Рішення
від 29.07.2019 по справі 710/675/19
ШПОЛЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 710/675/19

Провадження № 2/710/357/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29.07.2019 м. Шпола

Шполянський районний суд Черкаської області у складі:

головуючого судді Побережної Н.П.,

секретаря судового засідання Цяпкало А.П.,

учасники справи: позивач - Смілянська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області, відповідач ОСОБА_1 ,

розглянувши в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовом Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області про повернення надміру виплачених коштів житлової субсидії,

ВСТАНОВИВ:

31.05.2019 до Шполянського районного суду надійшла позовна заява, в якій Смілянська місцева прокуратура, просить стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації надміру виплачену суму субсидії у розмірі 19031 грн. 72 коп.

Свій позов, позивач мотивує тим, що в порушення вимог Положення про поярдок визначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрта на оплату житлово - комунальни послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.1995 №848 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.1997 № 1050, зі змінами) відповідач не повідомила управління соціального захисту населення про зміну соціального статусу щодо придбання членом сім`ї отримувача субсидії автомобіля, вартість якого певищувала на момент придбання 50 тис. грн., що в свою чергу вплинуло на прийняття в подальшому рішення про надання субсидії на оплату житлово-комунальних послуг і потягло надмірне перерахування суми субсидії за період з 01.05.2017 по 30.04.2018, внаслідок чого були надмірно сплачені кошти за даний період на загальну суму 19 031,7 грн. Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації з часу проведення перевірки правильності та повноти інформації, що навдається заявниками для призначення всіх видів державно соціальних допомог (з 15.05.2018) обмежилось лише направленням ОСОБА_1 повідомлення з інформуванням її про обов`язок відшкодувати надміру виплачені кошти. Заходи щодо стягнення у судовому порядку надміру виплачених коштів субсидії управлінням не вживалися. Вказане свідчить про неналежне здійснення управлінням захисту інтересів держави, а відтак, у даному випадку у прокурора наявне не лише право, а й виникає обов`язок для звернення із даним позовом до суду з метою захисту інтересів держави. У зв`язку з цим, маючи усі необхідні підстави та повноваження, заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури звертається із даним позовом до суду в інтересах управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації для захисту інтересів держави у бюджетній сфері.

Ухвалою судді Шполянського районного суду Черкаської області від 11.06.2019 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд даної цивільної справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Згідно з ч. 2 ст.247 ЦПК України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідач був належно повідомлений про розгляд справи, що підтверджується повідомленням по справі, однак, відзив до суду на позов, не надав, про причини неподання суду відзиву не повідомив, зустрічного позову не пред`являв, а тому враховуючи ч.8 ст.178 ЦПК України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, розглянувши справу в межах заявлених вимог, приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно заяви №3525 від 25.08.2016 про призначення житлової субсидії поданої до Управління соціального захисту населення Шполянської РДА ОСОБА_1, заявник просила призначити субсидію для відшкодування витрта на оплату житлово - комунальних послуг (газопостачання, електропостачання). Одночасно цією заявою відповідач зобов`язалася у разі виникнення обставин які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни) складу осіб, які зареєстровані (фактично проживають) джерело доходу, переліку отримуваних житлово- комунальних послуг, придбання майна, товарів або оплати послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень), протягом місяця повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення. (а.с.11).

Згідно наданої довідки про склад сім`ї або зареєстрованих осіб від 25.08.2016 № 1973 наданої виконавчим комітетом Лебединської сільської ради Шполянського району, Черкаської області, за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровані: ОСОБА_1 (власник), ОСОБА_2 (син), ОСОБА_3 (дочка), ОСОБА_4 (внучка), ОСОБА_5 (внук), ОСОБА_6 (зять) усього 5 осіб. Вид опалення природній газ. (а.с.12).

Відповідно до поданої ОСОБА_1 25.08.2016 декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії за період з 01.01.2015 по 01.01.2016, ОСОБА_1 - безробітня, ОСОБА_7 має дохід соцвиплати (УСЗН), ОСОБА_6 - безробітній. (а.с.11).

Згідно довідки б/н виданої Лебединською сільською радою у користуванні ОСОБА_1 перебуває земельна ділянка площею 0,15 га. (а.с.12).

За даними розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 009335 виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 28.09.2016, згідно рішення комісії ОСОБА_1 призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг на 9 місяців, з серпня місяця 2016 року по квітень місяць 2017 року включно щомісячно на газопостачання в сумі 17,03 грн., обов`язковий платіж ( в межах норми). (а.с.13).

За даними розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 009335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 12.10.2017 ОСОБА_1 за перерахунком призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг з травня 2017 року по квітень 2018 року включно. Розраховано субсидію на 3 місяці з липня 2017 року по липень 2017 включно в сумі 14.05 грн., на газопостачання 8,09 куб.м, на електроенергію 5,96 кВт. (а.с.15).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 009335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 28.09.2016 ОСОБА_1 за перерахунком призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг на 9 місяців, з серпня місяця 2016 року по квітень місяць 2017 року включно щомісячно на газопостачання в сумі 29,90 грн., обов`язковий платіж ( в межах норми). (а.с.13).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 22.11.2017 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з жовтня 2017 по квітень 2018 року включно на 5 місяців. Розраховано субсидію на 5 місяців, з листопада 2017 року по грудень 2017 року включно в сумі 3283,08 грн. (три тисячі двісті вісімдесят три гривні 8 копійок). Розмір субсидії становить 3077,56 куб.м газу, та 205,52 кВт, електроенергії. (а.с.14).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 30.01.2018 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з жовтня 2017 по квітень 2018 року включно на 5 місяців. Розраховано субсидію на 3 місяці, з січня 2018 року по березень 2018 року включно в сумі 3249,48 грн. (три тисячі двісті сорок дев`ять гривень 48 копійок). Розмір субсидії становить 3077,56 куб.м газу, та 171,92 кВт, електроенергії. (а.с.14).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 12.04.2018 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з жовтня 2017 по квітень 2018 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з квітня 2018 по квітень 2018року включно в сумі 1285,86 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят п`ять гривень 86 копійок). Розмір субсидії становить 1156,24 куб.м газу, та 129,62 кВт, електроенергії. (а.с.15).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 13.10.2017 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з жовтня 2017 по квітень 2018 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з вересня 2017 по вересень 2017 року включно в сумі 5,96 грн. ( п`ять гривень 96 копійок) (а.с.16).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 18.08.2017 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з жовтня 2017 по квітень 2018 року включно. Розраховано субсидію на 5 місяці, з травня 2017 по вересень 2017 року включно в сумі 11,24 грн. ( одинадцять гривень 24 копійки) (а.с.16).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 22.11.2017 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з Жовтня 2017 по Квітень 2018 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з жовтня 2017 по жовтень 2017 року включно в сумі 1382,81 грн. ( одна тисяча триста вісімдесят дві гривні 81 копійка) (а.с.16).

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП відповідно до заяви № 9335 виданого виданого управлінням соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації від 12.04.2018 ОСОБА_1 згідно рішення комісії (прот. №9 від 16.09.2016) призначено житлову субсидію на 5 місяців з жовтня 2017 по квітень 2018 року включно. Розраховано субсидію на 1 місяць, з квітня 2018 по квітень 2018 року включно в сумі 1285,86 грн. ( одна тисяча двісті вісімдесят п`ять гривень 86 копійок) (а.с.17).

Відповідно до листа регіонального сервісного центру в Черкаській області територіальний сервісний центр №7143 Міністерства внутрішніх справ України від 26.04.2018 № 31/23/43/-300 вартість транспорного засобу SUZUKI GRANT VITARA універсал -В, номер шасі - НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_3 становить 172 686,25 грн. дата реєстрації 09.03.2017, вторинна реєстрація по договору купівлі - продажу укладеного в ТСЦ (а.с.19-22).

Згідно акту про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення всіх видів державно соціальних допомог від 15.05.2018, складаного управлінням соціального захисту населення Шполянського району ОСОБА_1 , що зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , не повідомила протягом місяця про витрати на придбання майна (автомобіля) на суму, що перевищує 50 тисяч гривень, які здійснені протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії. Внаслідок цього були надмірно виплачені кошти за період з 01.05.2017 по 30.04.2018 на загальну суму 19 031,72 грн. Переплачену суму слід стягнути з заявника. (а.с.23).

Відповідно до повідомлення про відшкодування коштів по переплаченим житловим субсидіям від 15.05.2018, адресованого ОСОБА_1 , в якому зазначено, про зобов`язання повернути переплачену суму субсидії і перерахувати на рахунок управління соціального захисту Шполянської РДА, поверення переплаченої суми субсидії за 2017 -2018 роки в сумі 19031,72 грн. У разі несплати надлишково виплаченої суми субсидії, питання про сплату вирішуватиметься у судовому порядку. (а.с.24). Також відповідачу було повторно направлялись листи від 05.11.2018 №1245 та від 25.03.2019 №440 про необхідність сплатити надлишково виплачену суму субсидії згідно акту про проведення перевірки правильності та повновти інформації, що надається заявником для призначення всіх видів державно соціальних допомог від 15.05.2018 в сумі 19031,72 грн. (а.с.25, 26).

Згідно листа від 17.04.2019 №01-10/874, адресованого начальнику Шполянського відділу Смілянської місцевої прокуратури, Управління соціального захисту Шполянської РДА повідомлило, що ОСОБА_1 відшкодувала 0 грн., із суми повернення 19031,72 грн. Управління до суду з метою повернення надміру перерахованих коштів не зверталося, так як посада юриста відсутня і не має коштів на судовий збір, тому просить Смілянську місцеву прокуратуру звернутися до суду про стягнення надміру перерахованих коштів з ОСОБА_1 (а.с.39).

Відповідно до Положення про Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації (нова редакція), затвердженого розпорядженням районної державної адміністрації від 08.10.2018 №365, Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації є структуриним підрозділом Шполянської районної державної адміністрації, входить до її складу і в межах Шполянського району забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. Управління є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки. З питань реалізації заходів соціальної пітримки населення організовує в межах своєї компетенції роботу щодо надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово -комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, пільг з оплати житлово-комунальних послуг, послуг зв`язку, пільг на придбання твердого палива іскрапленого газу та пільгового проїзду окремих категорій громадян, інших пільг, передбачених законодавством України, компенсації особам, які згідно з Гірничим законом України мають право на безоплатне отримання вугілля на побутові потреби, але проживають у будинку, що мають централізоване опалення тощо.(а.с.27-37).

Частиною третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч.ч. 3-5 ст. 56 ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

Пункт 3 частини першоїстатті 131-1 Конституції України, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, свідчить про те, що прокурор може представляти інтереси держави в суді тільки у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (пункт 3 частини другоїстатті 129 Конституції України). Така правова позиція зафіксована в Ухвалі ВС від 19 липня 2018 року справа №822/1169/17.

Статтею 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до частини першої статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Згідно п.7 Положення про порядок призначення житлових субсидій затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, в редакції станом на 30.04.2016, яка діяла станом на 25.08.2016, дату звернення відповідача із заявою про призначення житлової субсидії, Субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу. Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія.

Відповідно до п. 14 даного Положення субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців, і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.

Після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді (крім орендарів житлового приміщення та осіб, які звертаються за субсидією на скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо). Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та письмово інформують про прийняте рішення громадян.

Громадянин, якому призначено субсидію, зобов`язаний протягом місяця поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендарі - про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, купівлю товарів або оплату послуг, передбачених підпунктом 5 пункту 5 цього Положення, шляхом подання відповідних документів.

Згідно п. .5.5 цього Положення будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії (призначенням субсидії без звернення) здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив послуги (одноразово) з будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (в тому числі мобільного) зв`язку, крім житлово-комунальних послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами та медичних послуг, пов`язаних із забезпеченням життєдіяльності, на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис. гривень;

Відповідно до п.13 даного Положення громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

Відповідно до пункту 20 Положення, в редакції станом на 21.09.2016, яка діяла станом на 09.03.2017 року, сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається ним за вимогою органу, що призначив субсидію. У разі коли громадянин добровільно не повернув надміру перераховану (виплачену) суму субсидії, питання про її стягнення органи, що призначають субсидії, вирішують у судовому порядку.

Відповідно до п. 2 Порядку здійснення верифікації та моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року №136, в редакції від 18.02.2016, яка була чинною станом на 23.04.2018, верифікація - комплекс заходів із збору та порівняння інформації, що надходить від міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Національного банку, Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, підприємств, установ і організацій, банків та інших фінансових установ незалежно від форми власності, з інформацією, отриманою від фізичних осіб під час призначення, нарахування та/або виплати (самостійно або із залученням третіх осіб) усіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій, пенсій, заробітної плати, інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - державні виплати), яку подають розпорядники бюджетних коштів, інші органи, що здійснюють виплати за рахунок коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, на письмовий запит Мінфіну одноразово або періодично.

Відповідно до п.п.9-11 Даного порядку у разі виявлення під час здійснення верифікації та моніторингу невідповідності інформації, на підставі якої призначено (продовжено), нараховано або здійснено державну виплату, Мінфін надсилає розпоряднику бюджетних коштів та/або іншому органу, який здійснює виплати за рахунок коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, рекомендацію щодо зупинення або припинення таких виплат відповідним реципієнтам або групі реципієнтів.

У рекомендації щодо зупинення або припинення державних виплат зазначається виявлена Мінфіном інформація, яка не узгоджується з нормативно-правовими актами, які регулюють державні виплати.

Зазначена рекомендація надсилається щомісяця до 10 числа розпоряднику бюджетних коштів та/або іншому органу, який здійснює виплати за рахунок коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Розпорядник бюджетних коштів та/або інший орган, який здійснює виплати за рахунок коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, на підставі отриманої від Мінфіну рекомендації щодо зупинення або припинення державних виплат приймає рішення щодо зупинення або припинення, продовження виплат реципієнту, про що повідомляє Мінфіну протягом трьох днів з дати прийняття такого рішення.

Згідно п. 2 Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України від 29 грудня 1997 року № 39/283/90/5

В разі виявлення при перевірках подання громадянами свідомо документів із неправильними відомостями, органи соціального захисту населення вживають таких заходів: припиняють надання субсидії; повідомляють рекомендованим листом отримувачів житлової субсидії про припинення надання житлової субсидії, необхідність і терміни повернення надміру виплачених коштів (додаток 1); подають позовні заяви до суду (додаток 2) про стягнення надміру виплачених коштів (при неповерненні їх добровільно у встановлені терміни); повідомляють надавачів послуг про припинення надання субсидії.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 зверталася з відповідною заявою №3525 від 25.08.2016 про призначення житлової субсидії на житлово-комунальні послуги, (газопостачання та електропостачання). (а.с.11).

При зверненні відповідач надала довідку про склад сім`ї або зареєстрованих осіб у житловому приміщенні від 25.08.2016 №1973 виданої виконавчим комітетом Лебединської сільської ради Шполянського району, Черкаської області, в якій зазначено, що за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровані: ОСОБА_1 (власник), ОСОБА_2 (син), ОСОБА_3 (дочка), ОСОБА_4 (внучка), ОСОБА_5 (внук), ОСОБА_6 (зять) усього 5 осіб. Вид опалення природній газ. (а.с.12).

Згідно рішення від 16.09.2016, з урахуванням всіх громадян, які зареєстровані на житловій площі за адресою: АДРЕСА_1 , призначено субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, на 9 місяців, з серпня місяця 2016 року по квітень 2017 року на газопостачання та електропостачання. В подальшому, без звернення ОСОБА_1 , призначено субсидію на період з травня 2017 по вересень 2017 на суму 11, 24 грн., (а.с.16), з липня 2017 по липень 2017 на суму 14,05 грн., (а.с.15), з вересня 2017 по вересень 2017 на суму 5,96 грн., (а.с.16), з жовтня 2017 по жовтень 2017 на суму 1382,81 грн., (а.с.16), з листопада 2017р. по грудень 2017р.на загальну суму 3283,08 грн., (а.с.14), з січня 2018 по березень 2018 за перерахунком в розмірі 3249,48грн., (а.с. 14), з квітня 2018 по квітень 2018 на суму 1285,86 грн., (а.с.15,17).

За результатами верифікації достовірності інформації, стосовно надання громадянам субсидії здійсненої Міністерством фінансів України (лист Мінфіну від 23.04.2018 № 26040-12/2-7/11230 було виявлено, що дочка заявниці - ОСОБА_3 купила 09.03.2017 автомобіль SUZUKI GRAND VITARA на загальну суму 172 686,25 грн., що перевищує 50 000,00 грн., про що заявниця не повідомила управління у передбачений чинним законодавством строк. (а.с.40-41).

Управлінням соціального захисту населення Шполянського району було проведено перевірку правильності та повноти інформації, наданої на призначення житлових субсидій (соціальної допомоги) заявником ОСОБА_1 , в результаті якої встановлено, що особа, прописана по АДРЕСА_1 , не надала інформацію про придбання транспортного засобу. Внаслідок чого були надмірно виплачені кошти за період з 01.05.2017 по 30.04.2018 на загальну суму 19032,72 грн. По факту перевірки складено відповідний акт від 15 травня 2018 року. (а.с.23). Також було підготовлено повідомлення від 15.05.2018 про відшкодування коштів по переплаченим житловим субсидіям, адресоване ОСОБА_1 . (а.с.24).

На адресу ОСОБА_1 , було направлено листи-повідомлення від 05.11.2018 року вих. № 1245 та від 25.03.2019 №440 про зобов`язання повернути переплачену суму субсидії за період з 01.05.2017 по 30.04.2018 в розмірі 19031,72 грн. (а.с.23-26).

На час розгляду справи відповідачем не спростовано придбання транспортного засобу її дочкою, кошти переплаченої субсидії не повернуті.

Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що сума надмірно перерахованої (виплаченої) субсидії є майном, збереженим без достатньої правової підстави. А тому на правовідносини з повернення цієї суми поширюються приписи глави 83 ЦК України. Такий висновок зафіксований у справі № 727/5743/15-ц від 27.03.2019.

Згідно до ч.ч.5,6 ст.13 Закону України Про судоустрій та статус суддів , висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Згідно з ч.4 ст.263 ЦПК України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Статтею 1215 ЦК України встановлено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів не є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі відсутності недобросовісності з боку набувача.

Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються. Такий висновок міститься у рішенні Верховного Суду справа № 298/1396/16-ц 10 квітня 2019 року.

Таким чином, оскільки перераховані грошові кошти у вигляді житлової субсидії надані позивачем за період з 01.05.2017 по 30.04.2018 відповідачу були здійснені внаслідок недобросовісності зі сторони відповідача, оскільки останній не повідомив в місячний строк позивача про купівлю 09.03.2017 одним із членів його сім`ї (дочкою) автомобіля SUZUKI GRAND VITARA на загальну суму 172 686,25 грн., тобто вартістю понад 50 000,00 (п`ятдесят тисяч) гривень, суд дійшов обґрунтованого висновку, що позов підлягає до задоволення.

До початку розгляду справи по суті позивач не змінив предмет або підставу позову, не збільшив та не зменшив розмір позовних вимог, а тому суд розглянув цивільну справу в межах пред`явлених вимог і на підставі поданих сторонами доказів.

Заходи забезпечення позову судом не вживалися.

На підставі викладеного, керуючись ст.131-1 Конуституції України, ст.ст.23,24 Закону України Про прокуратуру , ст.ст. 1212, 1214, 1215 ЦК України, ст.ст. 12, 13, 18, 56, 76-81, 89, 141, 211, 263-265, 274-279, ч.1 ст. 354 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовільнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_2 Шполянським РВ УМВС України в Черкаській області, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_3 , інші відомості про особу, суду невідомі, на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Шполянської районної державної адміністрації надміру виплачену суму субсидії у розмірі 19031,72 грн. (дев`ятнадцять тисяч тридцять одну гривню 72 копійки), зарахувавши їх на р/р 35411093000934, КПКВК 0813012, код ЄДРПОУ 03195955, МФО - 854018, банк ГУДКСУ в Черкаській області

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_2 Шполянським РВ УМВС України в Черкаській області, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_3 , інші відомості про особу, суду невідомі, на користь прокуратури Черкаської області (код ЄДРПОУ 02911119, 18000, м. Черкаси, бульв. Шевченка, 286, на розрахунковий рахунок НОМЕР_4 в Державній казначейській службі України у м. Києві, МФО 820172) сплачений судовий збір за подання до суду позовної заяви в розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня) 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Рішення може бути оскаржене сторонами в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду через Шполянський районний суд Черкаської області (до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи) шляхом подання скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.

Ознайомитись з повним текстом судового рішенням, в електронній формі, сторони можуть за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua/.

Повне судове рішення складено 29.07.2019 року.

Суддя Шполянського

районного суду Н.П. Побережна

СудШполянський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення29.07.2019
Оприлюднено30.07.2019
Номер документу83303360
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —710/675/19

Ухвала від 09.12.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 28.11.2024

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Рішення від 29.07.2019

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 11.06.2019

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні