ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 липня 2019 року Чернігів Справа № 620/2151/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Клопота С.Л.,
суддів Лобана Д.В., Непочатих В.О.,
при секретарі Шевченко О.В.,
за участю представника позивача ОСОБА_1 , представника відповідача Соколовської О.В. , представників третьої особи ОСОБА_6, Кірюшина Д.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні з урахуванням правил для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ в приміщенні суду справу за позовом суб`єкта виборчого процесу - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_4 про визнання протиправними і скасування рішень, визнання протиправними дій та бездіяльності,
В С Т А Н О В И В:
Кандидат у народні України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_4, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не складенні протоколів про повторний підрахунок голосів на звичайних виборчих дільницях № 740050, № 740080, № 740071, № 740077, № 740062;
- визнати протиправними дії відповідача, які полягають у проведенні повторного перерахунку голосів виборців на звичайних виборчих дільницях № 740050, № 740080, № 740071, № 740077, № 740062 всупереч процедурі та із грубим порушенням приписів статті 94 Закону України Про вибори народних депутатів України ;
- визнати протиправним та скасувати постанову відповідача від 22.07.2019 № 25 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740050 одномандатного виборчого округу № 210;
- встановити факт систематичного порушення відповідачем Конституції України та Закону України Про вибори народних депутатів .
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідач під час підрахунку голосів виборців, допустив порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , а саме на виборчих дільницях № 740050, № 740080, № 740071, № 740077, № 740062 безпідставно прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців. Зазначає, що протоколи про повторний підрахунок голосів на вказаних виборчих дільницях не складались, проведення повторного перерахунку голосів виборців на спірних виборчих дільницях відбувалось з грубим порушенням процедури, встановленої Законом України Про вибори народних депутатів України . Крім того, стверджує, що процес повторного підрахунку голосів голова ОВК № 210 розпочала не припиняючи процедури прийняття протоколів та іншої виборчої документації з інших ДВК округу. Крім того, під час проведення повторного підрахунку голосів голова ОВК № 210 здійснювала перерахунок не всіх бюлетенів, а лише тих пакунків, де знаходились бюлетені щодо окремих кандидатів у народні депутати, які вона вибирала, пояснюючи це тим, що люди поспішають. За результатами повторного підрахунку голосів, не було оголошено результатів цього підрахунку членам окружної виборчої комісії.
У встановлений судом строк відповідачем не було подано до суду відзиву на позов.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору подано пояснення щодо позову, в яких зазначено, що прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами є виключно дискреційними повноваженнями відповідача. Стверджує, що по дільницям, де проводився перерахунок голосів були подані відповідні заяви, скарги, акти про порушення законодавства на цих дільницях та додатково заявниками надано усні пояснення по суті заяв та актів. Зазначає, що на момент вчинення відповідачем відповідних дій та прийняття рішення від 22.07.2019, були визначені Законом України Про вибори народних депутатів України підстави для проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 740050 та прийняття рішення про визнання голосування на цій дільниці недійсним, що свідчить про обґрунтованість та законність постанови окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 210.
Вислухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Указом Президента України Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів від 21.05.2019 було припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та пунктом 2 призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019.
Постановою Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 № 919 Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019, зокрема, Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210.
У зв`язку з надходженням до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 скарги ОСОБА_5 на дії комісії № 740050, який є офіційним спостерігачем кандидата у народні депутати України Коровченка С.В . , з актом про виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів та скарги на бездіяльність ДВК щодо порушень Закону України Про вибори народних депутатів України на виборчій дільниці № 740050 відповідачем о 14:05 год. винесено постанову Про проведення повторного підрахунку голосів виборців від 22.07.2019 № 24, якою постановлено провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740050 в одномандатному виборчому окрузі № 210.
В подальшому, постановою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740050 одномандатного виборчого округу № 210 від 22.07.2019 № 25 постановлено визнати недійсними результати голосування на виборчій дільниці № 740050 в одномандатному виборчому окрузі № 210, а виборчі бюлетені у кількості 1338 штук, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважати такими, що не підлягають врахуванню.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України Про вибори народних депутатів України (далі - Закон № 4061).
Положеннями частини першої статті 19 Закону № 4061 передбачено, що підготовка організації і проведення голосування та підрахунок голосів виборців здійснюється на виборчих дільницях, що утворюються Центральною виборчою комісією або окружною виборчою комісією відповідно до цього Закону та існують на постійній чи тимчасовій основі.
Згідно з частиною тринадцятою статті 94 Закону № 4061 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.
Відповідно до частини чотирнадцятої статті 94 Закону № 4061 окружна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Контекстуальний аналіз зазначених норм свідчить про те, що за наслідками повторного підрахунку голосів складається протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці.
В свою чергу за приписами частини третьої статті 94 Закону № 4061 засідання окружної виборчої комісії, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
В судовому засіданні встановлено та не заперечується учасниками справи, що протокол безперервного засідання, який повинен відображати хід засідання та прийняті рішення, не закритий, а отже не підписаний головою та секретарем виборчої комісії, що позбавляє можливості суд витребувати даний доказ для реалізації однієї із засад адміністративного судочинства, як офіційне з`ясування всіх обставин у справі, а відтак, прийняття справедливого рішення по суті позовних вимог.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не складенні протоколів про повторний підрахунок голосів на звичайних виборчих дільницях № 740050, № 740080, № 740071, № 740077, № 740062; визнання протиправними дій відповідача, які полягають у проведенні повторного перерахунку голосів виборців на звичайних виборчих дільницях № 740050, № 740080, № 740071, № 740077, № 740062 всупереч процедурі та із грубим порушенням приписів статті 94 Закону України Про вибори народних депутатів України є передчасними та не підлягають задоволенню, оскільки відсутній кінцевий документ, яким у цій ситуації є протокол безперервного засідання підписаний уповноваженими особами окружної виборчої комісії.
Крім того, в ході розгляду справи було досліджено відеозаписи, надані позивачем, на яких зафіксовано фрагменти засідання окружної виборчої комісії, однак встановити факт, що окружна виборча комісія здійснювала перерахунок не всіх бюлетенів, без належного повідомлення всіх членів з вказаного відеозапису не вбачається можливим.
Також не заслуговують на увагу посилання позивача, що постанова відповідача про проведення повторного підрахунку голосів виборців від 22.07.2019 № 24 є незаконною, прийнятою в супереч вимог Закону № 4061, оскільки дана постанова не є предметом розгляду у даній справі.
Надані позивачем на підтвердження обставин, викладених у позові, акти виявлення порушення Закону України Про вибори народних депутатів судом не приймаються до уваги, з огляду на відсутність доказів, що особи, які підписали дані акти є виборцями у розуміння частини першої статті 2 Закону № 4061. Даними доказами можуть бути виключно документи визначені частиною третьою цієї ж статті.
У відповідності до частини шістнадцятої статті 94 Закону № 4061 окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 92 цього Закону.
Так, частиною першою статті 92 Закону № 4061 установлено, що дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, за обставин: виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному або одномандатному окрузі у кількості, що перевищує більш як на п`ять відсотків кількість виборців, які отримали відповідні виборчі бюлетені на виборчій дільниці.
Як встановлено судом, постановою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740050 одномандатного виборчого округу № 210 від 22.07.2019 № 25 визнано недійсними результати голосування на виборчій дільниці № 740050 в одномандатному виборчому окрузі № 210.
Суд зазначає, що обов`язковою передумовою для визнання окружною виборчою комісією недійсними результати голосування на виборчій дільниці є, зокрема, призначення та проведення у встановленому законом порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці і складення протоколу про підрахунок голосів виборців.
Під час розгляду даної справи, з огляду на зазначені вище обставини, судом не встановлено протиправності призначення та проведення повторного підрахунку голосів, а тому позовна вимога про визнання протиправним та скасувати постанови відповідача від 22.07.2019 № 25 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740050 одномандатного виборчого округу № 210 задоволенню не підлягає.
Щодо позовної вимоги про встановлення факту систематичного порушення відповідачем Конституції України та Закону України Про вибори народних депутатів , то суд зазначає наступне.
Грубе порушення законодавства про вибори має місце у випадках коли йдеться про відверте, умисне вчинення членом комісії таких дій, які межують або становлять собою склад адміністративного правопорушення чи злочину. При цьому, йдеться про порушення істотних для виборців, кандидатів, інших суб`єктів виборчого процесу прав чи порушення, що ставлять під сумнів легітимність виборчого процесу або певних його стадій.
В даному випадку, судом не встановлено грубого порушення законодавства про вибори, а тому вказана позовна вимога є безпідставною та не підлягає задоволенню.
При вказаних обставинах, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову суб`єкта виборчого процесу - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 необхідно відмовити повністю.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи, що при поданні позову судовий збір позивачем не було сплачено, а в задоволенні позову відмовлено, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви, яка містить дві самостійні вимоги немайнового характеру, в розмірі 1536,80 грн.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 143, 241-246, 262, 268-271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову суб`єкта виборчого процесу - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (вул. Київська, буд. 281-А, м. Прилуки, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 43040654), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_4 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання протиправними і скасування рішень, визнання протиправними дій та бездіяльності - відмовити повністю.
Стягнути з суб`єкта виборчого процесу - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір в сумі 1536,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне судове рішення складено 26 липня 2019 року.
Головуючий суддя С.Л. Клопот
Суддя Д.В. Лобан
Суддя В.О. Непочатих
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2019 |
Оприлюднено | 28.07.2019 |
Номер документу | 83266214 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні