Справа №295/7259/19
2/295/2071/19
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.07.2019 року м. Житомир
Богунський районний суд міста Житомира в складі:
головуючої - судді Семенцової Л.М.,
за участі секретарів - Ковальчук М.М., Поліщук О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перемоги-99 , третя особа - Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, про визнання дій незаконними та зобов`язання надати житлово-комунальні послуги з урахуванням знижки на їх оплату як члену сім`ї учасника бойових дій, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до суду з указаним позовом, посилаючись на те, що вона є пенсіонером за віком з 30.07.2007 року відповідно до ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування із застосуванням ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у галузі пенсійного забезпечення зі зниженням пенсійного віку на 10 років. Разом із нею фактично проживає її син ОСОБА_2 , який має статус учасника бойових дій та перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб які мають право на пільги як учасник бойових дій у розмірі 75 % знижки за користування житлом, комунальними послугами та паливом. Будинок, в якому знаходиться її квартира, де вони проживають, обслуговує ОСББ Перемоги-99 , що є надавачем комунальних послуг. З червня 2016 року вона зверталася до відповідача в усній формі та із письмовими заявами про здійснення нарахування розміру платежів за користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільги у розмірі 75 % на сина ОСОБА_2 та на неї, як члена сім`ї пільговика. Однак після здійснення такого нарахування відповідач звернувся до УПСЗН у Богунському районі м. Житомира з розрахунком на відшкодування наданих пільг, але матеріали було повернуто відповідачу з вимогою приведення у відповідність до чинного законодавства здійснених розрахунків, після чого було припинено нарахування плати за комунальні послуги з урахуванням пільги в розмірі 75 % на неї. Вважає зазначені дії відповідача незаконними та такими, що порушують її права.
Тому просить визнати неправомірними дії відповідача, який є надавачем комунальних послуг, та зобов`язати його надавати їх з урахуванням пільг на її сина ОСОБА_2 , який має статус учасника бойових дій, та на неї, як члена сім`ї пільговика, а також провести відповідний розрахунок з дня її звернення, тобто з червня 2016 року. Також просить стягнути з відповідача на свою користь 8000,00 грн., сплачених нею на правову допомогу.
Відповідачем направлено до суду відзив на позовну заяву, заперечуючи в ньому проти задоволення позову, зазначивши в ньому, що позивач не є непрацездатною особою, так як не досягла визначеного ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсійного віку.
Третя особа надала до суду письмові пояснення з викладеними в них запереченнями проти задоволення позову.
Позивач та її представник у судовому засіданні підтримали вимоги позову, обґрунтовуючи викладеними в ньому обставинами.
Представники відповідача та третьої особи заперечували проти задоволення вимог позову, вказавши на те, що позивач не відноситься до непрацездатних осіб, так як вона не досягла загального пенсійного віку, через що не має права на пільгу розмірі 75 % на сплату комунальних послуг, що нараховується її сину ОСОБА_2 .
Суд, заслухавши позивача та її представника, представників відповідача та третіх осіб, дослідивши письмові матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, оцінивши докази в їх сукупності, дійшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії від 05.10.2000 року № 2017-III державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Рішенням Конституційного Суду України від 19.06.2001 року № 9-рп/2001 визначено, що Україна є правовою державою (стаття 1 Конституції України), а в правовій державі існує сувора ієрархія нормативних актів, відповідно до якої постанови та інші рішення органів виконавчої влади мають підзаконний характер і не повинні викривляти сутність та зміст законів. Пунктами 1 і 6 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, засади регулювання праці тощо.
У Рішенні Конституційного Суду України від 25.01.2012 року № 3-рп/2012 визначено, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції, на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.
Положеннями п. 4-6 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту передбачено, що учасникам бойових дій надається 75-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю); 75-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання; 75-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення
Пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4-6 цієї статті, надаються учасникам бойових дій та членам їх сімей, що проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього.
Згідно з п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.1994 року № 94 Про порядок надання пільг, передбачених Законом України Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту , пільги щодо оплати житла та комунальних послуг надаються ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, і особам, на яких поширюється чинність зазначеного Закону, незалежно від того, хто є наймачем і яка форма власності житлового фонду, з урахуванням членів їх сім`ї, які проживають разом з ними, виходячи із встановлених чинним законодавством норм житла та розміром плати за користування ним. До комунальних послуг належать водопостачання, включаючи постачання привізною водою для господарського-побутових потреб, гаряче водопостачання, користування тепловою енергією, вивезення побутових відходів, водовідведення, включаючи обслуговування вигрібних ям загального та особистого користування в садибах житлових будинків, газ, у тому числі зріджений, що використовується для опалення житлових приміщень, підігріву води в будинках, які не мають централізованого гарячого водопостачання, користування електроенергією.
Відповідно до ч. 5 ст. 51 Бюджетного кодексу України при наданні пільг та здійсненні видатків з бюджету щодо їх виплати до членів сім`ї пільговика належать: дружина (чоловік), їхні неповнолітні діти (до 18 років); неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи; особа, яка проживає разом з особою з інвалідністю внаслідок війни I групи та доглядає за ним, за умови що особа з інвалідністю внаслідок війни не перебуває у шлюбі; непрацездатні батьки; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, який має право на пільги, та проживає разом з ним.
Так, у п. 6 рішення Конституційного Суду України № 5-рп/99 від 03.06.1999 року у справі щодо офіційного тлумачення положень п. 6 ст. 12 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , ч. ч. 4, 5 ст. 22 Закону України Про міліцію та ч. 6 ст. 22 Закону України Про пожежну безпеку (справа про офіційне тлумачення терміна член сім`ї зазначено, що стосовно поняття член сім`ї Конституційний Суд України виходить з об`єктивної відмінності його змісту залежно від галузі законодавства. Використаний законодавцем підхід до визначення членів сім`ї стосовно інших правовідносин за аналогією можна застосувати і для тлумачення поняття член сім`їqqqу контексті ч. 1 ст. 12 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей . Право на отримання 75 % знижки на оплату жилої площі та комунальних послуг для дружини (чоловіка), дітей та батьків військовослужбовця, який загинув, помер, пропав безвісті або став інвалідом під час проходження військової служби, працівника міліції чи особового складу державної пожежної охорони, виникає за наявності лише однієї умови - належності до сім`ї суб`єкта права на зазначені пільги.
Суттєвим правовим чинником для визначення кола осіб, яким надається право на пільги щодо оплати житлово-комунальних послуг, є факт їх спільного проживання з суб`єктом права на такі пільги. Це випливає з наведених положень ст. 64 ЖК України, інших законів України та міжнародних угод, які стали невід`ємними складовими національного законодавства.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має зареєстроване місце проживання за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується копією її паспорта, де фактично проживає її син ОСОБА_2 згідно довідки ОСББ Перемоги-99 від 15.11.2018 року № 35 (а.с. 7-9, 13).
Позивач знаходиться на обліку в Житомирському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України та отримує пенсію за віком з 30.07.2007 року відповідно до виданого їй 06.05.2009 року пенсійного посвідчення серії НОМЕР_1 та довідки ЖОУПФУ від 06.08.2017 року № 642 (а.с. 14, 16), а її син ОСОБА_2 (згідно свідоцтва про його народження - а.с. 90) має статус учасника ветерана війни-учасника бойових дій, що убачається з виданого йому 31.07.2015 року посвідчення серії НОМЕР_2 (а.с. 15).
Окрім того, позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році (категорія 2) відповідно до виданого їй 19.04.1993 року посвідчення серії НОМЕР_3 (а.с. 1).
08.06.2016 року позивач звернулася із письмовою заявою до відповідача з проханням нараховувати квартирну плату, враховуючи пільгу 75 % на всю сім`ю (а.с. 17), на що листом від 30.03.2017 року їй було повідомлено про те, що ОСББ Перемоги-99 неодноразово зверталося з листами та звітами про відшкодування вказаних пільг до УПСЗН Богунської районної ради м. Житомира, але щоразу отримували відмову (а.с. 19). На обґрунтування відмови в задоволенні її звернення позивачу було також надано повідомлення УПСЗН Богунської районної ради м. Житомира від 18.01.2017 року № 268/08, зі змісту якого слідує, що 09.08.2016 року до департаменту праці та соціального захисту населення облдержадміністрації управлінням направлено запит щодо надання роз`яснення, чи мають право на відшкодування 75 % пільг оплати за житлово-комунальні послуги батьки учасників бойових дій, які не досягли похилого віку, але отримують пенсію як учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, на що отримано відповідь, що надсилання для виконання роз`яснень у будь-якій формі, що встановлюють правові норми, не належить до компетенції департаменту праці та соціального захисту населення облдержадміністрації (а.с. 20).
Відповідно до повідомленням департаменту праці та соціального захисту населення Житомирької ОДА від 23.09.2016 року № 05П-875 позивачу (а.с. 21) згідно Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування непрацездатними членами сім`ї вважаються, зокрема, чоловік (дружина), батьки, мати, якщо вони є інвалідами або досягли пенсійного віку (60 років для жінок і чоловіків). Вказавши при цьому, що непрацездатність буває тимчасовою (у разі обмеження періоду інвалідності) та постійною (для пенсіонерів за віком) і при визначенні членів сім`ї пільговика у кожному конкретному випадку слід аналізувати ситуацію комплексно, з урахуванням всіх чинників, які можуть впливати на статус осіб. Визначення права щодо надання пільгових послуг громадянам належить до компетенції підприємств-надавачів житлово-комунальних послуг, а рай(міськ) управління праці та соціального захисту населення здійснюють лише розрахунки з ним на підставі поданих щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
Як убачається з листа УПСЗН Богунського районної ради у м. Житомирі від 02.07.2016 року № 3259/13 до голови правління ОСББ Перемоги-99 (а.с. 43), ОСОБА_2 перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, управління як учасник бойових дій та має право на 75 % знижку з оплати житлово-комунальних послуг і тому питання, чи відноситься до членів сім`ї пільговика його мати, рекомендовано вирішити відповідно до чинного законодавства.
Від УПСЗН Богунського районної ради у м. Житомирі до голови правління ОСББ Перемоги-99 було направлено лист від 26.07.2016 року № 3765/08 (а.с. 44), в якому УПСЗН Богунського районної ради у м. Житомирі просило провести у відповідність до чинного законодавства розрахунки витрат на відшкодування збитків, пов`язаних з наданням пільг відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", подані відповідачем на відшкодування 25.07.2016 року та подати їх повторно на відшкодування, а також у листі викладено прохання повідомити, згідно яких нормативно-правових актів підприємством надано пільги позивачу як матері учасника бойових дій ОСОБА_2 .
З пояснень представника відповідача та зазначеного вище листа УПСЗН Богунського районної ради у м. Житомирі від 26.07.2016 року № 3765/08 встановлено, що на звернення позивача у червні 2016 року відповідачем було нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг із 75 % знижкою, яка невдовзі була знята і нарахування коштів на оплату житлово-комунальних послуг позивачу проводилося зі знижкою 50 % як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році (категорія 2).
Фактичне проживання сина позивача ОСОБА_2 з 2008 року за зареєстрованим місцем проживання позивача за адресою: АДРЕСА_1 підтверджується довідкою ОСББ Перемоги-99 від 27.06.2019 року № 20 (а.с. 91), виданою на підставі акта від 26.06.2019 року та заяв сусідів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 від 19.06.2019 року, ОСОБА_6 25.06.2019 року (а.с. 92-95) та від 15.11.2018 року № 35 (а.с. 13).
У ст. 1 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) міститься визначення поняття непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого законом пенсійного віку або визнані інвалідами, у тому числі діти-інваліди, а також особи, які мають право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до цього Закону.
Згідно ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.
Пенсія за віком може бути призначена достроково, тобто до досягнення особою пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Відповідно до висновків, яких дійшов Конституційний Суд України в своєму рішенні від 26.11.2013 року №1-14/2013 (№11-рп/2013), право на пенсію за віком особа набуває не лише після досягнення загально визначеного пенсійного віку чи пенсійного віку, встановленого спеціальним законодавством, а також у разі дострокового виходу на пенсію за певних обставин.
Позивач, будучи учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році (категорія 2), з 30.07.2007 року отримує пенсію за віком внаслідок набуття права дострокового виходу на пенсію відповідно до ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
У рішенні Конституційного суду України № 6-рп/2014 від 01.06.2014 року розкрито зміст поняття пенсіонер по старості та визначено, що до пенсіонерів по старості, крім осіб, яким згідно з законодавством України призначено пенсію за віком, віднесено також осіб, що вийшли на пенсію за віком із зменшенням пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року № 1058-IV зі змінами, зокрема, на підставі ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 року № 796-XII зі змінами.
Отже, встановлені судом обставини та наведені норми закону, рішення Конституційного Суду України дають підстави для висновку, що позивач є непрацездатною матір`ю учасника бойових дій ОСОБА_2 та належить до членів його сім`ї, проживаючи разом із ним, а тому вона має право на пільги, передбачені ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту щодо отримання 75 % знижки на оплату житлово-комунальних послуг, які надаються відповідачем.
Враховуючи викладене, право позивача на отримання житлово-комунальних послуг з урахуванням знижки на їх оплату в розмірі 75 % як члену сім`ї пільговика - учасника бойових дій її сина ОСОБА_2 суд вважає порушеним, а тому підлягає судовому захисту.
Керуючись Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , ст. 51 Бюджетного кодексу України, Постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.1994 року № 94 Про порядок надання пільг, передбачених Законом України Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту , ст. ст. 12, 76-81, 259, 263-268, 354 ЦПК України, -
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перемоги-99 , третя особа - Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, про визнання дій незаконними та зобов`язання надати житлово-комунальні послуги з урахуванням знижки як члену сім`ї учасника бойових дійзадовольнити.
Визнати незаконними дії об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перемоги-99 щодо ненадання ОСОБА_1 житлово-комунальних послуг з урахуванням знижки на їх оплату як члену сім`ї пільговика - учасника бойових дій її сина ОСОБА_2 .
Зобов`язати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перемоги-99 надавати ОСОБА_1 житлово-комунальні послуги з урахуванням знижки на їх оплату як члену сім`ї пільговика - учасника бойових дій її сина ОСОБА_2 та провести відповідний розрахунок з 08 червня 2016 року.
Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги через Богунський районний суд міста Житомира протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ).
Відповідач: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перемоги-99 (адреса: м. Житомир, вул. Перемоги, 99, код ЄДРПОУ 35731035).
Третя особа: Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради (адреса: м. Житомир, вул. Перемоги, 55, код ЄДРПОУ 42103456).
Суддя Л.М. Семенцова
Суд | Богунський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2019 |
Оприлюднено | 30.07.2019 |
Номер документу | 83295484 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Богунський районний суд м. Житомира
Семенцова Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні