Постанова
від 29.07.2019 по справі 200/9321/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 липня 2019 року справа №200/9321/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченка І.В., секретар судового засідання Макаренко А.С., за участі представника позивача Красненко Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року (повний текст складено 26 липня 2019 року в м. Слов`янськ) у справі № 200/9321/19-а (головуючий суддя в І інстанції Загацька Т.В., судді: Бабаш Г.П., Шинкарьова І.В.) за позовом кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 про визнання дій протиправними, зобов`язання здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях,-

В С Т А Н О В И В:

25.07.2019 року о 01 год. 27 хв. позивач, кандидат в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 про визнання дій окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на дільничних виборчих комісіях №140727 та №140734 такими, що грубо порушують вимоги законодавства про вибори депутатів, порушують виборчі права громадян та права і законні інтереси кандидата в народні депутати України ОСОБА_1 . Зобов`язання окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140727 на виборчій дільниці №140734 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі № 52.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 21.07.2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України, в тому числі і в межах одномандатного виборчого округу №52. Позивач вважає, що відповідачем було проігноровано порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців та не було задоволено прохання позивача щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №140727 та №140734 і враховано відомості протоколів про підрахунок голосів виборців, складених дільничними виборчими комісіями №140727 та №140734.

На думку позивача, вказані дії відповідача грубо порушують вимоги Закону України "Про вибори народних депутатів України", оскільки врахуванням відомостей протоколів про підрахунок голосів, під час транспортування яких разом з виборчою комісією було допущено грубі порушення вимог Закону щодо транспортування виборчої документації, що може поставити під сумнів достовірність волевиявлення виборців і грубо порушує права позивача, як одного з кандидатів у народні депутати, які балотується в межах одномандатного виборчого округу № 52.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року у справі № 200/9321/19-а у задоволенні позову - відмовлено.

Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що оскаржуване рішення суду першої інстанції прийнято внаслідок неповного з`ясування судом обставин, такими, що не відповідають обставинам справи, прийнятим з неправильним застосуванням норм матеріального права. Акт від 23.07.2019 року про виявлене порушення, складений позивачем, є письмовим доказом в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України і повинен був бути досліджений судом першої інстанції належним чином.

В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити. Інші особи, які беруть участь в справі, до апеляційного суду не прибули.

Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з таких підстав.

Судом першої інстанцій встановлено, що позивач - ОСОБА_1 , зареєстрований як кандидат у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 в одномандатному виборчому окрузі №52, утвореному у межах Донецької області, про що свідчить додаток 4 до постанови Центральної виборчої комісії від 24.06.2019 року №1229.

Указом Президента України від 21.05.2019 року №303/2019 року "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019 року.

Відповідач - Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52, утворена відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 року "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за адресою: АДРЕСА_1.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що акт від 23.07.2019 року про виявлене порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" на виборчій дільниці №140700 територіального виборчого округу №52 не є належним та достатнім доказом, в розумінні приписів ст.ст.73, 74, 76 КАС України.

Суд апеляційної інстанції в цілому погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляд у на наступне.

Судом встановлено, що 23.07.2019 року позивачем, кандидатом в народні депутати України ОСОБА_1 , складено акт про порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" на виборчій дільниці №140700 територіального виборчого округу №52, у присутності виборців: ОСОБА_2 , що проживає за адресою АДРЕСА_2 та ОСОБА_3 , що проживає за адресою АДРЕСА_3 .

Як убачається зі змісту вказаного акту, під час передачі документів ДВК № 140727 та №140734 в окружній комісії вбачалися явні ознаки розпечатування пакетів з документами, однак ОВК ігнорувала це, не виконала зобов`язання про проведення повторного перерахунку голосів, чим порушувала норму ч.11 ст.94 Закону. Даний факт ставить під сумнів результати голосування на виборчих дільницях.

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи заявлений спір по суті, судом першої інстанції зазначено наступне.

Згідно з ч.1 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів народних депутатів визначає Закон України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі по тексту - Закон № 4061).

Відповідно до ст. 12 Закону № 4061, суб`єктами виборчого процесу є, зокрема, виборчі комісії, утворені відповідно до цього Закону, та кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Таким чином, позивач в даних правовідносинах реалізує надані йому вказаним Законом повноваження та має підстави на пред`явлення до суду даного позову, оскільки вказує на наявність, на його думку, порушень вимог чинного законодавства, які з огляду на наведені вище норми можуть порушувати його права та охоронювані Законом інтереси як суб`єкта виборчого процесу.

Порядок транспортування і передачі виборчих документів до окружної виборчої комісії визначений ст.93 Закону № 4061.

Згідно до ч.1 ст.93 Закону № 4061 транспортування виборчих документів, зазначених у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, здійснюється членами дільничної виборчої комісії звичайної або спеціальної виборчої дільниці (крім спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України) - представниками чотирьох різних партій, кандидатів у депутати, а саме: головою та заступником голови дільничної виборчої комісії та двома членами цієї виборчої комісії - представниками двох інших партій, кандидатів у депутати, які набрали найбільшу кількість голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. Їх обов`язково супроводжує поліцейський, який повинен забезпечити охорону при транспортуванні. За своїм бажанням інші члени дільничної виборчої комісії, кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі можуть супроводжувати транспортування документів. Супроводження транспортування виборчих документів іншими особами забороняється.

Порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією визначений ст.94 Закону № 4061.

Відповідно ч.1 до ст.94 Закону № 4061, з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Згідно ч.3 ст.94 Закону № 4061, засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Відповідно до ч.4 ст.94 Закону № 4061, на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Частиною 5 ст. 94 Закону № 4061 передбачено, що при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Відповідно до ч.6 ст.94 Закону №4061 рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

З вказаних норм вбачається, що окружна комісія при прийнятті документів дільничної виборчої комісії перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами, наслідком розгляду документів повинно бути лише одне з рішень, передбачених ч.5 ст.94 Закону №4061.

У відзиві на позовну заяву відповідачем стверджено, що рішення про проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях №140727 та №140734 не приймалось.

Відповідно до ч.10 ст.94 Закону № 4061 за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Відповідно до ч.11 ст.94 Закону № 4061 у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Отже, акт про порушення вимог Закону №4061 під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів може бути складений особами, які визначені в ч.1 ст.93 Закону №4061.

Позивачем зазначено, що відповідачем було проігноровано порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців та не було задоволено прохання позивача щодо повторного підрахунку голосів на даних виборчих дільницях і враховано відомості протоколів про підрахунок голосів виборців, складених дільничними виборчими комісіями №140727 та №140734.

Позивач зазначає, що вищезазначені порушення підтверджуються актом про виявлене порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" на виборчій дільниці №140700 територіального виборчого округу №52, який складено позивачем, кандидатом в народні депутати України ОСОБА_1, у присутності виборців: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

В судовому засіданні представник позивача пояснив, що позивач участі в супроводженні транспортування виборчих документів з ДВК №140727 та №140734 не приймав.

Колегія суддів зазначає, що вищезазначений акт від 23.07.2019 містить суперечності: в назві акту зазначено про виявлене порушення на виборчій дільниці №140700. Між тим, за змістом акту зазначено про передачу документів ДВК №140727 та №140734. Також акт не містить інформації які саме пакети ДВК №140727 та №140734, в якій кількості та з якими документами ДВК №140727 та №140734 мають ознаки розпечатування.

Отже, акт від 23.07.2019 року про виявлене порушення вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" на виборчій дільниці №140700 територіального виборчого округу №52 не є належним та достатнім доказом, в розумінні приписів ст.ст.73, 74, 76 КАС України.

Інших доказів в обґрунтування доводів позовної заяви про порушення відповідачем Закону України "Про вибори народних депутатів України", зокрема ч.5 ст.94 Закону №4061, суду не надано.

Колегія суддів зазначає, що позивачем не надано суду доказів того, що він звертався до відповідача з письмовою заявою, або скаргою про порушення вимог Закону №4061 під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, та на підтвердження чого надав акт від 23.07.2019 року .

Між тим, відповідач у своєму відзиві зазначив, що до ОВК акт без № від 23.07.2019 року та скарга відносно того, що у зв`язку із тим, що пакети з документами мають ознаки розпечатування, повинен бути проведений повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 140727 та № 140734 не надавались.

З огляду на зазначене, позовні вимоги про визнання дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на дільничних виборчих комісіях №140727 та №140734 такими, що грубо порушують вимоги законодавства про вибори депутатів, порушують виборчі права громадян та права і законні інтереси кандидата в народні депутати України ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог про зобов`язання окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140727 на виборчій дільниці №140734 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі № 52 суд зазначає наступне.

Згідно ч.11 ст.94 Закону №4061 у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Оскільки суд дійшов висновку про недоведеність порушення відповідачем вимог Закону №4061, позовні вимоги в цій частині, як похідні, задоволенню не підлягають.

При викладених обставинах, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року у справі № 200/9321/19-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року у справі № 200/9321/19-а - залишити без змін.

Стягнути з кандидата в народні депутати України ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_4 ) на користь спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подачу апеляційної скарги у розмірі 1152 (однієї тисячі ста п`ятдесяти двох гривень) 60 коп., здійснивши зарахування за реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м. Києві (м. Київ) 22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО): 899998; Рахунок отримувача: 31211256026001; Код класифікації доходів бюджету: 22030106.

Повне судове рішення - 29 липня 2019 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2019
Оприлюднено30.07.2019
Номер документу83298927
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9321/19-а

Постанова від 29.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 28.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 28.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 26.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні