються згідно з законодавством. За рішенням керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України, погодженим із керівництвом відповідних суб`єктів боротьби з тероризмом, до широкомасштабних, складних антитерористичних операцій у районі їх проведення залучаються та використовуються сили та засоби (особовий склад та спеціалісти окремих підрозділів, військових частин, зброя, бойова техніка, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв`язку, інші матеріально-технічні засоби) Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції, Національної гвардії України, Збройних Сил України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону, та органів охорони державного кордону, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, Управління державної охорони України.
Згідно п. 2 ч. 5 Положення про Антитерористичного центру та його координаційні групи при регіональних органах Служби безпеки України, затвердженогоУказом Президента України від 14 квітня 1999 року N 379/99 Центр має право, зокрема, залучати до проведення заходів боротьби з тероризмом, у тому числі для здійснення аналізу поточних ризиків і загроз у сфері боротьби з тероризмом, фахівців (експертів) суб`єктів боротьби з тероризмом, центральних і місцевих органів виконавчої влади, організацій та установ (за згодою їх керівників).
Таким чином, підставою для залучення особового складу суб`єктів боротьби з тероризмом (зокрема органів МВС) є рішення керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України, яке погоджується із керівництвом відповідного суб`єкта боротьби з тероризмом.
Разом з тим, згідно листа Головного управління МВС України в Донецькій області від 27.12.2017 року № 228зі/лк, листа Антиретористичного центру при Службі безпеки України від 28.12.2017 року № 33/7-А-2558 ОСОБА_1 не зараховувався до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань (а.с. 39, 43).
Крім того, в обгрунтування позовних вимог позивачем до суду надано письмові пояснення осіб, з якими, як вказує позивач, він служив в зоні проведення антитерористичної операції з 07.04.2014 ркоу по 27.02.2015 року, проте суд не приймає до уваги вказані письмові пояснення, оскільки вони стосуються громадянина ОСОБА_4 , а не позивача, та ними не підтверджено безпосередню участь позивача, ОСОБА_1 , у заходах щодо забезпечення проведення антитерористичної операції (а.с. 52-63).
При цьому, позивач просить суд визнати протиправною бездіяльність Головного управління МВС України в Донецькій області щодо не подання вмотивованого рапорту керівника начальника Красноармійського (Покровського) МВ ГУ МВС України в Донецькій області, не подання клопотання відносно ОСОБА_1 до Штабу АТЦ при СБУ про зарахування до сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, проте будь-яких доказів на підтвердження надходження до Головного управління МВС України в Донецькій області рапорту начальника Красноармійського (Покровського) МВ ГУ МВС України в Донецькій області позивачем суду не надано.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління МВС України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 08592158, адреса місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Італійський, 32), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Антитерористичний центр при Службі безпеки України (код ЄДРПОУ 2003727, адреса місцезнаходження: 01010, м. Київ, вул. Московська, 5/2), Красноармійський МВ ГУМВС України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 08671596, адреса місцезнаходження: 84561, Донецька область, м. Покровськ, вул. Фрунзе, 7) про визнання протиправною бездіяльності Головного управління МВС України в Донецькій області щодо не подання вмотивованого рапорту керівника начальника Красноармійського (Покровського) МВ ГУ МВС України в Донецькій області, не подання клопотання відносно ОСОБА_1 до Штабу АТЦ при СБУ про зарахування до сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області; зобов`язання Головного управління МВС України в Донецькій області звернутись до АТЦ при СБУ із клопотанням про зарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до складу сил та засобів, які залучались та брали безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької області, забезпечували її проведення в період з 07.04.2014 року по 27.02.2015 року у населених пунктах: м. Донецьк, м. Покровськ (Красноармійськ) Донецької області та спрямувати відповідні підтверджуючі документи до комісії МВС України з питань розгляду матеріалів про визначення учасниками бойових дій, в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 26 липня 2019 року.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2019 |
Оприлюднено | 15.09.2022 |
Номер документу | 83265558 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні