Постанова
від 30.07.2019 по справі 200/9252/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2019 року справа №200/9252/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Міронової Г.М., Арабей Т.Г., Геращенка І.В., секретаря судового засідання - Токаревої А.Г., представника позивача - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , представника відповідача - Дементьєва Т.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 р. (повний текст рішення прийнятий та підписаний 26 липня 2019 року о 14 год. 15 хв.) у справі № 200/9252/19-а (головуючий І інстанції суддя Галатіна О.О.) за позовом кандидата в народні депутати України ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

24 липня 2019 року о 09 год. 19 хв. позивач, який є кандидатом в народні депутати України, ОСОБА_3 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо прийняття та врахування відомостей, що містяться у примірнику протоколу від 22.07.2019 року про підрахунок голосів виборців на ДВК № 141065 з даними щодо кількості голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 у кількості 416 голосів, передачі такої інформації до ЦВК засобами IAC Вибори народних депутатів України ; зобов`язати відповідача провести повторний підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії № 141065 в порядку, встановленому Законом України Про вибори народних депутатів України за результатами якого скласти протокол, який долучити до протоколу про підсумки голосування у одномандатному окрузі № 50 (а.с. 6-8).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року позовні вимоги задоволено у повному обсязі.

Визнано протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 щодо прийняття та врахування відомостей, що містяться у примірнику протоколу від 22.07.2019 про підрахунок голосів виборців на ДВК № 141065 з даними щодо кількості голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 у кількості 416 (чотириста шістнадцять) голосів, передачі такої інформації до ЦВК засобами ІАС "Вибори народних депутатів України".

Зобов`язано окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 провести повторний підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії № 141065 в порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України", за результатами якого скласти протокол, який долучити до протоколу про підсумки голосування у одномандатному окрузі № 50.

Вирішено питання судових витрат (а.с. 166-169).

Не погодившись із вищевказаним рішенням, Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 подала апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі (а.с. 178-186).

В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що перший та другий примірник дійсного протоколу підрахунку голосів ніяк не могли бути підмінені, оскільки ДВК невідкладно після закінчення засідання комісії та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці транспортує до ОВК протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій ділянці в одномандатному окрузі та іншу виборчу документацію. Транспортування здійснюється під охороною у супроводі поліцейського, а в разі необхідності, за зверненням ЦВК - співробітників Служби безпеки України, щонайменше чотирма членами ДВК. Відповідно до ч. 4 ст. 93 Закону України Про вибори народних депутатів , під час транспортування виборчої документації печатка ДВК зберігається у сейфі (металевій шафі) у приміщенні ДВК.

Крім того, загальна кількість протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій ділянці в одномандатному окрузі, які були видані ДВК, складали 100 шт. та використано з них було 22 шт. Залишок протоколів знаходяться у свідка ОСОБА_5 . Тобто, ОСОБА_5 , маючи доступ до печатки ДВК № 141065 могла самостійно на власний розсуд використати протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці в одномандатному окрузі для внесення в них не відповідних даних. Актів про порушення цілісності пакету з документами дільничної виборчої комісії та повідомлення про такий факт апелянта відсутній, також відсутні акти про будь-які розбіжності при запаюванні пакету з примірниками протоколу від 22.07.2019 року для транспортування його до відповідача.

Апелянт звертає увагу на те, що визначення підписів на документах та чи були вони проставлені відповідною особою може робити лише відповідна експертна установа, наділена такими повноваженнями; всі подані позивачем скарги були залишені без розгляду, у зв`язку з їх неналежним оформленням; при дослідженні відеозапису засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на ньому не видно жодних пошкоджень цілісності упаковки та передано саме ОСОБА_5 .

Також, апелянт звертає увагу на те, що з витягу із протоколу від 21.07.2019 року без номеру вбачається, що проголосувало за 8 членів комісії ОВК № 50, прийняття відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 141065 в межах одномандатного виборчого округу. Відповідно до вказаного протоколу на засіданні були присутні та голосували всього 13 членів ОВК.

Відповідач наголошує, що ч. 5, 11 ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України передбачено, що повторний підрахунок голосів дільничною виборчою комісією здійснюється виключно на підставі рішення окружної виборчої комісії.

Представником позивача надано відзив на апеляційну скаргу, в якому висловлена згода з мотивацією рішення суду першої інстанції.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги і пояснив, що ОВК виконала всі формальності щодо вирішення питання про прийняття документів від ДВК № 141065 про підрахунок голосів на даній ділянці.

Представники позивача в судовому засіданні заперечували проти доводів апеляційної скарги, просили суд її відхилити.

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, покази свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач ОСОБА_3 відповідно до Постанови Центральної виборчої комісії від 04.06.2019 року № 930 зареєстрований кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 р., що підтверджується копією посвідчення № НОМЕР_1 , виданого 04.06.2019 р. (а.с. 11).

22 липня 2019 року о 00 год. 30 хв. складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 141065 в одномандатному виборчому окрузі № 50. Із змісту примірників № 4 бланк № 0344410, № 5 бланк № 0344412, № 7 бланк № 0344441 цього протоколу вбачається, що кількість голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України одномандатного виборчого округу за ОСОБА_4 , складає 165 (сто шістдесят п`ять) осіб.

Зазначений протокол було підписано головою, заступником, секретарем та членами виборчої комісії, які були присутні на засіданні, включаючи представника ОСОБА_4 , - ОСОБА_7 (а.с. 75-76, а.с. 79-80, а.с. 83-84).

З примірника № 2 бланк № 0344494 протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 141065 в одномандатному виборчому окрузі № 50 від 22 липня 2019 року вбачається, що кількість голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України одномандатного виборчого округу за ОСОБА_4 , складає 416 (чотириста шістнадцять) осіб. Зазначений протокол також було підписано головою, заступником, секретарем та членами виборчої комісії, які були присутні на засіданні (а.с. 107-108).

22 липня 2019 року о 21 год. 40 хв. довірена особа кандидата в народні депутати України ОСОБА_3 - ОСОБА_8 подав скаргу до Окружної виборчої комісії № 50 про порушення законодавства під час підрахунку голосів та складанні протоколу. Просив провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 141065 одномандатного округу № 50. Відповідно до журналу вхідної кореспонденції скарга зареєстрована 22 липня 2019 року за № 361 (а.с. 71-73).

23 липня 2019 року ОСОБА_3 подав скаргу до Окружної виборчої комісії № 50, зазначивши про такі обставини: що на виборчій дільниці № 141065 під час підрахунку голосів після закінчення голосування було нараховано кількість голосів, поданих за кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 - 165. Було видано копію протоколу комісії № 141065 на бланку № 0344462, де зазначено кількість голосів за ОСОБА_4 - 165 голосів. Після складання першого та другого примірників протоколу разом із запакованими бюлетенями голова дільничної комісії ОСОБА_5 , заступник голови дільничної комісії ОСОБА_9 та член комісії ОСОБА_10 у супроводі поліцейського направились до ОВК. Прибувши на місце до ОВК голова комісії відлучалась за особистими справами на деякий час, в той час ОСОБА_9 та ОСОБА_10 здали до ОВК протоколи з виправленими даними, а саме: замість 165 голосів за ОСОБА_4 було зазначено 416 голосів. Тобто, заступник голови та член комісії внесли неправдиві відомості, які суперечили іншим копіям протоколу дільничної виборчої комісії, зокрема, наданому у додатку до цієї скарги. Цей факт поставив під сумнів достовірність змісту протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці, який було надано до ОВК, а тому позивач, посилаючись на вимоги ст. 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України", просив під час розгляду скарги заслухати пояснення голови комісії дільниці № 141065 одномандатного округу № 50 ОСОБА_5 , а також прийняти рішення, яким зобов`язати виборчу комісію дільниці № 141065 одномандатного округу № 50 провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 141065 одномандатного округу № 50.

Вищезазначена скарга зареєстрована в журналі вхідної кореспонденції 23.07.2019 р. о 16 год. 25 хв. за № 363 (а.с. 68-70).

Скарги позивача та його представників були головою ОВК залишені без розгляду з різних підстав (а.с. 112-113).

ОСОБА_5 , головою дільничної виборчої комісії № 141065, до Покровського відділення поліції було подано заяву про те, що невідомою особою було подано до ОВК підроблений протокол про підрахунок голосів виборців дільниці № 141065 одномандатного виборчого округу № 50. 23 липня 2019 року заява була прийнята та зареєстрована в журналі Єдиного обліку заяв і повідомлень за № 11525.

24 липня 2019 року Покровським відділенням поліції надано ОСОБА_5 довідку про прийняття і реєстрацію заяви про те, що 22 липня 2019 року невідомою особою було подано до ОВК підроблений протокол про підрахунок голосів виборців дільниці № 141065 одномандатного виборчого округу № 50 (а.с. 65).

24 липня 2019 року Покровським відділенням поліції надано ОСОБА_5 повідомлення про початок досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12019050410001573 (а.с. 67).

23 липня 2019 року о 12 год. 55 хв. внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення за ч. 2 ст. 158 Кримінального кодексу України за № 12019050410001573 (а.с. 74).

Покровським відділенням поліції надано ОСОБА_5 довідку від 24 липня 2019 року про те, що вона зверталась до органів Національної поліції про те, що не може дочекатися заступника та членів дільничної виборчої комісії № 141065 для здачі виборчої документації (а.с. 66).

Згідно протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, кількість голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України одномандатного виборчого округу за ОСОБА_4 по виборчій дільниці № 141065 складає 416 (чотириста шістнадцять) осіб.

Згідно відомостей про підрахунок голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі №50 в межах виборчої дільниці № 141065 інтернет сайту ЦВК https://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2019/wp040pt001f01=919pf7331=50.html кількість голосів за ОСОБА_4 складає 416, за ОСОБА_3 - 13 голосів.

Спірним питанням даної справи є правомірність дій відповідача щодо здійснення прийняття документів окружною виборчою від дільничної виборчої комісії № 141065.

В судовому засіданні при апеляційному розгляді справи в якості свідка була допитана голова ДВК № 141065 ОСОБА_5 , яка пояснила, що була призначена головою цієї виборчої комісії тільки за 3 доби до дати проведення виборів. Печатка була отримана заступником голови ОСОБА_9 ще до її призначення. Після закінчення часу голосування комісія зайнялася підрахуванням голосів і оформленням відповідних до законодавства документів. Ніяких розбіжностей, непорозумінь або конфліктів при цьому не відбулося. Коли всі документи були розкладені по пакетах за призначенням, складені титульні листи, підписані протоколи, все було заклеєно та опечатано. Після цього її заступник ОСОБА_9 забрал себе печатку з поясненням того, що він за неї розписувався і несе відповідальність. Вона, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та працівник поліції з невідомим прізвищем на автомобілі направились до приміщення ОВК і прибули туди приблизно о 6 годині ранку 22.07.2019 року. Десь через півгодини вона вийшла за особистою необхідністю, а коли повернулася, то автомобіль з вищевказаними особами зник. Вона намагалася додзвонитися до ОСОБА_9 , але той на зв`язок не виходив. Через деякий час вона зателефонувала куратору ОВК, але остання, пославшись на зайнятість, ніяких порад їй не дала. Почекавши певний час, звернулась до відділку поліції щодо зникнення членів комісії та виборчої документації. Тільки з третьої спроби від неї було прийнято заяву щодо цих обставин. Приблизно о п`ятнадцятій годині їй вдалось увійти до приміщення ОВК і від куратора вона дізналась про те, що документи по ДВК 141065 вже здані. Від подальших розмов куратор уникла. В решті решт з`ясувалось, що дані, зазначені на сайті ЦВК за кандидатом у народні депутати ОСОБА_4 суттєво відрізняються від тих, що зазначені були в протоколі. Вона зверталась до голови ОВК в усній формі, але остання відмовилась її слухати. ОСОБА_5 категорично зазначила, що підпис на примірнику № 2 протоколу про підсумки голосування їй не належить, як і підписи на наданих в судовому засіданні копіях протокольних рішень № 4 і 5 від 19.07.2019 року і протоколі № 5 від 19.09.2019.

Допитаний в якості свідка ОСОБА_6 пояснив, що він був членом ОВК по одномандатному округу № 50 і за розподілом обов`язків він займався прийняттям запакованих документів з виборчою документацією. При прийнятті документів від ДВК 141065 він звернув увагу, що пакет з бюлетенями по кандидату в народні депутати ОСОБА_4 має пошкодження цілісності, печатка розмита, підписи на титульному аркуші відрізняються від підписів на інших пакетах. Він звернув увагу всіх членів ОВК і при вирішенні питання про прийняття документів від ДВК 141065 п`ять членів ОВК проголосувати проти їх прийняття у зв`язку з цими обставинами. Всі п`ятеро написали особові думки до протоколу засідання ОВК з цього питання.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, з наступних підстав.

Основні засади, організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України від 17.11.2011 № 4061 "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061).

Відповідно до ст. 25 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів депутатів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори депутатів.

Згідно п. 8 ч. 5 ст. 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України" підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування є одним із етапів виборчого процесу.

За унормуванням п. 1, 16, 18, 19 ч. 2 ст. 31 Закону № 4061, окружна виборча комісія забезпечує підготовку та проведення виборів депутатів в одномандатному окрузі та в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу; встановлює підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію, передбачену цим Законом, Центральній виборчій комісії; забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією; здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Частиною 1 ст. 35 Закону № 4061 визначено, що документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень статей 88-90 цього Закону. Дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у паперові пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті зазначається напис, який вказує на вид запакованих документів, а також зазначаються позначення виборчого округу (загальнодержавний чи одномандатний) та номер одномандатного округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи усіх присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка дільничної виборчої комісії (ч. 5-6 ст. 87 Закону № 4061-VI).

Статтею 91 Закону України Про вибори народних депутатів України встановлено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі за формами, встановленими Центральною виборчого комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування.

Центральна виборча комісія забезпечує виготовлення бланків протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці для кожної виборчої дільниці для виборів у загальнодержавному окрузі та в одномандатному окрузі у кількості 200 примірників відповідно в порядку та у строки, визначені статтею 81 цього Закону для виготовлення виборчих бюлетенів. Бланки протоколів дільничних виборчих комісій нумеруються підприємством-виготовлювачем. Бланки протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі передаються виборчим комісіям разом із виборчими бюлетенями в порядку та у строки, визначені статтею 82 Закону № 4061.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі складаються дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу дільничної виборчої комісії відповідно. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу.

У протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. Член дільничної виборчої комісії присутній на засіданні дільничної виборчої комісії, зобов`язаний підписати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці навпроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколів підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні дільничної виборчої комісії при підрахунку голосів виборців.

Матеріали справи, пояснення свідка ОСОБА_5 не викликають у суду сумніву в тому, що оформлення документів за результатами підрахунку голосів на ДВК № 141065 були здійснені у відповідності до вимог законодавства.

Спосіб і порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією регулюються статтею 94 цього Закону.

Відповідно до частини 3 статті 94 Закону № 4061-VI, засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Згідно ч. 10-11 ст. 94 Закону за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Разом з тим, в матеріалах наявні примірники протоколів на бланках № 0344410, 0344412, 0344441, відповідно до яких кількість голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України одномандатного виборчого округу за ОСОБА_4 , складає 165 (сто шістдесят п`ять) осіб. Однак, з примірника № 2 бланк № 0344494 протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на звичайній виборчій дільниці № 141065 в одномандатному виборчому окрузі № 50 вбачається, що кількість голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України одномандатного виборчого округу за ОСОБА_4 , складає 416 (чотириста шістнадцять) осіб. Зазначений протокол також було підписано головою, заступником, секретарем та членами виборчої комісії які були присутні на засіданні (а.с. 107-108).

Таким чином, в матеріалах справи містяться примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 141065, які відрізняються один від одного, що прямо суперечить ст. 91 Закону України Про вибори народних депутатів України .

В матеріалах справи наявний витяг із протоколу від 21 липня 2019 року без номеру засідання окружної виборчої комісії виборчого округу № 50, з якого вбачається, що за прийняття відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 141065 в межах одномандатного виборчого округу проголосувало вісім членів комісії ОВК № 50, 5 членів ОВК були проти прийняття документів від ДВК № 141065. За змістом даного витягу на вчинення дій щодо прийняття документів від ДВК № 141065 було витрачено 2 хвилини (а.с. 111).

Отже, по ДВК № 141065 існують різні за змістом примірники протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці, що прямо суперечить Закону України Про вибори народних депутатів України .

Так, пунктом 1.8 Постанови Центральної виборчої комісії від 7 травня 2014 року № 502 Про Роз`яснення щодо порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складення протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування на виборах народних депутатів України передбачено, що протокол складається дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу комісії. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

При апеляційному розгляді також було встановлено, що процедура прийняття документів від ДВК № 141065 окружною виборчою комісією по одномандатному виборчому округу № 50 було здійснено з грубим порушенням ч. 9 ст. 95 Закону 4061.

Натомість, за наведених вище фактів відповідачем протиправно не надано оцінку вказаним розбіжностям під час врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 141065 в межах одномандатного виборчого округу № 50, хоча засідання було заверешно 24 липня 2019 року о 12 год. 50 хв.(а.с. 145.

Частина 13 ст. 94 Закону визначає, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Доводи апелянта стосовно навмисного підроблення протоколу не підтверджено жодними доказами, пояснень щодо наявності примірників протоколів з різними даними голосів щодо кандидата в народні депутати ОСОБА_4 представником відповідача взагалі не надавалось.

Суд вважає покази свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6 правдивими, оскільки вони узгоджуються з встановленими обставинами і підтверджуються наявними матеріалами справи.

Доводи апелянта щодо залишку невикористаних бланків протоколів належними та допустимими доказами не підтверджено, тому до уваги не приймаються.

З метою повного та всебічного захисту порушеного права позивача і відновлення цього права, суд вважає необхідним визнати протиправними дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 щодо прийняття та врахування відомостей, що містяться у примірнику протоколу від 22.07.2019 про підрахунок голосів виборців на ДВК № 141065 з даними щодо кількості голосів виборців, поданих за кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 у кількості 416 (чотириста шістнадцять) голосів, передачі такої інформації до ЦВК засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" та зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №50 провести повторний підрахунок голосів на дільничній виборчій комісії №141065 в порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України", за результатами якого скласти протокол, який долучити до протоколу про підсумки голосування у одномандатному окрузі № 50.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про правомірність задоволення судом першої інстанції позовних вимог в повному обсязі.

Частиною 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

За таких обставин суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційна скарга не містить будь-яких інших посилань на порушення судом першої інстанції норм матеріального права.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Згідно п.41 висновку №м11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись статтями 250, 308, 271, 272, 273, 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 р. - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 р. у справі № 200/9252/19-а - залишити без змін.

Стягнути на користь Державного бюджету України з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 (ЄДРПОУ 43047435, юридична адреса: 85300, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Поштова, б. 13) судовий збір у розмірі 1152, 60 грн. (одна тисяча сто п`ятьдесят дві грн.), здійснивши зарахування за реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м. Києві (м. Київ) 22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО): 899998; Рахунок отримувача: 31211256026001; Код класифікації доходів бюджету: 22030106.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повне судове рішення проголошено в судовому засіданні 30 липня 2019 року.

Судді Г.М. Міронова

Т.Г. Арабей

І.В. Геращенко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено01.08.2019
Номер документу83354802
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9252/19-а

Постанова від 30.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 26.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні