ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 1.380.2019.003841
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2019 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Мричко Н.І.,
судді Сидор Н.Т.,
судді Кравціва О.Р.,
за участі секретаря судових засідань Кулик С.В.,
позивачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,
представників позивача ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,
представника відповідача ОСОБА_7 , ОСОБА_8,
третьої особи ОСОБА_9 ,
представників третьої особи Марусяка В.Я, Мартинюка В.Ю., Мартиновського О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 , Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача дільничних виборчих комісій № 460001, 460002, 460003, 460004, 460005, 460007, 460008, 460009, 460012, 460013, 460014, 460017, 460053, 460055, 460056, 460065, 460069, 460072, 460080, 460085, 460148, 460616, 460673, 460650, 460679, 461004, 461005, 461014, 461019, 461024, 461022, 461021, 461029, 461031, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045, кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_9 про визнання протиправними бездіяльності, дій, визнання протиправним та скасування Протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 та зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
25.07.2019 (о 23:44 год.) Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 , Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_2 звернулися до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119, в якому, з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог просять суд:
- визнати бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 щодо реагування на порушення виборчого законодавства під час підрахунку голосів виборців протиправною;
- визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 щодо встановлення підсумків голосування та складання протоколу про підсумки голосування;
- визнати Протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 складений 25 липня 2019 року о 00 год. 37 хв. протиправним та скасувати його;
- зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 460001, 460002, 460003, 460004, 460005, 460007, 460008, 460009, 460012, 460013, 460014, 460017, 460053, 460055, 460056, 460065, 460069, 460072, 460080, 460085, 460148, 460616, 460673, 460650, 460679, 461004, 461005, 461014, 461019, 461024, 461022, 461021, 461029, 461031, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045 та скласти протоколи про повторний підрахунок голосів;
- зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 та скласти протокол про підсумки з урахуванням відомостей протоколів про повторний підрахунок голосів.
В підготовчому засіданні від 26.07.2019 суд постановив ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_9 .
26.07.2019 до суду надійшла заява Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 та Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_2 про уточнення позовних вимог.
Ухвалою суду від 26.07.2019 прийнято заяву Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 та Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_2 про уточнення позовних вимог. Крім того, згідно вказаної ухвали залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - дільничні виборчі комісії № 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045.
Ухвалою суду від 27.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду. Згідно з вказаною ухвалою, зобов`язано відповідача надати відзив на позовну заяву з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 26.07.2019, оригінали або належним чином завірені копії журналу реєстрації скарг, скарг кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 , скарг кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_2 , поданих на протоколи ДВК №№ 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045 та результати розгляду вказаних скарг, протокол безперервного засідання ОВК №119, а також окремі думки членів ОВК №119 до протоколу про підсумки голосування по одномандатному виборчому округу №119.
При обґрунтуванні позовних вимог Позивачі зазначають про порушення Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17.11.2011 № 4061-VI (далі - Закон №4061). Вказують на бездіяльність Відповідача, яка полягала у відсутності реагування на порушення виборчого законодавства під час підрахунку голосів виборців. Позивачі наголосили, що зверталися до Відповідача із скаргами на протоколи ДВК до яких долучали відповідні докази порушень виборчого законодавства на дільничних виборчих комісіях. Проте, відповідач не відреагував на вказані Позивачами порушення у скаргах. Звернули увагу суду на допущені розбіжності між протоколом та протоколом з поміткою "Уточнений" по ДВК №460004, які полягають у різниці кількості виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, що виявилися у кожній виборчій скриньці. Зокрема у протоколі ДВК №460004 у виборчій скриньці № 6 зазначено кількість виборчих бюлетенів для голосування, яка складає 29 штук, а в протоколі з поміткою "Уточнений" зазначено, що у виборчій скриньці № 6 кількість виборчих бюлетенів для голосування становить 30 штук. Додатково звернули увагу на однакові дати та години складення вказаних протоколів.
Щодо ДВК № 460008 вказали, що між протоколом та протоколом з поміткою "Уточнений" різняться відомості у пункті 8 щодо кількості виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, які виявилися у кожній виборчій скриньці. Так, у пункті 8 протоколу ДВК №460008 зазначено, що кількість виборчих бюлетенів для голосування у виборчій скриньці № 4 складає 249 штук, що не відповідає відомостям у протоколі з поміткою "Уточнений", де кількість виборчих бюлетенів у виборчій скриньці № 4 становить 223 штуки. Крім цього, звернули увагу на однакові години складення вказаних протоколів.
Щодо ДВК № 460007 зазначають, що ОВК №119 в порушення процедури уточнення протоколів без повернення ДВК самостійно внесені зміни до протоколу ДВК в частині кількості виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування).
Не зважаючи на порушення виборчого законодавства на виборчих дільницях під час голосування, відповідачем на засіданні окружної виборчої комісії складено протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 від 25.07.2019 року о 00 год. 37 хв. З наведених обставин, на думку Позивачів, вважають вказані дії та оскаржуваний протокол протиправними та зазначають про підстави для його скасування. У зв`язку з цим, просять зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 провести повторний підрахунок голосів на вказаних ДВК та скласти за його результатами протокол про повторний підрахунок голосів.
Позивачі та їхні представники в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог від 26.07.2019. Зазначили, що до оскарженого протоколу долучено п`ять окремих думок членів ОВК № 119, а саме: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та ОСОБА_14 , що вказує на не згоду вказаних членів комісії з прийнятим рішенням ОВК №119.
Представники відповідача відзиву на позовну заяву з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 26.07.2019 не надали. В судовому засіданні проти позову заперечили, вказали на те, що за результатами розгляду поданих Позивачами скарг відповідачем прийнято відповідні рішення. На підтвердження вказаного надали суду постанови про повернення скарг без розгляду та постанови про відмову у задоволенні скарг. Звернули увагу суду, що Позивачами не доведено факту допущеної бездіяльності відповідача щодо розгляду скарг Позивачів. Зазначили, що вичерпні підстави для перерахунку виборчих бюлетенів для голосування визначені частиною 11 статті 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Враховуючи наведене, просили суд відмовити Позивачам у задоволенні їх позову за безпідставністю та необґрунтованістю.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України, які відбулися 21.07.2019 року ОСОБА_9 та його представники проти позову заперечили. Вказали на те, що бездіяльність не може полягати у активних діях, які виявилися у розгляді скарг Позивачів та прийнятті за результатами їх розгляду відповідних рішень. Зазначено, що подані Позивачами скарги не відповідають формі та змісту скарги, визначеними статтею 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Наголосили, що Позивачами не конкретизовано у чому полягає протиправність дій та бездіяльність Відповідача. Крім цього зазначили, що постанови за результатами розгляду скарг Позивачами не оскаржувалися. Щодо вимоги Позивачів про визнання протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 складеного 25.07.2019 року о 00 год. 37 хв., вказали на те, що такий не є рішенням у розумінні положень Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), яке може бути предметом оскарження, а лише фіксує відповідні відомості. Щодо вимоги про зобов`язання відповідача провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях, скласти за його результатами протоколи про повторний підрахунок голосів та зобов`язати встановити підсумки голосування з урахуванням відомостей протоколів про повторний підрахунок голосів, зазначили, що вказане належить до дискреційних повноважень відповідача. Щодо вказаних Позивачами розбіжностей між протоколами та протоколами з поміткою "Уточнений" ДВК зазначено, що такі протоколи, складені відповідними ДВК, дії та рішення, яких Позивачами не оскаржено. Враховуючи наведене, просили у задоволенні позовних вимог Позивачів відмовити за їх необґрунтованістю та безпідставністю.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - дільничні виборчі комісії №№ 460001, 460002, 460003, 460004, 460005, 460007, 460008, 460009, 460012, 460013, 460014, 460017, 460053, 460055, 460056, 460065, 460069, 460072, 460080, 460085, 460148, 460616, 460673, 460650, 460679, 461004, 461005, 461014, 461019, 461024, 461022, 461021, 461029, 461031, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045 в судові засідання явки уповноважених представників не забезпечили.
З`ясувавши зміст спірних правовідносин, дослідивши долучені до матеріалів справи докази, суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини.
Указом Президента України від 21.05.2019 № 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання, призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019.
Постановою Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 №919 утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019.
21.07.2019 проведено позачергові вибори народних депутатів України.
25.07.2019 о 00 год. 37 хв. ОВК №119 складений протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119.
З вказаного протоколу видно, що на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений" та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку із спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі ОВК № 119 встановила:
кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, одержаних окружною виборчою комісією - 150564;
кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, погашених окружною виборчою комісією - 0;
кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, одержаних дільничними виборчими комісіями одномандатного виборчого округу - 150564;
кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, виготовлених дільничними виборчими комісіями одномандатного виборчого округу - 0;
кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, погашених дільничними виборчими комісіями одномандатного виборчого округу - 67023;
кількість виборців, внесених до списків виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу, - 148308;
кількість виборців, внесених до витягів із списку дільницях одномандатного виборчого округу - 6739;
кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі у приміщенні для голосування - 77190;
кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі за місцем перебування - 6351;
сумарна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі - 83541;
кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу - 0;
кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному виборчому окрузі у приміщенні для голосування - 77189;
кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному виборчому окрузі за місцем перебування, - 6351;
загальна кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному виборчому окрузі, - 83540;
кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, визнаних недійсними, - 1396.
кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у народні депутати одномандатному виборчому окрузі, які є сторонами у такій справі: ОСОБА_9 12790 голосів, ОСОБА_1 12650 голосів та ОСОБА_2 2398 голосів.
Суд встановив, що у період з 23.07.2019 до 24.07.2019 від кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_1 та кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_2 до ОВК № 119 надходило ряд скарг щодо порушення виборчого законодавства ДВК.
Позивачами у позовній заяві з урахуванням уточнень до такої від 26.07.2019 зазначається, що ними подано ряд скарг щодо порушень, виявлених на виборчих дільницях №№ 460001, 460002, 460003, 460004, 460005, 460007, 460008, 460009, 460012, 460013, 460014, 460017, 460053, 460055, 460056, 460065, 460069, 460072, 460080, 460085, 460148, 460616, 460673, 460650, 460679, 461004, 461005, 461014, 461019, 461024, 461022, 461021, 461029, 461031, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045.
Відповідачами у свою чергу зазначено, що усі скарги Позивачів, які зареєстровані у журналі реєстрації документів, заяв і скарг ОВК № 119 є розглянутими за результатами яких прийняті відповідні рішення.
З метою перевірки наведених доводів сторін, суд встановив таке.
Щодо виборчих дільниць за № № 460001, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461034, 461039, 461044, 461045 представник Позивача ОСОБА_6 вказав на те, що у Позивачів відсутні докази звернення із скаргами щодо порушень виявлених на вказаних дільницях. У журналі реєстрації документів заяв і скарг відповідача також відсутні відомості щодо таких скарг.
Таким чином суд вважає, що Позивачами не доведено факту звернення зі скаргами щодо виявлених порушень виборчого законодавства на виборчих дільницях №№ 460001, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461034, 461039, 461044, 461045.
Встановлено, що 23.07.2019 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_1 подано низку скарг про порушення Закону України Про вибори народних депутатів України допущених на виборчих дільницях № 460002, 460004, 460007, 460008, 461019, 460014, 461021, 461022, 461024, 461031, 461029, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 460674, 460095. Суд зазначає, що вказані скарги за своїм змістом та формою є типовими. У таких зазначено, що: що під час подання протоколів вказаних дільниць до ОВК №119, проаналізувавши інформацію отриману від офіційних спостерігачів, скаржник виявив факти незаконного голосування, що виявляється у різкому підвищенні явки виборців, відображеної в документах за короткий період часу без фактичного збільшення кількості виборців на дільниці, що є порушенням частини 1 статті 92 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Згідно з вказаними скаргами скаржник просив розглянути такі; скасувати протоколи ДВК про підрахунок голосів виборців у звичайних виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі; зобов`язати ДВК здійснити повторний підрахунок голосів виборців за участі представників ОВК та представників кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 119 ОСОБА_1 . До скарг як додаток долучена копія відповідної скарги.
За результатами розгляду означених скарг, відповідачем прийняті Постанови про повернення без розгляду скарг кандидата у народні депутати ОСОБА_1, а саме постанова № 43, № 42, № 49, № 40, № 36, № 37, № 35, № 34, № 31, № 32, № 30, № 29, № 28, № 27, № 26, № 38, № 39 від 24.07.2019. Вказані постанови обґрунтовані недотриманням вимог пункту 5 частини 1 статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України", оскільки скаржником не надано доказів виявлення вказаного порушення (актів, фото та відео-зйомки, тощо).
Щодо виборчої дільниці № 460005. В матеріалах справи міститься скарга, зареєстрована за № 17 в журналі реєстрації документів заяв і скарг відповідача за підписом довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 119 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 - ОСОБА_6 від 23.07.2019 (арк. справи 53). У вказаній зазначається про те: "що після оголошення технічної перерви по ОВК № 119 22.07.2019 о 23:00 год. було зафіксовано невідповідність поданих даних у протоколі ОВК № 119 - кількість опрацьованих протоколів ДВК, а саме: 220 - нараховано, 92,33 % по протоколах, а на сайті ЦВК 236 опрацьованих - 95,16 %. Дана інформація є сумнівною і потребує перевірки та уточнення, або визнання такими як недійсні. У відповідності до статті 92 Закону України "Про вибори народних депутатів України" просив розглянути його скаргу; скасувати відомості у протоколі ведення ОВК щодо опрацьованих дільниць; внести коректну інформацію після уточнення отриманої інформації.
За результатами розгляду вказаної скарги відповідачем прийнята постанова від 24.07.2019 о 17:55 год. № 52 про повернення без розгляду скарги № 17 кандидата у народні депутати ОСОБА_1. Постановлено: скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 119 ОСОБА_1 повернути без розгляду; повідомити кандидата у народні депутати ОСОБА_1 про можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Вказана постанова обґрунтована недотриманням вимог статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Щодо виборчої дільниці № 460012, суд зазначає, що про таку згадано у постанові ОВК №119 від 25.07.2019 о 18:01 № 49 про відмову у задоволенні скарги № 38 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати ОСОБА_1. Зазначено, що протокол ВД № 460012 пункт 14 (кількість виборців, які проголосували за ОСОБА_17 містить зафарбовування коректором та виправлення).
Щодо виборчих дільниць № 460650 та № 460616. У скарзі, поданій кандидатом у народні депутати України ОСОБА_2 від 24.07.2019 (арк. справи 43) зазначено, що згідно з відомостями поданими ОВК №119 по одномандатному виборчому округу під час підрахунку голосів по протоколах із мокрими печатками, при співставленні не співпадають із загальними відомостями на сайті ЦВК. Просить прийняти скаргу до розгляду та скасувати протоколи виборчих дільниць та здійснити повторний підрахунок із залученням членів ОВК. Додатки: протоколи з мокрою печаткою у вказаних виборчих дільницях.
За результатами розгляду вказаної скарги відповідачем прийнята постанова від 25.07.2019 о 15:45 год. №46 про повернення без розгляду скарги №28 від 24.07.2019. Зазначено, що із поданої скарги неможливо встановити вимоги скаржника, тому така не відповідає вимогам частини 6 статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Крім цього, подані заяви про ознайомлення з протоколами з мокрими печатками виборчих дільниць № 460085, № 460679, 461005, 461051, 461020, 461032.
24.07.2019 кандидатом у народні депутати ОСОБА_1 подана до відповідача скарга про порушення на виборчих дільницях № 460003, № 460009, № 460012, № 460013, № 460014, № 460017, № 460053, № 460055, № 460065, № 460069, № 460072, № 460080, №460010. У вказаній скарзі зазначається про те: "що різні відомості, які висвітлені на сайті ЦВК та відомості у протоколах з мокрими печатками бланк № 1214613, № 1206904, № 1213010, № 1215715, № 1216010, № 1204406, № 1207606, № 1201109, №1220312, № 1219018, № 1214706, № 1214908. Згідно вище наведених протоколів дані відомості носять сумнівний характер через виправлення в протоколах, написання різними кольоровими ручками, різними почерками і з виправлення під коректор. Ці дії кваліфікуються як частина 1 статті 89 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Згідно з вказаною скаргою скаржник просив: прийняти таку до розгляду; скасувати протоколи виборчих дільниць № 460065, № 460017, 460069, № 460072, № 460055, № 460072, № 460080, № 460053, № 460003, № 460009, № 460012, № 460013, № 460014; провести повний перерахунок голосів по вищевказаних дільницях із залученням представників ОВК і довірених осіб кандидатів. До скарги як додаток долучені оригінали протоколів з мокрими печатками - 12 штук та акт про порушення від 24.07.2019.
За результатами розгляду вказаної скарги прийнята постанова від 24.07.2019 о 17:15 год. № 53 про відмову у задоволенні скарги № 40 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати ОСОБА_1. Постановлено: скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №119 ОСОБА_1 повернути без розгляду; повідомити кандидата у народні депутати ОСОБА_1 про можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Вказана постанова обґрунтована недотриманням вимог статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Щодо виборчих дільниць № 460056, №461031, №460673. В матеріалах справи міститься скарга кандидата у народні депутати ОСОБА_1 від 24.07.2019, яка зареєстрована у журналі реєстрації документів заяв і скарг відповідача за № 31 (арк. справи 47). Скаржник зазначає, що згідно з відомостями поданими ОВК № 119 по одномандатному виборчому окрузі, під час підрахунку голосів з мокрими печатками, при співставленні не співпадають загальні відомості по проголосованих бюлетенях, а саме по кандидатах ОСОБА_24 , ОСОБА_9 , ОСОБА_1 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 та інші, де є суттєві невідповідності по поданих відомостях від ОВК. По протоколах ОСОБА_9 - 12687, ОСОБА_1 - 12446, ОСОБА_20 - 12220 , по відомостях ЦВК ОСОБА_9 - 12790, ОСОБА_1 - 12650 , ОСОБА_20 12321 . Додаток оригінали протоколів з мокрими печатками, акт про виявлення порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України". Просять прийняти до розгляду скаргу, скасувати протоколи виборчих дільниць та здійснити повторний підрахунок голосів за участі представників кандидатів по №119 у виборчому окрузі.
За результатами розгляду вказаної скарги відповідачем 25.07.2019 о 17:15 год. прийнята постанова від № 48 про відмову у задоволенні скарги № 31 від 24.07.2019. Як на підставу для відмови у задоволенні вказаної скарги відповідач посилається на те, що подані докази скаржником не являються належними і допустимими у розумінні статті 112 Закону України "Про вибори народних депутатів України". Вказана відмова мотивована тим, що скаржником подано протоколи комісії № 460056, № 461031 та № 460673 на оригінальних бланках, які містять виправлення і неточності, математичні і граматичні помилки, замазані коректором показники, а тому такі докази не можуть бути належними і достовірними. Зазначено, що у комісії ОВК №119 наявні оригінали протоколів комісій № 460056, № 461031 та № 460673, які зареєстровані у системі ВИБОРИ , які не містять виправлень і неточностей, математичних і граматичних помилок, відсутність замазаних коректором показників та мають повне співпадіння з даними ЦВК протриманих бюлетенях.
Щодо виборчих дільниць 460007, 460008 відповідачем 25.07.2019 о 18:17 год. прийнята постанова за № 55 про відмову у задоволенні скарги № 38 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати ОСОБА_1 . Зазначено, що докази подані скаржником не є належними та допустимими в розумінні статті 112 Закону України Про вибори народних депутатів України .
При прийнятті рішення, суд виходив з наступних мотивів.
За правилами визначеними ст. 110 Закону України Про вибори народних депутатів України скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга повинна містити:
1) назву виборчої комісії, до якої вона подається;
2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;
9) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 108 цього Закону, із зазначенням дати підписання.
2. Скарга від імені виборчої комісії подається за рішенням виборчої комісії, яке додається до скарги, підписується головуючим на засіданні виборчої комісії, на якому приймалося рішення про звернення із скаргою, та засвідчується печаткою виборчої комісії.
3. До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.
Статтею 111 Закону України Про вибори народних депутатів України регламентовано порядок і строки розгляду скарг виборчими комісіями.
Порядок та строки розгляду скарг виборчими комісіями встановлюються Центральною виборчою комісією, з урахуванням вимог цієї статті та статей 108-110 цього Закону.
Скарга, оформлена без дотримання вимог статті 110 цього Закону, повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови окружної або дільничної виборчої комісії суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно. При поверненні скарги без розгляду зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення із скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 цього Закону, у передбачені цим Законом строки.
При повторному поданні скарги з невиправленими недоліками або з допущенням нових недоліків виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Скарга, оформлена з дотриманням вимог статті 110 цього Закону, розглядається відповідною виборчою комісією на своєму засіданні не пізніш як на другий день з дня її отримання, за винятком випадків, передбачених частинами п`ятою - сьомою цієї статті.
Скарга щодо порушень, які мали місце до дня голосування, розглядається виборчою комісією у строк, передбачений частиною четвертою цієї статті, але не пізніше 24 години дня, що передує дню голосування.
Скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування суб`єктами оскарження, зазначеними у пункті 4 частини другої статті 108 цього Закону, подана до дільничної виборчої комісії, розглядається нею відразу після закінчення голосування.
Скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, подана до виборчої комісії вищого рівня, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її подання.
Якщо виборча комісія при розгляді скарги визнає необхідним проведення перевірки зазначених у скарзі обставин правоохоронними органами, відповідні правоохоронні органи за зверненням виборчої комісії перевіряють ці обставини та вживають відповідних заходів щодо припинення порушення законодавства у триденний строк з дня отримання звернення виборчої комісії, а якщо таке звернення отримано ними менше ніж за три дні до дня голосування, у день голосування чи в наступний за ним день, - невідкладно. Про наслідки перевірки та вжиті заходи відповідні органи невідкладно повідомляють виборчу комісію, яка до них звернулася.
Розгляд скарги виборчою комісією здійснюється з обов`язковим своєчасним повідомленням суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження та інших заінтересованих осіб рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти про час і місце розгляду скарги. Допускається повідомлення суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження та заінтересованих осіб про час і місце розгляду скарги по телефону з фіксуванням такої дії службовою особою виборчої комісії окремою письмовою довідкою, яка долучається до справи (протоколу). Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду скарги.
Копії скарги та доданих до неї документів надаються суб`єкту оскарження та заінтересованим особам заздалегідь, а у разі неможливості - не пізніше початку розгляду скарги. Суб`єкт оскарження має право подати письмові пояснення по суті скарги, які беруться до розгляду виборчою комісією.
Положення ч. 2 ст. 111 Закону України Про вибори народних депутатів України закріплені і в п. 6.8 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою ЦВК від 31.07.2012 № 133, де зазначено, що скарга, оформлена без дотримання передбачених Законом та цим Порядком вимог, підлягає поверненню суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно.
Така скарга повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови окружної або дільничної виборчої комісії із супровідним листом, у якому зазначається вичерпний перелік недоліків, що перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог Закону, та в установлені ним строки.
Відповідно до приписів статті 112 Закону України Про вибори народних депутатів України докази виборчій комісії надають суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія - суб`єкт розгляду скарги може звернутися із запитом щодо витребування додаткових доказів за власною ініціативою або на прохання суб`єкта звернення, суб`єкта оскарження, заінтересованих осіб.
Якщо суб`єкт звернення, суб`єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб`єкта розгляду скарги.
Згідно з частиною 1 статті 113 Закону України Про вибори народних депутатів України рішення виборчої комісії за результатами розгляду скарги повинно бути справедливим, законним і обґрунтованим.
Натомість, слід зазначити, що відповідач, до якого позивачами були подані численні скарги про порушення законодавства про вибори, покликаючись на порушення позивачами приписів частини 1 статті 110 Закону України Про вибори народних депутатів України залишав такі скарги без розгляду з формальних підстав, при цьому, маючи можливість розглянути такі скарги по суті та встановити наявність чи відсутність обставин, на які покликаються позивачі та, які мають значення для правильного розгляду скарги.
Щодо покликання позивачів на розбіжності між протоколом ДВК № 460004 про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі №119, примірник № 5, складений 22.07.2019 о 03 год. 40 хв. та протоколом з поміткою Уточнений ДВК № 460004 про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі №119, примірник № 1, складений 22.07.2019 року о 03 год. 40 хв, суд зазначає таке.
В судовому засіданні знайшли своє підтвердження допущені розбіжності у пункті 8 вказаних протоколів, а саме вказана різна кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі, що виявилися у кожній виборчій скринці. Так у Протоколі вказано кількість бюлетенів у виборчій скринці № 6 - 29, в той час як в протоколі з поміткою Уточнений кількість бюлетенів у виборчій скринці № 6 становить 30.
При тому відповідачем не надано суду доказів того, що стало підставою для повторного перерахунку відомостей, зазначених у протоколі.
Крім того, має місце допущення ДВК № 460004 порушення вимог частини 6 статті 83 Закону України Про вибори народних депутатів України , а саме присвоєння переносній скринці та стаціонарній скринці однакового номера - номера № 1. На це порушення звертають увагу позивачі та таке порушення не спростовується стороною відповідача.
Щодо наведених вище порушень позивач звертався до відповідача із письмовою скаргою, яка постановою відповідача залишена без розгляду.
Поряд із зазначеними порушенням суд звертає увагу, що наведені вище Протоколи та
Протоколи з поміткою Уточнений ДВК складені однією датою та годиною. При цьому, слід розуміти, що часу складення Протоколу з поміткою Уточнений завжди передує час складення самого Протоколу, до якого вносяться відповідні уточнення.
Голова ОВК № 119 в судовому засідання у спростування наведених вище порушень, повідомив, що такі були частково усунені, але не за результатами скарг позивачів. Натомість суд унеможливлений перевірити дотримання порядку усунення таких порушень та відображення цих даних у протоколі про підсумки голосування, оскільки відповідачем не надано на вимогу суду безперервного протоколу засідання ОВК № 119.
Покликання позивачів на той факт, що головою ОВК № 119 оголошувались численні технічні перерви під час ведення безперервного протоколу засідання, що вплинуло на процес безперервності такого, судом відхиляються за недоведеністю такого відповідними доказами.
Крім цього, 24.07.2019 кандидатом у народні депутати в одномандатному окрузі №119 ОСОБА_1 подана скарга № 38 на протоколи ДВК № 460007 та № 460008 з приводу виявлення фактів неспівпадіння відомостей на сайті ЦВК із протоколами з мокрими печатками по ОВК № 460007, № 460008, а саме зазначено про те, що в протоколі ДВК № 460007 п. № 3 не відповідає даним на сайті ЦВК, так в протоколі дільничної комісії (830), а на сайті ЦВК - 1815. Щодо протоколу ДВК № 460008 такий не відповідає відомостям на сайті ЦВК, а саме по протоколу п. 3 неявка (1120). а на сайті (2237). На підтвердження наведених обставин надав Акти про передачу дільничній виборчій комісії уточненого списку на звичайній виборчій дільниці.
Як видно з Акта про передачу дільничній виборчій комісії уточненого списку на звичайній виборчій дільниці від 18 липня 2019 року складеного в м. Броди за підписом начальника відділу ведення ДРВ апарат Бродівської РДА ОСОБА_22 та голови (заступника голови, секретаря) дільничної виборчої комісії ОСОБА_23 , відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Бродівської РДА передав, а дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці № 460007 отримала на паперовому носії один примірник уточненого списку виборців на звичайній виборчій дільниці № 460007 до якого включено 1815 виборців на 33 аркушах (арк. справи 154 Том 2).
25.07.2019 о 18:01 ОВК №119 прийнята постанова № 49 про відмову у задоволенні скарги № 38 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати ОСОБА_1 . Зміст вказаної постанови зводиться до такого. Розглянувши скаргу кандидата у народні депутати Кавецького О. Ю. на протоколи дільничних виборчих комісій № 460007, № 460008 з приводу виявлення фактів неспівпадіння відомостей на сайті ЦВК із протоколами з мокрими печатками по ОВК 46007, 46008 в протоколах п. № 3 не відповідає дійсним даними на сайті ЦВК, в протоколі різниця комісії (830), а на сайті ЦВК (815). До скарги, скаржником було додано протоколи на оригінальних бланках із мокрими печатками, які містять виправлення і неточності, математичні і граматичні помилки, замазані коректором показники, а тому такі докази не можуть бути належними і достовірними. Одночасно надана оцінка протоколам ВД № 460065, № 460080, № 460012, № 460014, № 460009, № 460053, № 460055, № 460069, № 460072, № 460003, № 460017. За наведених обставин, відповідач дійшов висновку, що подані скаржником докази не являються належними та допустимими в розумінні статті 112 Закону України Про вибори народних депутатів України , а тому у задоволенні скарги №31 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати ОСОБА_1 відмовлено.
Аналіз наведеної скарги, яка зареєстрована у журналі реєстрації документів, заяв і скарг за № 38 від 24.07.2019 вказує на те, що ОСОБА_1 (арк. справи 207) у такій зазначалося про порушення в протоколах ДВК № 460007 та № 460008. Разом з тим, відповідачем у постанові № 49 від 25.07.2019 надається оцінка лише одному протоколу, а саме протоколу ДВК № 460007. Крім цього, у скарзі як додаток до такої зазначена копія з актів про передачу дільничній виборчій комісії уточненого списку на звичайній виборчій дільниці та копії протоколів по ДВК № 460007 та № 460008. Водночас у постанові відповідачем не згадується про зазначений в додатку до скарги Акт, а надається оцінка інших протоколам ДВК, які не були предметом оскарження у вказаній скарзі. Крім цього, при розгляді скарги № 38 від 24.07.2019 відповідач вирішив відмовити у задоволенні скарги № 31 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати Кавецького О.Ю.
Аналогічні підстави для відмови у задоволенні скарги № 38 від 24.07.2019 кандидата у народні депутати Кавецького О . Ю . зазначені відповідачем у постанові № 55, прийнятої 25.07.2019 о 18:17.
З наведеного видно, що відповідач при розгляді скарги № 38 від 24.07.2019 не вирішив питання чи мали місце порушення законодавства про вибори при складанні протоколів ДВК № 460007 та № 460008.
Крім цього, суд зазначає, що відповідно до часини 9 статті 111 Законом України Про вибори народних депутатів , розгляд скарги виборчою комісією здійснюється з обов`язковим своєчасним повідомленням суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження та інших заінтересованих осіб рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти про час і місце розгляду скарги. Відповідачем не надано суду доказів повідомлення суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження на підтвердження дотримання вимог статті 111 Закону України Про вибори народних депутатів , яка визначає порядок розгляду скарг.
За наведених обставин, суд вважає, що скарги кандидата у народні депутати Кавецького О. Ю. по суті відповідачем розглянуті не були, тоді як викладені у таких відомості та долучені відповідні Акти стосуються процесу виборів народних депутатів та впливають на правильність встановлення підсумків волевиявлення виборців на вказаних у скаргах виборчих дільницях. За таких обставин, суд вважає, що в спірних правовідносинах для відновлення порушених прав кандидата у народні депутати ОСОБА_1 можливе лише шляхом проведення повторного підрахунку голосів в одномандатному виборчому окрузі №119 на виборчих дільницях № 460004, № 460007 № 460008 № 460056, № 461031, № 460673.
Узагальнюючи результати розгляду скарг позивачів можна дійти висновку, що відповідачем прийнято лише три рішення по суті. Щодо решти скарг, такі повернені без розгляду, хоча відповідачем могли бути прийняті рішення по суті цих скарг із викликом в тому числі суб`єктів оскарження, які в свою чергу вправі подавати письмові пояснення по суті скарги, докази для підтвердження обставин, на які вони покликаються та які беруться до розгляду виборчою комісією, тощо.
Звісно суд зважає на покликання сторони відповідача про відсутність актів не долучених до скарг, при цьому зауважує формальний підхід при розгляді скарг ОВК №119, що не може залишитися поза увагою суду, оскільки аналогічний підхід з боку суду може призвести до порушення прав та інтересів учасників виборчого процесу, спотворення волевиявлення громадян.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності ОВК, що полягає у нерозгляді скарг (повернення без розгляду) позивачів.
Така бездіяльність відповідача унеможливила реалізацію прав позивачів на оскарження порушень законодавства про вибори, висвітлених у їх скаргах.
Необхідність належного реагування ОВК додатково підтверджується окремими думками п`яти членів ОВК, зокрема, у яких зазначають про численні порушення на дільничних виборчих комісіях, в тому числі можливі фальсифікації даних, відображених у протоколах про підрахунки голосів, та не погодження із даними відображеними в протоколі про підсумки голосування.
Відповідно до ч. 2 ст. 113 Закону України Про вибори народних депутатів України під час розгляду скарги на рішення суб`єкта оскарження виборча комісія вирішує:
1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом оскарження;
2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб`єктом оскарження на законних підставах;
3) чи було оскаржуване рішення прийнято в межах повноважень та відповідно до визначеної законом процедури;
4) які правові норми належить застосувати до цих правовідносин та чи віднесено законом розгляд цієї скарги до повноважень виборчої комісії - суб`єкта розгляду скарги;
5) чи належить задовольнити кожну з вимог суб`єкта звернення, чи відмовити в їх задоволенні;
6) чи належить поновити порушені права чи законні інтереси суб`єкта звернення іншим способом;
7) які рішення слід зобов`язати прийняти чи які дії, що випливають із факту скасування рішення, вчинити.
Відповідно до ч. 3 ст. 113 Закону України Про вибори народних депутатів України під час розгляду скарги на дії (бездіяльність) суб`єкта оскарження виборча комісія вирішує:
1) чи мала місце оскаржувана дія (бездіяльність) суб`єкта оскарження;
2) чи оскаржувана дія (бездіяльність) здійснювалась (вчинялась) суб`єктом оскарження на законних підставах;
3) які правові норми належить застосувати до цих правовідносин та чи віднесено законом розгляд цієї скарги до повноважень виборчої комісії - суб`єкта розгляду скарги;
4) чи належить задовольнити кожну з вимог суб`єкта звернення, чи відмовити в їх задоволенні;
5) чи належить поновити порушені права чи законні інтереси суб`єкта звернення іншим способом;
6) які рішення слід зобов`язати прийняти чи які дії, що випливають із факту визнання оскаржених дій чи бездіяльності протиправними, вчинити.
При цьому, відповідач, приймаючи рішення за результатами розгляду скарг позивачів не дотримався вимог, передбачених ч. 2 та ч. 3 ст. 113 Закону України Про вибори народних депутатів України .
Як встановлено, 25.07.2019 о 00 год. 37 хв. ОВК №119 складений протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119.
Згідно з приписами ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Слід зазначити, що на момент розгляду справи судом протокол безперервного засідання окружною виборчою комісією суду не надано.
Згідно з приписами ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:
1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;
2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.
За конструкцією цієї статті одне з передбачених рішень окружною виборчою комісією приймається за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього закону.
Відповідно до ч. 10 та ч. 11 ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.
У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.
Згідно з ч. 1 ст. 108 Закону України Про вибори народних депутатів України кандидат у депутати, зареєстрований у встановленому Законом порядку, партія - суб`єкт виборчого процесу, в особі її керівника, представника партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії, довірена особа кандидата у депутати, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, виборець, чиї особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії чи на здійснення спостереження, порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 109-113 цього Закону.
У матеріалах справи міститься заява позивача ОСОБА_1 , зареєстрована відповідачем 24.07.2019 за вхідним № 29 про надання йому уточнених протоколів по всіх виборчих дільницях за весь період уточнення таких в одномандатному виборчому окрузі №119.
Як зазначив у судовому засіданні голова ОВК, при прийнятті оскаржуваного рішення про підсумки голосування відповідачем враховано 41 уточнений протокол. При цьому, матеріалами справи та доказами відеофіксації, досліджених в судовому засіданні, стверджується, що позивачі отримали лише 12 уточнюючих протоколів. Решту уточнюючих протоколів позивачам надано не було.
Зазначене порушення, допущене відповідачем, позбавило позивачів з`ясувати чи мали місце порушення, допущені при уточненні таких протоколів та як наслідок законності врахування таких при прийнятті рішення про підсумки голосування.
Відповідно до ч. 7 ст. 113 Закону України Про вибори народних депутатів України у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування, встановлення результатів виборів депутатів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було визнане протиправним, або виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було визнане недійсним з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним.
За приписами ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково (ч. 1). У разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (п. 2 ч. 2); визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (п. 3 ч. 2); визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (п. 4 ч. 2); інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (п. 10 ч. 2).
Відповідно до ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.
У відповідності до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З врахуванням повноважень адміністративного суду при вирішенні справ, зокрема пов`язаних з виборчим процесом, у співставленні з заявленими позовними вимогами, встановивши бездіяльність відповідача в частині формального розгляду скарг від суб`єктів виборчого процесу, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав та інтересів позивачів буде визнати протиправним та скасувати протокол окружної виборчої комісії про встановлення підсумків голосування, та зобов`язати відповідача провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 460004, № 460007 № 460008 № 460056, № 461031, № 460673.
Натомість у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 119 провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 460001, 460002, 460003, 460005, 460009, 460012, 460013, 460014, 460017, 460053, 460055, 460065, 460069, 460072, 460080, 460085, 460148, 460616, 460650, 460679, 461004, 461005, 461014, 461019, 461024, 461022, 461021, 461029, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045, про що скласти відповідні протоколи - відмовити за недоведеністю.
У задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
Суд не бере до уваги покликання представників третьої особи на те, що протокол відповідача про встановлення підсумків голосування не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, адже можливість визнання судом такого рішення виборчої комісії протиправним прямо передбачена ч. 7 ст. 113 Закону України Про вибори народних депутатів України .
Водночас в силу приписів ст. 31 та ст. 96 Закону України Про вибори народних депутатів України окружна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі. Тому у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 та скласти протокол про підсумки з урахуванням на підставі відомостей протоколів про повторний підрахунок голосів слід відмовити у зв`язку з її передчасністю.
Також суд звертає увагу на те, що дії окружної виборчої комісії, які полягали у встановленні підсумків голосування та складанні протоколу про підсумки голосування, за умови скасування такого протоколу, не є такими, що самостійно порушують права чи інтереси позивачів, а отже не потребують окремого оскарження. Тому у задоволенні цієї позовної вимоги теж слід відмовити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 160 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 3, ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI судовий збір справляється: за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством. Судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до підп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
В абз. 4 ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2019 рік від 23.11.2018 №2629-VIII у 2019 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб, станом на 01.01.2019 встановлено у розмірі - 1921,00 грн.
Згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Відповідно до ч. 7 ст. 6 Закону України Про судовий збір у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.
Оскільки даний позов немайнового характеру подано двома позивачами, містить 5 позовних вимог, слід було стягнути з кожного позивача судовий збір в сумі 3842,00 грн. (768,40 грн.х5), що складає 7684,00 грн. (3842,00 грн.х2).
За правилами ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З врахуванням того, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачами не сплачено, суд задовольнив позов частково, необхідно стягнути з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Львівського окружного адміністративного суду судовий збір з позивачів та відповідача пропорційно, а саме по 2561,33 грн. (7684,00 грн. /3) з кожного позивача та відповідача.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 271, 272, 273, 278, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 щодо реагування на порушення виборчого законодавства під час підрахунку голосів виборців.
3. Визнати протиправним та скасувати протокол окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 складений 25.07.2019 о 00 год. 37 хв.
4. Зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів Україниодномандатного виборчого округу №119 провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 460004, № 460007, № 460008, № 460056, № 461031, № 460673, про що скласти відповідні протоколи.
5. У задоволенні позовної вимоги про зобов`язання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 460001, 460002, 460003, 460005, 460009, 460012, 460013, 460014, 460017, 460053, 460055, 460065, 460069, 460072, 460080, 460085, 460148, 460616, 460650, 460679, 461004, 461005, 461014, 461019, 461024, 461022, 461021, 461029, 461032, 461033, 461037, 461046, 461048, 461051, 460674, 460095, 460010, 460033, 460047, 460120, 460676, 461003, 461031, 461020, 461034, 461039, 461044, 461045, про що скласти відповідні протоколи - відмовити.
6. У задоволенні позовної вимоги про визнання протиправними дій окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 щодо встановлення підсумків голосування та складання протоколу про підсумки голосування - відмовити.
7. У задоволенні позовної вимоги про зобов`язання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №119 та скласти протокол про підсумки з урахуванням на підставі відомостей протоколів про повторний підрахунок голосів - відмовити.
8. Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Львівського окружного адміністративного суду (отримувач коштів: УДКСУ у Залізничному районі м.Львова; код отримувача: 38007594; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: 34315206084082, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у сумі 2561 (дві тисячі п`ятсот шістдесят одна) грн. 33 коп.
9. Стягнути з ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Львівського окружного адміністративного суду (отримувач коштів: УДКСУ у Залізничному районі м.Львова; код отримувача: 38007594; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: 34315206084082, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у сумі 2561 (дві тисячі п`ятсот шістдесят одна) грн. 33 коп.
10. Стягнути з окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №119 (код ЄДРПОУ: 43041490, місцезнаходження: 80600, Львівська обл., м. Броди, пл. Ринок, 1) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Львівського окружного адміністративного суду (отримувач коштів: УДКСУ у Залізничному районі м. Львова; код отримувача: 38007594; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: 34315206084082, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у сумі 2561,33 (дві тисячі п`ятсот шістдесят одна) грн. 33 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий суддя Мричко Н.І.
Суддя Кравців О.Р.
Суддя Сидор Н.Т.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2019 |
Оприлюднено | 28.07.2019 |
Номер документу | 83284144 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні