Рішення
від 29.07.2019 по справі 580/1490/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 липня 2019 року справа № 580/1490/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Центрального округу до товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрансгаз" про тимчасову заборону діяльності,

встановив:

Державна екологічна інспекція Центрального округу (далі - екологічна інспекція, позивач) подала позов, в якому просить тимчасово заборонити (зупинити) діяльність товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрансгаз" (далі - товариство, відповідач), до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що під час планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища діяльності товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрансгаз" інспекцією встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснювались на підставі дозволу № 7110800000-4 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, з терміном дії з 29.03.2013 по 30.07.2018. На момент перевірки ТОВ "Автотрансгаз" викиди в атмосферне повітря здійснюються без дозволу.

Отже, товариством допускається провадження господарської діяльності, під час якої здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є підставою для прийняття рішення про тимчасову заборону (зупинення) діяльності до отримання відповідного дозволу.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 08.05.2019 залишено позовну заяву Державної екологічної інспекції Центрального округу без руху та встановлено позивачеві строк, протягом якого можуть бути усунуті недоліки.

27 травня 2019 року Державна екологічна інспекція Центрального округу подала до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 29.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

11 червня 2019 року ТОВ "Автотрансгаз" подало до суду клопотання про зобов`язання позивача надати відповідачу копію позовної заяви з копіями доданих до неї документів.

20 червня 2019 року ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду у задоволенні клопотання ТОВ "Автотрансгаз" відмовлено.

Вказану ухвалу відповідач отримав 25.06.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відзив на адміністративний позов до суду не надійшов.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

Суд встановив, що 30 листопада 2018 року наказом Державної екологічної інспекції України № 262 затверджено план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, відповідно до якого Державну екологічну інспекцію Центрального округу зобов`язано провести заходів державного нагляду (контролю) стосовно ТОВ "Автотрансгаз".

17 січня 2019 року Державна екологічна інспекція Центрального округу прийняла повідомлення № 03.3-09/146 про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Автотрансгаз", датою початку та датою закінчення заходу:18.02.2019-01.03.2019.

25 січня 2019 року Державна екологічна інспекція Центрального округу прийняла наказ № 07-01-03/80 та направлення № 07-01-04/79 від 25.01.2019, відповідно до яких посадових осіб відповідача направлено для проведення планового заходу (перевірки) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Автотрансгаз" у період з 18.02.2019 по 01.03.2019.

У період з 27 лютого по 01 березня 2019 року посадовими особа відповідача проведено плановий (позаплановий) захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання (відповідачем) вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природного ресурсу.

Вході перевірки встановлено наступне.

Основним видом діяльності за КВЕД ТОВ "Автотрансгаз" є код КВЕД 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

Автомобільна газоопалювальна компресорна станція (АГНКС) призначена для заправки автотранспорту стисненим природним газом, що використовується в якості моторного палива. АГНКС - комплекс технологічного обладнання необхідного для компримування, очищення, осушення та заправлення автомобілів стисненим природним газом. Продуктивність АГНКС - 250 заправок на добу (4.0 млн. м.куб/рік) згідно Звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин. Заправка автомобілів виконується заправними колонками - 5 місць, через струкцину.

Кількість джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря - 10 шт., з них 9 джерел - впорядковані - це свічки з приміщення компресорної, дренажна ємкість, блок вхідних кранів, акумулятор газу, заправочні місця та одне невпорядковане - це автомобілі, які заправляються.

Від усіх джерел в атмосферне повітря попадають пари метану, від автомобілів додатково - азоту діоксид, вуглецю окис, ангідрид сірчистий та вуглеводні.

Об`єкт відноситься по ступеню впливу на забруднення атмосферного повітря до її групи.

Згідно КВЕД підприємство займається 47.30 роздрібною торгівлею пальним. Рік введення в експлуатацію обладнання 2004 рік (згідно документів у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами).

Документи у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин розроблені у 2013 році ПАТ "Укртрансгаз" філія "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз".

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснювались на підставі дозволу № 7110800000-4 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, з терміном дії з 29.03.2013 по 30.07.2018. На момент перевірки ТОВ "Автотрансгаз" викиди в атмосферне повітря здійснюються без дозволу.

За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено акт Державної екологічної інспекції Центрального округу № 31/033/2019/ПЛ та протокол про адміністративне порушення № 001689 від 27.02.20190.

4 березня 2019 року позивачем складено постанову про накладення адміністративного стягнення № 001689, відповідно до якої начальника ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1530,00 грн.

Також, 04 березня 2019 року позивачем відповідно до статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Положення про Державну екологічну інспекцію Центрального округу, затвердженого наказом державної екологічної інспекції України від 17.05.2018 № 82, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеної 27.02.-01.03.2019 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Центрального округу Ласун О.С. прийнято припис № 19, відповідно до якого суб`єкт господарювання, який отримав припис, необхідно направити інформацію про виконання приписів не пізніше 3 днів після закінчення встановленого терміну виконання кожного пункту приписів до Державної екологічної інспекції Центрального округу. Припис направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення 04.03.2019.

На думку позивача, ТОВ "Автотрансгаз" допускається провадження господарської діяльності, під час якої здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України "Про охорону атмосферного повітря" від 16 жовтня 1992 року № 2707-XII (далі - Закон № 2707-XII).

Відповідно до статті 10 Закону № 2707-XII підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря.

Згідно зі статтею 11 Закону № 2707-XII для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

До першої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об`єкти, які не належать до першої і другої груп.

Строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - сім років, об`єкт якого належить до другої групи, - десять років, об`єкт якого належить до третьої групи, - необмежений.

Порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перелік установ, організацій та закладів, яким надається право на розробку документів, що обґрунтовують обсяги викидів для підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 року № 302 затверджено Порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи (далі -Порядок).

Частинами 2, 3 Порядку визначено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.

Дозвіл видається безоплатно на строк не менш як п`ять років: суб`єкту господарювання, об`єкт якого відповідно до законодавства належить до першої групи, - Мінприроди за погодженням з Держсанепідслужбою; суб`єкту господарювання, об`єкт якого відповідно до законодавства належить до другої або третьої групи, - обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища через дозвільні центри за погодженням з територіальними органами Держсанепідслужби.

Як свідчать матеріали справи, позивачем проведено планові заходи державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природніх ресурсів ТОВ "Автотрансгаз".

Підчас перевірки встановлено порушення, а саме: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснювались на підставі дозволу № 7110800000-4 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, з терміном дії з 29.03.2013 по 30.07.2018. На момент перевірки ТОВ "Автотрансгаз" викиди в атмосферне повітря здійснюються без дозволу.

Отже, суд погоджується з позицією позивача, що ТОВ "Автотрансгаз" допускається провадження господарської діяльності, під час якої здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Відповідно до статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Частинами 1, 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, Державна екологічна інспекція Центрального округу є суб`єктом владних повноважень та враховуючи, що у справі позивач не поніс жодних судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, тому у даному випадку підстави для відшкодування судових витрат позивачеві відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Тимчасово зупинити діяльність товариства з обмеженою відповідальністю "Автотрансгаз" до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Учасники справи:

1) позивач - Державна екологічна інспекція Центрального округу (36039, м. Полтава, вул. Коцюбинського, 6, ідентифікаційний код 42149108);

2) відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю "Автотрансгаз" (20301, Черкаська область, м. Умань, вул. Індустріальна, 40, ідентифікаційний код 32094545).

Рішення складене в повному обсязі та підписане 29.07.2019.

Суддя В.О. Гаврилюк

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2019
Оприлюднено30.07.2019
Номер документу83303792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/1490/19

Рішення від 29.07.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Судовий наказ від 04.07.2019

Цивільне

Лебединський районний суд Сумської області

Стеценко В. А.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні