Рішення
від 30.07.2019 по справі 240/8440/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2019 року м. Житомир справа № 240/8440/19

категорія 112030300

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Чернової Г.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 у якій просить:

- визнати протиправними дії Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у перерахунку пенсії відповідно до частини 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи" із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад 20 років для чоловіків, але не вище 75 процентів заробітку, починаючи з 01.04.2019;

- зобов`язати Ємільчинське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області перерахувати та виплатити пенсію за віком відповідно до ст.27,28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи , збільшивши пенсію на 1 % за кожний повний рік роботи понад 20 років для чоловіків, але не вище 75 процентів заробітку, починаючи з 01.04.2019.

В обгрунтування позову вказав, що він є потерпілим від наслідків аварії на ЧАЕС 3 категорії. В 2017 році йому було призначено пенсію за віком на пільгових умовах зі зменшенням пенсійного віку згідно Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи у відповідності до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . 09.04.2019 він звернувся до Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про здійснення перерахунку пенсії відповідно до вимог п. 2 ст.56 Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , проте листом 4034/03.1 від 07.05.2019 йому відмовлено в перерахунку пенсії. Вважає відмову відповідача безпідставною, оскільки має право на перерахунок пенсії із збільшенням на 1% пенсії за кожний рік роботи понад мінімальний стаж 20 років.

Ухвалою від 26.06.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи.

22.07.2019 відповідачем надіслано відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що відповідно до частини 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку, у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Водночас пенсія позивачу не призначалася відповідно до частини другої статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Крім того, обчислення розміру пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону № 1058-IV з урахуванням норм Закону №1788-ХІІ та з урахуванням норм статті 56 Закону №796-ХІ1 є недоцільним, оскільки призведе до зменшення розміру пенсійної виплати.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 є потерпілим від наслідків аварії на ЧАЕС 3 категорії, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_3 від 07.12.1992, виданим Житомирською обласною державною адміністрацію.

Позивач перебуває на обліку в Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію за віком згідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із зниженням пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

09.04.2019 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до ч.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи зі збільшенням на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж.

Як видно із копії трудової книжки ОСОБА_1 , його стаж роботи складає понад 36 років.

Листом Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 07.05.2019 за №4034/03.1 позивача було повідомлено про недоцільність перерахунку пенсії у зв`язку. Роз`яснено, що cтаттею 56 Закону №796-ХІІ визначено пільги щодо обчислення стажу роботи (служби) та встановлено право на пенсію в повному розмірі громадянам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, за умови наявності стажу роботи не менш як: чоловікам - 20 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений ним пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку. В свою чергу частиною другою статті 27 Закону №1058-1V передбачено, що частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу набутого до дня набрання чинності цим Законом до 01.01.2004, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону. При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена у такому порядку відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" та з урахуванням норм ст.56 Закону №796-ХІІ, за стаж, набутий до 01.01.2004 не може перевищувати максимального розміру пенсій, визначеного законом станом на 01.01.2004 у сумі 150 грн. Проводити обчислення пенсії в такому порядку є недоцільним, оскільки призводить до зменшення розміру пенсійної виплати.

Вважаючи таку відмову необґрунтованою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Досліджуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

З 01.01.2004 набрав чинності Закон України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , частиною 2 статті 27 якого встановлено, що за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Пунктом 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування встановлено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та цього Закону призначається одна пенсія за її вибором.

Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.

Статтею 49 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Таким чином, законодавцем надано право особі обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , або спеціальним Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Відповідно до частини другої статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу, право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком N 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку.

Відповідно до частини 1 статті 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі зменшується на розмір зазначеної пенсії. За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини.

Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена в частині другій статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи.

При цьому слід зазначити, що починаючи з 01.01.2004, з впровадженням в Україні пенсійної реформи, призначення та перерахунок пенсій особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській атомній електростанції є неможливим лише на підставі Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи без врахування положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

При цьому, застосування окремих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування не є перешкодою до застосування при обрахунку пенсії вимог Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи вказаній категорії осіб.

Таким чином, особам, яким призначена пенсія на підставі Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років - для жінок) шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за рік.

Вказане узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом України у постанові від 07.07.2015 (справа №754/12702/14-а), у постанові від 20.09.2016 (справа №1601/12900/12) та Верховним Судом у постанові від 06.02.2018 (справа №560/675/17 (К/9901/684/17)).

Заява позивача про призначення пенсії свідчить про те, що позивач фактично обрав умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, встановлені спеціальним Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Разом з тим, з 11.10.2017 набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій від 03.10.2017 №2148-VIII (далі Закон №2148-VIII), яким у статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пункт 2 доповнено словами і цифрами у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Зміни, що внесені до частини 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , стосуються порядку обчислення фактичного середньомісячного заробітку для пенсії та не можуть бути перешкодою для перерахунку пенсії у зв`язку із понаднормовим страховим стажем.

При цьому, у відповідності до частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно з Рішенням Конституційного суду України від 09.02.1999 №1-рп/99 принцип, закріплений у частині 1 статті 56 Конституції України, треба розуміти так, що дія нормативно-правового акта в часі починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Враховуючи, що пенсія по віку позивачу призначена з 20.07.2017, Законом №2148-VIII пункт 2 статті 56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи доповнено з 11.10.2017, а відтак вказані зміни, на переконання суду, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, що виникли раніше ніж Закон №2148-VIII набрав чинності.

Таким чином суд вважає дії відповідача щодо відмови позивачу в задоволенні його заяви від 09.04.2019 про перерахунок пенсії відповідно до пункту 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" протиправними та незаконними.

Вимога про зобов`язання Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок пенсії із збільшенням її розміру на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж 20 років є такою, що підлягає до задоволення з 01.04.2019.

Так, згідно ч.4 ст.45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:

у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;

у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Враховуючи, що позивач звернувся до Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із заявою про перерахунок пенсії 09.04.2019 (тобто до 15 числа), відповідно такий перерахунок має бути проведений з 01.04.2019.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню у повному обсязі.

Оскільки судове рішення ухвалене на користь позивача, наявні підстави для стягнення на користь останнього 768,40 грн судових витрат по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Свято-Миколаївська, 31,Олевськ,Житомирська область,11001, код ЄДРПОУ 41246527) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Визнати протиправними дії Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії відповідно до п.2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи" із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад 20 років, але не вище 75 процентів заробітку, починаючи з 01.04.2019.

Зобов`язати Ємільчинське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до ст.27,28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням положень п.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи , збільшивши пенсію на 1 % за кожний повний рік роботи понад 20 років, але не вище 75 процентів заробітку, починаючи з 01.04.2019.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ємільчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в сумі 768грн 40коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду складено у повному обсязі: 30 липня 2019 року.

Суддя Г.В. Чернова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено02.08.2019
Номер документу83373202
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/8440/19

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Рішення від 30.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні