Рішення
від 30.07.2019 по справі 420/2808/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2808/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у порядку письмового провадження в місті Одесі справу за адміністративним позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (вул. Широка,1, смт. Тарутине, Одеська область,68500), Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (пр. Миру,34, смт. Тарутине, Одеська область,68500) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити пені дії,-

В С Т А Н О В И В:

До суду звернувся з адміністративним позовом (а.с.57-62,7-14) фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_1 ) до Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (далі РДА), Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (далі Відділ містобудування РДА), в якому просить: - визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Тарутинської РДА від 09.08.2017 року №393/А-2017; зобов`язати Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області РДА повторно розглянути його - позивача звернення по суті від 27.03.2019 року, про продовження терміну дії паспорту прив`язки реєстраційний номер 59-ППТС.

Позивач зазначив, що Рішенням виконкому Тарутинської селищної ради № 498 від 30.01.2017 року йому надано згоду на розміщення чотирьох стаціонарних тимчасових споруд (далі ТС) для провадження підприємницької діяльності торгівельних павільйонів з продажу товарів повсякденного вжитку на території автостанції Тарутине (далі АС Тарутине) за адресою: АДРЕСА_1.

Відділом містобудування РДА йому, як замовнику, видано паспорт прив`язки зазначених чотирьох стаціонарних ТС реєстраційний номер 59-ППТС, строком дії до 08.02.2019 року.

На своє звернення від 27.03.2019 року про продовження терміну дії паспорту прив`язки реєстраційний номер 59-ППТС він отримав лист Сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської РДА від 08.04.2019 року за вих. № 02-17/30, в якому йому відмовлено у задоволенні заяви та відмовлено, що на підставі розпорядження голови Тарутинської РДА від 09.08.2017 року № 393/А-2017 - дія паспорту прив`язки анульовано в частині розміщення двох тимчасових споруд. Також зазначено, що на даний час ним не виконано п.2 оскаржуваного розпорядження, щодо коригування існуючої схеми розміщення тимчасових споруд.

Звернувшись до РДА про надання копії вказаного розпорядження РДА він дізнався, що дійсно 09.08.2017 року головою Тарутинської РДА прийнято розпорядження № 393/А-2017 про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, реєстраційний номер 59-ППТС, у якому зазначено, що воно прийняте з метою врегулювання нормальних відносин між підприємцями смт. Тарутине відповідно до статей 13,20 Закону України Про місцеві державні адміністрації , та п. 2.27 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року (далі Порядок №244).

Позивач вважає, що оскаржуване розпорядження від 09.08.2017 року № 393/А-2017 прийнято без підставно, з порушенням чинного законодавства, підлягає скасуванню та визнанню протиправним.

В обґрунтовування позовних вимог позивач посилається на правову позицію викладену в постановах Верховного Суду від24.04.2018 року у справі №405/1317/15-а, від 10.10.2018 року у справі №373/2346/16-а, відповідно до якої механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, в тому числі і отримання паспорта прив`язки ТС та умови анулювання дії паспорту прив`язки ТС, визначено Порядком № 244, який є спеціальним нормативним актом, що регулює спірні правовідносини, та яким чітко визначено, що до повноважень виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської, районної ради та районної державної адміністрації, відноситься лише: затвердження своїм рішенням(розпорядженням, наказом) комплексної схеми розміщення тимчасової споруди та архітипу, що розроблені за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради (пункт 1.6 Порядку); розміщення тимчасових споруд під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів на строк проведення таких заходів у порядку, встановленому органами місцевого самоврядування (пункт 1.11 Порядку); та отримання від замовників, які мають намір встановити тимчасових споруд, відповідної заяви у довільній формі про можливість розміщення тимчасових споруд (пункт 2.2 Порядку) з вичерпним переліком документів, що визначені пунктом 2.3 Порядку, які в свою чергу виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації передаються до відповідного органу з питань містобудування та архітектури для визначення ним відповідності намірів щодо місця розташування тимчасових споруд комплексній схемі їх розміщення (у разі її наявності) та будівельним нормам (пункт 2.4 Порядку), який в свою чергу визначає відповідність намірів протягом 10 днів або надає замовнику протягом трьох робочих днів аргументовану відмову щодо реалізації намірів розміщення тимчасової споруди (пункт 2.5 Порядку); а також отримання від замовника письмової заяви про виконання вимоги паспорта прив`язки, тобто, розміщення тимчасових споруд (пункт 2.23 Порядку).

Таким чином, положення частини четвертої статті 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), ст. 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), та Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності свідчать про те, що повноваження виконавчих органів сільської, селищної, та міської ради в питання розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності є чітко визначеними і обмеженні приписами Порядку №244, відповідно якого процедура оформлення та анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами повноважень районної державної адміністрації.

Враховуючи вказану позицію позивач вважає посилання РДА у оскаржуваному розпорядженні на положення статей 13,20 ЗУ Про місцеві державні адміністрації , та п. 2.27 Порядку № 244, є безпідставними, оскільки зазначені норми не містять в собі такого переліку повноважень РДА, як вирішення питань щодо анулювання дії паспортів прив`язки тимчасових споруд.

Більш того, відповідно до п. 2.27 Порядку, дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні; не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Позивач зазначає, що на його запит не представлено будь-яких доказів порушення ним вимог Порядку №244, за наявності яких можливо б було анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди відповідно до пункту 2.27 Порядку.

Щодо мотивів прийняття оскаржуваного рішення відносно врегулювання нормальних відносин між підприємцями смт. Тарутине, позивач звернув увагу на те, що до ЄРДР 05 травня 2017 року за № 12017160430000175 за його заявою внесені відомості про вчинення кримінального правопорушення по факту умисного пошкодження тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2 , що, на його думку, спростовує відповідні мотиви відповідача, та підтверджує зацікавленість останнього в сприянні іншим суб`єктам підприємництва незаконним шляхом.

Позивач зазначив, що ним виконані вимоги п. 2.6 Порядку № 244 щодо надання документів для оформлення паспорта прив`язки органу з питань містобудування та архітектури до заяви щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, та йому у відповідності до п. 2.10 Порядку паспорт прив`язки ТС був оформлений органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. Жодних порушень не зафіксовано та не встановлено.

Позивач за захистом своїх прав звернувся до суду з даним позовом.

Адміністративний позов надійшов до суду 06.05.2019 року (а.с.7-14).

Ухвалою суду від 02.05.2019 року позов залишений без руху та позивачу наданий строк для усунення недоліків позовної заяви (а.с.45-49).

Ухвалою суду від 19.06.2019 року поновлений ФОП ОСОБА_1 строк звернення до суду з позовом, прийнята позовна заява до розгляду та відкрите провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (а.с.2-4).

Ухвалою суду від 30.07.2019 року відмовлено Тарутинській РДА у задоволенні клопотання, викладеного у відзиві на позов, про залишення без розгляду адміністративного позову ФОП ОСОБА_1 до Тарутинської РДА, Відділу містобудування РДА про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити пені дії.

Представник відповідача РДА надав відзив на позов (а.с.118-121), в якому просив позовну заяву позивача залишити без розгляду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.

Щодо учасників справи та заяв по суті представник відповідача зазначив, що позивач звернувся до відділу містобудування Тарутинської РДА як юридичної особи якого на даний час немає, наявний з 22.09.2016 року сектор містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області, що підтверджується копією розпорядження Тарутинської РДА від 06.12.2016 року № 432/А-2016 Про внесення змін до Положення про сектор містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області та копією положення про вказаний сектор РДА.

Представник відповідача вказує у відзиві на позов, що позивача до 08.02.2019 року не звернувся до сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської РДА про продовження дії паспорту прив`язки № 59-ППТС в частині двох ТС. Відповідно до п. 2.31 Порядку №244 від 21.10.2011 року, розміщення ТС самовільно забороняється.

Крім того, підставою для анулювання дії паспорту прив`язки ТС для провадження підприємницької діяльності, реєстраційний номер 59-ППТС в частині розміщення двох ТС, розташованих вздовж торгівельного ряду збоку річки Анчокрак, був абз. 2 п. 27 Порядку №244, дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов: не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки. Тобто на момент видання розпорядження від 09.08.2017 року № 393/А-2017 пройшло 6 місяців (182 дні) та тимчасову споруду позивач не встановив.

Представник відповідача не погоджується з доводами позивача з посиланням на рішення Верховного суду, що оскаржуване рішення прийняте РДА поза межами повноважень РДА.

В наведеній позивачем нормі - ч. 4 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , не сказано що процедура оформлення та анулювання паспортів прив`язки ТС знаходиться поза межами повноважень районної державної адміністрації:

В наведених нормах п. 1, 2, 3, 4 ч. 1, п. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10,11,12,13,14 ч. 2 ст. 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів , сказано про повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

У постановах Верховного Суду, на які посилається позивач зазначено, що процедура оформлення та анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування. Тобто мова йде про органи місцевого самоврядування, а не про РДА, що є органом виконавчої влади відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України Про місцеві державні адміністрації .

Крім того, позивач перефразовує слова оформлення та анулювання паспортів прив`язки ТС знаходиться поза межами повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування вказані в вищезазначених постановах Верховного Суду на оформлення та анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд знаходиться поза межами повноважень РДА.

Представник відповідача також зазначив, що відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації , місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян та відповідно до ч. 2 ст. 6 цього Закону розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Тобто, в даній ситуації тільки Тарутинська РДА знала про конфліктну ситуацію, яка створилася на автостанції Тарутине, та могла анулювати дії паспорту прив`язки ТС № 59-ППТС від 09.02.2017 року в частині розміщення двох ТС, розташованих вздовж торгівельного ряду збоку річки Анчокрак та зобов`язати замовника ( ОСОБА_1 ) паспорту прив`язки ТС провести корегування існуючої схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності; відкориговану схему розміщення тимчасових споруд, згідно пункту 1.6 Наказу надати до виконкому Тарутинської селищної ради на затвердження.

Представник відповідача зауважив, що в листі Департаменту державної архітектурно- будівельної інспекції в Одеській області від 19.07.2017 року № 1015-01/11-6579 сказано, що Департамент рекомендує внести зміни в паспорт прив`язки чотирьох стаціонарних ТС № 59-ППТС від 09.02.2017 року, виданий сектором містобудування, архітектури і ЖКГ Тарутинської РДА, в яких стаціонарні ТС № 8 і 9 не передбачити.

На думку представника відповідача станом на 09.08.2017 року ОСОБА_1 повинен був отримати вказаний лист Департаменту ДАБІ, в якому сказано, що для уникнення конфліктної ситуації, що створилася з власниками нерухомого майна, розташованого на сусідній земельній ділянці, за адресою: АДРЕСА_1, Департамент рекомендує внести зміни в паспорт прив`язки чотирьох стаціонарних ТС № 59-ППТС від 09.02.2017 року, виданий сектором містобудування, архітектури і ЖКГ Тарутинської РДА, в яких стаціонарні ТС № 8 і 9 не передбачити.

ОСОБА_1 в серпні 2017 року повинен був дізнатись яка думка Тарутинської РДА по даному питанню.

Справа розглянута в порядку письмового провадження.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є громадянином України, фізичною особою-підприємцем з 26.12.2005 року, зареєстрований у ЄДР, номер запису 25480000000000848 (а.с.15-22).

Рішенням виконкому Тарутинської селищної ради № 498 від 30.01.2017 року на підставі ст.28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п.2.2 Порядку №244 позивачу надано згоду на розміщення чотирьох стаціонарних ТС для провадження підприємницької діяльності торгівельних павільйонів з продажу товарів повсякденного вжитку на території автостанції Тарутине (далі АС Тарутине) за адресою: АДРЕСА_1. Вказаним рішенням його зобов`язано звернутися до відділу містобудування РДА із заявою щодо оформлення паспорту прив`язки ТС (а.с.23).

08.02.2017 року позивачу видано паспорт прив`язки чотирьох стаціонарних ТС реєстраційний номер 59-ППТС, строком дії до 08.02.2019 року, якій оформлений на бланку Відділу містобудування РДА, але підписаний завідувачем сектору містобудування та архітектури та ЖКГ (а.с.24).

Згідно з даними ЄДР державна організація (установа, заклад) Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області, код ЄДРПОУ 37907741, зареєстрований 05.10.2011 року, засновник Тарутинська РДА, з 15.12.2016 року знаходиться в стані припинення, для заявлення кредиторами вимог визначений строк 16.02.2017 року. У графі дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи відомості відсутні, що свідчить про юридичне існування вказаного відділу.

Між тим, враховуючи обставини викладені у відзиві на позов, на даний час відділ фактично не існує, а питання віднесені до його повноважень вирішує сектор містобудування та архітектури та ЖКГ, якій відповідно до Положення, затвердженого в.о. голови РДА від 22.09.2016 року №294/А-2016 у редакції від 06.12.2016 року, є структурним підрозділом РДА, входить до складу РДА і в межах Тарутинського району забезпечує виконання покладених на нього завдань. Сектор не є юридичною особою публічного права (а.с.122-124).

09.08.2017 року головою Тарутинської РДА відповідно до ст.ст.13,20 Закону України Про місцеві державні адміністрації , на підставі п.2.27 Порядку №244 та з метою врегулювання нормальних відносин між підприємцями смт. Тарутине прийняте розпорядження №393/А-2017 Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності №59-ППТС .

Вказаним розпорядженням дії паспорту прив`язки ТС №59-ППТС від 09.02.2017 року (замовник ОСОБА_1 ) в частині розміщення двох ТС, розташованих вздовж торгівельного ряду збоку річки Анчокрак (п.1).

Згідно з п.2 розпорядження замовнику паспорту прив`язки ТС: - провести корегування існуючої схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності; - відкориговану схему розміщення тимчасових споруд, згідно пункту 1.6 Наказу надати до виконкому Тарутинської селищної ради на затвердження.

Відповідно до п.3 розпорядження контроль за його виконанням покладений на заступника голови РДА (а.с.129).

Судом встановлено, що копія вказаного розпорядження позивачу не вручена. А посилання представника відповідача, що вказане розпорядження було оприлюднено на офіційному сайті Тарутинської РДА на сторінці Нормативно-правові акти суд не приймає до уваги, оскільки оскаржуване розпорядження є актом індивідуальної дії, а не нормативно-правовим актом.

Позивач у березні 2019 року звернувся до РДА із заявою про продовження дії паспорту прив`язки ТС чотирьох ТС №59-ППТС від 08.02.2017 року та отримав лист Сектору містобудування та архітектури та ЖКГ від 08.04.2019 року за №02-17/30, яким позивача повідомлено, що на підставі Розпорядження голови РДА від 09.08.2017 року №393/А-2017 Про анулювання дії паспорту прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності №59-ППТС дії паспорту прив`язки в частині розміщення двох ТС анулюються.

Позивача вказаним листом повідомлено також про те, що ним на даний час не виконано п.2 вищенаведеного розпорядження щодо корегування існуючої схеми розміщення ТС. Саме з того продовжити термін дії паспорту прив`язки №59-ППТС від 08.02.2017 року, згідно п.2.14 Порядку №244 неможливо. Після проведення корегування існуючої схеми розміщення ТС заява буде розглянута повторно (а.с.28).

Розглянувши надані сторонами заяви по суті та докази по справі суд дійшов висновку про недоведеність відповідачем РДА, який є суб`єктом владних повноважень, що при прийнятті оскаржуваного розпорядження ним дотримані вимоги ст.19 Конституції України щодо прийняття органами державної влади, їх посадовими особами рішень лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб визначений законодавством. При цьому суд виходить з наступного.

Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закону України Про місцеві державні адміністрації .

Згідно зі ст.1 Закону Місцеві державні адміністрації здійснюють виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі. здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Статтею 13 Закону визначені питання, вирішення яких віднесено до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, зокрема, це питання забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; соціально-економічного розвитку відповідних територій; промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту і зв`язку, а також й інші питання, віднесені законами до їх повноважень.

Закон України Про регулювання містобудівної діяльності встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно зі ст.28 Закону ( Тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності ) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання ч.4 ст.28 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року затверджений Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, який згідно з п.1.1 визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Пунктом 1.10 встановлено, що для розміщення групи ТС (але не більше п`яти) розробляється єдиний паспорт прив`язки ТС з прив`язкою кожної окремої ТС з відображенням благоустрою прилеглої території та інженерного забезпечення.

Позивачем розроблений єдиний паспорт прив`язки на чотири ТС.

Порядок отримання паспорту прив`язки ТС регламентований розділом ІІ Порядку.

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС з відповідними документами (п.2.2,2.3)

Згідно з п.2.4 ,п.2.5 насамперед встановлюється відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним

нормам.

Вказана відповідність визначається відповідним органом з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

У разі відсутності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування ТС на території сільської, селищної, міської ради визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідної районної державної адміністрації за територіальною належністю. У такому випадку строк розгляду заяви становить п`ятнадцять робочих днів.

Замовник повідомляється про відповідність намірів або йому надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

Другим етапом є оформлення паспорта прив`язки. Згідно з п.2.6 Порядку замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає визначені цим пунктом документи.

Пунктами 2.7, 2.10 ,2.12 визначено, що паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви за формою, наведеною у додатку 1 Порядку та підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Строк дії паспорта прив`язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень (п.2.17).

Відповідно до п.2.18 продовження строку дії паспорта прив`язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

Паспорт прив`язки виготовляється у двох примірниках. Один примірник зберігається у замовника ТС, другий - у відповідному органі з питань містобудування та архітектури (п.2.24).

Відомості паспорта прив`язки вносяться органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або відповідної районної державної адміністрації в інформаційну базу містобудівного кадастру (для стаціонарних ТС) (п.2.25).

Пунктом 2.26 визначається за яких умов дія паспорта прив`язки призупиняється, а п.2.27 за яких умов дія паспорту прив`язки ТС анулюється .

Відповідно до п.2.27 дія паспорту анулюється за таких умов: - недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні; - не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки; - надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у п.2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС. Згідно з п. 2.30 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.

Аналіз положень Порядку №244 дає підстави для висновку, що після прийняття рішення за заявою заявника, який має намір встановити ТС, відповідним виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, інші питання відносяться до відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Оскільки таким органом на час прийняття оскаржуваного розпорядження РДА був сектор містобудування та архітектури та ЖКГ, якій не є юридичною особою, є структурним підрозділом РДА, входить до складу РДА і в межах Тарутинського району забезпечує виконання покладених на нього завдань, то відповідно питання зупинення, анулювання паспорту прив`язки ТС відноситься до компетенції Тарутинської РДА.

Доводи представника відповідача в цієї частині, у тому числі щодо оцінки посилання позивача на постанови Верховного Суду, є обґрунтованими. Суд вважає, що Тарутинська РДА мала повноваження на вирішення питання щодо анулювання паспорту привязки.

У той же час відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Суд дійшов висновку, що вказані вимоги не виконані відповідачем РДА при прийнятті оскаржуваного розпорядження.

Також ним не дотримано принципів діяльності місцевих державних адміністрацій встановлених ст.3 Закону України Про місцеві адміністрації , відповідно до якої місцеві державні адміністрації діють на засадах: відповідальності перед людиною і державою за свою діяльність; верховенства права; законності; пріоритетності прав людини; гласності; поєднання державних і місцевих інтересів.

Судом встановлено, що оскаржуване рішення, яке стосується прав та інтересів позивача прийняте без його участі та його не повідомлено про прийняте рішення, яке не тільки має для нього негативні наслідки у вигляді демонтажу ТС відповідно до п.2.30 Порядку №244, але і містило обов`язкові для нього приписи щодо проведення корегування існуючої схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності; - відкориговану схему розміщення тимчасових споруд, згідно пункту 1.6 Наказу надати до виконкому Тарутинської селищної ради на затвердження.

Суд вважає, що невручення позивачу копії вказаного розпорядження свідчить про недотримання РДА принципів обґрунтованості, безсторонності (неупередженості); добросовісності; розсудливості; пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; пріоритетності прав людини; гласності.

Відповідно до п.3 оскаржуваного розпорядження №393/А-2017 від 09.08.2017 року контроль за його виконанням покладений на заступника голови РДА, проте представник РДА не надав жодного документа щодо здійснення вказаного контролю. А відсутність обізнаності позивача про вказане рішення підтверджується наданням через півтора року заяви про продовження дії паспорту прив`язки ТС. За вказаний час позивач використовував ТС у своєї господарської діяльності, питання про їх демонтаж на виконання оскаржуваного розпорядження не вирішувалось.

На думку суду неспроможним є посилання представника відповідача РДА на те, що станом на 09.08.2017 року ОСОБА_1 повинен був отримати лист Департаменту ДАБІ, в якому сказано, що для уникнення конфліктної ситуації, що створилася з власниками нерухомого майна, розташованого на сусідній земельній ділянці, за адресою: АДРЕСА_1, Департамент рекомендує внести зміни в паспорт прив`язки чотирьох стаціонарних ТС № 59-ППТС від 09.02.2017 року, виданий сектором містобудування, архітектури і ЖКГ Тарутинської РДА, а тому ОСОБА_1 в серпні 2017 року повинен був взнати яка думка Тарутинської РДА по даному питанню.

Отримання вказаного листа Департаменту ДАБІ з рекомендаціями та пропозиціями (без прийняття рішення з обов`язковими приписами) не вимагає від позивача не здійснення будь-яких дій, ні обов`язку дізнаватися чиєї-будь думки с цього приводу, у тому числі і РДА.

Оцінюючи розпорядження №393/А-2017 від 09.08.2017 року щодо наявності підстав для його прийняття суд дійшов висновку про його неправомірність.

Відповідно до п.2.27 дія паспорту анулюється за таких умов: - недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні; - не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки; - надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у п.2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Рішення відповідача не відповідає вимогам його правомірності та вмотивованості, оскільки в розпорядженні взагалі міститься лише посилання на п. 2.27 Порядку без визначення конкретної підстави анулювання паспорту, а зазначення мети його прийняття - врегулювання нормальних відносин між підприємцями - не є підставою для прийняття такого рішення.

У відзиві представник посилається на те, що підставою було анулюється паспорту було не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки. Проте жодного належного доказу, що саме вказана підстава була для прийняття оскаржуваного розпорядження до суду не надано.

Суд критично оцінює твердження представника відповідача у відзиві на позов, що позивач до 08.02.2019 року не звернувся до сектору містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської РДА про продовження дії паспорту прив`язки № 59-ППТС в частині двох ТС, а відповідно до п. 2.31 Порядку №244 від 21.10.2011 року, розміщення ТС самовільно забороняється.

Позивач у встановленому законодавством порядку отримав паспорт прив`язки на чотири ТС терміном дії до 08.02.2019 року. Він дійсно пізніше, а саме 27.03.2019 року звернувся із заявою про продовження дії паспорту. Проте його повідомлено про неможливість вирішення питання з посиланням на оскаржуване розпорядження, яким анульовано паспорт в частині двох ТС. Таким чином, позивачу на його звернення не продовження паспорт в частині двох ТС без визначення підстав та мотивів прийняття такого рішення. При таких обставинах є неспроможним посилання представника відповідача на те, що позивач не звертався із заявою про продовження строку дії паспорту прив`язки № 59-ППТС в частині двох ТС.

Статтею 5 встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Рисовський проти України зазначено, що принцип належного врядування , передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати важливість уникати виконання своїх обов`язків.

З урахуванням встановлених фактів, суд дійшов висновку, що розпорядження голови Тарутинської РДА від 09.08.2017 року № 393/А-2017 є протиправним та підлягає скасуванню. Відповідно наявність саме вказаного розпорядження не може бути підставою для відмови позивачу у продовженні строку дії паспорту прив`язки реєстраційний номер 59-ППТС.

Питаннями видачи та продовження паспортів паспорту прив`язки ТС вирішує сектор містобудування та архітектури та ЖКГ, якій відповідно до Положення, затвердженого в.о. голови РДА від 22.09.2016 року №294/А-2016 є структурним підрозділом РДА, входить до складу РДА і в межах Тарутинського району забезпечує виконання покладених на нього завдань, не є юридичною особою публічного права.

Статтею 42 ( Організація діяльності структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій ) Закону України Про місцеві державні адміністрації встановлено, що структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій здійснюють керівництво галузями управління, несуть відповідальність за їх розвиток. Структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня. Структурні підрозділи районних державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні відповідним структурним підрозділам обласної державної адміністрації.

Враховуючи викладено суд вважає необхідним задовольнити позовні вимоги позивача щодо повторного розгляду його звернення по суті від 27.03.2019 року про продовження терміну дії паспорту прив`язки реєстраційний номер 59-ППТС шляхом зобов`язання Тарутинської РДА повторно розглянути по суті звернення позивача від 27.03.2019 року про продовження терміну дії паспорту прив`язки реєстраційний номер 59-ППТС.

Частиною 2 ст.77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідачем, який є суб`єктом владних повноважень не доведено правомірність прийнятого ним розпорядження.

Згідно приписів частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Статтею 76 КАС України визначено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши докази надані сторонами з урахуванням встановлених обставин по справі суд дійшов висновку про наявність підстав задоволення позовних вимог позивача.

Відповідно до ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. З Тарутинської РДА за рахунок її бюджетних асигнувань на користь позивача підлягають стягненню витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921,00 грн.

Керуючись статтями 2,3,6,7,8,9,12,139,241-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (вул. Широка,1, смт. Тарутине, Одеська область,68500, код ЄДРПОУ 04056894), Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (пр. Миру,34, смт. Тарутине, Одеська область,68500, код ЄДРПОУ 37907741) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити пені дії- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області від 09.08.2017 року № 393/А-2017.

Зобов`язати Тарутинську районну державну адміністрацію Одеської області повторно розглянути по суті звернення фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 від 27.03.2019 року про продовження терміну дії паспорту прив`язки реєстраційний номер 59-ППТС.

Стягнути з Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 судові витрати у сумі 1971,00 грн.

Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.

Суддя Е.В. Катаєва

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено31.07.2019
Номер документу83318246
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/2808/19

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Рішення від 30.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні